"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

No3 skal ned nu!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

No3 skal ned nu!

Indlæg af Allan M »

Jeg har længe haft for høj No3 i akvariet, den er nu nede på ca 20, men jeg kan ikke få den lavere (med de metoder jeg har benyttet).
Akvariet er på 300 + sump, den kører på kalkreaktor og Rowaphos reaktor. Jeg tilsætter intet andet end en terning frostfoder hver dag.
Af fisk er der dog kun en gul kirurg, 2 klovnefisk og en Gramma.
Alle andre værdier er fine - Po4 er på vej ned og ligger omkring 0,06.

Nogle sps er stadig brune, hvor andre begynder at vise fine farver.

Jeg tror at det er No3 der driller, iforhold til ikke helt at kunne få de helt fine farver frem.

Trods NoPOx i onkring 6 mnd, kom No3 ikke længere ned.
Hvad har i af forslag?
Algereaktor - fjerne ale for hurtigt.
Kemi er jeg nervøs over.
Flere fisk, giver vel bare endnu højere No3?
Life is a beach and then you dive.
Flem1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 129
Tilmeldt: tirs 19. feb 2013 08:25
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af Flem1 »

Det er ok effektivt at tilsætte vodca, så det kan du prøve.
Mvh
Flemming
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: fre 15. jun 2007 14:18
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af exzos »

En terning frostfoder om dagen lyder også lidt voldsomt ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af Carsten »

Det frostfoder, er det blevet skyllet, så der ikke er vand med?
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af Allan M »

Carsten skrev:Det frostfoder, er det blevet skyllet, så der ikke er vand med?
Jeg opløser det i en skål ved siden af og suger foderet op med pipette. Tilfører minimalt af væsken fra terningen.
Life is a beach and then you dive.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3746
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af charlie saltvand »

Har du nogle GODE LS i baljen? Masser af snegle (du løbende kan høste = næring UD af baljen).... forstår ikke hvad du skriver mht algereaktor? At den fjerner næring for hurtigt, eller hvordan?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af Carsten »

Allan M skrev:
Carsten skrev:Det frostfoder, er det blevet skyllet, så der ikke er vand med?
Jeg opløser det i en skål ved siden af og suger foderet op med pipette. Tilfører minimalt af væsken fra terningen.

Bedst er det at hælde alt vandet fra, efter optøingen. Tilsæt evt. vand for at kunne suge det op bagefter.

Men den væde der er i terningen, er fyldt med både no3 og po4
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3608
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af Tykki »

Jeg syntes ikke at en terning om dagen lyder af meget. Med den frekvens af vandskifte du laver, og alt dit andet halløj . Jeg bruger tre terninger og tørfoder dagligt. Har ca ti fisk mere end dig, der i blandt tre fede kirurger . Og jeg skifter kun 10 procent vand hver 14 dag. Har ikke samme problemer overhoved. Aner ikke hvad du skal gøre, men syntes altså ikke der er noget forkert i de ting du laver.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af ole kekkonen »

du må gå det hele igennem,,en terning frostfoder er Ikke meget,nopox kan give næring Til bakterier ja,det vil vodka også,sikkert Enda Sirup,men det virker NOK kun i anorektiske baljer.som charlie skriver,hvilke sten har du?hvad med Resten af bundlaget?har du Grus?så op med det,har du målt på udgangen af kalkreaktoren?skift vand,rens alt,pumper sump etc.lav et refugium..selv plejer jeg at Bruge en DSB for at Tage hånd om nitraten

Edit,men nu går jeg over Til ATS
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af Allan M »

charlie saltvand skrev:Har du nogle GODE LS i baljen? Masser af snegle (du løbende kan høste = næring UD af baljen).... forstår ikke hvad du skriver mht algereaktor? At den fjerner næring for hurtigt, eller hvordan?
Der er tonsvis af snegle og dem fjerner jeg aldrig noget af. Måske en god ide nu når du nævner det.
Jeg har bare skrevet med flere som dropper algereaktor, da den fjerner ALT No3 og det er vel ikke men ingen.
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af Allan M »

ole kekkonen skrev:du må gå det hele igennem,,en terning frostfoder er Ikke meget,nopox kan give næring Til bakterier ja,det vil vodka også,sikkert Enda Sirup,men det virker NOK kun i anorektiske baljer.som charlie skriver,hvilke sten har du?hvad med Resten af bundlaget?har du Grus?så op med det,har du målt på udgangen af kalkreaktoren?skift vand,rens alt,pumper sump etc.lav et refugium..selv plejer jeg at Bruge en DSB for at Tage hånd om nitraten

Edit,men nu går jeg over Til ATS
Jeg har levende sten som jeg har haft i baljen siden den startede for 3 år siden. Intet grus, ja målt på udgang, skifter allerede vand, holder det så rent jeg kan.
Life is a beach and then you dive.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af ole kekkonen »

Tror du vil se negativ respons ifra korallerne hvis du Ikke fodrer HVerdag,slukker lyset over baljen OG kun har tændt over algerne
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af Engelquist »

Hej Alan
Mit råd er:
Kør evt med tørfoder en periode.
Ingen kemi!
Hold alt stabilt (kh, ca, mg, temp., lys)
Kør 10 % vandskift hver uge.
Jeg har rigtigt gode erfaringer med Prodibio BioDigest- min balje stabiliserede sig hurtigt efter jeg tilsatte dette (bakteriekulturen lever bl.a af N03)
Derudover: sid på hænderne, det skal nok stabilisere sig...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af ole kekkonen »

3 år skriver du,hvad med at poste et billed af herligheden?
dyr200
Reactions:

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af dyr200 »

fik du ikke det svar du ønskede inde på aquaforrest siden
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af Allan M »

dyr200 skrev:fik du ikke det svar du ønskede inde på aquaforrest siden
Har du noget imod jeg spurgte på begge steder Morten? Eller skal du bare lave rav for at lave rav??
Life is a beach and then you dive.
dyr200
Reactions:

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af dyr200 »

jeg spurgte bare


quote="Allan M"]
dyr200 skrev:fik du ikke det svar du ønskede inde på aquaforrest siden
Har du noget imod jeg spurgte på begge steder Morten? Eller skal du bare lave rav for at lave rav??[/quote]
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af Allan M »

dyr200 skrev:jeg spurgte bare


quote="Allan M"]
dyr200 skrev:fik du ikke det svar du ønskede inde på aquaforrest siden
Har du noget imod jeg spurgte på begge steder Morten? Eller skal du bare lave rav for at lave rav??
[/quote]
Godt så.
Life is a beach and then you dive.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af ole kekkonen »


1 Frozen cube, or
10 Pinches of flake, or
10 Square inches (62 square cm) of nori, or
2.8 grams of pellets
Hvad en frosterning = hvis du prøver andet foder,sakset ifra Santa monica
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af PederP »

Vodka, vsv osv. virker jo godt til det problem. Især hvis du ikke døjer med cyano samtidig med.
Hvis det ikke virker, skal du sikkert have lidt flere sten, eller lidt af de der "kunstige" porøse keramik ting, mange forkellige laver til samme formål.
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 401
Tilmeldt: fre 17. jan 2014 10:38
10
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af Casper T. »

Bøvlede selv med alt for høj Nitrat. Købte så NitraPhos Minus hos DecOcean, og må sige at det er meget effektivt. Og samtidig ser korallerne ud til at kunne lide det.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af Allan M »

Jeg har læst alles forslag - også dem jeg fik på Facebook. Det mest nærliggende - fordi jeg har det stående, er at prøve med NoPox og efter 2 dage - skete det der skete sidst: Overdosering. Jeg følger anvisningen, men der kommer en hvid belægning på ruderne. Hvad kan jeg udlede af det (udover at jeg skal dosere langt mindre)?
Life is a beach and then you dive.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3746
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af charlie saltvand »

Hmmm. Hvis jeg var dig tror jeg at jeg ville “pode” systemet, men en ny bakteriestamme..... Med andre ord, købe et at alle de nye bakterie produkter og dosere dette..... Allan, hvor mange sten har du i baljen? Tænker på om du har nok til at rumme en masse gode bakterier, eller om dit system er for “sterilt”... Bare en tanke :-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af Allan M »

charlie saltvand skrev:Hmmm. Hvis jeg var dig tror jeg at jeg ville “pode” systemet, men en ny bakteriestamme..... Med andre ord, købe et at alle de nye bakterie produkter og dosere dette..... Allan, hvor mange sten har du i baljen? Tænker på om du har nok til at rumme en masse gode bakterier, eller om dit system er for “sterilt”... Bare en tanke :-)
God ide. Har dog en god del sten.
Tror jeg vil prøve en ny bakteriestamme
Life is a beach and then you dive.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg har meget meget lille forstand på bakterier:)så ikke noget jeg kan anbefale men ved mange kører med på prodibio bølgen.
Detrivore kan derimod muligvis Virke men føler tråden gik ud på at finde det underliggende problem som hvorfor den høje nitrat?
Hvad er din belastning eller sagt på en anden måde hvad har du i baljen?et billed vil også hjælpe
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 401
Tilmeldt: fre 17. jan 2014 10:38
10
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af Casper T. »

Jeg hæv min nitrat fra tæt på 10 til 1 på en uge, uden overdosering.
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af Jens.k »

Hej
Jeg købte nogle bio-sten til sumpen, da jeg havde for høj No3 (Maxspect Nano Tech Bio Block) det hjalp mig. Det tager lidt tid før stenene virker ca 3 måneder. Du kan hjælpe stenene med noget kemi MicroBacter7 Det gjorte jeg så ikke
Anbefaler at du læser hvad de gør, hvordan det virker.
Jeg er sikker på de virker for efter de 2-3 måneder så faldt No3. Har haft 0 No3 og Po4 længe nu. Ikke godt. så for 14 dage siden tog jeg 2 af mine 6 sten op og nu stiger No3 Po4 (jeg har dog også eneret på foder)
Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af PederP »

Jeg er med Ole.. Find en stabil løsning så problemet ikke opstår igen.
NU! er ikke rigtig et tidsbgreb et saltvandsakvarie forstår :beer:

Hvis du let får overdosering ved diverese kulstof produkter, så kunne det vel være tegn på at bakterie kulturen ikke er stor nok?
Så i mit hoved ligner det din høje nitrat skyldes mangel på sten, eller rettere at dine sten ikke kan huse nok bakterier. For der er jo meget forskel på sten, og det er svært at se udefra. Derfor virker det oplagt med et af de der kunstige sten-filter-produkter alá det Jens nævner. Ingen slam og næring med ind.

Jeg ved heller ikke skide meget om bakterier, men dog lidt generelt. Bakterier der er kemoautotrofe, har en funktion der bedst kan sammenlignes med fotosyntese. I stedet for at få energi til at fiksere kulstof fra lys, der er det en lille kemisk reaktion som danner det ATP der skal til for at fiksere kulstof.
For bakterierne i vores nitrogencyklus, fungerer det Nitrogen de "behandler" som deres energikilde lige som alger har brug for lys.
Kulstoffet vi tilsætter er som CO2 for planter, og en afgørende faktor for hvor effektivt de kan udnytte energien. (Dvs omdanne din N)
Det sidste de SKAL bruge er nok overflade at gro på..
Giver du dem de 3 ting der skal til, skal bakterierne nok gøre deres. Men det tager lidt tid.

Har du en lille kultur får du hurtigere overdosering af kulstof, logisk nok.

Flydende bakteriekulturer, og andet kortsigtet hokus pokus, har jeg ikke en skid fidus til. men bevares der kan være en pointe jeg ikke kan se..
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af ole kekkonen »

Som sagt jeg ved småt om bakterier:)ved dog under rigtige fohold de kan formeres sig med lynets hast som dengang jeg lavet lapsovs hvor det slog sig og smagte dårlig,kan sikkert lettere ske for dem der brygger øl,så der er gode bakterier og de dårlige og nogen gange tar de dårlige over,man kan blive syg osv..

Angående saltvand;)og de her "levendesten" så kan det sagtens være Allan har alle de "frø" der skal til men simpelhen enten ligger i dvale eller ikke kan komme til,dvs hvis som pederp nævner var for hurtig foreksempel tilførsel af fisk eller har dyr der spiser det ("frøene")eller noget helt 3.så de ikke kan brede sig.

Mener også der skal mere eksport til vandskifte Alene er sikkert ikke nok,der skal skummer til,ihverfald hvis man har mange fisk som hos en forhandler også vil jeg mene noget eksport i form af alger er vejen frem og den sidste smule sjat fosfat skal måske suges ud.

......men jeg mener jo så også at næringen skal være 0 som i naturen,det kan være jeg bliver klogere på det og en af grundene til at jeg er på forum for at lære.bla af pederp osv.man kan ikke Altid være enig men for det meste og nogen gange kan bølgerne gå højt så har man bare brug for en pause og inputs ifra andre steder og fora som Allan også gør,det er sund fornuft!
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af PederP »

Tror som sådan ikke bakterier er så lette at udrydde. Med én undtagelse, og det er antibiotika i en eller anden form. Derfor er jeg 500% imod mirakel produkter mod f.eks cyano.
Men man kan have forhold der holder dem tilbage.
Med hensyn til at pode et system, vil jeg mene at vi hver eneste gang vi køber nyt, sandsynligvis får en/flere bakteriestammer med ind?

Men en anden generel god ting om en bakterie kultur, er de IMO lidt forbigåede enzymer.
Cyano ved vi kan direkte spise sukker og protein, og det giver dem fortin ved for meget opløst i vandet. Kemoautotrofe bakterier kan ikke spise det direkte. En-cellede organismer har ingen mave/mund, men udskiller i stedet et enzym som gør et stykke arbejde unden for cellen, så den ion de skal bruge bliver fri så at sige. De enzymer som vi bruger i nedbrydning, virker som et organisk opløsningsmiddel. Derfor de er vilde med at putte enzymer i vaskepulver..
Derfor er en god bakteriekultur med til at beskytte systemet mod cyano, lige som god afskumning, trods de ikke som sådan lever af organisk. De opløser det til fordel for deres egen cyklus.
Den naturlige metode kan nogle tricks..
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"