"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Jagten på en høj PH værdi

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4020
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af Engelquist »

Hvilken PH værdi er det vi jagter i vores akvarier?
Ifølge denne artikel er havets PH værdi faldet fra 8,2 til 8,1 igennem de sidste århundreder- dog mest markant de sidste 50 år.
https://undervisning.wwf.dk/forsuring

Der bliver doseret kalkwasser og brugt Co2 scubber i jagten på en høj PH værdi- gerne op omkring 8,5.
Men er det overhovedet nødvendigt?
Hos mig ligger den mellem 8,15 og 8,3.
Skummeren trækker stueluft ind og der luftes ud morgen og aften- det burde vel være optimalt?
I mit forrige system havde jeg scubber på skummeren og brugte 4 liter co2 scubber medie pr måned- der lå min PH mellem 8,3 og 8,5- men ifølge den PH der er i verdenshavene, er det vel slet ikke nødvendigt at hæve den helt derop?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1026
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af Seniorreefer »

Endnu en tråd om PH ..hmm :)
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af SamuelChristensen »

Folk går meget op i pH for tiden ja.
Jeg har snakket med Hans-Werner Balling om det flere gange, og så længe den er på 8-8.3 er der ingen grund til at pille ved det siger han. Det med at folk doserer farlige kaustiske væsker i deres akvarie ryster han på hovedet over. Udluftning i lokalet som akvariet står i et par gange om dagen, også for fugtighedens skyld, er rigeligt til at hjælpe på pH, men mere frisk luft er selvfølgelig ønskværdigt. :)
Tropic Marins danske repræsentant.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4688
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af Anders månsson »

Det er fedt du joiner med din vurdering samuel... Men det kunne også være kanon hvis du postede dit indlæg i den anden ph tråd😄
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af SamuelChristensen »

Anders månsson skrev: søn 12. mar 2023 15:18 Det er fedt du joiner med din vurdering samuel... Men det kunne også være kanon hvis du postede dit indlæg i den anden ph tråd😄
Den er ikke på min liste over aktive emner? :T
Så ser jeg den ikke så nemt. :)
Tropic Marins danske repræsentant.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4688
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af Anders månsson »

Næææ og jeg kan faktisk heller ikke finde den😄
Men det var Charlie der havde en tråd om at nå ph på ca 8.5... Det kunne være fint at få din betragtning med i den tråd...
Jeg selv tilføre friakluft uden fra men kan ikke se der har påvirket min ph... Eller måske er den bare mere stabil!
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 538
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af MortenL »

Jeg har også jagtet høj pH, og vist også kommet med mine observationer, flere gange på SF. CO2 scrubber på et stort akvarie på ingen måde den rigtige løsning, det går alt for hurtigt med at få mættet scrubber'en. Jeg hiver luft ind til skummeren via et tomt elektrikkerrør der ligger i væggen ved akvariet. Desuden kører jeg med Genvex ventilation i huset, hvilket er en drøm, du jeg ikke skal høre på alt det vand der er på ruderne grundet akvariet.
PH'en i mit akvarie ligger mellem 8,03 og 8,25 hen over døgnet. Det er klart at den er faldet lidt efter jeg har fået kalkreaktoren op at køre, men væksten er fortsat meget høj.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af charlie saltvand »

Byder ind her også. Jeg har haft min ph oppe og ligge mellem 8,35 -- 8,55 MED scrubber på og ingen hjemme igennem flere dage.

Jeg kører pt med scrubber, har droppet det med at dosere kalkwasser igen og er røget på en trepart dosering (sidespring). Når vi er hjemme + vores store møghund, der er i samme rum som baljen hele dagen (den står jo i stuen) så svinger min ph ml 8,1 - 8,3 hen over døgnet. Hvis jeg piller scrubber af bliver ph sgu for lav. Det er svært for mig at få luft ind udefra, har gulv til loft ruder i herhjemme. Har tænke mig at se om jeg ikke kan få boret et hul i den tynde trækarm/ramme, der er rundt om ruden og så lave det trick Morten bruger m et elektrikker rør, så jeg kan trække luft udefra storbyen og ind....
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 538
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af MortenL »

charlie saltvand skrev: man 13. mar 2023 13:53 Byder ind her også. Jeg har haft min ph oppe og ligge mellem 8,35 -- 8,55 MED scrubber på og ingen hjemme igennem flere dage.

Jeg kører pt med scrubber, har droppet det med at dosere kalkwasser igen og er røget på en trepart dosering (sidespring). Når vi er hjemme + vores store møghund, der er i samme rum som baljen hele dagen (den står jo i stuen) så svinger min ph ml 8,1 - 8,3 hen over døgnet. Hvis jeg piller scrubber af bliver ph sgu for lav. Det er svært for mig at få luft ind udefra, har gulv til loft ruder i herhjemme. Har tænke mig at se om jeg ikke kan få boret et hul i den tynde trækarm/ramme, der er rundt om ruden og så lave det trick Morten bruger m et elektrikker rør, så jeg kan trække luft udefra storbyen og ind....
Ja det er vildt hvor meget pH'en falder når man er hjemme og evt har gæster.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1026
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg jagter som sådan ikke høj PH men mere i den ikke falder for meget over døgnet. Har PT for meget CO2 i mit vand, men har fulgt råd herindefra ang. udgangsvandet fra min Calcium reaktor.
Daglig PH er 8,1-8,3

Jeg bruger kun min hjemmebygget PH stabilisator som slår i gang med at dose når PH går under det daglige gennemsnit.
Daglig PH PT
Daglig PH PT
CO2 Level i mit vand PT, ny test kommer her den 1/4
Co2
Co2
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4020
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af Engelquist »

charlie saltvand skrev: man 13. mar 2023 13:53 Byder ind her også. Jeg har haft min ph oppe og ligge mellem 8,35 -- 8,55 MED scrubber på og ingen hjemme igennem flere dage.

Jeg kører pt med scrubber, har droppet det med at dosere kalkwasser igen og er røget på en trepart dosering (sidespring). Når vi er hjemme + vores store møghund, der er i samme rum som baljen hele dagen (den står jo i stuen) så svinger min ph ml 8,1 - 8,3 hen over døgnet. Hvis jeg piller scrubber af bliver ph sgu for lav. Det er svært for mig at få luft ind udefra, har gulv til loft ruder i herhjemme. Har tænke mig at se om jeg ikke kan få boret et hul i den tynde trækarm/ramme, der er rundt om ruden og så lave det trick Morten bruger m et elektrikker rør, så jeg kan trække luft udefra storbyen og ind....
Jeg har boret et hul i fugen ved altandøren og skubbet en slange ind i en kabelkanel, der leder frisk luft hen til akvariet😊
2DD1B2E2-95D8-44DC-8059-F6703C4C5857.jpeg
04F5B6F4-417F-4230-871F-574042236F15.jpeg
B3056477-88EF-4820-9144-C3E875F5134F.jpeg
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af Marco R »

Engelquist skrev: man 13. mar 2023 17:34
charlie saltvand skrev: man 13. mar 2023 13:53 Byder ind her også. Jeg har haft min ph oppe og ligge mellem 8,35 -- 8,55 MED scrubber på og ingen hjemme igennem flere dage.

Jeg kører pt med scrubber, har droppet det med at dosere kalkwasser igen og er røget på en trepart dosering (sidespring). Når vi er hjemme + vores store møghund, der er i samme rum som baljen hele dagen (den står jo i stuen) så svinger min ph ml 8,1 - 8,3 hen over døgnet. Hvis jeg piller scrubber af bliver ph sgu for lav. Det er svært for mig at få luft ind udefra, har gulv til loft ruder i herhjemme. Har tænke mig at se om jeg ikke kan få boret et hul i den tynde trækarm/ramme, der er rundt om ruden og så lave det trick Morten bruger m et elektrikker rør, så jeg kan trække luft udefra storbyen og ind....
Jeg har boret et hul i fugen ved altandøren og skubbet en slange ind i en kabelkanel, der leder frisk luft hen til akvariet😊
2DD1B2E2-95D8-44DC-8059-F6703C4C5857.jpeg04F5B6F4-417F-4230-871F-574042236F15.jpegB3056477-88EF-4820-9144-C3E875F5134F.jpeg
Det ser fint ud, men ville det ikke være en super ide at sætte noget foran? Tænker filterrist, som man sætter på returpumpen og så eventuelt lidt filter på (den runde grove filtersvamp), da jeg personligt ville være nervøs for, at der skulle kravle diverse dyr ind, og eventuelt også stoppe røret derved? :happy:

Plus jeg ville nok også sætte en vinkel på, som vender nedad, så der ikke kommer vand ind i slangen, når det regner ind mod muren, da det ser ud til, at din slange sidder i en opadgående vinkel :happy:
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4020
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af Engelquist »

Marco R skrev: man 13. mar 2023 20:39
Engelquist skrev: man 13. mar 2023 17:34
charlie saltvand skrev: man 13. mar 2023 13:53 Byder ind her også. Jeg har haft min ph oppe og ligge mellem 8,35 -- 8,55 MED scrubber på og ingen hjemme igennem flere dage.

Jeg kører pt med scrubber, har droppet det med at dosere kalkwasser igen og er røget på en trepart dosering (sidespring). Når vi er hjemme + vores store møghund, der er i samme rum som baljen hele dagen (den står jo i stuen) så svinger min ph ml 8,1 - 8,3 hen over døgnet. Hvis jeg piller scrubber af bliver ph sgu for lav. Det er svært for mig at få luft ind udefra, har gulv til loft ruder i herhjemme. Har tænke mig at se om jeg ikke kan få boret et hul i den tynde trækarm/ramme, der er rundt om ruden og så lave det trick Morten bruger m et elektrikker rør, så jeg kan trække luft udefra storbyen og ind....
Jeg har boret et hul i fugen ved altandøren og skubbet en slange ind i en kabelkanel, der leder frisk luft hen til akvariet😊
2DD1B2E2-95D8-44DC-8059-F6703C4C5857.jpeg04F5B6F4-417F-4230-871F-574042236F15.jpegB3056477-88EF-4820-9144-C3E875F5134F.jpeg
Det ser fint ud, men ville det ikke være en super ide at sætte noget foran? Tænker filterrist, som man sætter på returpumpen og så eventuelt lidt filter på (den runde grove filtersvamp), da jeg personligt ville være nervøs for, at der skulle kravle diverse dyr ind, og eventuelt også stoppe røret derved? :happy:

Plus jeg ville nok også sætte en vinkel på, som vender nedad, så der ikke kommer vand ind i slangen, når det regner ind mod muren, da det ser ud til, at din slange sidder i en opadgående vinkel :happy:
Der er overdækket på altanen, så ingen regn der og billedet snyder dig nok også lidt :-)
Jeg skærer nok slangen af så den flugter karmen og finder en lille rist til at dække hullet- men ikke for finmasket, da den jo ikke skal begrænse luft tilførslen :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af Marco R »

Engelquist skrev: man 13. mar 2023 21:25
Marco R skrev: man 13. mar 2023 20:39
Engelquist skrev: man 13. mar 2023 17:34
charlie saltvand skrev: man 13. mar 2023 13:53 Byder ind her også. Jeg har haft min ph oppe og ligge mellem 8,35 -- 8,55 MED scrubber på og ingen hjemme igennem flere dage.

Jeg kører pt med scrubber, har droppet det med at dosere kalkwasser igen og er røget på en trepart dosering (sidespring). Når vi er hjemme + vores store møghund, der er i samme rum som baljen hele dagen (den står jo i stuen) så svinger min ph ml 8,1 - 8,3 hen over døgnet. Hvis jeg piller scrubber af bliver ph sgu for lav. Det er svært for mig at få luft ind udefra, har gulv til loft ruder i herhjemme. Har tænke mig at se om jeg ikke kan få boret et hul i den tynde trækarm/ramme, der er rundt om ruden og så lave det trick Morten bruger m et elektrikker rør, så jeg kan trække luft udefra storbyen og ind....
Jeg har boret et hul i fugen ved altandøren og skubbet en slange ind i en kabelkanel, der leder frisk luft hen til akvariet😊
2DD1B2E2-95D8-44DC-8059-F6703C4C5857.jpeg04F5B6F4-417F-4230-871F-574042236F15.jpegB3056477-88EF-4820-9144-C3E875F5134F.jpeg
Det ser fint ud, men ville det ikke være en super ide at sætte noget foran? Tænker filterrist, som man sætter på returpumpen og så eventuelt lidt filter på (den runde grove filtersvamp), da jeg personligt ville være nervøs for, at der skulle kravle diverse dyr ind, og eventuelt også stoppe røret derved? :happy:

Plus jeg ville nok også sætte en vinkel på, som vender nedad, så der ikke kommer vand ind i slangen, når det regner ind mod muren, da det ser ud til, at din slange sidder i en opadgående vinkel :happy:
Der er overdækket på altanen, så ingen regn der :-)
Jeg finder måske en lille rist til at dække hullet- men ikke for finmasket, da den jo ikke skal begrænse luft tilførslen :-)
Fair nok så er den i vinkel :GO

Det var også der, at jeg tænkte en af de runde blå grove filtersvampe burde kunne gøre det, eller blot en af de riste som vi kan sætte på returpumpen, hvis man ønsker at sætte filter på :happy:
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 559
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af ViggoN »

Engelquist skrev: lør 11. mar 2023 14:10 Hvilken PH værdi er det vi jagter i vores akvarier?
Ifølge denne artikel er havets PH værdi faldet fra 8,2 til 8,1 igennem de sidste århundreder- dog mest markant de sidste 50 år.
https://undervisning.wwf.dk/forsuring

Der bliver doseret kalkwasser og brugt Co2 scubber i jagten på en høj PH værdi- gerne op omkring 8,5.
Men er det overhovedet nødvendigt?
Hos mig ligger den mellem 8,15 og 8,3.
Skummeren trækker stueluft ind og der luftes ud morgen og aften- det burde vel være optimalt?
I mit forrige system havde jeg scubber på skummeren og brugte 4 liter co2 scubber medie pr måned- der lå min PH mellem 8,3 og 8,5- men ifølge den PH der er i verdenshavene, er det vel slet ikke nødvendigt at hæve den helt derop?
Jeg tror sådan set ikke at man søger det naturlige i at hæve sin PH så højt, nok mere et ønske om at øge sin vækst og styrke af sine koraller som vil vel alle ønsker. Man kan jo tillade sig at sige at intet af det vi gør er naturligt ved at holde saltvand i stuen. Hvis vi kigger på dKh plejer man vel at sige at mellem 8-9 er godt, men i visse koralrev er den helt nede omkring 6, næring er næsten ikke målbar i verdens koralreve, hvor o PO4 og o NO3 kan være direkte skadelige for vores baljer:) det er nok et ønske om at optimere, sætte ting på steroider, så al ting går lidt hurtigere noget vi har set før når mennesker har holdt dyr….kig på høns eller kvæg de bliver vist fyldt med en masse så se bliver store og kødfyldte så hurtigt som muligt:)
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4020
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af Engelquist »

ViggoN skrev: man 13. mar 2023 22:46 Jeg tror sådan set ikke at man søger det naturlige i at hæve sin PH så højt, nok mere et ønske om at øge sin vækst og styrke af sine koraller som vil vel alle ønsker. Man kan jo tillade sig at sige at intet af det vi gør er naturligt ved at holde saltvand i stuen. Hvis vi kigger på dKh plejer man vel at sige at mellem 8-9 er godt, men i visse koralrev er den helt nede omkring 6, næring er næsten ikke målbar i verdens koralreve, hvor o PO4 og o NO3 kan være direkte skadelige for vores baljer:) det er nok et ønske om at optimere, sætte ting på steroider, så al ting går lidt hurtigere noget vi har set før når mennesker har holdt dyr….kig på høns eller kvæg de bliver vist fyldt med en masse så se bliver store og kødfyldte så hurtigt som muligt:)
Jeg er enig i at et akvarie ikke kan svare til et naturligt havmiljø, men f.eks 8,5 er meget mere basisk end pH i havene har været århundreder, så derfor er det vel også skønne spildte kræfter at stræbe efter det?
Jeg tror at det vigtigere at jagte en stabil pH, der ligger mellem 8,15 og 8,3- under 8,1, kommer det jo under havmiljø og virker sikkert hæmmende på koralvækst...
Ingen tvivl om at et stuerev bliver udsat for store svingninger alt efter hvor mange personer der opholder sig i rummet (en festlig aften med mange gæster, kan få pH til at falde drastisk). Så luft udefra til skummeren er en god løsning- medmindre man bor midt i en meget trafikkeret by, med højt indhold af Co2 i luften. Så er der nok ikke andre muligheder end en Co2 scubber og måske tilsætning af kalkwasser..
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 559
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af ViggoN »

Engelquist skrev: tirs 14. mar 2023 06:20
ViggoN skrev: man 13. mar 2023 22:46 Jeg tror sådan set ikke at man søger det naturlige i at hæve sin PH så højt, nok mere et ønske om at øge sin vækst og styrke af sine koraller som vil vel alle ønsker. Man kan jo tillade sig at sige at intet af det vi gør er naturligt ved at holde saltvand i stuen. Hvis vi kigger på dKh plejer man vel at sige at mellem 8-9 er godt, men i visse koralrev er den helt nede omkring 6, næring er næsten ikke målbar i verdens koralreve, hvor o PO4 og o NO3 kan være direkte skadelige for vores baljer:) det er nok et ønske om at optimere, sætte ting på steroider, så al ting går lidt hurtigere noget vi har set før når mennesker har holdt dyr….kig på høns eller kvæg de bliver vist fyldt med en masse så se bliver store og kødfyldte så hurtigt som muligt:)
Jeg er enig i at et akvarie ikke kan svare til et naturligt havmiljø, men f.eks 8,5 er meget mere basisk end pH i havene har været århundreder, så derfor er det vel også skønne spildte kræfter at stræbe efter det?
Jeg tror at det vigtigere at jagte en stabil pH, der ligger mellem 8,15 og 8,3- under 8,1, kommer det jo under havmiljø og virker sikkert hæmmende på koralvækst...
Ingen tvivl om at et stuerev bliver udsat for store svingninger alt efter hvor mange personer der opholder sig i rummet (en festlig aften med mange gæster, kan få pH til at falde drastisk). Så luft udefra til skummeren er en god løsning- medmindre man bor midt i en meget trafikkeret by, med højt indhold af Co2 i luften. Så er der nok ikke andre muligheder end en Co2 scubber og måske tilsætning af kalkwasser..
Spildte kræfter synes jeg nu ikke det er, hvis resultatet er hurtigere vækst, mindes at have set “fordrag” fra MACNA(på YouTube) at højere PH giver 40% mere vækst ift. i havet årligt, hvis det passer så giver det mening at have det, hvis man altså ønsker det. plus ved at have en lidt højere PH har man en buffer mod en aften med gæster, man har lidt mere PH at give af:)
Det er vel bare at effektivisere vækst. Ligesom man kan få diverse tilsætninger til at indkører akvarie på timer, dage eller uger! Saltvandakvarie er en hobby til de tålmodig, der vil have alt går hurtigt:)
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4020
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af Engelquist »

Det er så fedt at i byder ind her!
Ingen har jo fundet de vises sten (endnu) og så er det godt at vende tankerne, debattere og dele erfaringer.

@ViggoN -Hvis det giver mere vækst at have en unaturlig høj pH, så giver det mening, ja, hvis det er det man ønsker... jeg var ikke klar at det skulle give op til 40 %... det lyder vildt!

Men at en høj pH skulle være en buffer mod en aften med mange gæster og en høj koncentration af Co2 i rummet, tvivler jeg på.
Jeg vil da umiddelbart mene at et hurtigt pH drop bremser, eller i værste fald sætter væsken helt i stå, da det stadig er en stor svingning ift hvad systemet har tilpasset sig efter.
Det er jo en gammelkendt læresætning at alle ændringer skal ske meget langsom i et saltvandsakvarie.
Så målet, i min optik, må være en stabil pH, uanset om den er meget høj eller ligger omkring den naturlige værdi...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 559
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af ViggoN »

Engelquist skrev: tirs 14. mar 2023 11:41 Det er så fedt at i byder ind her!
Ingen har jo fundet de vises sten (endnu) og så er det godt at vende tankerne, debattere og dele erfaringer.

@ViggoN -Hvis det giver mere vækst at have en unaturlig høj pH, så giver det mening, ja, hvis det er det man ønsker... jeg var ikke klar at det skulle give op til 40 %... det lyder vildt!

Men at en høj pH skulle være en buffer mod en aften med mange gæster og en høj koncentration af Co2 i rummet, tvivler jeg på.
Jeg vil da umiddelbart mene at et hurtigt pH drop bremser, eller i værste fald sætter væsken helt i stå, da det stadig er en stor svingning ift hvad systemet har tilpasset sig efter.
Det er jo en gammelkendt læresætning at alle ændringer skal ske meget langsom i et saltvandsakvarie.
Så målet, i min optik, må være en stabil pH, uanset om den er meget høj eller ligger omkring den naturlige værdi...
Det helt klart at stabilitet er nøglen for alt, man har jo haft salt i meget lang tid uden fokus på PH og ting har fungeret. Det med PH gæste buffer var nu sagt i spøg, men når man tænker over det er det måske ikke helt dumt. Hvorfor siger man at 440CA er et godt tal når man kigge på flere gennemsnit måler af diverse coralreve er omkring de 400? Det er jo også et unaturligt højt tal? :)
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1026
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af Seniorreefer »

ViggoN skrev: tirs 14. mar 2023 13:34
Engelquist skrev: tirs 14. mar 2023 11:41 Det er så fedt at i byder ind her!
Ingen har jo fundet de vises sten (endnu) og så er det godt at vende tankerne, debattere og dele erfaringer.

@ViggoN -Hvis det giver mere vækst at have en unaturlig høj pH, så giver det mening, ja, hvis det er det man ønsker... jeg var ikke klar at det skulle give op til 40 %... det lyder vildt!

Men at en høj pH skulle være en buffer mod en aften med mange gæster og en høj koncentration af Co2 i rummet, tvivler jeg på.
Jeg vil da umiddelbart mene at et hurtigt pH drop bremser, eller i værste fald sætter væsken helt i stå, da det stadig er en stor svingning ift hvad systemet har tilpasset sig efter.
Det er jo en gammelkendt læresætning at alle ændringer skal ske meget langsom i et saltvandsakvarie.
Så målet, i min optik, må være en stabil pH, uanset om den er meget høj eller ligger omkring den naturlige værdi...
Det helt klart at stabilitet er nøglen for alt, man har jo haft salt i meget lang tid uden fokus på PH og ting har fungeret. Det med PH gæste buffer var nu sagt i spøg, men når man tænker over det er det måske ikke helt dumt. Hvorfor siger man at 440CA er et godt tal når man kigge på flere gennemsnit måler af diverse coralreve er omkring de 400? Det er jo også et unaturligt højt tal? :)
Jeg er helt enig med dig , men hensyn til stabilitet er nøglen. De streams jeg har set handler kun at få pH Pga væskt i væksthuse som ICL , men han er virkelig også syg, men hensyn til hans dosering. Han dosere bla. Lud😱 for at holde PH stabilt over døgnet.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 559
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af ViggoN »

Den så jeg også, det helt vildt, men forstligt når man tænker han lever af der, så det godt med hurtig vækst. Jeg plejer typisk at falde i søvn til diverse snak om salt men skal nok se om jeg kan finde det.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Jagten på en høj PH værdi

Indlæg af charlie saltvand »

Efter jeg er begyndt a dosere de 3 hellige (sen aften og sidst på natten) er min ph steget lidt igen. nu ligger den og svinger hen over et døgn med 0,2 og har et gennemsnit på 8,31.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"