"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

tryk i kalkreaktor. hvor meget ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

tryk i kalkreaktor. hvor meget ?

Indlæg af minedykker »

Når sider og keder mig på jobbet og er gået i gang med at tegne og designe, min ny opbygning af akvariet systemet, og sider og finder ud af hvilken pumper skal jeg bruge og hvad med rør og slanger og ja alt, hvilket har gide mig en lille udfordring med hensyn til pumpe valg til min reaktor, for snakket mig til og læst mig til at den fungere bæst under tryk, spørgsmålet er bare hvor højt tryk snakker vi for vil gerne føde min med en pumpe for sig selv så jeg er sikker på jeg har 100 % styr på hvad der kommer til den.

en løsning kunne være denne her.
1 x tunze 1073.020 hvilket kan gi mellem 200-2400 L/H
1 x 1/2" udv. gevind x 1/4" slange, DMfit ( sættes direkte i udgang på pumpen )
eller 1 x 1/2" udv. gevind x 3/8" slange, DMfit lige som oven over
1 x Kuglehane 1/4" x 1/4", DMFit på t-stykke så man kan fin justere trykket.

spørgsmålet er bare hvor højt trykket bliver i reaktoren ( og hvor højt skal det være ?? 0,5 bar el. 2 bar )

så hvis nogen ved noget, har hørt noget, så vil jeg gerne høre fra jer.
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: tryk i kalkreaktor. hvor meget ?

Indlæg af joekill »

Jeg elsker det simple, så jeg har min store korallin 3001 koblet direkte på retur pumpen vha et T-stykke til en 20kr. Returpumpen er på 3000L/t og det gir rigeligt med vand til reaktoren. Sådan har det kørt i årevis uden tilstopninger eller andre problemer.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: tryk i kalkreaktor. hvor meget ?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg er også til det simple, men kunne ikke få tilstrækkeligt med tryk via by-pass.
Jeg bruger en AquaBee 1000L til min. Den kan du få i Cichlide centret og den koster ikke ret meget.
Du behøver ingen hane til at regulere indgangsvandet. Den skal bare have fuldt smæk og så regulerer du trykket på udgangen.
Det er piece of cake.

Hvis du har en Deltec eller en GroTech reaktor, så er det en ganske lille ombygning - for at ændre studsen, der skal til.
Du behøver næsten ikke værktøj til det. En nedstryger og lidt pvc stumper, det er alt.

Erik

Edit: Du måler heller ikke trykket inde i reaktoren, på samme måde som vi kender det fra Co2 flasken.
Du kan se om du har tryk nok - ved at se på, om du får ophobning af Co2 i toppen af reaktoren i form af gas/luft.
Er der ikke tryk nok, kan vandet ikke holde på Co2´en.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 397
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 23:47
12
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Hadsten

Re: tryk i kalkreaktor. hvor meget ?

Indlæg af Bo Steen »

crazy seahorse skrev:Jeg er også til det simple, men kunne ikke få tilstrækkeligt med tryk via by-pass.
Jeg bruger en AquaBee 1000L til min. Den kan du få i Cichlide centret og den koster ikke ret meget.
Du behøver ingen hane til at regulere indgangsvandet. Den skal bare have fuldt smæk og så regulerer du trykket på udgangen.
Det er piece of cake.

Hvis du har en Deltec eller en GroTech reaktor, så er det en ganske lille ombygning - for at ændre studsen, der skal til.
Du behøver næsten ikke værktøj til det. En nedstryger og lidt pvc stumper, det er alt.

Erik

Edit: Du måler heller ikke trykket inde i reaktoren, på samme måde som vi kender det fra Co2 flasken.
Du kan se om du har tryk nok - ved at se på, om du får ophobning af Co2 i toppen af reaktoren i form af gas/luft.
Er der ikke tryk nok, kan vandet ikke holde på Co2´en.
Hej Erik,

Hvad var det for en ændring på studsen, som kunne udføres på Deltec el Gro Tech reaktor ?

Vh Bo
Hilsen Bo)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: tryk i kalkreaktor. hvor meget ?

Indlæg af crazy seahorse »

Bo Steen skrev:
crazy seahorse skrev:Jeg er også til det simple, men kunne ikke få tilstrækkeligt med tryk via by-pass.
Jeg bruger en AquaBee 1000L til min. Den kan du få i Cichlide centret og den koster ikke ret meget.
Du behøver ingen hane til at regulere indgangsvandet. Den skal bare have fuldt smæk og så regulerer du trykket på udgangen.
Det er piece of cake.

Hvis du har en Deltec eller en GroTech reaktor, så er det en ganske lille ombygning - for at ændre studsen, der skal til.
Du behøver næsten ikke værktøj til det. En nedstryger og lidt pvc stumper, det er alt.

Erik

Edit: Du måler heller ikke trykket inde i reaktoren, på samme måde som vi kender det fra Co2 flasken.
Du kan se om du har tryk nok - ved at se på, om du får ophobning af Co2 i toppen af reaktoren i form af gas/luft.
Er der ikke tryk nok, kan vandet ikke holde på Co2´en.
Hej Erik,

Hvad var det for en ændring på studsen, som kunne udføres på Deltec el Gro Tech reaktor ?

Vh Bo
Det er på en Deltec reaktor. Jeg ved ikke om det kan laves sådan på en Grotech, på Deltec virker det. (jeg kan ikke huske hvorfor jeg også skrev Grotech, men principperne i de to er ret ens) En af mine venner kører på 2-3 år med den modificering og det virker.
Send din mailadr. på en pb, så skal jeg finde tegningerne frem og sende dem til dig.
Det er Gnizten der har lavet dem, han lavede dem til mig - og så kan alle finde ud af det, for jeg er en høvl til sådan noget.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 397
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 23:47
12
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Hadsten

Re: tryk i kalkreaktor. hvor meget ?

Indlæg af Bo Steen »

crazy seahorse skrev:
Bo Steen skrev:
crazy seahorse skrev:Jeg er også til det simple, men kunne ikke få tilstrækkeligt med tryk via by-pass.
Jeg bruger en AquaBee 1000L til min. Den kan du få i Cichlide centret og den koster ikke ret meget.
Du behøver ingen hane til at regulere indgangsvandet. Den skal bare have fuldt smæk og så regulerer du trykket på udgangen.
Det er piece of cake.

Hvis du har en Deltec eller en GroTech reaktor, så er det en ganske lille ombygning - for at ændre studsen, der skal til.
Du behøver næsten ikke værktøj til det. En nedstryger og lidt pvc stumper, det er alt.

Erik

Edit: Du måler heller ikke trykket inde i reaktoren, på samme måde som vi kender det fra Co2 flasken.
Du kan se om du har tryk nok - ved at se på, om du får ophobning af Co2 i toppen af reaktoren i form af gas/luft.
Er der ikke tryk nok, kan vandet ikke holde på Co2´en.
Hej Erik,

Hvad var det for en ændring på studsen, som kunne udføres på Deltec el Gro Tech reaktor ?

Vh Bo
Det er på en Deltec reaktor. Jeg ved ikke om det kan laves sådan på en Grotech, på Deltec virker det. (jeg kan ikke huske hvorfor jeg også skrev Grotech, men principperne i de to er ret ens) En af mine venner kører på 2-3 år med den modificering og det virker.
Send din mailadr. på en pb, så skal jeg finde tegningerne frem og sende dem til dig.
Det er Gnizten der har lavet dem, han lavede dem til mig - og så kan alle finde ud af det, for jeg er en høvl til sådan noget.

Erik[


Super :)
Hilsen Bo)
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
13
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: tryk i kalkreaktor. hvor meget ?

Indlæg af gnizten »

Grotech kan sættes under tryk, uden ombygning. Den kan klare et ganske pænt tryk. Jeg har også min på et bypass (t-stykke) på returen. T-stykket er placeret under vandlinien i returkammeret for at undgå at der kommer luft i reaktoren når man ind imellem stopper returen. Jeg har tidligere haft en Red Dragon mini 5000 som returpumpe, men kører i dag med Red Dragon Speedy 3, 8.000 l/t. Men begge har leveret passende tryk til reaktoren. Tager man trykket af, reagerer reaktoren som en sodavand hvor man skruer låget af, der dannes co2 bobler på indersiden af reaktoren med det samme.
Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
13
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: tryk i kalkreaktor. hvor meget ?

Indlæg af gnizten »

@ Minedykker.: Du ved da godt at kloge børn keder sig aldrig :T :T :T
Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: tryk i kalkreaktor. hvor meget ?

Indlæg af minedykker »

hehe har portvagt i Kongsøre så jo keder mig hehhe
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"