"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp og råd søges... Koraller dør - Alge udbrud

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
mvendel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: lør 1. mar 2008 23:17
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Hjælp og råd søges... Koraller dør - Alge udbrud

Indlæg af mvendel »

Hej.

Jeg har lige været på arbejde i Grønland i 4 uger.

Kæresten har været så sød at passe akvariet imens jeg har været på arbejde. Nu ser det ikke særlige godt ud :G

Akvariet er et 450ltr med 100 liter sump - Lampen har 8 x 54 w rør

Mine sten koraller er næsten døde allesammen :G

Der er alger over det hele !!!!!

Mine rørorme / zoa er allesammen lukkede

Skive anemoner ser ikke ud som de plejer, de har trukket sig sammen!

Der er et lag alger på sandet, som breder sig over stenene og kvæler de ting som de vokser oven på !!!!


Nu vil jeg fortælle lidt om hvad jeg har fortaget mig med akvariet den seneste tid.

-Jeg har en reaktor med aktivt kul (har ikke været skiftet i 4 uger.)

-Jeg har for et par måneder siden kommet nye rør i min lampe. Lyset er blevet mere rødligt.. Og lampen kører ca 12 - 14 timer om dagen. 8x54w T5

-Jeg køre med filter sok, den er ikke blevet skiftet ofte de sidste 4 uger

- Hun fodre lige rigeligt nok..... Fiskene sulter ikke :wink:

- Der er ikke blevet skiftet vand i 4 uger

- Der er død en lille sandspiser

-Jeg bruger osmosevand

- Jeg har købt salt i "Das Futterhaus" i Tyskland. Der stod premium på spandene.... Men jeg tror det er noget billigt bras....


Jeg håber at i kan give mig råd og vejledning. Så jeg kan redde mit akvarie, og få det op at køre igen.... Og meget gerne påpege de fejl jeg laver :oops:

Min fosfat er ret høj... (råd til at slippe af med det)

Vandværdier:

PH= 8
No3= 2
Mg= 1440
Ca= 420
KH= 9.9
Po4= 0,64

_
Vedhæftede filer
20181215_170039.jpg
20181215_170019.jpg
20181215_165956.jpg
20181215_165943.jpg
20181215_165940.jpg
20181215_170010.jpg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp og råd søges... Koraller dør - Alge udbrud

Indlæg af Carsten »

Ja, du er selv inde på det. Din po4 er meget høj, sådan ca 20 gange for høj.
Så du kommer ikke uden om at lave et par store solide vandskift hen over den næste ugestid.
En reaktor med Rowaphos der står og "koger" let, er den absolut letteste måde at komme af med fosfaten.
De billeder du har lagt op, ligner det ikke alger, men cyanobakterier. Dem kommer du hurtigst og lettest over ved en kemikalie behandling med Chemiclean. Cyanoen kommer ofte hvis der er stor forskel mellem No3 og Po4

Sandspisere er sjove at se på, men de bør undgås i akvarier, da der aldrig vil være føde nok til dem på sigt. De sulter simpelthen ihjel, selvom det kan tage mange måneder
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Hjælp og råd søges... Koraller dør - Alge udbrud

Indlæg af Wiinberg »

Havde du mange stenkoraller? Jeg tænker umiddelbart at dit skift af rør, sammenlagt med den ret lange lystid, kan have "brændt" dine SPS af, hvorefter de dør = kraftig stigning af næring i akvariet. For meget foder medvirker yderligere til meget næring. Den høje næring kan, kombineret med et mere rødligt spektrum i dine rør, give en algeopblomstring.

Men ja, som Carsten skriver er det umiddelbart et cyanoangreb du har. Et lille råd i forhold til det med at skifte rør. Undgå at skifte alle på en gang, da lysmængden dermed stiger kraftigt og hurtigt. Skift evt. 4 rør til at starte med (hvert andet rør i lampen), og de sidste 4 rør, 14 dage senere. Eller endnu bedre, 4 uger senere.
Jeg ville skære lystiden ned til maks 12 timer, med mindre det er en dæmpbar lampe, eller det ikke er alle rørene der er tændt i 12-14 timer? Evt. den ene kanal i 10 timer og den anden kanal i 12 timer.

Men som Carsten anbefaler, et par store vandskift, hvor du suger alt det cyano ud du kan, og derefter Rowaphos eller et andet Po4-medie i en reaktor. Sørg for ikke at bruge for store mængder, så din Po4 ikke daler for hurtigt.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hjælp og råd søges... Koraller dør - Alge udbrud

Indlæg af charlie saltvand »

Hvilke kejser fisk er det du har? Hvor længe har du haft den....Kan se der er mindst én i ungdragt. De kan godt lide at nippe i sps korallerne, som så “stresser”.....

Helt enig med Wiinberg ift lyset + cyano elsker rødt lys, er min erfaring.
Ned med Po4 og evt købe noget andet salt.

Hvor længe har baljen kørt i alt?

Jeg har sammen høje mængde Po4 i min balje lige nu :wc: og min No3 er MAX 2.0. Jeg har en lille bitte smule cyano nogle få steder, tror de bliver holdt nede af bl.a. “Gode” bakterier, som jeg har hældt en del af i baljen under opstart.

Håber du får løst det :GO
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hjælp og råd søges... Koraller dør - Alge udbrud

Indlæg af PederP »

Enig i færre lystimer, suge op, blæse rent og en omgang rowa.
Din relativt tynde sandbund kan gemme på slam, som afgiver næring af h... til. Hvis man skulle kigge efter en synder.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3623
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp og råd søges... Koraller dør - Alge udbrud

Indlæg af nielsk »

Det ligner en mata kirurg du har. Den æder og skider alt for meget til sådan et lille system.
En semicirkulatus æder også voldsomt.
SPS : Stability provides succes
mvendel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: lør 1. mar 2008 23:17
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp og råd søges... Koraller dør - Alge udbrud

Indlæg af mvendel »

Hej allesammen..... Tusinde tak for jeres gode råd........ :-)

Jeg har forsøge at gøre alle de ting, som i har forslået !!!!

Jeg kørte i Tropeland i Skanderborg..... Der købte jeg fosfat fjerner, og red slime algee remower.... Jeg købte også makro alger.......

Jeg undrede mig lidt over mængden af fosfat fjerner han sagde jeg skulle komme i min reaktor.... (synes det var rigtigt meget) Men han er eksperten!

Jeg har behandlet mit akvarie for Cyrano alger.....

Jeg har indstillet min lampe, til mindre lys timer....

Jeg har lavet to vandskift..

Øget cirkulation

Sååååååååååååååå her til morgen !!!!!!!

Skummeren er nærmes gået i stå...... Der kommer ikke bobler som der plejer..... Det er som om der er sket noget med vandet, så der ikke vil komme bobler...... Jeg har renset skummer pumpen........Hjælp......... Vandet er mælke hvidt...........Akvariet lugter dårligt :BA

Jeg har kommet filter poser med aktivt kul i akvariet.... jeg er igang med at lave vand til et vand skifte.........

Håber i har flere gode råd, som kan hjælpe mig med ar redde mit akvarie og mine stakkels fisk..........

ph 8

no3 =2

Po4 = 0,16

Vh Morten
Vedhæftede filer
20181225_103608.jpg
20181225_103543.jpg
20181225_103522.jpg
Senest rettet af mvendel tirs 25. dec 2018 11:57, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp og råd søges... Koraller dør - Alge udbrud

Indlæg af Carsten »

Det kunne tyde på en bakterie opblomstring. Men synes ikke at vandet burde lugte af den grund.
Har du målt saltholdigheden? Men hvis skummeren har fået en hovedrengøring, kan der godt gå 1 til 2 dage før end at den skummer ordenligt igen. Der skal lige dannes en ny biofilm på indersiden.

Hvor meget fosfatfjerner skulle du komme i? Og er po4 faldet?
mvendel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: lør 1. mar 2008 23:17
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp og råd søges... Koraller dør - Alge udbrud

Indlæg af mvendel »

Salt balance ligger på 24

Det er kun pumpen der er blevet renset!!!! Den skummede fint igår aftes... Synes det er meget underligt... Det er som om der ikke vil komme bobler i vandet...... lige meget hvor meget jeg skruer op..... (jeg må prøve at kigge på pumpen igen)

Jeg mener det var omkring 500g redsea fosfat fjerner, han rådede mig til at komme i..

Fosfat er faldet.. Jeg havde målt forkert sidste gang... Den er faldet fra 0.36 til 0.16 ppm.

Der døde en HUGO igår aftes, men jeg fik den rimeligt hurtigt op.... men den lugtede også meget .....

Det er lidt frustrerende det hele :-(

Mange tak for hjælpen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp og råd søges... Koraller dør - Alge udbrud

Indlæg af Carsten »

Angående pumpen. Så prøv at checke luftindsuget, og ikke mindst lyddæmperen . Det er ikke ret meget der skal til før end at det bliver stoppet til.

En fisk der dør, og fiskes op hurtigt, er ikke årsagen til at vandet ser sådan ud
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3803
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp og råd søges... Koraller dør - Alge udbrud

Indlæg af crazy seahorse »

Sikke en redelighed. Forstår din frustration.
Det var godt nok en ordentlig rø..... fosfatfjerner de rådede dig til at komme i. Men sket er sket. Po4 skal, lige som alt andet, ændres gradvist. Ellers kan akvariet reagere negativt.
Hvis det er en bakterieopblomstring der gør vandet uklart, så er det vigtigt at der kommer ilt til. Så din skummer skal helst køre optimalt, da den er med til at ilte.

Den Red slime remover du har brugt, du har fulgt brugsanvisningen nøje, ikke?
Jeg er selv arg modstander af kemi og har derfor aldrig brugt det, men kan den ikke have noget at sige ifht skummeren? Hvis skummeren er stoppet med at virke efter det er kommet i, så kunne den have noget med det at gøre, tænker jeg. Uanset hvad, så tror jeg ikke det virker mere efter du har kommet aktivt kul i. Det plejer at optage medicin og kemi, så det reducerer formodentlig virkningen som minimum.
Jeg tror jeg ville lave et vandskift og hvis skummeren ikke virker, så få sat nogle luftsten på. Iltindholdet falder ret hurtigt og så dropper Ph. Så ilt er vigtigt.
Når du laver et vandskift, så få suget så meget cyano op som muligt. Så kan det ikke forurene mere når det dør.
Held og lykke med det hele.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"