"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Vandskiftet

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 562
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Vandskiftet

Indlæg af ViggoN »

Hej Alle, så har jeg et åbenlyst spørgsmål men alligevel?

Hvor mange af jer laver vandskifte, hvor meget og hvor ofte?

Nu til det måske åbenlyse? Hvorfor skifter vi vand. Med alle de dosering produkter på marked samt en masse udstyr til af fjerne “overskydende” næring, hvorfor står vi uge ind og ud og skifter vand? Når vi i princippet kan holde stabile parameter uden?
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Vandskiftet

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg skifter +80 liter hver anden uge, og der er ca. 700 liter på systemet.
Det batter ikke meget at skifte 12% vand ift. nærring, der er meget "dynamisk" , men jeg skifter vand for at fjerne andre typer affaldsstoffer. Der er er andre ting i vandet end hvad vi kan måle med lidt hobby udstyr og ICP test.
Det afhænger nok primært af typen af rev, hvorvidt det reelt gør en forskel, hvor sps koraller har helt andre krav end et et FOWLR akvarie
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 562
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Vandskiftet

Indlæg af ViggoN »

Mortenbruun skrev:Jeg skifter +80 liter hver anden uge, og der er ca. 700 liter på systemet.
Det batter ikke meget at skifte 12% vand ift. nærring, der er meget "dynamisk" , men jeg skifter vand for at fjerne andre typer affaldsstoffer. Der er er andre ting i vandet end hvad vi kan måle med lidt hobby udstyr og ICP test.
Det afhænger nok primært af typen af rev, hvorvidt det reelt gør en forskel, hvor sps koraller har helt andre krav end et et FOWLR akvarie
Hvilke andre type affaldsstoffer? Nu det mange år siden jeg har brugt en icp test??:)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3809
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Vandskiftet

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg skifter 180L ugentligt. I perioder med travlhed pga arbejde og andet, kan det blive hver 14 dag. Men ugentligt er standarden.
Jeg gør det ikke for at få noget ind, men for at få noget ud, primært metaller. Disse kan opbygges gradvist over tid.

Samtidig giver det mig også mulighed for, at få suget detritus og andet, ud af systemet. Jeg renser også gerne skummerkoppen ved samme lejlighed.
I det hele taget, så bruger jeg tiden på at gå systemet igennem og få rettet det der nu skal rettes, mens salten opløses.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 562
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Vandskiftet

Indlæg af ViggoN »

Helt enig spørgsmålet opstod egentligt fordi jeg skifter 10% hver lørdag og hver søndag ser alt lidt trist ud og mandag er de glade igen. Vandet jeg skifter med har samme salinitet, temp og KH måske 0,2 lavere men 10% af 0.2 er nok ikke et stort udsving. Så kan simpelhen ikke forklare det?

Hvor kommer disse overskydende metaller fra?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3809
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Vandskiftet

Indlæg af crazy seahorse »

ViggoN skrev:Helt enig spørgsmålet opstod egentligt fordi jeg skifter 10% hver lørdag og hver søndag ser alt lidt trist ud og mandag er de glade igen. Vandet jeg skifter med har samme salinitet, temp og KH måske 0,2 lavere men 10% af 0.2 er nok ikke et stort udsving. Så kan simpelhen ikke forklare det?

Hvor kommer disse overskydende metaller fra?
Metaller kan komme ind på mange måder. Men det er noget der tilføres. Det opstår ikke bare ud af det blå. Alt er jo enten salte eller metaller. Når du ser på de elementer der er i vores salt, er der mange metaller i mellem (bare kig på en ICP test). De er bare en del af naturligt havvand. Der er feks zink, kobber og vist oven i købet sølv. Men mængderne må bare ikke være for høje.
Tror nogle af dem kommer ind via fodring. De tilsætter det sikkert ikke, men anvender de feks alger, spirulina, hvidløg og lign, så kan disse indeholde lidt metaller som de har optaget i gennem deres tid. De kommer så videre når vi fodrer. Det er jo ikke farligt i små mængder, men det opbygges gradvist, langsomt over tid.
Mig bekendt er der ingen der direkte forbruger det, så den eneste måde at få det ud på er enten at binde det eller få det ud ved vandskift.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Vandskiftet

Indlæg af Seniorreefer »

Kan kun støtte op med Crazy Seahorse forklaring ang vigtigheden i vandskift , og vil tilføje, et helt overset emne, som dine hænder, bæger, bøtter, slanger, gamle membraner i osmose, aktiv kul osv, som ikke er renset helt op , allesammen bidrager med kemikalier og tungmetaller som ikke måles for.
Langsom ophobes det i vandet.

Det er måske ikke meget det giver i 1000l vand, men jo mindre akvarie, jo vigtigere er det, men over tid stiger værdierne

Edit. Jeg skifter 10% hver 14 dag. Og du har ret i at vandskifte gør et eller andet i akvariet, som jeg også har bemærket. Jeg kan se det på min redox værdi, som altid falder ved vand skift.

Spørgsmålet er så, er det det nye vand, eller fordi man laver små bundvendinger :)
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 562
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Vandskiftet

Indlæg af ViggoN »

Og hvad kunne mange bruge til at binde det…noget GFO lignende noget.
Og kunne man så ikke “nøjes” med at skifte vand månedligt eller i kvartalet. Ikke fordi jeg pønser på det, men hvis man tog en ICP prøve den første i en måned, og en ny i slutningen af måneden så kunne man se stigningen af disse uønskede elementer, og så regne ud hvor meget vand der skulle skiftes derefter. Selvfølgelig skal man tage højde for at ved vækst tager til og derfor dosere man nok derefter, så måske lave ICP hver 6måned. Og som side spørgsmål kunne man snuppe vand fra vores strande og bruge i stedet for vand vi selv blander?
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Vandskiftet

Indlæg af Seniorreefer »

ViggoN skrev:Og hvad kunne mange bruge til at binde det…noget GFO lignende noget.
Og kunne man så ikke “nøjes” med at skifte vand månedligt eller i kvartalet. Ikke fordi jeg pønser på det, men hvis man tog en ICP prøve den første i en måned, og en ny i slutningen af måneden så kunne man se stigningen af disse uønskede elementer, og så regne ud hvor meget vand der skulle skiftes derefter. Selvfølgelig skal man tage højde for at ved vækst tager til og derfor dosere man nok derefter, så måske lave ICP hver 6måned. Og som side spørgsmål kunne man snuppe vand fra vores strande og bruge i stedet for vand vi selv blander?
Aktiv kul er det som jeg anvender, kører konstant med og skifter hver 2 uge med vandskifte. Fast Icp test hvert kvartal (State of the reef) kalder jeg den.

Jeg har læst flere som ikke har skiftet vand i flere år, som gør netop det du nævner. Icp, sporstoffer osv. og det virker for dem. Så det er et godt debatemne du har sat gang i. ;)

Jeg tror det handler om religion, nogle (gerne producenterne) er fortaler, andre imod. Som alt andet i denne hobby

Personligt er jeg af gamle af gårde, og har altid skiftet vand gennem alle de år jeg har haft akvarie og har virket godt for mig.

Ang. Vand fra havet. Du kan godt bruge vand fra havet og kan huske en som arbejde på et miljø skib fik hentet vand ind til et stort akvarie. Kattegat centeret har også sugeslange ude i havet, som de så behandler og tilføjer salt til osv

Du kan ikke bare lige tage det ved stranden, du skal ud på dybde at hente det, kan ikke huske årsagen, men mener de var forureningen der var årsagen og alger, eller må en biolog lige hoppe på vognen og forklare.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3763
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Vandskiftet

Indlæg af charlie saltvand »

Fint spørgsmål Viggo. Jeg kørte en rumdeler balje på ca 500 L i 2 år, uden at skifte en dråbe vand. Det stod fint :-) Jeg fik lavet ICP test hver anden måned. Jeg brugte så en formue i diverse tilsætninger, især de 3 hellige (Kh, Cal og Mag) + diverse sporstoffer. Jeg gjorde det af 2 grunde.
1. jeg er doven. (det hjalp så ikke så meget da jeg konstant skulle tilsætte sporstoffer mv)
2. Jeg er et "sjuskehoved", så hvis jeg blandede nyt vand, havde det aldrig samme temp, salinitet osv.

I den nuværende balje satser jeg på at "less is more", så her er jeg gået tilbage til vandskifte, den samlede mængde vand er nu kun ca 270 Liter netto, så 25 L nyt vand hver uge batter godt og jeg er blevet lidt mere grundig med at sørge for at det har samme temp og saltindhold som det jeg hiver ud.

Jeg har læst flere steder at NY BLANDET saltvand er RET AGGRESSIV, det er måske det der gør at dine koraller ser sure ud?....... Søg evt på det, på Engelsk. Jeg blander nyt vand lørdag og lader det stå med en pumpe i natten over og skifter søndag. Mine koraller ser ikke sure ud, dog kan jeg som Seniorreefer også skriver se at min ORP dykker kortvarigt.... Måske er forklaring på dette så simpel at det er fordi jeg slukker for retur og skummer mens jeg skifter vand? Dont know.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 562
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Vandskiftet

Indlæg af ViggoN »

Hmm det kunne være må indrømme at alt er slukket når jeg skifter og sender nye vand ned af bagkammer så skulle være ret blandet for det rammer display? Okay men hvad nu vis du kørte med all for reef der er jo alt man skal bruge, ja du kan ikke justere lidt her og der, men det skulle bringe det hel i balance og så samtidigt bruge meget lidt/efter behov af Seachem Cuprisorb, det skulle ret effektiv fjerne metaller, så hvis man kunne finde en balance i disse 2 ting, burde man vel kunne være den mest dovne Reefer i historien, måske med tropic marins Np bio pellets så man også balancere næring. Øv hvorfor har jeg ikke et lille akvarie så ville jeg prøve denne metode fra dag 1! Men som crazy siger handler det nok bare om at bruge lidt tid med akvariet,(sikke filosoFISKE man er på en torsdag) Min egen oplevelse er at man tit kigger efter problemer, i stedet for at nyde akvariet.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Vandskiftet

Indlæg af Engelquist »

ViggoN skrev:Helt enig spørgsmålet opstod egentligt fordi jeg skifter 10% hver lørdag og hver søndag ser alt lidt trist ud og mandag er de glade igen. Vandet jeg skifter med har samme salinitet, temp og KH måske 0,2 lavere men 10% af 0.2 er nok ikke et stort udsving. Så kan simpelhen ikke forklare det?
Jeg oplever det modsatte, ved det ugentlige vandskifte- det liver op i akvariet og korallerne strutter lidt ekstra...
Når jeg laver vand, har jeg en pumpe og et varmelegeme til at køre i beholderen, så er vandet varmt og færdigmixet inden jeg smider i i akvariet.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 562
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Vandskiftet

Indlæg af ViggoN »

Engelquist skrev:
ViggoN skrev:Helt enig spørgsmålet opstod egentligt fordi jeg skifter 10% hver lørdag og hver søndag ser alt lidt trist ud og mandag er de glade igen. Vandet jeg skifter med har samme salinitet, temp og KH måske 0,2 lavere men 10% af 0.2 er nok ikke et stort udsving. Så kan simpelhen ikke forklare det?
Jeg oplever det modsatte, ved det ugentlige vandskifte- det liver op i akvariet og korallerne strutter lidt ekstra...
Når jeg laver vand, har jeg en pumpe og et varmelegeme til at køre i beholderen, så er vandet varmt og færdigmixet inden jeg smider i i akvariet.

Tidligere har jeg haft samme erfaring, derfor undrede jeg mig. Og tror ikke det er fordi jeg er for hurtig, det blander i ca.8timer og varmelegeme 2timer inden jeg skifter og måler selvfølgelig temp og salinitet inden for at være sikker de matcher. Måske er der saltet, men har tidligere brugt det med stor succes.
Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
10
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: Vandskiftet

Indlæg af Jesper Krogh »

Jeg bruger DOS til at udsk 10 liter vand om dagen. På mit 1400 liter,
Deler samme opfattelse som de øvrige, ud med det gamle skidt og ind med nyt rent vand
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3632
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Vandskiftet

Indlæg af nielsk »

Ja jeg skifter så ikke vand.

Heldigvis er der mange forskellige måder at holde vores akvarier på
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 562
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Vandskiftet

Indlæg af ViggoN »

nielsk skrev:Ja jeg skifter så ikke vand.

Heldigvis er der mange forskellige måder at holde vores akvarier på
Det må man sige der er, men fedt vil da gerne hører hvordan du så gør!? Du har smidt en del vand i en glasboks forhåbenligt med lidt salt:) køb lidt koraller og fisk og hvad så? Dosere du(hvis ja med hvad) og hvilket udstyr har du på hvor lang tid har det kørt uden?
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3632
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Vandskiftet

Indlæg af nielsk »

ViggoN skrev:
nielsk skrev:Ja jeg skifter så ikke vand.

Heldigvis er der mange forskellige måder at holde vores akvarier på
Det må man sige der er, men fedt vil da gerne hører hvordan du så gør!? Du har smidt en del vand i en glasboks forhåbenligt med lidt salt:) køb lidt koraller og fisk og hvad så? Dosere du(hvis ja med hvad) og hvilket udstyr har du på hvor lang tid har det kørt uden?
Du kan finde alle de oplysninger i min tråd om Lystrup rev.
Det er heller ikke helt korrekt. Jeg har skiftet 2 x 20 % på halvandet år fordi jeg som vanligt bøvler med mit nitratfilter
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 562
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Vandskiftet

Indlæg af ViggoN »

nielsk skrev:
ViggoN skrev:
nielsk skrev:Ja jeg skifter så ikke vand.

Heldigvis er der mange forskellige måder at holde vores akvarier på
Det må man sige der er, men fedt vil da gerne hører hvordan du så gør!? Du har smidt en del vand i en glasboks forhåbenligt med lidt salt:) køb lidt koraller og fisk og hvad så? Dosere du(hvis ja med hvad) og hvilket udstyr har du på hvor lang tid har det kørt uden?
Du kan finde alle de oplysninger i min tråd om Lystrup rev.
Det er heller ikke helt korrekt. Jeg har skiftet 2 x 20 % på halvandet år fordi jeg som vanligt bøvler med mit nitratfilter
Nå så må det ligge i det uvisse i denne tråd. Men som udgang forstår jeg på det sidste du skriver, at du så døjer med nitrat, hvad med PO4?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3809
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Vandskiftet

Indlæg af crazy seahorse »

ViggoN skrev:Og hvad kunne mange bruge til at binde det…noget GFO lignende noget?
Jo sikkert - i en vis grad. Rowaphos nævnes som et produkt der kan bruges til feks kobber. Cuprisorb kunne måske også, men jeg har ikke prøvet det selv.
Udfordringen er bare, at det også kan fjerne noget som man gerne vil beholde. Og så er det sådan, at bindere (chelators) er ret troløse. Kommer der et andet stof som de bedre kan "lide", så slipper de deres binding og frigiver det de har bundet.
Læste for år tilbage, hvor Albert Thiel advarede om brugen af kelaterede produkter. Brugte man kelateret calcium i ens Balling, så kunne den binder gå videre til Strontium og binde den, når den havde sluppet calcium. Så er Strontium taget ud af ligningen pga kelatoren. Så dosserer man Strontium for nu mangler det, men i realiteten har man rigeligt - det er bare bundet. Slipper binderen så Strontium (og det er højst sandsynligt, at den gør det på et tidspunkt), så står man med en OD af Strontium i stedet - og det er noget biks.
Det der komplicerer det yderligere er, at der er andre emner der naturligt kan binde metaller. Kobber bindes feks i calcium, det lagres i ens levende sten. Der er derfor at du ikke kan bruge LS der har været anvendt i en sygetank, hvor der har været brugt kobber til behandling af MI. De kan kun bruges der. Kommer de ned i ens rev, så kan de frigive kobber til ens vand. Rowaphos og sikkert også Cuprisorb er begge bindere.

Personligt har jeg den holdning, at jeg bruger feks Rowaphos, hvis der er behov for det. Er min Po4 for høj, så er det en nem måde at løse det på nu og her. Når problemet er væk, så fjerner jeg Rowaphos igen. Ellers ved jeg jo ikke, om problemet skyldes feks for meget foder.
For mig er det billigste og bedste, at skifte vand regelmæssigt. Det koster kun saltet og så dyrt er salt trods alt ikke. Men det kan være besværligt og kræve noget arbejde.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 539
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Vandskiftet

Indlæg af MortenL »

Hej Erik

Det her giver jo ganske god mening og forklarer måske hvorfor jeg har sporstoffer, som er for lave til trods for at jeg bruger ATI Essential+ balling væsker, som burde have den rette mængde sporstoffer. Tænker at læse lidt op på kemien, herunder chelators. Det er jo dog ikke helt wild west, går jeg ud fra. En specifik chelator binder vel kun de ioner der har samme potentiale, altså Ca og Sr passer sammen, da de er i samme hovedgruppe.

Jeg er som Nielsk, også blevet lidt doven og skifter stort set aldrig vand, ud over hvad der skal til for at holde saltet ned, men det får jo ikke meget næring væk, at hive 10liter/uge ud.
crazy seahorse skrev:
ViggoN skrev:Og hvad kunne mange bruge til at binde det…noget GFO lignende noget?
Jo sikkert - i en vis grad. Rowaphos nævnes som et produkt der kan bruges til feks kobber. Cuprisorb kunne måske også, men jeg har ikke prøvet det selv.
Udfordringen er bare, at det også kan fjerne noget som man gerne vil beholde. Og så er det sådan, at bindere (chelators) er ret troløse. Kommer der et andet stof som de bedre kan "lide", så slipper de deres binding og frigiver det de har bundet.
Læste for år tilbage, hvor Albert Thiel advarede om brugen af kelaterede produkter. Brugte man kelateret calcium i ens Balling, så kunne den binder gå videre til Strontium og binde den, når den havde sluppet calcium. Så er Strontium taget ud af ligningen pga kelatoren. Så dosserer man Strontium for nu mangler det, men i realiteten har man rigeligt - det er bare bundet. Slipper binderen så Strontium (og det er højst sandsynligt, at den gør det på et tidspunkt), så står man med en OD af Strontium i stedet - og det er noget biks.
Det der komplicerer det yderligere er, at der er andre emner der naturligt kan binde metaller. Kobber bindes feks i calcium, det lagres i ens levende sten. Der er derfor at du ikke kan bruge LS der har været anvendt i en sygetank, hvor der har været brugt kobber til behandling af MI. De kan kun bruges der. Kommer de ned i ens rev, så kan de frigive kobber til ens vand. Rowaphos og sikkert også Cuprisorb er begge bindere.

Personligt har jeg den holdning, at jeg bruger feks Rowaphos, hvis der er behov for det. Er min Po4 for høj, så er det en nem måde at løse det på nu og her. Når problemet er væk, så fjerner jeg Rowaphos igen. Ellers ved jeg jo ikke, om problemet skyldes feks for meget foder.
For mig er det billigste og bedste, at skifte vand regelmæssigt. Det koster kun saltet og så dyrt er salt trods alt ikke. Men det kan være besværligt og kræve noget arbejde.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3632
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Vandskiftet

Indlæg af nielsk »

ViggoN skrev:
nielsk skrev:
ViggoN skrev:
nielsk skrev:Ja jeg skifter så ikke vand.

Heldigvis er der mange forskellige måder at holde vores akvarier på
Det må man sige der er, men fedt vil da gerne hører hvordan du så gør!? Du har smidt en del vand i en glasboks forhåbenligt med lidt salt:) køb lidt koraller og fisk og hvad så? Dosere du(hvis ja med hvad) og hvilket udstyr har du på hvor lang tid har det kørt uden?
Du kan finde alle de oplysninger i min tråd om Lystrup rev.
Det er heller ikke helt korrekt. Jeg har skiftet 2 x 20 % på halvandet år fordi jeg som vanligt bøvler med mit nitratfilter
Nå så må det ligge i det uvisse i denne tråd. Men som udgang forstår jeg på det sidste du skriver, at du så døjer med nitrat, hvad med PO4?
Jeg har mekanisk filtrering i form af skummer og rollerfleece
Kemisk filtrering med fosfatbinder og kul
Biologisk filtrering med svovlfilter
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 562
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Vandskiftet

Indlæg af ViggoN »

nielsk skrev:
ViggoN skrev:
nielsk skrev:
ViggoN skrev:
nielsk skrev:Ja jeg skifter så ikke vand.

Heldigvis er der mange forskellige måder at holde vores akvarier på
Det må man sige der er, men fedt vil da gerne hører hvordan du så gør!? Du har smidt en del vand i en glasboks forhåbenligt med lidt salt:) køb lidt koraller og fisk og hvad så? Dosere du(hvis ja med hvad) og hvilket udstyr har du på hvor lang tid har det kørt uden?
Du kan finde alle de oplysninger i min tråd om Lystrup rev.
Det er heller ikke helt korrekt. Jeg har skiftet 2 x 20 % på halvandet år fordi jeg som vanligt bøvler med mit nitratfilter
Nå så må det ligge i det uvisse i denne tråd. Men som udgang forstår jeg på det sidste du skriver, at du så døjer med nitrat, hvad med PO4?
Jeg har mekanisk filtrering i form af skummer og rollerfleece
Kemisk filtrering med fosfatbinder og kul
Biologisk filtrering med svovlfilter
Skarpt, hvis disse kan holde alt i tjek så er det klar nemmere end at hive et badekar frem hver gang der skal skiftes vand! Man kan vel også overveje at vandskiftet kun har en effekt hvis det er større vandskifte, nu skifter jeg “kun” 10% om ugen, som betyder at hvis min no3 er 10 så nedsættes den jo kun 1 det jo ikke det store, er det så overhoved nok når man tænker på det andre metaller så er det jo ikke specielt meget man fjerner?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3809
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Vandskiftet

Indlæg af crazy seahorse »

MortenL skrev:Hej Erik

Det her giver jo ganske god mening og forklarer måske hvorfor jeg har sporstoffer, som er for lave til trods for at jeg bruger ATI Essential+ balling væsker, som burde have den rette mængde sporstoffer. Tænker at læse lidt op på kemien, herunder chelators. Det er jo dog ikke helt wild west, går jeg ud fra. En specifik chelator binder vel kun de ioner der har samme potentiale, altså Ca og Sr passer sammen, da de er i samme hovedgruppe.

Jeg er som Nielsk, også blevet lidt doven og skifter stort set aldrig vand, ud over hvad der skal til for at holde saltet ned, men det får jo ikke meget næring væk, at hive 10liter/uge ud.
Hej Morten.
Ja, nu blev den her tråd jo lidt afsporet pga mit ordgyderi om chelators. Undskyld Viggo.
Det ville være så fedt, hvis du (MortenL) ville kaste dig ud i at undersøge lidt om chelators. Det var en af mine kæpheste for nogle år siden og det rumler da stadig lidt i baggrunden.
Jeg googlede lige "Albert Thiel chelators" og der kom en hulens masse links frem. Den der lå øverst var denne: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 14&t=83435" onclick="window.open(this.href);return false;
Den er ret interessant og der er mange gode kommentarer. Bla fra PederP der er en af de dygtigste og mest vidende saltvandsnørder jeg kender. Vi har haft en livlig mail korrespondance gennem et par år. En skam at han ikke er aktiv herinde mere.
Prøv at læse den, for den er god synes jeg. Jeg skal prøve at kigge min mail korrespondance igennem. Der ligger en mail fra en lektor fra Ruc der er ekspert i chelators. Han forklarer hvorfor de er så uregerlige.
Jeg er stadig lidt urolig (det har dog aftaget noget) over, hvad der sker med en chelator efter den har sluppet sit stof. Måske den skummes ud, måske ikke. Måske de er harmløse, måske ikke. Det er et spændende emne.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3809
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Vandskiftet

Indlæg af crazy seahorse »

Havde en interessant drøftelse her til eftermiddag med min gode saltvandsbuddy.
Tanken er, at hvis man nu sender en ICP test afsted månedligt og man på den måde holder øje med ens værdier for diverse metaller, så kunne vandskift måske ikke være så nødvendigt.
Det er en tanke værd. Så kunne man nøjes med lidt sjældnere vandskift og primært gøre det for at få suget detritus og andet snask ud, få suget sumpen og lign.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 562
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Vandskiftet

Indlæg af ViggoN »

crazy seahorse skrev:Havde en interessant drøftelse her til eftermiddag med min gode saltvandsbuddy.
Tanken er, at hvis man nu sender en ICP test afsted månedligt og man på den måde holder øje med ens værdier for diverse metaller, så kunne vandskift måske ikke være så nødvendigt.
Det er en tanke værd. Så kunne man nøjes med lidt sjældnere vandskift og primært gøre det for at få suget detritus og andet snask ud, få suget sumpen og lign.

Det jo dejligt, men så til at tænke på hvad koster en ICP test? For kan det så betale sig i længden? Nu tænker jeg på mindre akvarier, prisen på salt og vand kontra ICP test?
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4712
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Vandskiftet

Indlæg af Anders månsson »

mit akvarie har kørt i 10 måneder nu har jeg har kun skiftet 20 liter vand på et system på ca 400liter. for at suge bundfald i sumpen ud... Jeg er doven og burde måleværdier oftere... jeg kører biologisk filter men skal fodre heftigt for at mine værdier ikke svinger... jeg doserer intet.
min plan var at jeg ville skifte de ca 20liter vand hver måned, men det kunne min dovenskab ikke leve op til :-)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3809
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Vandskiftet

Indlæg af crazy seahorse »

Anders månsson skrev:mit akvarie har kørt i 10 måneder nu har jeg har kun skiftet 20 liter vand på et system på ca 400liter. for at suge bundfald i sumpen ud... Jeg er doven og burde måleværdier oftere... jeg kører biologisk filter men skal fodre heftigt for at mine værdier ikke svinger... jeg doserer intet.
min plan var at jeg ville skifte de ca 20liter vand hver måned, men det kunne min dovenskab ikke leve op til :-)
Dovne hund :rofll: :violent:
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"