"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Diameter på overløbsrør

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Diameter på overløbsrør

Indlæg af troels »

På trods af en søgning fandt jeg ikke umiddelbart et klart svar. Er der nogen der har et link der beskriver dimensionering af overløbsrørene ? (retur bliver dimensioneret efter returpumpens udløb)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Diameter på overløbsrør

Indlæg af nbd »

Størrelsen afhænger af, hvor hurtigt vandet skal sendes retur fra sumpen.
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Diameter på overløbsrør

Indlæg af troels »

nbd skrev:Størrelsen afhænger af, hvor hurtigt vandet skal sendes retur fra sumpen.
Præcis :) det er et skema eller lignende jeg er efter så jeg kan beregne det ud fra min returpumpe
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Diameter på overløbsrør

Indlæg af Carsten »

Lav det stort nok. Om det er 1 eller 2 numre større end nødvendigt betyder jo intet. Det kan løbe lidt vand gennem et stort rør, men ikke meget vand gennem et lille.
Returløbet, skal ikke være hverken større eller mindre end den størrelse der er på udløbet fra pumpen.
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Diameter på overløbsrør

Indlæg af troels »

Carsten skrev:Lav det stort nok. Om det er 1 eller 2 numre større end nødvendigt betyder jo intet. Det kan løbe lidt vand gennem et stort rør, men ikke meget vand gennem et lille.
Returløbet, skal ikke være hverken større eller mindre end den størrelse der er på udløbet fra pumpen.
Men hvad der er stort nok er jo præcis hvad jeg er efter.. er ikke helt enig i at det intet betyder, større rør = større overløb og besvær med at fitte/resize diverse tilslutninter på Clarisea, sump, reaktorer osv.

Og returløbet, ja som jeg skrev: "retur bliver dimensioneret efter returpumpens udløb"
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Diameter på overløbsrør

Indlæg af troels »

Lykkedes mig at finde det nu, dog i US dimensioner men nemt at omregne: hvis nogen er interesserede:

1/2 " PVC
3.5 GPM
210 GPH

3/4" PVC
6 GPM
360 GPH

1" PVC (svarer til ca 32 mm pvc)
10 GPM
600 GPH

1 1/4" PVC (svarer til ca 40 mm pvc)
20 GPM
1,200 GPH

1 1/2" PVC (svarer til ca 50 mm pvc)
30 GPM
1,800 GPH

2" PVC
60 GPM
3,600 GPH
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Diameter på overløbsrør

Indlæg af Carsten »

troels skrev:
Carsten skrev:Lav det stort nok. Om det er 1 eller 2 numre større end nødvendigt betyder jo intet. Det kan løbe lidt vand gennem et stort rør, men ikke meget vand gennem et lille.
Returløbet, skal ikke være hverken større eller mindre end den størrelse der er på udløbet fra pumpen.
Men hvad der er stort nok er jo præcis hvad jeg er efter.. er ikke helt enig i at det intet betyder, større rør = større overløb og besvær med at fitte/resize diverse tilslutninter på Clarisea, sump, reaktorer osv.

Og returløbet, ja som jeg skrev: "retur bliver dimensioneret efter returpumpens udløb"
Er det et fuglebadekar du vil lave om til et akvarie??
Nu er det jo ikke et spørgsmål, om at lave overløbs røret i 110 mm eller mere.
Men om det skal være 25-32 eller 40 mm. Og du demissionerer vel overløbet så du kan få en hånd der ned.
Og den dag en snegl eller andet fra akvariet finder ud af at sætte sig i overløbet, vil du være lykkelig, for at lavede røret en smule større end strengt nødvendigt.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Diameter på overløbsrør

Indlæg af PoulD »

Der er også en tabel på vores egen Wiki under returpumper, dog med lidt højere tal. Ifølge vore egen Wiki er det således:
8mm 192L/t
10mm 300L/t
12mm 432L/t
16mm 768L/t
20mm 1200L/t
25mm 1875L/t
32mm 3072L/t
40mm 4800L/t
50mm 7500L/t
63mm 11907L/t
osv.
https://www.saltvandswiki.dk/wiki/Valg_af_returpumpe" onclick="window.open(this.href);return false;

Men I begge tilfælde må det være omtrentlige tal, for det må afhænge dels af hvor dyb din display tank er (giver nok typisk et tryk på måske 0,6 meter vandsøjle) og dels af modstanden i og længden på røret.

Der findes et par forskellige metoder hvormed man kan regne sig frem til lidt mere præcise tal. Nogen har været så flinke at lægge formlerne ind så man blot skal taste sine parametre, i disse 2 hjælpeværktøjer:
Efter Hazen-Williams formel http://www.calctool.org/CALC/eng/civil/hazen-williams_g" onclick="window.open(this.href);return false;
eller efter Mannings formel http://www.hawsedc.com/engcalcs/Manning-Pipe-Flow.php" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Diameter på overløbsrør

Indlæg af bima »

https://www.coralreef.dk/index.php/en/3 ... returpumpe" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Diameter på overløbsrør

Indlæg af troels »

takker, har fået hvad jeg skulle bruge nu
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"