"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Salifert måle tråden

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
14
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Salifert måle tråden

Indlæg af Bergenser »

Hej derude

Tænkte om det ikke var på tide at støve testsættene af, måle nogen forhåbentlige entydige resultater og drøfte erfaringer med usikkerheder :grouphug:

Jeg har en fast rutine ugentligt med at skifte vand og måle vandparametre og jeg må simpelthen indrømme, at jeg er udfordret. Nogen ville måske hurtigt tænke at det er overkill at kaste tid efter så hyppige målinger, men jeg har været af den overbevisning at jeg var nød til det under indkøring af balling-light. Jeg er dog alligevel kommet til den konklusion, at jeg i det henseende har spændt lidt ben for mig selv. Hvorfor spørg du så...? jo nu skal du hører :rolleyes:
I øjeblikket har jeg problemer med mit 3. salifert MG testsæt indenfor de sidste 3 måneder.
Alle testsæt med et fint klistermærke med udløbsdato som ikke har været overskredet.
Historien tager mig tilbage til opstart og indkøring af min balje. For alle Blue treasure SPS salt brugere, er i måske bekendt med at produktet indledende havde et temmelig højt MG bidrag. Det var også det mine test ugentligt fortalte mig. Efter indkøring var min mission at nedbringe MGen og det blev anbefalet at gøre med "fiskesalt" (altså salt med lavt indhold af KH, CA og MG). Det gjorde jeg så over en længere periode, dog uden at det gav udslag på MG målingerne. Da koraller så begyndte at tage billetten en efter en, spekulerede jeg over om de mange målinger jeg havde foretaget stemte overens med virkeligheden. Af omveje fik jeg erhvervet mig endnu et MG salifert testsæt (et lidt ældre et, dog stadig indenfor udløbsdato).
Måling nyt testsæt: 1710mg/l
Måling nyerhvervede testsæt 1200mg/l
Ved målingerne lagde jeg mærke til farven og viskositeten på MG-1 væsken(5 dråber) på de 2 testsæt. Det nyerhvervede testsæt der målte 1200mg/l havde en distinktiv gullig farve og væsken var mindre flydende(tykkere).
Salifert MG-1 gammel (2).JPG
Væsken i testsættet der målte 1710mg/l var klar og mere flydende.
Salifert MG-1  ny (2).JPG
De nyerhvervede erfaringer fik mig til at købe endnu et testsæt. Det målte nogenlunde ens med det der målte 1200. Det var nu dette jeg stolede på, da jeg havde fundet en fællesnævner på 2 uafhængige testsæt. Det der målte 1710mg/l smed jeg direkte i skraldespanden.

Historien er dog ikke slut, for nu er det nyeste testsæt begyndt at måle højt igen, uden at jeg har doseret MG.
Da jeg havde erfaring med udseendet på væsken havde forskellig karakter prøvede jeg at bruge MG-1 væsken fra det gamle testsæt, men den nye reaktionsvæske (MG-3). Dette for at isolere problemet og ganske rigtigt, "spot on" 1350mg/l. Så summa summarum, MG-1 væsken har stor indflydelse på resultatet af MG måleresultatet og det er selvom holdbarhedsdatoen er OK.
Det fik mig til at tænke, vi har alle forskellige præferencer når det gælder testsæt, nogen bruger Red Sea, nogen milwakee og andre triton... men er der på nogen af disse test specificeret måleusikkerhed? Og er det overhoved vigtigt? så længe målingerne er kontinuert ens (stabile), så er det vel okay eller?
Og hvad med opbevaring af disse? jeg har ikke kunne finde information på saliferts testsæt.
Andre med lignende erfaringer?
Anbefalinger til nyt MG testsæt ønskes :shifty:

Mvh Peter
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Salifert måle tråden

Indlæg af Carsten »

Jeg mener ikke at have stødt på nogle test af det. Men vil da mene det er ret væsenligt at have et nogenlunde præcist tal for værdierne.
Du kunne have kæmpet i år og dage for at få bragt MG ned, uden held. Og måske med fatale følger
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Salifert måle tråden

Indlæg af PoulD »

Synes hele historien lyder meget som fordampning af testvæske. F.eks. hvis du en enkelt gang har glemt at skrue proppen på, eller du ind imellem ikke får skruet den helt til, og måske endda også opbevarer testsættet hvor der er varmt (akvarieskab).
Man kan næppe specificere målenøjagtighed for noget hvor resultatet aflæses mere eller mindre subjektivt.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
14
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Salifert måle tråden

Indlæg af Bergenser »

Tak for dit svar Poul, kan godt følge dig. Men nu viste det sig jo at den væske MG-1 som var gullig og havde lavere viskositet( var tykkere) var den som jeg umiddelbart fik de mest sandsynlige resultater fra. Hvis din teori skulle holde i forhold til fordampning, så skulle det være omvendt i min optik... Altså den tykke væske = fordampning = unøjagtig resultat
Men sådan var det jo ikke.
I øvrigt er jeg ret omhyggelig med testsæt, de tages frem, bruges, og puttes tilbage i skuffen (ikke akvarieskuffe= normal temperatur).
Såfremt jeg havde glemt at skrue et låg på, så kan jeg ikke så hvordan så lille eksponering gennem et pipettelignende hul, kan fordampe vand i en grad så væsken bliver inaktiv.

Mvh Peter
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Salifert måle tråden

Indlæg af PoulD »

Peter, jeg må tilstå jeg ikke havde læst dit indlæg ordentligt. Min tanke var, at det såmænd nok alligevel var det testsæt der målte den høje værdi som målte korrekt.
M..h.t. til fordampning kan der jo meget vel være et opløsningsmiddel i flasken som har et signifikant lavere kogepunkt end vand.
I hvert fald er der vist mange der har konstateret, at Mg testsæt måler lavere og lavere værdier efterhånden som de bliver ældre. Når man så køber et nyt testsæt måler man pludselig 200 ppm mere end med det gamle.
Tror det samme sker hvis man undlader at skrue proppen på i nogle timer.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Salifert måle tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Hej... Jeg syntes det er en interessant udfordring/ problem du er blevet obs på. Jeg ved ikke hvad man kan gøre ved det?

Det jeg bruger Saliferts test set til er primært at tjekke udsving ( op/ned/ stabilt). Og så en ide om hvor de 3 hellige ligger. Jeg bruger Tritons tal ift at vide hvor jeg så er NØJAGTIGT. min erfaring er at MG typisk, her i huset og med mine øjne og min metode, med Salifert måler ca 50 mg/L mindre end Triton, hvor CA og KH er mere nøjagtige. Jeg har ikke lagt mærke til om MG løbende måler lavere og lavere, men det vil jeg da forsøge at se efter frem over.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Salifert måle tråden

Indlæg af PoulD »

charlie saltvand skrev:. . . Jeg bruger Tritons tal ift at vide hvor jeg så er NØJAGTIGT. min erfaring er at MG typisk, her i huset og med mine øjne og min metode, med Salifert måler ca 50 mg/L mindre end Triton, hvor CA og KH er mere nøjagtige . . . ..
KH er jo et udtryk for karbonathårdhed og kan påvirkes af mange forskellige ting. Da KH ikke er en specifik ting i vandet kan den vist ikke måles med ICP-OES. Mener da heller ikke Triton måler KH?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1698
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Salifert måle tråden

Indlæg af ttkthomsen »

jo et udtryk for karbonathårdhed og kan påvirkes af mange forskellige ting. Da KH ikke er en specifik ting i vandet kan den

Men kan de ikke beregne det ud fra andre parameter? Som mindstream monitoren antageligvis gør det?
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
14
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Salifert måle tråden

Indlæg af Bergenser »

tak for jeres kommentarer!

Charlie, har du nogensinde fået oplyst nøjagtigheden på triton analysen?

I relation til det har jeg kigget mine testsæt igennem, det forholder sig som nedenstående:

Salifert KH/alkalinity version november 2010, tekst om nøjagtighed:
Colors are stronger and the accuracy has been improved by correcting for what is called in analytical chemistry the indicator error or blank titration. Because of the improvements the results are even more accurate and you might find in comparison to the previous version a value which is lower by approx. 0.3 dKH. This is a more accurate value.
De fortsætter: This batch was tested at various values ranging from approx. 6.5-12dKH and the variation was typically +/- 0.2dKH. The 0.3 dKH is the resolution of the kit. At values higher than 11 dKH the results can start to deviate by approx +/-3%

Sættet kommer i øvrigt med en reference væske, så der er da gjort noget for at sikre nøjagtigheden. aflæsning vs. koncentration 0,02ml=0,03dKH

Salifert CA/Calcium, version ikke oplyst, tekst om nøjagtighed: Ingen
Aflæsning vs. koncentration 0,02ml=10ppm

Salifert MG/Magnesium, version ikke oplyst, tekst om nøjagtighed: Ingen
Aflæsning vs. koncentration 0,02ml=30ppm

Salifert PH, version ikke oplyst, tekst om nøjagtighed: Ingen
Farveangivelse

Salifert No3/Nitrate, version ikke oplyst, tekst om nøjagtighed: Ingen
Farveangivelse

Af ovenstående testsæt med sprøjte er det MG sættet med de største "spring" når reaktionsvæsken skal tilsættes med sprøjten og det fik jeg til at reflektere over indholdet i sprøjten.
I testsættet står der, at der vil naturligt være noget luft mellem væsken og stempel-enden. Mine erfaringer er, at væskestanden typisk er omkring 0,9ml, men at det ikke ens hver gang. Nogen gange er den 0,95ml andre 0,85ml, en variation på 100ppm. Dette afhængigt om man skiller sprøjten ad efter hver test. Det er vist de færreste der gør det? :)
Har i nogen præferencer hvor i har væskestanden i sprøjten når i tester?
Salifert MG væske (2).JPG
Mvh Peter
palsmark
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 327
Tilmeldt: man 22. nov 2010 14:43
13
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2010

Re: Salifert måle tråden

Indlæg af palsmark »

Hej Peter

Jeg har min væske stand i sprøjten på omkring 0,85.
Jeg plejer at fylde sprøjten, for at tømme den under væske også fylde den igen

Jeg måler stadigvæk min MG og CA out og scale, ved BT salt.

Men kunne være man skulle prøve at fylde sprøjten mere opmærksomt.

Super tråd i øvrigt, da man nogen gange godt kan tvivle på sine måle resultater.

Ses Jonas :GO
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Salifert måle tråden

Indlæg af PoulD »

Peter, jeg forstår ikke helt hvordan du opnår en væskestand på 0,95? Jeg kan ikke engang opnå 0,9 uden at bruge "tricks".
Når jeg suger væske op i sprøjten er de første 0,15 ml luft. Det sidste der kommer ud når jeg tømmer sprøjten, efter at have aflæst, er de 0,15 ml luft som dermed tømmer sprøjten fuldstændig.
Jeg adskiller normalt aldrig sprøjen, men jeg kan ikke se det kan gøre nogen som helst forskel (med mindre da man først sætter spidsen på efter man har suget væske op)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
14
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Salifert måle tråden

Indlæg af Bergenser »

Hej Poul
Tak for din reflektion!
Det er måske min egen dumhed, men jeg "skyller" så at sige, sprøjten med reaktion væske inden jeg endeligt suger til 1.0ml mærket. Ligesom palsmark beskriver. Dette gør jeg gentagne gange og det evakuere somme tider luft fra den yderste del af sprøjten. Derved kan man i princippet få den op på 0,95.
Har også oplevet at spidsen på sprøjten ikke var tæt, så den sugede luft med op, dette selvfølgelig igen med et skævt måleresultat til følge.
Mvh Peter
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Salifert måle tråden

Indlæg af chrislolk »

Med mindre I tømmer sprøjten helt, er luften jo ligegyldig. Hvis stemplet står på 1 når I starter og 0,5 når væsken har skiftet farve, så er der jo tilsat 0,5 ml. reagens uanset om der er luft i sprøjten eller ej. Kun hvis I skal tilsætte så meget reagens, så alt væsken fra sprøjten tømmes og I så er nød til at tilsætte mere end en hel sprøjte for at aflæse et resultat, vil luften i sprøjten have indfyldelse på resultatet.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
14
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Salifert måle tråden

Indlæg af Bergenser »

Hahaha, det er fuldstændig korrekt, luften har absolut ingen betydning i det henseende. Den havde jeg ikke lige fanget :beer:
Det er kun hvis den har suget falsk luft fra start og man tømmer hele sprøjtens indhold :GO
Så er den usikkerhed ude af ligningen!

Mvh Peter
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Salifert måle tråden

Indlæg af PoulD »

Der hvor det kan gå galt er hvis man får trukket i stemplet medens spidsen et øjeblik er fri af væsken (f.eks. hvis der ikke er ret meget væske tilbage og man tilter flasken ). Giver lidt samme effekt som jeg skrev i tidligere indlæg, hvis man først sætter spidsen på efter man har suget væske op.

M.h.t. at nogle oplever ændret måle resultat over tid, kunne det jo også tænkes at det er Mg-3 der fordamper (kan ikke lige overskue om man vil få for lavt eller for højt måle resultat hvis Mg-1 eller Mg-3 er mere koncentreret). Det kunne jo også tænkes, at Mg-2 (eller for den sags skyld en a f de 2 væsker) kunne optage fugt eller andet fra den omgivende luft.

Variation i temperatur på saltvandsprøven (og testvæskerne) har givetvis også indflydelse på måle resultatet. Formentlig dog kun minimal indflydelse.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Salifert måle tråden

Indlæg af Marco R »

Jeg har ingen dokumentation for dette. Men jeg fik engang af vide, at testsættene kunne holde et halvt års tid, fra man åbner dem første gang, ellers så kan de holde sig til det, som står på æsken, hvis emballagen ikke er brugt. Lidt ligesom mange af de ting som vi spiser i dagligdagen, som kan holde sig længe, men kun i nogle dage, når man først har åbnet den.

Jeg synes nu selv, at det giver okay mening. Men igen har ikke noget dokumentation for det. Rigtig god tråd :happy:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"