"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar

El-forbrug på saltvand?

< 100kr om måneden
2
3%
200-300kr om måneden
11
14%
400-500kr om måneden
10
13%
600-700kr om måneden
6
8%
800-900kr om måneden
10
13%
1000-1100kr om måneden
3
4%
1200-1300kr om måneden
2
3%
1400-1500kr om måneden
0
Ingen stemmer
Mere end 1500kr om måneden
3
4%
Jeg har fornægtet mit forbrug og aldrig regnet på det
26
33%
Er bedøvende ligeglad med forbruget
5
6%
 
Afgivne stemmer: 78

Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af MoG »

Jeg må indrømme at jeg aldrig har undersøgt mit el-forbrug på saltvand. Har selvfølgelig godt vidst at det bestemt ikke er gratis og have saltvand! Men måske en form for fornægtelse! :hehe: :biggrin: hehe..
Nå, men nu har jeg været uden saltvand i nogle måneder og sad forleden og kiggede på vores forbrug.. Blev alligevel lidt overrasket over at det lå på ca . 550kr om måneden at have det forrige system kørende.. Baseret på forbruget før, og sammenholdt med strømforbruget på div. Udstyr.
Selvom el-forbrug har været oppe at vende mange gange før på forum, så tænkte jeg at jeg ville lave en afstemning om emnet.. Er lidt nysgerrig! :biggrin:

Stem og skriv en kommentar.. Hvis i tør! Kunne jo være at konen læste med på forum! :biggrin:
Senest rettet af MoG søn 10. jan 2016 22:59, rettet i alt 2 gange.
Morten
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: AFSTEMNING: El-forbrug

Indlæg af apfolmer »

Beregnet.
Ca 3500/år på akvariet.
( 12000/år ialt i huset)

Det er jo nemt at regne ud

Alle pumper lamper osv er mærket med forbrug (hvis det så passer)
Watt X timer pr døgn X 365
Divideret med 1000

Det giver kWh på år.

Største besparelse er fra 2014- nu
Skar 5000/ år væk ved at droppe elGulvvarme på ca 5m2
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: AFSTEMNING: El-forbrug

Indlæg af Wiinberg »

Jeg ligger lige omkring 300,- pr. måned. Hvoraf mine T5 lamper står for ca. halvdelen af det beløb :)
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af Ryom »

Regnede mig en gang frem til at jeg bruger lidt over 700 om måneden.
Lampen og pumpen fra kælderen og op i stuen er de største energislugere. Og så selvfølgelig varmelægemet som kører noget mere i denne tid.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af minedykker »

Ligger lige under 2000kr/pr.md. er spændt på næste år da vi har lagt solceller op og selv på den ny ordning ser det ud til vi vil kunne udnytte det da vi laver strømmen når vi bruger den og derfor har en ret stor udnyttelsesgrad så er spændt på 2016 og se hvor langt ned vi kommer, skal bare slå vores nuværende forbrug på 12769 Kwt om året hehe så kan kun gå frem
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af MoG »

Dejligt med nogle kommentarer!
Ja der er ingen tvivl om, at flere ting er de rene strømslugere.. På mit system var blandt andet cirkulationspumpen på kalkreaktor og min retur tilsammen 130w 24/7 ,365! Plus alt det andet.. Så løber det op!

Søren : 2 klik om måneden er da også en sjat! Men det badekar du har, er jo også af en seriøs størrelse! :biggrin: Men du kan jo glæde dig over dine solceller ... Og at du kører med LED lamper og ikke HQI! :hehe:
Morten
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af thni »

Jeg er en af dem der er bedøvende ligeglad med det, for strømforbruget / pengene kan ikke måles med glæden ved saltvand :)
Mvh Thomas
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af FEM64 »

Jeg har også lige fået solceller på garagetaget. Op til 3000 watt når solen ellers skinner. De sidste par uger er det ikke blevet til noget. :G

Vi bruger årligt omkring 20.000,- til 21.000,- kr. i alt og akvariet tager ca. 7.500,- til 8.000,- kr. af dem. Jeg har separat måler på akvariet så det står lysende klart hvad det koster i strøm. :( Håber solcellerne kan hjælpe på det. :y

Nå man som jeg har sumpen, refugium og fragtank (i alt 700 L) i et kold kælderrum, så koster det i varme. Til gengæld, så får jeg aldrig varmeproblemer uanset hvor varmt det bliver om sommeren. :GO
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: AFSTEMNING: El-forbrug

Indlæg af FEM64 »

I øvrigt er jeg lidt ligeglad med forbruget. Det er noget man vælger til når man vælger saltvandsakvarie.

Noget der irriterer mig RIGTIG meget er som i fredags hvor jeg købte en ny fisk til fragtanken og den så er død nu. :G Det bliver jeg totalt indebrændt over. :angry:

Fandt en fin Ctenochaetus striatus til 399,- kr. - den skulle gå alene i fragtanken på 160 L pga alger. Den checkede ud søndag morgen. Røvtur.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af Kimkjaer »

I forbindelse med opgradering, har jeg også sat en måler på, for at se forbruget..

Akvariet ligger mellem 4 og 500 i måneden, hvilket jeg synes er meget ..
Er i tvivl om hvad det er, som tager så meget strøm - men det kunne i sidste ende, desværre resultere i en nedgradering ..
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af PederP »

Jeg ved jeg ville blive meget træt af de tal... Så det må være fornægtelse.
Ville nok heller ikke kunne finde ud af det uden en måler på hele baljen..
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af PoulD »

Der er ting jeg ikke nødvendigvis behøver vide alle detaljer om. Detaljer om f.eks. ens forældres sexliv eller strømforbrug på baljen og lignende, tror jeg man generelt er bedst tjent med at være lykkelig uvidende om.

Jeg ville heller ikke lige kunne finde ud af forbruget, uden at at bruge en hulens masse tid på en TI-84 med helt friske batterier. Den største forbruger er nok lamperne, og deres energiforbrug varierer hen over dagen. Cirkulationspumperne kører også med sænkning i.h.t. til lyset. Om dagen kører pumperne heller ikke på fuld skrald og har desuden meget lange rampe op/ned tider (for et minimere akustisk støj). Hvor ofte varmeelementet tænder er måske sæsonbestemt (eller måske ikke, jeg ved det simpelthen ikke).
Al den energi i form af varme som lamper m.v. afgiver til stuen bør jo også, i hvert fald om vinteren, regnes som en boligudgift, snarere end en omkostning på baljen.
Det bliver sgu for meget jøgl og pangel, at regne på det :D
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af Niclas »

Som studerende har jeg levet højt på at el var inkluderet i min husleje, uanset forbrug. Så da jeg havde akvarium derhjemme var det ikke strømmen jeg gik og bekymrede mig over.

Havde jeg ikke haft el inkluderet var jeg nok noget mere bevidst omkring forbrug, igen i præ af at være studerende uden synderlig indtægt.
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af Dyhr »

Når konen har 64 akvarier, så er jeg sgu ligeglad med hvad mit ene bruger :(
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
magma111
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 231
Tilmeldt: søn 2. okt 2011 00:16
12
Postnummer: 9382 Tylstrup
Saltvand siden?: 2007

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af magma111 »

Har 8Kw solceller droslet til max 6kw i inverter på gammel ordning :)
Det dækker mit strømforbrug så rigeligt måtte installere en varmepumpe for ikke at skulle sælge overskydende strøm men nu er der også altid 22 grader året rundt i stuen hvor akvariet står :)

Akvariet bruger for ca 600 kr. strøm om måneden
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af minedykker »

MoG skrev:Dejligt med nogle kommentarer!
Ja der er ingen tvivl om, at flere ting er de rene strømslugere.. På mit system var blandt andet cirkulationspumpen på kalkreaktor og min retur tilsammen 130w 24/7 ,365! Plus alt det andet.. Så løber det op!

Søren : 2 klik om måneden er da også en sjat! Men det badekar du har, er jo også af en seriøs størrelse! :biggrin: Men du kan jo glæde dig over dine solceller ... Og at du kører med LED lamper og ikke HQI! :hehe:
Ja jeg klager bestemt heller ikke, men synes altid det er dejligt at spare lidt penge til dong, ville elske hvis jeg kunne spare ander steder også og stadig få luksus, men sådan er danmark bare ikke hvis det er noget hvor vi kan spare lidt skal de nok fuck det op. så må bare tilpasse tiden på lyset så at fra april til ca. oktober-november der laver jeg strøm nok til akvariet og smide lidt ud på nettet
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af toni »

Da jeg var som værst med salt med i alt knappe 5000 liter, hed strømregningen 35 af de lange om året på hustanden :dizzy:
Kan mærke seriøst forskel efter jeg lukket det hele og gik over til nano... :be:
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af Tutter »

Mit koster 120-150 kr pr måned for et nano på 105 liter.
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af niels228 »

Det er jo svært at regne ud da det jo indgår i den generelle varme regskab. Jeg har 850 liter 26 grader varmtvand stående i stuen med 450w led lamper over. 300w varme legeme plus div pumper.

Det koster x at køre. Hvor meget at har mine termostater så skruet ned for at kompensere.
Det koster nok mere om sommeren i AC end om vinteren i varme.
Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af Barner »

En hobby koster jo altid lidt :sneaky2:
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3597
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af Tykki »

Ikke hvis man samler på græsstrå! Jeg nægter at regne det ud. Hvis jeg får resultatet en dag, driver jeg en mukkert gennem ruden på baljen. Dan
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af MoG »

Fedt at så mange har deltaget i afstemningen og skrevet en kommentar. Så tak for det! :GO

Ikke overraskende er der mange der lever i fornægtelse omkring forbruget af el på deres saltvand! :hehe:
Morten
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3597
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af Tykki »

Hva? Jeg har ikke noget forbrug!!!
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af PoulD »

MoG skrev: Ikke overraskende er der mange der lever i fornægtelse omkring forbruget af el på deres saltvand! :hehe:
Kan måske tænkes, at nogle af stemmerne på fornægtelse er fordi du har blandet det sammen med "ikke regnet på det". Det er i min optik umuligt at regne ud. Man kan heller ikke en gang tilnærmelsesvis måle det med en el-måler.

Det giver heller ingen mening at regne på det. Jeg tænker, det spørgsmålet vel egentlig handler om er, at overbevise en evt sambo (eller sig selv) om, at der kun er minimale driftsomkostninger ved sådan en balje. Og lige med hensyn til el-forbrug er det da let at argumentere for:

El er en energiform og energien i universet er konstant. Energi kan ikke skabes og kan heller ikke på nogen som helst måde forbruges (termodynamikkens 1. lov). Det kan kun omdannes fra én form til en anden. Ergo giver det ingen mening, at tale om, eller regne på, et el-forbrug til en saltvandsbalje. Du betaler for den energi der kommer ind i dit hus via ledningerne, men den energi kan ikke bare forsvinde igen, den vil altid eksistere i en eller anden form, et eller andet sted. Det kan selvfølgelig godt ske, at en del af energien forlader dit hus igen og kommer et andet sted hen, f.eks. hvis huset er utilstrækkeligt isoleret, når du åbner døre og vinduer, hælder varmt akvarievand eller en død fisk i toilettet, smider en koral i skraldespanden o.s.v. Men at vi smider energi ud af vinduet eller i kloakken kan man da ikke lægge akvariet til last.
:hehe:

Dan har helt ret
Senest rettet af PoulD tors 14. jan 2016 12:06, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af Anden »

Strøm? Det bruger mit akvarie da slet ikke, mit bruger da flow. :T

Jeg bruger max i denne afstemning men det er 6000kr mindre end da jeg havde ferskvand så det er ok.
Billede
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af PederP »

Ja, f.eks planteakvarier, bruger jo let lige så meget strøm..
Fik dengang et brev fra elforsyningen, om det virkelig kunne passe at en 3v lejlighed brugte for 16K :)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af nbd »

Umiddelbart ville jeg stemme "Er IKKE ligeglad med forbruget men har svært ved at finde det reelle forbrug", men den kategori findes ikke...

Det er ikke helt let at beregne forbruget på mit 180 L. akvarium. Jeg bruger ca. 1 kWh i døgnet på lys (115 W LED i 9 timer) og 1 kWh på pumper og skummer (kører 24/7). Det giver en månedspris på 120 kr.

Det springende punkt er opvarmning. Akvariet står i køkkenet, som er det varmeste rum i huset. Rumtemperaturen er 22-23 grader og ofte mere om sommeren. Hvor meget er min Jäger tændt, som er indstillet til 25 grader? For at give et præcist bud, er man nødt til at måle systematisk igennem laaang tid, for at udjævne årstidsvariationen...

Der er ingen tvivl om at mit ferskvandsakvarium med rokker er den store synder her i huset - det er 1.100 L med 28 grader og 180 W lys over. Men fordi rokkerne er min kones yndlingsdyr, bliver der ikke stillet spørgsmålstegn ved strømregningen :biggrin:
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: AFSTEMNING: El-forbrug på saltvand

Indlæg af Jones »

får vi lige et billede af rokke baljen under billeder eller den tynde ferskvands mappe :D
o_O
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"