"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nyos zero + np biopellets= kemisk reaktion ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Nyos zero + np biopellets= kemisk reaktion ?

Indlæg af Henrikorg1 »

Hej er der nogen der har erfaring med at bruge nyos zero samtidig med np biopellets ?

Startede forrige lørdag med at købe nyos zero ved Henrik family pet da min leopard muræne sviner mere og mere som den vokser,starter med halv dosis som anbefalet 4-5 ml pr døgn,det virker ok kan efter en uges tid se en svag stigning i skummer aktivitet,opgraderer så begge skummere her i weekenden med kraftigere fødepumpe da de allerede har fået kraftigere skummerpumper,nu gik det jo så godt så fik også koblet den cleartide biopellet reaktor til jeg købte for et par år siden,igen som med nyos starter den konservativt op og smider kun et par kg np biopellets i den,går så og overvåger det iløbet af weekenden alt ser fint ud,går en tur i kælderen igår aftes for at checke op på filter anlægget igen og så er der sket ting og sager,skummerne har sørme udtrykt deres taknemmelighed og skummet ca 350 liter ud,godt filteret er i kælderen for det er lidt mere en der kan være i den 75 liter tønde begge skummere løber i.

Spørgsmålet er så er det en kemisk reaktion mellem nyos zero og np biopellets jeg bare har opnået eller er den samlede mængde af fosfat og nitrat bindere bare overdoseret ?

Igen det er kun halv dosis af hver så samlet burde det vel bare svare til en fuld dosis af en af tingene, men er grøn med kemikalier og dette er første gang jeg sådan rigtigt forsøger mig frem med den slags så derfor er jeg lidt nysgerrig om andre har oplevet det samme ?

Droppede nyos zero dosis igår og det har resulteret i at jeg kun har skummet ca 75 liter ud de sidste 14 timer så der er stille og roligt tilbage trækning fra skum zunamien ,så vil ind og hente en dykvandspumpe til at smide i skummer tønden så det kan tømme sig selv indtil det falder helt til ro igen.

Til dem der synes de tilsatte mængder kemikalier er voldsomme så har jeg 4000-4200 liter vand og skummerne er er en aqua medic og en grotech hea 250 begge ratede op til ca 5000 liter setups uden de modifikationer jeg har lavet på dem.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Nyos zero + np biopellets= kemisk reaktion ?

Indlæg af StarF »

Nyos ZEO er vel en form for VSV væske, lige som, Red Sea no3 po4 x, AquaForest np pro, og hvad de ellers hedder fra de forskelige mærker.

Det er altså en form for fodder til at fodre bakterier, så det tager den næring der er i vandet. Det samme er Bio pellets, Jeg har ikke selv erfaring med at kombinere begge dele, men jeg har læst et par steder, at det anbefales at man ikke gør dette. Jeg ved ikke hvorfor, men et bud kan være det ødelægger bakterie balancen.

Grunden til dine skummer er skummet over, kunne være pga en bakterie opblomstring.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Nyos zero + np biopellets= kemisk reaktion ?

Indlæg af nbd »

Jeg tror ikke på kemisk reaktion. Der er snarere tale om bakterieopblomstring, som StarF er inde på.
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Nyos zero + np biopellets= kemisk reaktion ?

Indlæg af Henrikorg1 »

Ok takker for svar,og ja nyos zero er en form for vsv bare edike baseret i forhold til andre alkohol baserede produkter, jeg lader det køre indtil weekenden med biopellet reaktoren og skummerne alene og ser hvad der sker,bakterie opblomstring kan jo næsten kun være fordi der er et næringsmæssig grundlag for det i vandet så slut resultatet er et mere nærings fattigt vand som er det produkterne er beregnet til og jeg er ude efter, og jeg frygter ikke at der bliver udskiftet måske 1000 liter skum med nyt osmose vand da jeg før har lavet støre vandskifte over en uge ,men må hellere få hentet et par hundrede kg salt mere i weekenden og så lave nogle ordentlige vandskifte,det ved jeg hvad er i forhold til dette kemikalie tilsætning.
Hvis bakterie opblomstringen fortsætter kan jeg så holde lidt igen på det ved at tænde mit 55 watt uv-c filter,eller vil det bare give skummerne endnu mere at arbejde med ?
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Nyos zero + np biopellets= kemisk reaktion ?

Indlæg af Henrikorg1 »

Vil bare gerne sige tak til StarF for at påpege noget temmeligt åbenlyst,efter at jeg stoppede med nyos zero og lukkede skummerne ca 25 % ned og biopellet reaktoren ca 50 % ned ca et døgn har jeg nu igen de sidste 12 timer kunne køre fuld gas på skummere og reaktor uden problemer,jeg har kun skummet 20 liter ud de sidste 12 timer og ser ud til der kommer mindre og mindre så du ramte sømmet på hovedet, og jeg kan allerede nu måle bedre værdier i vandet så bakterierne har taget for sig af retterne under skum zunamien,så noget har der været i de ca 600 liter jeg har skummet ud de dage hvor det tog overhånd,tror nu at biopellet er kommet for at blive.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Nyos zero + np biopellets= kemisk reaktion ?

Indlæg af StarF »

Godt at høre der kom styr på det.

Husk på biopellets kan være meget effektive og kan strippe meget næring ud af akvariet. Det anbefales også at output fra reaktoren går forbi en skummer før det ryger retur.

Selv syntes jeg kulstof metoden er lettere at styre, men når du har et så stort system så er det nok en anden sag.
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Nyos zero + np biopellets= kemisk reaktion ?

Indlæg af Henrikorg1 »

Takker igen ,udløbet fra reaktoren er lige over indsugningen til skummernes fødepumpe og og med dens noget kraftigere kapacitet bør alt vandet fra reaktoren ryge igennem skummerne inden retur til akvariet,så meget havde jeg læst mig til inden opsætning af det,har også tidligere rodet noget med det i en kammerats juwel 900 akvarie hvor det kørte problemfrit,også derfor jeg blev noget overrasket over den første dags kørsel hvor skummerne havde skummet 350-375 liter ud som er noget over den ekstra kapacitet på ca 250-300 liter mit filter opsætning har at give af,men det var jo en komplet tanketorsk at bruge både vsv og biopellets for det burde jo være logik for enhver :oops:
Biopellets bliver dog med sikkerhed nu i håb om de kan reducere vandskifte en del da jeg tilfører akvariet ca 1 kg kød om ugen i form af fiskefileter til murænen og blå og kam muslinger blæksprutte stykker krill og artemia til de overlevende som murænen ikke har ædt,eneste tørfoder jeg benytter er nori/sushi tang.
Men til det med et stort system kan jeg sige helt sikkert ja,det er svært og måske enda umuligt at tilte,da murænen åd halvdelen af min blue dot stingray var jeg ikke hjemme nogle dage og resterne af den næsten opløst da jeg opdagede det,eneste der skete var en svag stigning i vandets nærings indhold og jeg registrerede ikke engang ekstra skummer flow,eneste minus er at skal der laves noget er det på med shortsene og så ned i baljen og da jeg ikke kan se gennem overfladens bevægelser kræver det dykkermaske og snorkel da jeg ellers ikke kan nå bunden.
Akvariet eller dt,indvendige mål er 300 lang 140 dyb 75 høj eller 4,2 m2 bund areal
Billede
Et ældre billede af hoved synderen Mogens for mine høje nærings værdier i vandet,altså den i baggrunden som nu er ca 1.1 meter og 2-3 gange så tyk som min overarm,påtrods af sin str meget fredelig sålænge jeg ikke glemmer at fodre den,på dens gode dage for jeg lov til at ae den og håber at den bliver endnu roligere med alderen,men når jeg er nede i akvariet gemmer den sig og har kun hovedet fremme for at holde øje med mig.
Billede
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Nyos zero + np biopellets= kemisk reaktion ?

Indlæg af StarF »

Imponerende akvarie :) selv om rov fisk ikke er så meget mig, så er det dog fedt at se.

Hvis biopellets ikke er nok, så kan du jo altid kombinere det med nogle store filtere med siporax, skal skal stables som her:

Billede

Bare i større mængder.

Jeg har 10L i mit 300l, og jeg kan fodre 2 terninger frost + masser af flag fodder + store mængder koral mad(mix af 3 forskelige muslinger, tiger rejer, rogn og andet godt, blendet) hver dag, og må stadig tilføje no3 og po4 manuelt til systemet da det ellers bliver for lavt.

Du skal selvfølgelig op i en del mængde, før det har en effekt, men kunne måske være en mulighed. Det er bare vigtigt at stable dem, så de ikke samler en masse slam.

Det billigeste sted at købe dem, jeg har fundet er her: http://www.ebay.com/sch/zooshop-willner ... pg=&_from=" onclick="window.open(this.href);return false;
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Nyos zero + np biopellets= kemisk reaktion ?

Indlæg af Henrikorg1 »

Super dem må jeg have læst om,kørte tidligere med ca 1/2 m2 område med caulerpa alger i filteret,men en stresset dag hvor en lokal forhandler skulle have en del flåede jeg bare en bæreposefuld fri og så døde resten og har ikke prøvet at starte op med det igen siden,de var nu også effektive.
Har læst om andre rovfiske brugere på monsterfishkeepers der med succes har brugt rislefilter over algebelagt skråplade så der aldrig er stillestående vand på algerne som virkede spændende,et eller andet skal jeg have lavet da jeg har plads nok i den akvastabil 530 og 325 liters jeg bruger som filter sump,men igen tak for tips.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"