"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nogle stopper, andre kommer til.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3803
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Nogle stopper, andre kommer til.

Indlæg af crazy seahorse »

I går aftes var jeg til et rigtigt fint arrangement.
Bonnie Dyrecenter i Værløse, havde indbudt til nybegynder foredrag med Thomas Friis og efterfølgende spørgsmål og saltvandssnak.
Pga af pladsen var der en begrænsning på 20 pladser og til min store glæde (fordi vi skal have nogle nye ind i denne skønne hobby) var alle stole optaget og der var faktisk også nogle der stod op.
Nu regner jeg ikke mig selv som ny og har måske ikke selv det store behov for, at høre om indretningen af sump og diverse grejs funktioner. Men de nye havde gavn af at høre om det.
Jeg havde spurgt om det var ok jeg kom, for jeg ville ikke optage pladsen for en ny. Men de sagde, at jeg selvfølgelig var velkommen også.

Dejligt at se alle de interesserede og spørgelysten og den efterfølgende snak var rigtig fin. Der var selvfølgelig nogle der allerede er i gang, men det er mit indtryk, at de bestemt ikke syntes at aftenen var spildt. Bare det at mødes og udveksle erfaringer har helt sikkert en gavnlig virkning.
Da jeg alligevel havde et ærinde i Værløse Bymidte i dag, driblede jeg lige forbi for at sige tak for i går. De fortalte, at folk havde været positive over mødet.

Så selvom mange stopper af forskellige årsager, så er der stadig nye der godt kunne tænke sig at prøve kræfter med saltvand.
Synes også at det viser, at der er behov for arrangementer af den type. Folk kommer gerne og interessen er der helt klart.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
JesperBrask
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: lør 21. jul 2018 11:30
5
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Værløse

Re: Nogle stopper, andre kommer til.

Indlæg af JesperBrask »

Dejligt at høre :-)
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Nogle stopper, andre kommer til.

Indlæg af tim_rn »

Fedt! Ved du hvordan der blev fundet 20+ deltagere på et lokalt arrangemebt som dette?
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2926
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Nogle stopper, andre kommer til.

Indlæg af Gino »

Hej Erik

Det er var da en dejlig update midt i alle de nedlukninger og ja jeg må også sige at jeg er spændt på min el regning men der skal lidt til at jeg lukker ned :-)

Godt du eller i kan hjælpe nogle nye ind i denne hobby, man ville godt have haft en super sparringspartner som dig dengang man startede op ;-)

Keep up the good work!
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Nogle stopper, andre kommer til.

Indlæg af Holst »

Godt at høre interessen er derude, men hvis vi skal hjælpe med at få hobbyen til at vokse, så kunne det være interessant at vide hvad der evt. måtte holde nye tilbage fra at gå igang med saltvand. Fik du en fornemmelse af hvad de er “bange”/nervøse for ? Hvorfor de evt. ville ende med at gå med ferskvand i stedet?
Generel oplysning selvfølgelig for at fjerne alle de spøgelser der måtte være, f.eks at saltvand er mega svært og man skal måle konstant..
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Mack
Reactions:

Re: Nogle stopper, andre kommer til.

Indlæg af Mack »

En ting jeg tror har en stor betydning er alt det grej du skal have i saltvand der er mange der er bange for at det på lang sigt bliver for dyrt ikke kun i indkøb men også i drift
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Nogle stopper, andre kommer til.

Indlæg af Holst »

Mack skrev:En ting jeg tror har en stor betydning er alt det grej du skal have i saltvand der er mange der er bange for at det på lang sigt bliver for dyrt ikke kun i indkøb men også i drift
En cykel er dyr hvis man vil noget med det.. :rolleyes:
Men de må forbi og se vores baljer og snakke om det..
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3803
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Nogle stopper, andre kommer til.

Indlæg af crazy seahorse »

@ Holst. Det som flere spurgte ind til var, hvad gør man ved ferie og hvad nu hvis strømmen går.
Jeg talte med et ægtepar, der netop havde de to spørgsmål. Og jeg kunne berolige dem med, at selvfølgelig kan man tage på ferie. Den man har til at passe planter eller kigge efter hjemmet, kan snildt fodre og kigge efter det basale. Det kræver ikke den store oplæring. Og omkring strømmen, så har vi ikke længerevarende strømsvigt i dk.
Det længste vi har haft i nyere tid er det på 6 timer, da man gravede et kabel over mellem Sverige og Danmark. I dag er vores grej så godt, så det hele starter op af sig selv - selvom man ikke er hjemme.
Thomas havde i foredraget nævnt det med sikkerheden ifht at alt vand kan være i sumpen, hvis nu strømmen går. Jeg fortalte ægteparret, at når man starter op og alt kører, så slukker man for strømmen og sikrer sig, at vandet ikke løber ovenud. Når det er tjekket og alt vand bliver deri, så er der ingen fare ved det.

@Mack Thomas gennemgik først det grej der er nødvendigt, skummer, cirkulation, lys, varme og returpumpe. Derefter talte han kort om ATO og evt ekstra filter og automatisk dossering.
Så det mest nødvendige, det der er et must, blev gennemgået mere grundigt. De andre ting er i kategorien "nice to have" og de blev berørt og forklaret lidt mere perifert.

Så var der selvfølgelig nogle individuelle spørgsmål som, hvilken størrelse skal man vælge og kan man få "plug and play".
Jeg tror ikke at der var nogen der løb skrigende bort og var skræmte af det.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mack
Reactions:

Re: Nogle stopper, andre kommer til.

Indlæg af Mack »

@crazy Seahorse ja jeg ved det men nogen har stadigvæk en tro på at det er meget dyrt hvilket det naturligvis også kan blive for inden du får puttet noget i tanken så er de første 20.000 jo gået 5-10.000 til en lampe alene fordi det er led er jo også meget for en lampe som måske holder i 5 år
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Nogle stopper, andre kommer til.

Indlæg af sydsjælland »

Ja fortæl lige om det med strømsvigt - hvad er sansynligheden for et strømsvigt 3 dage efter man har skiftet akvarie og har haft fokus på vand sten og fisk fra det gamle til det nye - og lige manglede strømsvigt testen med overløbs indhold og plads i sumpen. GGGGAAAAABBBB
3 skide dage og et par timers strøm svigt og heldig vis nok kun et par liter vand på gulvet - jeg havde lige præcis fået indstillet alt til der manglede lidt plads - Heldigvis har jeg købt en generator til måske 1500kr som jeg bare startene og kun kørte med returpumpen -og så afsted på arbejde igen uden tanke på hvor længe strømsvigtet ville vare.
måske 5 strømsvigt på bare 3 år - så det gad jeg bare ikke mere uden en generator.
Kan også godt anbefale at få udskiftet gamle hpfi relæer - som falder ud ved lynnedslag - og der kommer strømmen ikke igen af sig selv skal man lige huske.
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Nogle stopper, andre kommer til.

Indlæg af tim_rn »

Mack skrev:@crazy Seahorse ja jeg ved det men nogen har stadigvæk en tro på at det er meget dyrt hvilket det naturligvis også kan blive for inden du får puttet noget i tanken så er de første 20.000 jo gået 5-10.000 til en lampe alene fordi det er led er jo også meget for en lampe som måske holder i 5 år
Jeg tror det er vigtigt at informere nye, og eksisterende, om at der er umådeligt mange måder at gøre det her på.

- Er du technørd? Fedt, køb dig fattig. 20.000 er ingen penge så.

- Køber du alt i dit liv brugt? Awesome, så er det faktisk temmelig billigt (relativt) at komme ind i hobbyen.

- Er du til små akvarier? Igen, så kan du få både startsæt fra nyt og ellers brugt til meget få penge. Et AIO akvarie og en brugt lampe, eller en kinalampe og så kører du pludselig for 2-3.000 kr.

- Nyder du at bygge selv, men er elendig til det (mig...), så er det et sjovt projekt at bygge et bord og designe noget nyt. Det kostede laaangt mere end hvad det havde kostet at købe et Red Sea eller lignende, men det var sgu sjovt og pisse frustrerende.


Essensen her er jo at du ikke kan sige hvad en bil koster. Mellem 10.000 - 1.000.000 ? Folk har så mange præferencer. Og nogle sætter værdi på noget, mens andre på andet. Og hey, det behøver jo ikke være alt det rigtige fra første køb af.

Der er noget for enhver i den her hobby. Det er helt sikkert. Man kan i min verden komme fint igang og hygge sig for 2.000. Man kan også starte på 30.000. Det er ikke hobbyen der sætter begrænsningerne, det er én selv.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3803
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Nogle stopper, andre kommer til.

Indlæg af crazy seahorse »

sydsjælland skrev:Ja fortæl lige om det med strømsvigt - hvad er sansynligheden for et strømsvigt 3 dage efter man har skiftet akvarie og har haft fokus på vand sten og fisk fra det gamle til det nye - og lige manglede strømsvigt testen med overløbs indhold og plads i sumpen. GGGGAAAAABBBB
3 skide dage og et par timers strøm svigt og heldig vis nok kun et par liter vand på gulvet - jeg havde lige præcis fået indstillet alt til der manglede lidt plads - Heldigvis har jeg købt en generator til måske 1500kr som jeg bare startene og kun kørte med returpumpen -og så afsted på arbejde igen uden tanke på hvor længe strømsvigtet ville vare.
måske 5 strømsvigt på bare 3 år - så det gad jeg bare ikke mere uden en generator.
Kan også godt anbefale at få udskiftet gamle hpfi relæer - som falder ud ved lynnedslag - og der kommer strømmen ikke igen af sig selv skal man lige huske.
Ja, kontrollen af om vandet kan være der ved strømsvigt er meget vigtigt. Det samme er kontrollen af den sikkerhed man også indbygger.
Jeg havde boret et hul i røret hvor returvandet kommer op i akvariet. Det var boret lige i vandlinjen, så der ikke plasker vand ud. Når sådan et hul er der hvor der er masser af luft, så kommer der hurtigt alger. Og med alger tiltrækkes snegle også nemt. Hos mig havde de lukket hullet og så virker den sikkerhed ikke mere. Så da mit strømsvigt indtraf, så sugede returrøret vand retur fra akvariet. 5-10 cm vand sugede det ud - og det kunne der ikke være i sumpen. Overfladen var 180x70, så det var alligevel 70L+ der røg ud.
Nu har jeg en anden sikkerhed på det nye system og der kan være meget mere vand i sumpene. Der er også flisegulv og afløb (med polsk hældning, væk fra afløbet), men alt vand burde kunne være der, hvis uheldet er ude.

Jeg fik også sat et mere trægt relæ på mit system. Blev træt af at HPFI relæet slog ud bare der sprang en pære. Nu skal der lidt mere til. Og selvom jeg bor lidt ude på landet, så har jeg ikke oplevet strømsvigt pga lynnedslag.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Nogle stopper, andre kommer til.

Indlæg af Capoth »

crazy seahorse skrev:
sydsjælland skrev:Ja fortæl lige om det med strømsvigt - hvad er sansynligheden for et strømsvigt 3 dage efter man har skiftet akvarie og har haft fokus på vand sten og fisk fra det gamle til det nye - og lige manglede strømsvigt testen med overløbs indhold og plads i sumpen. GGGGAAAAABBBB
3 skide dage og et par timers strøm svigt og heldig vis nok kun et par liter vand på gulvet - jeg havde lige præcis fået indstillet alt til der manglede lidt plads - Heldigvis har jeg købt en generator til måske 1500kr som jeg bare startene og kun kørte med returpumpen -og så afsted på arbejde igen uden tanke på hvor længe strømsvigtet ville vare.
måske 5 strømsvigt på bare 3 år - så det gad jeg bare ikke mere uden en generator.
Kan også godt anbefale at få udskiftet gamle hpfi relæer - som falder ud ved lynnedslag - og der kommer strømmen ikke igen af sig selv skal man lige huske.
Ja, kontrollen af om vandet kan være der ved strømsvigt er meget vigtigt. Det samme er kontrollen af den sikkerhed man også indbygger.
Jeg havde boret et hul i røret hvor returvandet kommer op i akvariet. Det var boret lige i vandlinjen, så der ikke plasker vand ud. Når sådan et hul er der hvor der er masser af luft, så kommer der hurtigt alger. Og med alger tiltrækkes snegle også nemt. Hos mig havde de lukket hullet og så virker den sikkerhed ikke mere. Så da mit strømsvigt indtraf, så sugede returrøret vand retur fra akvariet. 5-10 cm vand sugede det ud - og det kunne der ikke være i sumpen. Overfladen var 180x70, så det var alligevel 70L+ der røg ud.
Nu har jeg en anden sikkerhed på det nye system og der kan være meget mere vand i sumpene. Der er også flisegulv og afløb (med polsk hældning, væk fra afløbet), men alt vand burde kunne være der, hvis uheldet er ude.

Jeg fik også sat et mere trægt relæ på mit system. Blev træt af at HPFI relæet slog ud bare der sprang en pære. Nu skal der lidt mere til. Og selvom jeg bor lidt ude på landet, så har jeg ikke oplevet strømsvigt pga lynnedslag.
Nogle gør det på den svære måde. :wink: Tag en tilbageløbs ventil. Sæt den på omvendt i et t stykke sammen med returudløbet i akvarie. Den åbner for luft med det samme og lukker automatisk med pumpetryk og vandet løber ikke retur til sump :hehe
Seniorreefer
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3803
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Nogle stopper, andre kommer til.

Indlæg af crazy seahorse »

Capoth skrev:
Nogle gør det på den svære måde. :wink: Tag en tilbageløbs ventil. Sæt den på omvendt i et t stykke sammen med returudløbet i akvarie. Den åbner for luft med det samme og lukker automatisk med pumpetryk og vandet løber ikke retur til sump :hehe
@Capoth Der har jeg skam været. Havde i en del år en tilbageløbsventil på mit returløb. Men det tog, for det første for meget flow og for det andet, så samler der sig en del detritus og andet snask inde i den kugle der var inde i ventilen. Den lavede bare noget ballade. Det var et helvede at få den kugle fisket ud, så den ikke lavede problemer. Men så var sikkerheden jo væk.
Det skal siges, at det var før DC pumper var almindelige. I dag har jeg ingen neddroslede haner på nogle af mine rør. I alle rør kan vandet løbe uden hindringer. Der sidder selvfølgelig haner på, men de er der for at jeg kan afspærre et rør hvis der er brug for det. Ved vandskift afspærrer jeg f.eks. 2 haner.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Nogle stopper, andre kommer til.

Indlæg af Capoth »

crazy seahorse skrev:
Capoth skrev:
Nogle gør det på den svære måde. :wink: Tag en tilbageløbs ventil. Sæt den på omvendt i et t stykke sammen med returudløbet i akvarie. Den åbner for luft med det samme og lukker automatisk med pumpetryk og vandet løber ikke retur til sump :hehe
@Capoth Der har jeg skam været. Havde i en del år en tilbageløbsventil på mit returløb. Men det tog, for det første for meget flow og for det andet, så samler der sig en del detritus og andet snask inde i den kugle der var inde i ventilen. Den lavede bare noget ballade. Det var et helvede at få den kugle fisket ud, så den ikke lavede problemer. Men så var sikkerheden jo væk.
Det skal siges, at det var før DC pumper var almindelige. I dag har jeg ingen neddroslede haner på nogle af mine rør. I alle rør kan vandet løbe uden hindringer. Der sidder selvfølgelig haner på, men de er der for at jeg kan afspærre et rør hvis der er brug for det. Ved vandskift afspærrer jeg f.eks. 2 haner.
Tror du har misforstået, den skal ikke sidde i dit retur for det gør som du beskriver og duer ikke, men på siden af den, i et T stykke, så der netop, ikke kommer flow forbi den og fylder den med snavs osv.
Mit design af sikkerhedsventil
Mit design af sikkerhedsventil
Ser lidt vildt ud med billede så tæt på, men er mit 40mm retur trykside :wink:

Dette er mit design af en sikkerhedsventil, som er påsat omvender. Lukker ved pumptryk, og åbner automatisk ved manglende tryk. Jeg har brugt dette sikkerhedssystem i, jeg ved ikke hvor mange år efterhånden. Det virker 100%
Seniorreefer
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"