"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Rengøring af tomt akvarie.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Rengøring af tomt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

Hej,
Jeg har lukket min balje ned og måske tømt det lidt for hurtigt for vand.

Der er nemlig en del kalkalger og Grøn alger på glasset rundt omkring, hvilket ikke er helt nemt at få af når det er tørt.

Har i nogle gode råd til at få det rengjort uden at over ridse glasset.?

Mvh Alexander
Vedhæftede filer
20230227_211023.jpg
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Rengøring af tomt akvarie.

Indlæg af Engelquist »

Lidt citronsyre eller eddikesyre og vask det af med en klud eller svamp
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Rengøring af tomt akvarie.

Indlæg af crazy seahorse »

Syre er fint til at opløse kalk. Udfordringen er, at det løber af inden det når at virke ordentligt.
Til den slags bruger jeg altid den blå Handy skraber.
Tag en skål med vand, gerne en skål af en vis størrelse. Den dypper man i hele tiden for at få skyllet skraberen.
Desuden skal man altid afrense vådt i vådt. Så dyp den tit og skift blad ofte. Skæret bliver hurtigt sløvt.
VIGTIGT. ALTID kun afrense fremad, ALDRIG ALDRIG skrabe frem og tilbage. Det kan ridse når man kører rundt i det man har løsnet. Så kun rense fremad.

Jeg er gammel vinduespudser og har afrenset i hundredvis af vinduer, primært i forbindelse med nybyggerier. Jeg gjorde altid som beskrevet.
På større flader, som midt på ruderne, kan man med fordel benytte pennefatning (som når man holder på en blyant) Så kan man nærmest skære det skidt, der sidder på ruden af. Det er lidt et tag, men man kommer hurtigt efter det.

Tip: Mange akvarie forhandlere har klinger der er smallere end dem skraberen er født med. Køber man den i byggemarkedet er bladet 90mm bredt.
De forhandlere der ligger her i udkanten af Kbh (Brønshøj og Værløse) har pakker med blade der er 70mm brede.
Når du bruger dem, kan du køre ned langs silikonen i hjørnerne uden at beskadige silikone fugen, da bladet ikke når helt ud til kanten.
Bare kør lige ned oppe fra.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Rengøring af tomt akvarie.

Indlæg af Carsten »

Læg akvariet ned på siden, så løber syren ikke af ruden. Vil helt klart vælge citronsyren, da den ikke lugter.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"