"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Akvariet støder

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
11
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Akvariet støder

Indlæg af Lennart »

Hej

Jeg har tit bemærkert at mit akvarie støder, især når man har en lille rift på hænderne, det er dog ikke kraftig strøm men nok til at det føles ubehageligt.
Er det normalt, og hvad kan man evt. gøre ved det?
Never say oops, allways say ahhh interesting
Magnus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 40
Tilmeldt: lør 7. feb 2015 22:47
9
Postnummer: 4682 Tureby
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Tureby

Re: Akvariet støder

Indlæg af Magnus »

Hej Lennert

Det kan være to ting
Der mangler jord stik på enten din fordeler dåse eller mangler jordben på dine apparat kabler.
Den anden mulighed er at du har fået sprøjtet saltvand på dine kabler fra fordelerdåsen til tanken.

Mvh
Magnus
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
11
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Akvariet støder

Indlæg af Lennart »

Der er ikke jordstik på nogen af apparaterne, hverken på returpumper, cirkulationspumper, varmelegemer eller andet. ?!
Never say oops, allways say ahhh interesting
Magnus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 40
Tilmeldt: lør 7. feb 2015 22:47
9
Postnummer: 4682 Tureby
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Tureby

Re: Akvariet støder

Indlæg af Magnus »

Heller ikke et hybrid, lige som dem der sidder på hårde hvidevarer når man køber dem ?
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Akvariet støder

Indlæg af kanstrup »

Jeg kender godt problemet. Tag et stik af gangen og hiv det ud af stik dåsen og vend det en halv omgang indtil du finder synderen. :-)
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
11
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Akvariet støder

Indlæg af Lennart »

Skal man bare vende stikket en halv omgang og problemet er løst?
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Akvariet støder

Indlæg af joekill »

der findes også en grounding probe man kan bruge:
http://www.theaquariumsolution.com/delt ... hing-probe" onclick="window.open(this.href);return false;
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Akvariet støder

Indlæg af chrislolk »

kanstrup skrev:Jeg kender godt problemet. Tag et stik af gangen og hiv det ud af stik dåsen og vend det en halv omgang indtil du finder synderen. :-)
Hvad skulle det hjælpe at vende stikket en halv omgang?
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Magnus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 40
Tilmeldt: lør 7. feb 2015 22:47
9
Postnummer: 4682 Tureby
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Tureby

Re: Akvariet støder

Indlæg af Magnus »

Det var en fiks jording af akvariet, vær dog opmærksom på at sætte adapter på stikket, for at gøre den virksomt.
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Akvariet støder

Indlæg af kanstrup »

.
Senest rettet af kanstrup fre 6. maj 2016 13:31, rettet i alt 1 gang.
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Akvariet støder

Indlæg af kanstrup »

Lennart skrev:Skal man bare vende stikket en halv omgang og problemet er løst?
Ja det er noget med "poler" eller "faser"? Jeg har ikke selv forstand på det. Min svigerfar forklarede mig det, fordi mit eget akvarie summede i fingrene når jeg havde en rift. Så tog vi et stik af gangen og vendte om, hvis det ikke hjalp så vendte vi det tilbage som det sad indtil vi fandt synderen. Og det er ikke pis. Jeg har efterfølgende prøvet det på min kaffemaskine som også summede i fingrene når jeg kørte fingrene hen over dens metal hus.
Hvis du har mulighed for det, så hiv ALLE stik ud og sæt et i af gangen og mærk efter, så har du 100% styr på hvilke stik der skal vendes. Og husk at tage stikket fra selve strøm skinnen med i øvelsen også hvis du ikke kan få det til at stoppe. :-)
Senest rettet af kanstrup fre 6. maj 2016 13:35, rettet i alt 1 gang.
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Akvariet støder

Indlæg af kanstrup »

chrislolk skrev:
kanstrup skrev:Jeg kender godt problemet. Tag et stik af gangen og hiv det ud af stik dåsen og vend det en halv omgang indtil du finder synderen. :-)
Hvad skulle det hjælpe at vende stikket en halv omgang?
Ja det sku selvfølgelig hjælpe på at akvariet støder! Ellers havde jeg jo ikke skrevet det.! :-)
Hvorfor kan jeg ikke forklare dig, da jeg ikke har forstand på strøm. Men det har min svigerfar, og det VIRKER.! :-)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Akvariet støder

Indlæg af PoulD »

Lennart skrev:Skal man bare vende stikket en halv omgang og problemet er løst?
Ja, præcis som hvis styretøjet i din bil siger mærkelige lyde, så skal du bare skrue musikanlægget op på fuld skrald, så er problemet løst :rolleyes:

Hvis et elektrisk apparat giver stød, og dette kan afhjælpes ved at vende stilproppen, så er det fordi der er overgang fra de elektriske dele til ydersiden af apparatet (her, vandet). Hvis man ikke får stød længere når stikproppen vendes, er det fordi fejlen kommer nærmere på nul. Men fejlen er der jo stadig. Hvis overgangen er mere end nogle få mA vil det normalt få HFI/HPFI relæ til at slå fra hvis udstyret er jordet. Hvis udstyret ikke er jordet vil relæet slå fra i samme øjeblik du får stød. Så man er altså på ingen måde i livsfare (med mindre altså man har 2 apparater med overgang og overgangen på det ane apparat er på nul siden og på det andet apparat på fase siden. I så fald kan trække nok så meget strøm igennem dikkeværket uden at HFI relæet nogensinde vil opdage det)

Jeg siger ikke, at der nødvendigvis er et problem, slet ikke. Hvis fejlen kun er nogle få μA det helt uden betydning. Men når du får stød KAN der potentielt være et problem. At vende en stikprop kan, i bedste fald, skjule et problem, men løse det kan det under ingen omstændigheder.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Akvariet støder

Indlæg af kanstrup »

Det er ikke en "fejl" Poul. Sådan er det bare med elektriske aparater åbenbart. Og jeg tror ikke at der er noget galt med hans udstyr. Niwenco fra Slagelse har oplevet det samme på hans akvarie. Og når han røre ved hans splinter nye og fejlfri lamper, så kan han også mærke at det summer ganske lidt i fingrene.
Det er iøvrigt ikke alle der er i stand til at kunne mærke det i deres fingre. Men min svigerfar viste mig at man kan måle det på stortset alle el apparater hvis blot der er en strømførende overflade af metal. Om det er noget med et magnetisk felt kan jeg ikke huske?
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
11
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Akvariet støder

Indlæg af Lennart »

Kan støderiet påvirke det levende i akvariet? i givet fald må det jo stresse ret meget.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Akvariet støder

Indlæg af Niwenco »

Fiskene mærker det ikke.
Det ville du heller ikke gære hvis du svømmede rundt i akvariet :)
Michael Priis Ludvigsen
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Akvariet støder

Indlæg af Johnny »

jeg får også svagt stød på den tynde hud på underarme og hvis jeg har små rifter på hænderne hvis jeg har bare tær eller våde sokker det sker ved akv en gang imellem nå jeg roder i baljen :biggrin: både i akv på mine radion lamper og på vores stål køleskab så det har ikke noget med overgang af gøre
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: Akvariet støder

Indlæg af Frank »

Tag et stykke titaniumplade ca 1*10 cm sænk halvt ned i akvarielt , evt i sumpen og forbind til jord ,,,, så er akvariet helt 100 procent dødt
hilsen Frank
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
11
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Akvariet støder

Indlæg af Lennart »

Ok lyder som en god ide, hvor får man fat i titanium, og hvor er der jord ? Kunne det være en radiator?
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: Akvariet støder

Indlæg af Frank »

Titanium fåes hos div metalhandlere , hvis jeres jording er i orden i jeres huse er det blot at forbinde til jordstikket i jeres husinstallation , meget simpelt og virker 100 pct
hilsen Frank
Magnus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 40
Tilmeldt: lør 7. feb 2015 22:47
9
Postnummer: 4682 Tureby
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Tureby

Re: Akvariet støder

Indlæg af Magnus »

Johnny støder dit køle skab, og dine lamper, så er det på tide at ring til en trikker, så er der noget galt med din jord.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Akvariet støder

Indlæg af Johnny »

i tavlen ? det støder ikke det summer med saltvand på armene og bare fødder eller våde sokker men det kan da godt være vi skal banke et dybere jord spyd i min svoger er elektrikker snakker med ham så :beer:
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Akvariet støder

Indlæg af PoulD »

Lennart skrev:Ok lyder som en god ide, hvor får man fat i titanium, og hvor er der jord ? Kunne det være en radiator?
Hvis du har centralvarme eller fjernvarme, så er svaret i hvert fald NEJ !!! Er her ikke lidt koldt . . tror sgu fyret er gået ud . . . svigermor er du sød lige mærke på radiatoren :hehe:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
11
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Akvariet støder

Indlæg af Lennart »

Så du mener man leder strøm over i radiatoren, hvilket er farligt ?
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Akvariet støder

Indlæg af PoulD »

Lennart skrev:Så du mener man leder strøm over i radiatoren, hvilket er farligt ?
I worst scenario (ved overgang + pex rør i varmeinstallatione + ingen HFI / HPFI relæ)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Akvariet støder

Indlæg af PoulD »

Desuden kan jeg forestille mig der MÅSKE kunne opstå et helt andet problem.

Rigtig mange skummer- og returpumper har aksler og skruer i rustfrit stål. Saltvand er en ganske udmærket elektrolyt. Titanium er et ædelt metal, ikke så langt fra guld i spændingsrækken.
Hvis der går strøm mellem f.eks. en pumpeaksel og titaniumpladen vil pumpeakslen blive ædt op. Hvor hurtigt, afhænger af strømmen.

Selv hvis der ikke er den mindste smule overgang, ja selv hvis du slukker for alle stikkontakter til akvariet, vil der alligevel gå en lille strøm da de to metaller de i sig selv har forskelligt potentiale. Da rustfrit stål er mindre ædelt end titanium kan pumpeakslerne måske komme til at fungere på samme måde som offeranoderne på et skib.

Helt galt går det sikkert hvis der er aluminium i kontakt med vandet (kunne f.eks. være i form af fosfat fjerner).
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
11
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Akvariet støder

Indlæg af Lennart »

Ok, så det bedste er at acceptere det svier og summer lidt i smårifter og den slags?
Never say oops, allways say ahhh interesting
Magnus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 40
Tilmeldt: lør 7. feb 2015 22:47
9
Postnummer: 4682 Tureby
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Tureby

Re: Akvariet støder

Indlæg af Magnus »

En hurtig lille test for at se om pouilID har i sin teori, er næste gang akvariet kilder, hiv stikket ud af stikkontakten, og prøv igen.
Er den stadig gal har PoulID ret, ellers må din svoger igang med testeren.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Akvariet støder

Indlæg af PoulD »

Magnus skrev:En hurtig lille test for at se om pouilID har i sin teori, er næste gang akvariet kilder, hiv stikket ud af stikkontakten, og prøv igen.
Er den stadig gal har PoulID ret, ellers må din svoger igang med testeren.
Måske har jeg ikke udtrykt mig ordentligt, for jeg tror du har misforstået mig (eller også misforstår jeg dig).
Den potentiale forskel der er mellem 2 forskellige metaller er under 1V (måske 2 mellem titanium og alu). Jeg tror ikke nogen, måtte de have fingre så følsomme som en tunge (eller et andet sart organ :biggrin: ), vil kunne mærke så lav en spænding. Endvidere har Lennart jo p.t. ikke en titaniumplade som er forbundet til jord, så en evt. potentiale forskel imellem 2 forskellige metaller vil han ikke kunne mærke (eller måle) ved at røre vandet, da der ikke er nogen potentiale forskel til jord.
Det indlæg havde slet ikke relation til det, at Lennart for stød. Det var alene for at henlede opmærksomheden på, at 2 forskellige metaller i saltvand medfører en kemisk reaktion og, over tid, galvanisk tæring af det metal der ligger længst fra guld i spændingsrækken. Men du har ret i, at det er teori. Jeg har ikke gjort nogen praktiske forsøg med titanium vs. rustfrit stål, i saltvand.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Akvariet støder

Indlæg af Anden »

Et af mine summer også lidt i fingerne men det gør det kun fordi den pumpe der side i skal skiftes og tager jeg den pumpe fra summer det ik mere men der er ik nogen synlig skade på pumpen.

Prøvede du at vende alle stik?
Billede
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"