"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Rensning af Ozonisator ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Rensning af Ozonisator ?

Indlæg af Lord Mike »

Hej Forum

Har lige modtaget en brugt Sander ozonisator C50 som er købt her på forummet. Da det efterhånden er flere år siden jeg sidst har haft med ozon at gøre har jeg lige et par spørgsmål.

For at skulle kunne komme ind til membranen skal der skrues 4 skruer ud, problemet med disse 4 skruer er at det kun er den ene som kan skrues ud, en anden mangler hoved på skruen, den tredje skrue knækkede hoved da jeg prøvede at løsne den. Den sidste skrue er kærven smadret så den ikke er til at skrue ud.

Så hvor tit renser i jeres membran på jeres Ozonisator, og er det overhovedet nødvendig for så er jeg da nød til at sende den retur til sælger da den ikke er købt med defekt. Eller måske der sidder en derude som har en ide om hvordan den evt. kan laves så man kan komme ind til membranen og lukke til igen som den skal.

Med billede giver det nok mere mening:
Vedhæftede filer
IMG_0396.JPG
Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Rensning af Ozonisator ?

Indlæg af Niwenco »

Jeg renser min tit ca 1-2 gange om måneden da jeg ikke køre med tørfilter så den suger en masse støv ind da den står bag akvariet næsten på gulvet.

Den kan godt holde tæt med 2-3 skruer men kan du ikke finde en lige kærv eller anden type skruetrækker som kan tage den ødelagte skrue, plejer at virker.

Men siden skruerne ruster som de gør og den ser ud som på billed virker den så? Har den den rigtige lyd/lugt?
Michael Priis Ludvigsen
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Rensning af Ozonisator ?

Indlæg af Lord Mike »

Niwenco skrev:Jeg renser min tit ca 1-2 gange om måneden da jeg ikke køre med tørfilter så den suger en masse støv ind da den står bag akvariet næsten på gulvet.

Den kan godt holde tæt med 2-3 skruer men kan du ikke finde en lige kærv eller anden type skruetrækker som kan tage den ødelagte skrue, plejer at virker.
Jeg havde faktisk tænkt at køre den med tørfilter netop for at skåne membranen, jeg er bange for at tage mere fat i den skrue som sidder fast pga kærvens beskaffenhed da jeg tror den også vil knække sit hoved. Jeg vil ikke risikere at knække endnu en skrue hvis den skal returneres til sælger, da den så vil komme retur med kun 1 hel skrue tilbage på ozonisatoren.

Umiddelbart tror jeg heller ikke at membranen har været løbende vedligeholdt da standen på disse skruer viser noget andet samt at jeg syntes at huske på min gamle at der ikke var modstand når man pustede igennem indsugningen. Jeg kan tydeligt mærke modstand når jeg puster igennem denne ozonisator.

Ozonisatoren virker fint udover dette, så jeg vil helst se om jeg på en eller anden måde kan få disse skruer ud og erstatte dem med nye. De kan naturligvis bores ud, men er der så plads til nyt gevin og er det ulejligheden værd?
Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Rensning af Ozonisator ?

Indlæg af Niwenco »

Det er så små gevindstykker der sidder i så tror ikke det er bare lige sådan at lave noget nyt.

Og en Sander 50 ses tit til salg til fornuftige priser så jeg ville ikke begynde på det.

Tror jeg har en retro Sander derhjemme du kan få for 200kr men skal lige finde den på loftet og afprøve den.
Michael Priis Ludvigsen
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Rensning af Ozonisator ?

Indlæg af Lord Mike »

Niwenco skrev:Det er så små gevindstykker der sidder i så tror ikke det er bare lige sådan at lave noget nyt.

Og en Sander 50 ses tit til salg til fornuftige priser så jeg ville ikke begynde på det.

Tror jeg har en retro Sander derhjemme du kan få for 200kr men skal lige finde den på loftet og afprøve den.
Må også indrømme at jeg har svært ved at se det kunne lade sig gøre, kender ikke til den gamle model du referere til :G
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: Rensning af Ozonisator ?

Indlæg af bmh »

Hvad renser i membranen med ?
Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Rensning af Ozonisator ?

Indlæg af Niwenco »

Jeg renser med alm husholdnings sprit.
Michael Priis Ludvigsen
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: Rensning af Ozonisator ?

Indlæg af bmh »

Takker har ikke renset min i lang tid
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Rensning af Ozonisator ?

Indlæg af Lord Mike »

Så tog jeg lidt mere fat i den sidste skrue og som jeg også regnede med knækkede den satme også :G
Men af kom pladen og jeg fik renset membranen. Pakningen blev smøret i silikonefedt da den var godt hård. Jeg var lidt spændt på om den kunne holde tæt med kun 1 skrue, pladen hvor ind og udgang er blev presset ned over de 3 skruer uden hoveder.

Når jeg nu puster igennem indsugning kan ingen modstand mærkes og ingen luft kommer igennem når der holdes for udgangen men tror nok jeg skal holde lidt øje med den.
Vedhæftede filer
IMG_0401.JPG
IMG_0404.JPG
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: tors 8. sep 2005 19:24
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Rensning af Ozonisator ?

Indlæg af pedersen »

læg evt en klods på pladen, og spænd så en elastik rundt om det hele - så går den ingen steder
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Rensning af Ozonisator ?

Indlæg af Lord Mike »

pedersen skrev:læg evt en klods på pladen, og spænd så en elastik rundt om det hele - så går den ingen steder
:GO
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"