"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Jeg har brug for en smule objektive råd

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Jeg har brug for en smule objektive råd

Indlæg af Psyk-mads »

Hej.

Grundet et omfattende studie har jeg følt mig nødsaget til at lukke mit akvarie ned. Jeg er godt igang med alt det levende og før jeg ved af det, når jeg til teknikken og så er det slut, for denne gang.

MEN! hvad jeg troede ville blive en nem omgang har faktisk vist sig at være det stik modsatte. Ikke rent praktisk men følelsesmæssigt. Det er direkte ubehageligt at sælge ud af korallerne og fiskene og det er selvfølgelig klart, når man ikke lukker ned af manglende interesse, men pga manglende tid. Af en eller anden grund fylder akvariet, til trods for en masse automatisering, ufattelig meget i hverdagen.

Nu hvor det er så ubehageligt har jeg overvejet om der er noget jeg kan gøre for at bevare akvariet men istedet starte helt forfra med koraller og fisk, nemme fisk og nemme koraller. Men hvad syntes i? Hvad ville i gøre?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Jeg har brug for en smule objektive råd

Indlæg af Carsten »

Der er jo muligheden for at lave et "fish only" akvarie. Det kræver ikke så meget rent pasnings mæssigt , som et koral akvarie. Vandet behøver ikke være helt så fint som til koraller.
Men det kan godt være sundt helt at slippe taget og tage en pause. Se på det hele med friske øjne senere.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Jeg har brug for en smule objektive råd

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg kan godt følge dig. Det er svært at lukke ned, når nu interessen stadig er der.
Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men jeg havde også en ufrivillig lukning tilbage i 2008. Lysten var der. Hvad der skete er en længere historie.
Men alt døde. Fra den mindste børsteorm, over koraller, til den største kirurg. Der var intet levende tilbage.
Jeg fiskede de døde fisk op, dem jeg umiddelbart kunne finde - og så slukkede jeg for lyset og Balling. Kun cirkulation (det er jeg ikke engang sikker på at jeg lod køre), skummer og osmolatoren kørte.
Det eneste jeg gjorde var, at fylde dunken til osmolatoren med vand. Jeg overvejede så, om jeg ville starte op igen i det næsten halve års tid.
I mellemtiden kom jeg regelmæssigt inde hos Thomas i Klovnen. Han havde sagt, at jeg bare skulle komme og kigge - jeg skulle bare selv lave kaffe :wink:
På den måde holdt jeg mig ajour med udviklingen og fik gradvist bygget lysten op igen.

Da jeg havde truffet beslutningen om at starte op igen, så havde jeg et fikst og færdigt setup stående klart. Der skulle selvfølgelig laves et større oprensning- og klargørings arbejde, men i bund og grund var det bare at tænde for det hele igen.
Har man skilt sig af med alt, så er det hulens dyrt at begynde igen. Fisk og koraller er ikke så slemt, men udstyret er en stor post.
Det hjalp mig - både at det hele var der, men også at jeg hele tiden fik kigget salt. Jeg gjorde det kun når jeg havde tid, men besøgene blev oftere og oftere.

Held og lykke med din beslutning.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Malanica
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 186
Tilmeldt: fre 9. aug 2013 16:35
10
Postnummer: 5854 Gislev
Saltvand siden?: 2013

Re: Jeg har brug for en smule objektive råd

Indlæg af Malanica »

Hej
Jeg ville følge Eriks råd.......
Behold alt teknik og balje, tiden kommer hurtigt tilbage, men så behøver ikke økonomien komme i vejen,
Så pak det sammen, så skal du se det går ikke lang tid
Inden det kommer op igen.
Men tror det er en god ide og lukke helt og ikke noget med en halv løsning for så bliver det nok en klods om benet. Og hvis du så ikke kommer igang igen kan du altid sælge det bagefter, men vent med det til du er sikker i din sag.....
Held og lykke med din beslutning
Mvh Nick
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Jeg har brug for en smule objektive råd

Indlæg af ole kekkonen »

+1
Helt enig med erik,kør det på Autopilot i en Periode.
Jeg Har Set mange nye Baljer Med perfekte værdier hvor SPS bare dør og jeg har Set baljer over er år med knapt så perfekte værdier hvor det hele bare kører nærmest af Sig Selv.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Jeg har brug for en smule objektive råd

Indlæg af Jones »

Hej Mads

Som jeg ser det er der mere end én god løsning her.

1) Du kan lukke og slukke for denne gang og bare lade akvariet stå og vente på en "genstart". Det kan enten være ved at lukke det helt ned eller ved blot at lade det stå og køre med vand og sten. Men i min optik har man ikke helt "fred" før der er slukket på kontakten og det ikke længere fylder i rummet. Endvidere er sådan et akvarie ikke ret pænt uden koraller og andet liv.

2) Du kan gøre som jeg, automatisere systemet og ellers lade det passe sig selv. Det betyder naturligvis at visse koraller ikke længere er en mulighed. Jeg er en elendig akvarist og det har jeg erkendt for længe siden. Derfor er der kun én regel hos mig og den er som følger: Der vokser kun det, som som ikke dør af diverse udsving i temperatur og vandværdier.
Jeg har således lidt LPS og ellers en del blødkoraller af forskellig slags. Pt doserer jeg intet, skifter for lidt vand, har alger og alligevel vokser tingene helt vildt. Det er ikke optimalt, men det ser pænt ud og kræver kun den tid jeg gider bruge på det.

3) Lukker helt ned og laver et lille nano med fragmenter af dine favoritkoraller. Det kan du sø køre med vandskift alene. Så har du stadig dine babyer men skal ikke være over det mere end én gang om ugen når du skifter en lille spand vand på 5-10 liter. Sådan kørte jeg mit fluval edge og det var fandme nemt. Det eneste minus er, at man er begrænset af plads og dermed må fravælge næsten alle fisk.

Der er selvfølgelig også andre muligheder, men det var lige mine 5 cent.
o_O
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 235
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: Jeg har brug for en smule objektive råd

Indlæg af Emils Far »

Gør som mig, kun en fisk i 130 liter vand også kun nemme koraller, som skiver og zoa
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Jeg har brug for en smule objektive råd

Indlæg af martinknorr »

For mig var den eneste løsning at få det hele af vejen da jeg var nød til at lukke ned, da vi flyttede for 4 år siden. Måske mest af alt fordi jeg ikke havde nogen andelse om hvornår der var mulighed for at komme i gang igen.
Jeg prøvede med et lille nano, men det var bare ikke det samme for mig. Det kom aldrig til at køre ordentlig og det endte med at jeg lukkede ned.
Nu er jeg så tilbage igen for fuld kraft og med et nyt setup. Som passer til de nye rammer og mine nuværende ønsker.

Held og lykke med din beslutning, det er jo kun dig der ved hvad du kan holde ud at se på. :h :beer:
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Jeg har brug for en smule objektive råd

Indlæg af nbd »

Jeg vil anbefale, at du satser på blødkoraller og skiver foruden nogle få fisk. Det kræver minimalt af pasning. Min erfaring er, at jo mindre jeg gør ved akvariet, jo flottere står blødkorallerne :-)
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2952
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Jeg har brug for en smule objektive råd

Indlæg af christiantt »

Jeg har lidt stået i samme situation. Pga. en flytning var en lukning af akvarie en følge.
Og jeg gik fra stort akvarie som tog tid hver dag, til ingen akvarie.
Rent mentalt er klart det sværeste, når man sælger ud af alle de ting man har brugt så mange timer på.
Men min erfaring er at når den sidste ting er væk, så er det kun de "gode minder" man har tilbage.
Jeg havde ikke trangen til at jeg bare skulle have akvarie igen. Og der gik da også nogle år inden jeg fik mit nuværende.

Jeg tror ikke selv jeg ville kunne have et akvarie med blødkoraller eller fish only. Trangen til at købe en SPS når jeg så fragmenter eller var ved forhandlere ville simpelthen være så stor, så jeg ville begynde at kigge på kalkreaktor/balling og lys til det.

Har overvejet om jeg bare skal have en lille balje næste gang. For så bliver det pladsen der begrænser fiskene og så er det "kun" vandskift der burde kunne holde værdierne.
Der vil selvfølgelig stadig være fodring, vandpåfyldning og tjekket af at det hele kører. Noget som jeg selv tænker meget over når jeg er væk fra akvariet - også selv om at jeg har andre til at kigge efter det.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Jeg har brug for en smule objektive råd

Indlæg af Anden »

Start et pico på et par liter og indse din afhængighed og det er da heller ik optimalt at studere på fuld smæk og slet ik have et akvarie til at stresse af ved side af når læsning bliver for meget og jeg er sikker på du studere bedre når sind har lidt saltvand at kigge på.

Jeg ønsker dig alt held og lykke i den hårde fremtid du går i møde og jeg er glad for det ik er mig der står men den beslutning.
Billede
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3620
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Jeg har brug for en smule objektive råd

Indlæg af Tykki »

Kør old School med nemme dyr og et minimum fisk. Det gør jeg nu, da jeg er helt i kulkælderen pga et ton uheld. Køre kun lys og cirkulation også må vi se hvad tiden bringer. Hellere et kørende system end et tomt kar som koster kassen at genstarte. Vh Dan
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Jeg har brug for en smule objektive råd

Indlæg af Psyk-mads »

Hej igen. Tusind tak for alle jeres gode og konstruktive råd. Jeg er faktisk kun glad for at jeg ikke er den eneste der har stået i den situation, så føler jeg mig ikke som en komplet idiot :-P

Da interessen stadig er der og det simpelthen er pga af manglende tid og dårlig samvittighed at jeg sælger ud, tror jeg at jeg må gøre det op, når de sidste fisk og koraller er solgt. Så må jeg se om jeg bygger op igen eller om det bliver lukket helt ned, for en stund. Ideen med at holde stenene i live og akvariet stående uden liv, er super god! tror dog desvære at jeg ender i slåskamp med kæresten hvis jeg bare lader det stå, indtil at jeg er klar igen. Vi har ikke så meget plads i vores lille lejlighed, desvære :-) Skulle jeg lukke helt ned tror jeg også at jeg gemmer mit udstyr i det første stykke tid, da det ikke er pga pengemangel at jeg lukker og jeg har efterhånden samlet lidt godt grej sammen.

Jeg vender selvfølgelig tilbage til tråden når jeg har truffet det endelige valg! så fortsæt gerne med at komme med råd og ideer!

tusind tak for nu.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Jeg har brug for en smule objektive råd

Indlæg af Carsten »

Du kan da smide stenene i en tønde med saltvand og cirkulation. De kræver jo ikke lys for at overleve. De kan sagens stå i en kælder bare der ikke kommer frost.
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Jeg har brug for en smule objektive råd

Indlæg af Psyk-mads »

Efter nogle gode samtaler med kæresten har vi valgt at lukke akvariet helt ned. Vi forsøger måske med et nano til december hvis vi føler for det til den tid, men for nu siger vi tak.

Tusind tak for jeres råd og erfaringer.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"