"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kendt Gyre problem.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Kendt Gyre problem.

Indlæg af trine... »

Så blev det min tur til at stå med en kun lige akkurat lidt over 2 år gammel gyre xf 150 hvor kablet ved motorblokken er begyndt at mørne. Dette er åbenbart endnu et kendt problem hos disse pumper. Er efterhånden ved at være lidt træt af at have problemer med denne pumpe til trods for at Carsten ellers har en fremragende service på maxspects produkter og gør hvad han kan for at følge op på og udbedre diverse børnesygdomme.
Lad mig lige høre jeres erfaringer med disse pumper på den lidt længere bane. Der er jo masser af skrækhistorier på de udenlandske foraer.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af trine... »

Jeg har oveni købet silence magneten på, så bukket på kablet er blødere ift når pumpen er monteret med den originale holder da denne øger afstanden til befæstigelsesfladen. Så det er tydeligvis materiale valget den er gal med eller i hvert fald typen af plast/gummi der ikke kan klare mosten blot ved normal drift. Så helt klart en konstruktionsfejl efter min mening.
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
14
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af Flemse »

Har ikke problemer med lige ledningen men med propellerne, de er gået inden for en måned. 4 stk er der gået til. Så er også lidt træt! Men min runder 36 mdr. Så egentlig er det vel ikke så slemt. Men når det sker er det træls.
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3600
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af Tykki »

Mon tunze har samme problemer? Det er ihvertfald grunden til at jeg ikke køber det produkt. Tak skal i have, igen igen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af Carsten »

trine... skrev:Jeg har oveni købet silence magneten på, så bukket på kablet er blødere ift når pumpen er monteret med den originale holder da denne øger afstanden til befæstigelsesfladen. Så det er tydeligvis materiale valget den er gal med eller i hvert fald typen af plast/gummi der ikke kan klare mosten blot ved normal drift. Så helt klart en konstruktionsfejl efter min mening.
Jeg har en kørende som er købt brugt. Så pumpen er omkring de 2 år. Har ikke haft nogle problemer i den retning, bortset af at et propelblad knækkede.

Den silicence magnet, hvor har du set/fundet den henne? Giver den noget på lyden, som er pengene værd?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af Carsten »

Tykki skrev:Mon tunze har samme problemer? Det er ihvertfald grunden til at jeg ikke køber det produkt. Tak skal i have, igen igen.
Det er vel lidt som at sammenligne en ko og så en torsk, da har begge kunnet svømme engang.
Tunze er bestemt ikke fejlfrie.
Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af Niwenco »

Jeg har også 2 stk som ca er 2-2.5år og der er ledningen også mørnet væk ved indgangen i gyre og de er begge med silence ophæng også.
Udover det så er jeg ikke videre imponeret over dem angående støj niveau går man over 30-40% på dem så støjer de godt nok syntes jeg og det er både 150-200-250 og mine 200samt 250 er kun 2mdr gamle.

Men udover støjen og defekt ledningsindgang så er jeg glad for pumperne ;)
Vedhæftede filer
Uden silence ophæng
Uden silence ophæng
Silence ophæng
Silence ophæng
IMG_1191.JPG
Senest rettet af Niwenco man 1. maj 2017 09:28, rettet i alt 3 gange.
Michael Priis Ludvigsen
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
14
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af Flemse »

Ved ikke om det bare er den "gummisko" der sat uden om magneten. Eller det er måske noget ekstra?
Kunne være super da min synger lidt når den går fra den ene til den anden retning.

PS. Min er også købt brugt..
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af Carsten »

De der "gummisutter" til ophænget, hvad koster de og gerne et link.

Synes nu ikke den jeg har larmer, mere end de 6095 jeg havde kørende. Og det selvom den kører på ca 80%
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af trine... »

Silence holderen tager umiddelbart kun lidt af vibrationsresonansen som ellers videreforplanter sig. Selve pumpen larmer jo lige så meget som den plejer. Her har den altid lydt som om den har slugt en pose nødder, selv da den var ny.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af PoulD »

Tror min er omkring et par år. Har ikke haft nogen som helst problemer med ledningen.
Det første års tid knækkede impellerne mere og mere. Da jeg havde brugt de reserve der var med fra ny, fik jeg dem byttet uden beregning hos DecOcean. Designet og materialet på impellerne blev på et tidspunkt ændret så de ikke skulle knække mere. Efter jeg fik den nye type i, har jeg ikke haft nogen problemer med kækkede blade.

Der findes i øvrigt også både nogle skum cylindre og noget specielt net som er beregnet til at trække ud over, som ikke koster ret mange ører. Det kommer på min næste gang den skal renses. For selv om bladene ikke knækker mere kravler der stadig småtbegavede snegle ind i pumpen når den ikke lige er nyrenset, og det lyder omtrent som en mellemting mellem den lyd det gav når vi som børn og forsøgte at få cyklen til at lyde som en knallert vha. tøjklemmer og pap mod hjulegerne, og den bogstaveligt talt, nakkehårsrejsende lyd det gav når man for at trak spidserne en gaffel tværs hen over en tallerken.

Ud over den uuholdelig lyd den giver når der en snegl har forvildet sig ind i pumpen, siger den ellers ikke mere end end mine Tunze 6095. Men den kører så også med konstant hastighed på ca. 45%
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
14
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af Flemse »

Ok det må prøves med de nye impeller, den jeg har er der gummi fødder uden om magneten, så ved ikke om den kan moddes med ikea skuffe dutter? evt inde under den gumm der allerede er!
Men må prøves samtidig med at jeg vil afprøve min T-1 controller på den også!
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af trine... »

De nye blade er helt sikkert af en mere robust kvalitet og ville have klædt pumperne fra start. Det er dog ikke pga snegle at min siger som den gør. Sneglesikring er bestemt en god ide med disse pumper.
Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af Niwenco »

Det er heller ikke fremmedlegemer der får mine til at støje det er motoren wwiiiiue-wwiiiue-wwiiiue i pulse mode konen tror jeg har taget hendes dyson støvsuger i brug :)
Michael Priis Ludvigsen
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af Mikas »

Vortech qd , jeg siger det bare ..... ;)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af Niwenco »

Det har jeg også overvejet kraftigt :)
Michael Priis Ludvigsen
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af trine... »

Gyre flow er bare bedst når man har en større fritstående cube med overløb i midten, og når man kun kan have pumper på overløbskassen så er vortech desværre ikke en mulighed pga tørdelen.
Det er snart lige før jeg ligeså godt kan sætte mine gamle kæmpe tunze stream på systemet igen kun for pålideligheden. De har kørt fejlfrit super længe og skal såmænd nok gøre det ligeså længe endnu.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3803
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af crazy seahorse »

trine... skrev:Gyre flow er bare bedst når man har en større fritstående cube med overløb i midten, og når man kun kan have pumper på overløbskassen så er vortech desværre ikke en mulighed pga tørdelen.
Det er snart lige før jeg ligeså godt kan sætte mine gamle kæmpe tunze stream på systemet igen kun for pålideligheden. De har kørt fejlfrit super længe og skal såmænd nok gøre det ligeså længe endnu.
He he, never change a winning team.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af PoulD »

Niwenco skrev:Det er heller ikke fremmedlegemer der får mine til at støje det er motoren wwiiiiue-wwiiiue-wwiiiue i pulse mode konen tror jeg har taget hendes dyson støvsuger i brug :)
Jeg opgav også at køre min gyre i andre mode end konstant hastighed p.g.a. støj. Men når det er sagt, så har jeg præcis samme problem alle de Tunze pumper jeg har og har haft (6095 og 6055). Jeg havde oprindelig håbet at jeg kunne fintune pulstiden på disse pumper præcis efter bølgeresonansfrekvensen på min balje, og dermed skabe en næsten selvforstærkende bølgevirkning. Det kunne jeg også godt, men det kræver bare så hurtige accelerations- og decellerationsramper at lyden går gennem marv og ben. Jeg er nødt til at køre med extremt bløde rampe op og ned kurver på ca. 10 minutter på mine Tunze pumper, og kun mellem 30 og 70%, for at få et acceptabelt støjniveau. Spørgsmålet er så bare om det mon ikke gælder alle fabrikater af pumper som flytter samme mængde vand? Uden dog at have prøvet det er jeg i hvert fald ret overbevist om, at min gyre også vil være acceptabel i puls mode med 10 minutters rampe op og ned, mellem 30 og 70%
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3600
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af Tykki »

Pas på med de tunze Joel ! Du risikere .......???????? Øh nå nej, ikke en skid !
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af charlie saltvand »

Mine erfaringer.

Kørt med GYRE (den store) i ca 18 md. Ingen problemer m ledning. Har haft masser af snegle i den, ingen knækkede blade, skiftede til de kraftige blade da de kom.
Kørte bølge mode, short pulse, 90% larmede MEGET.

Køre nu med 2 stk mp40. Den ene er qd. Køre det der nutrient export program = short pulse og blæs på. De køre på 80% og larmer næsten lige så meget, dog en anden og lidt dybere lyd.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af trine... »

Tror min motordel har været lettere defekt fra start, deraf støjen, en velfungerende pumpe skal som et maksimum have en lettere hylende eller syngende turbinelyd. Min lyder som to defekte eller fejlmonterede lejer, men kører trods alt endnu. Blot er det begrænset hvor længe jeg tør køre med den kabeldefekt så det ender med en ny motordel meget snart, så må vi håbe at servicen her er ligeså god som med rotorblade og silencekit ellers må jeg vel til lommerne:-(
Kim Bauer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 193
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 21:10
12
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af Kim Bauer »

Har nu kørt med Gyre FX 150 i 2 år uden udfordringer andet end et sæt knækkede rotorblad blev byttet uden at der blev blinket med øjet til den nye kraftige rotor. Køre 80-100% flow.

Der vil altid være uheldige produktioner for alle fabrikanter.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af Carsten »

Kim Bauer skrev:Har nu kørt med Gyre FX 150 i 2 år uden udfordringer andet end et sæt knækkede rotorblad blev byttet uden at der blev blinket med øjet til den nye kraftige rotor. Køre 80-100% flow.

Der vil altid være uheldige produktioner for alle fabrikanter.
Jo, og jo tidligere man er ude og få nyhederne, jo større er risikoen
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af trine... »

Kim Bauer skrev:Har nu kørt med Gyre FX 150 i 2 år uden udfordringer andet end et sæt knækkede rotorblad blev byttet uden at der blev blinket med øjet til den nye kraftige rotor. Køre 80-100% flow.

Der vil altid være uheldige produktioner for alle fabrikanter.
Når nu prisen ligger på samme leje som diverse andre velrenommerede pumper så er det jo ligesom de forventninger der sættes i søen. Det er jo tilsyneladende en generel tendens for mere end et givent batch af denne pumpe hvis man ser på udenlandske foraer. Syns nu stadig at den er for dyrt købt ift alle de børnesygdomme- Tusind kroner eller mere pr års drift er i min optik alt for dyrt, når nu produktet ikke holder længere. Men det er jo bare sur r@v for os der lige har fået en af de implicerede pumper! Det er i hvert fald ikke et produkt som får mine anbefalinger, deres razor lamper er for øvrigt ligeså fejlbehæftede og holder ligeså kort tid. Det er jo nærmest ligesom om at de gør sig i at tingene kun skal holde garantiperioden ud, her er blot tale om dårlige caps og spoler i driverprint med videre. Endvidere holdt clustersne i min ene lampe kun til den lige var blevet 2 år, den anden brændte driveren efter et års tid.
Så er slet ikke begejstret for maxspect overhovedet.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Kendt Gyre problem.

Indlæg af Mic4700 »

Mikas skrev:Vortech qd , jeg siger det bare ..... ;)
Ja 100% enig Mikas :GO
Har hverken tålmodighed eller råd til og køre M a x s p e c t.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"