"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Triton svar ønskes analyseret

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Triton svar ønskes analyseret

Indlæg af Fellov »

Nogle der vil give en vurdering af svaret fra Triton.

https://www.triton-lab.de/en/showroom/a ... oes/56890/" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er plads til forbedringer :)


Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Triton svar ønskes analyseret

Indlæg af Hareskov »

Umiddelbart må spørgsmålet være hvordan i h..... du har fået Sn ( Tin ) i din balje. Har du selv en ide??

Har du evt haft et ødelagt termometer med tin i bunden ( gode gamle type )


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Re: Triton svar ønskes analyseret

Indlæg af Fellov »

Jeg har ingen clue :(
Jeg bruger en gammel pumpe når jeg laver nyt vand... bare en aquabee. Men der er jo ingen metal i den.. den er bare lidt gammel med gamle alger osv.. men det betyder vel ikke noget ?!


Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Triton svar ønskes analyseret

Indlæg af Hareskov »

Fellov skrev:Jeg har ingen clue :(
Jeg bruger en gammel pumpe når jeg laver nyt vand... bare en aquabee. Men der er jo ingen metal i den.. den er bare lidt gammel med gamle alger osv.. men det betyder vel ikke noget ?!
Jo der er skam metal i din pumpe, der er jo 2 magneter i den. Men tin tror jeg sgu ikke der er. Men så på studieportalen at visse termometer ( ikke kviksølv ) køre med en blanding af gallium, indium og tin. Så hvis du har et gammeldags termometer så kik lige om det er ok. Ellers må du kikke nærmere på dit rev, og se hvor f.... det kan komme fra.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Re: Triton svar ønskes analyseret

Indlæg af Fellov »

Nej aldrig
Ha et moderne som på billedet
Vedhæftede filer
0CAE8F3D-C1F6-4E99-838C-6C9F4E3F8F27.jpeg


Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Triton svar ønskes analyseret

Indlæg af Hareskov »

Tja gad vide hvad der er inden i det, det ser på billedet ud til at have set bedre dage. Er det helt tæt?

Prøv evt med lidt aktivt kul i en pose/stømpe i bobblefælden. Aktivt kun skulle fjerne tungmetaller bla, så mon ikke det også fjerner tin
Senest rettet af Hareskov tirs 13. mar 2018 22:20, rettet i alt 1 gang.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Re: Triton svar ønskes analyseret

Indlæg af Fellov »

Det er 5 måneder gamle, har bare lidt alger.
Tænker ikke det ville virke hvis det var utæt ?


Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Triton svar ønskes analyseret

Indlæg af Hareskov »

Ellers prøv at høre PoulID han er nok manden der kan hjælpe her


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Triton svar ønskes analyseret

Indlæg af Hareskov »

Hov lige hurtigt. Bruger du hanevand eller osmose?. Jeg syntes nemlig at kunne huske at der var en sag for et par år siden, hvor visse billige vandhaner lavet i kinaland, gav tin i drikkevandet.
Alt har du en hjemmelavet lampe, hvor der er brugt loddetin ?? der er nok muligheder.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Triton svar ønskes analyseret

Indlæg af Hareskov »

http://tv.tv2.dk/external/8d58e3c9091b2 ... noredirect" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandhane test


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Re: Triton svar ønskes analyseret

Indlæg af Fellov »

Jeg bruger osmose, jeg har en ret standard hane fra Damixa. Tænker ikke det kommer herfra.
Jeg har ikke en hjemmelavet lampe heller?

Kan det være forurenet salt ? Fandt et par indlæg med noget aquaforrest salt der var forurenet og gav SN i vandet ?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Triton svar ønskes analyseret

Indlæg af Carsten »

Langt de fleste test fra Triton viser at der er et eller andet metal som er helt i skoven. For 99% vedkommendes er det helt ligegyldigt. Om det er en fejl hos Triton skal jeg ikke kunne sige


Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Triton svar ønskes analyseret

Indlæg af Steen »

De billige vandhane armatur der i gamle dage ikke var VA-Godkendte.
De blev som regel lavet meget billigt i Kina hvor de ofte smeltede bly og andre sjove ting sammen med messingen der blev brugt til at fremstille et blandingsbatteri. Der kunne man godt finde mange sjove ting i vandannerlyserne. Kan huske at der var en TV dokumentar eller det var i kontant.
Kan ikke lige huske det. Men i hvert fald blev der vist med skjulte optagelser hvordan de smeltede messingen og hvad der blev blandet sammen og at de i programmet fik lavet nogle vandprøver på nogle laboratorier i Tyskland.

Måske en mulighed til hvordan det er havnet i dit akvarie.


Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Triton svar ønskes analyseret

Indlæg af Hareskov »

Fellov skrev:Jeg bruger osmose, jeg har en ret standard hane fra Damixa. Tænker ikke det kommer herfra.
Jeg har ikke en hjemmelavet lampe heller?

Kan det være forurenet salt ? Fandt et par indlæg med noget aquaforrest salt der var forurenet og gav SN i vandet ?
Ved ikke så meget om det salt, men hvis andre har oplevet det, så er det vel en mulighed. Det kan jo testes ved at sende en prøve af noget friskblandet saltvand ind, og se om resultatet er det samme. Så ved man da hvor man står.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Triton svar ønskes analyseret

Indlæg af PoulD »

RO-DI anlægget vil jo fjerne evt, tin der måtte være i hanevandet.

Har du nogen spændebånd siddende over sumpen (Ehsan mener det er den mest sandsynlige kilde)

Der også nogle der mener, at nye PVC rør kan lække tin.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Re: Triton svar ønskes analyseret

Indlæg af Fellov »

Hej Poul,
Jeg tror du ramte plet, når jeg tænker over det, havde jeg et rowa filter med spændebånd. Det har godt nok været fjernet fra tanken i 5-6 uger men tænker det stadig vil være i vandet ?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Triton svar ønskes analyseret

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg havde i en periode forhøjet tin og Vanadium. Kunne ikke finde kilden før jeg fik rodet nok rundt i mit bundlag. Der lå et par stumper ledning og hvad der lignede en gammel stump skrue i dette. Æv.

Men spændbånd i nærheden af baljen er helt sikkert NO GO.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Triton svar ønskes analyseret

Indlæg af kanstrup »

Min kammerat og jeg selv har også Tin i vores sidste triton test. Jeg tænker at det evt kan være fra hanen på vores osmose anlæg? I vores tilfælde har vi en slags primitivt armatur på til at tappe vandet fra. Og det kunne sagtens være synderen.


Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Re: Triton svar ønskes analyseret

Indlæg af Fellov »

Men jeg har ingen hane på, jeg har bare den hvide plastikslange.

Jeg tror stadig det er spændebåndet :)


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Triton svar ønskes analyseret

Indlæg af PoulD »

Fellov skrev:Hej Poul,
Jeg tror du ramte plet, når jeg tænker over det, havde jeg et rowa filter med spændebånd. Det har godt nok været fjernet fra tanken i 5-6 uger men tænker det stadig vil være i vandet ?
Det vil jeg da tro. Jeg tror ikke at f.eks. aktivt kul kan fjerne det, så den eneste eksport af betydning er nok det der ryger ud ved vandskift. Hvis du f.eks. skifter 5% vand om ugen vil du på 6 uger have reduceret indholdet med ca. 22%. På 15 uger har du fjernet ca. halvdelen.

Triton sælger noget detox der skulle fjerne alle sporelementer - hvis du vil gå den vej.

Hvis dine dyr ser ud til at trives ville jeg ikke gå i panik. Jeg ville nok lukke helt for nedløb og pumpe en del vand fra sumpen op i DT og så gøre meget grundigt rent i bunden af sumpen samt foretage lidt hyppigere og en smule større vandskift i en periode. Det sagt, er det dog et temmelig højt niveau og tin er meget giftigt. Nogle snegle får problemer med at reproducere allerede ved koncentration på 1 mg/l. Hvor giftigt det er, afhænger af i hvilke forbindelser det indgår. Når det f.eks. indgår i tributyltin (TBT) er det ekstremt giftigt (TBT blev brugt i bundmaling til skibe fra 1960 og helt frem til år 2000).

Det normale nivau i havet er 0,01 mg/L men f.eks. i middelhavet ud for egyptens nordkyst har man i 2015 målt niveauet så højt som til ca. 1 mg/l i snit:
2018-03-14.png
2018-03-14.png (28.16 KiB) Vist 4007 gange


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"