"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

El i skab

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

El i skab

Indlæg af Psyk-mads »

Jeg er lidt usikker på hvor den her skal placeres, så i må lige bære over med mig. Jeg vil gerne have stikudtag inde i selve akvariebordet grundet plads mangel og selvfølgelig det rent æstetiske. Jeg har så kigget på disse her:
http://billigihc.dk/staerkstromsmaterie ... 04ea-1-stk" onclick="window.open(this.href);return false;

Ville et par stykker af dem kunne bruges? Jeg tænker her rent ansvarligt. Der er masser af ventilation i skabet og dækglas på sumpen.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: El i skab

Indlæg af PoulD »

Det er er vel nok forsvarligt, men måske ikke helt lovligt. I al fald ikke hvis du laver det selv, med mindre du er aut. installatør, da det ser ud til at være til fast installation (skal siges, at jeg ikke helt kender dagens regler, det er 100 år siden jeg har beskæftiget mig med installationer).

Tror langt de fleste bare bruger en forlængerledning med stikdåser med f.eks. 6, 8 eller 10 udtag. Det er også meget billigere:
http://www.harald-nyborg.dk/p7488/10-st ... ryder-jord" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette er al fald helt lovligt at lave selv da det ikke er en fast installation (Hvis ledningen skal føres ud af skabet skal hullet dog være så stort at stikproppen kan komme med igennem, ellers er det ikke lovligt).

Hvis vi ser bort fra lovgivning og reglementer, er det vigtigste, at du placerer den højt (højere end sumpen), så ikke der kan løbe vand langs en ledning og dryppe ned i stikdåsen. Sæt den også så langt fra sumpen som muligt (altså helst ikke lige over sumpen) .
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
jla
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: søn 11. maj 2008 19:55
16
Postnummer: 8250 Egå

Re: El i skab

Indlæg af jla »

Her er min version.
Vedhæftede filer
IMG_4069.JPG
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: El i skab

Indlæg af Psyk-mads »

PoulD skrev:Det er er vel nok forsvarligt, men måske ikke helt lovligt. I al fald ikke hvis du laver det selv, med mindre du er aut. installatør, da det ser ud til at være til fast installation (skal siges, at jeg ikke helt kender dagens regler, det er 100 år siden jeg har beskæftiget mig med installationer).

Tror langt de fleste bare bruger en forlængerledning med stikdåser med f.eks. 6, 8 eller 10 udtag. Det er også meget billigere:
http://www.harald-nyborg.dk/p7488/10-st ... ryder-jord" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette er al fald helt lovligt at lave selv da det ikke er en fast installation (Hvis ledningen skal føres ud af skabet skal hullet dog være så stort at stikproppen kan komme med igennem, ellers er det ikke lovligt).

Hvis vi ser bort fra lovgivning og reglementer, er det vigtigste, at du placerer den højt (højere end sumpen), så ikke der kan løbe vand langs en ledning og dryppe ned i stikdåsen. Sæt den også så langt fra sumpen som muligt (altså helst ikke lige over sumpen) .
Tak Poul. Jeg må nok hellere nøjes med nogle almindelige så, jeg er nemlig ikke aut. til at lege med el :-) men dem du der linker til, kan de godt klare en smule fugt? Eller burde man købe nogle der er til udendørs brug?
jla skrev:Her er min version.

Det var lige præcis sådan jeg havde tænkt mig at det skulle laves! Super flot. Men hvis man som Poul siger, ikke må lave det uden at være aut. Installatør tør jeg nok ikke :-)
Senest rettet af Psyk-mads man 4. jan 2016 19:23, rettet i alt 1 gang.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: El i skab

Indlæg af Nicklossi »

Hvis det er sådan der du vil have det, er det så ikke bare at ringe efter kabelindianeren til at spænde skruerne i terminalerne? Du må gerne sætte dåserne op, trække ledningerne osv, du må bare ikke selv sætte strøm til.
Så er der bare at få en elektriker/installatør ud og godkende det :-)
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: El i skab

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg er stoppet med at have stikkene inde i skabet med sumpen, det tør jeg sku ikke mere efter jeg satte et stik i udtaget og det nærmest eksploderede i stikket jeg satte den i, der stod en stik flamme på 15-20 cm ud fra udtaget, så nu har jeg dem bare pænt bag skabet :)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: El i skab

Indlæg af Marco R »

Jeg har mine stikdåser i et pænt "teknikskab" (se i min signatur), som er købt, så det passer ind med de andre møbler, man har :happy:
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: El i skab

Indlæg af Psyk-mads »

Marco R skrev:Jeg har mine stikdåser i et pænt "teknikskab" (se i min signatur), som er købt, så det passer ind med de andre møbler, man har :happy:
Det er pga af pladsmangel at jeg vil have dem ind i skabet, så et skab ved siden af til ledninger dur ikke.
Handler82
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 150
Tilmeldt: man 9. jun 2014 13:26
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2014

Re: El i skab

Indlæg af Handler82 »

jla skrev:Her er min version.
Undskyld de hårder ord
Men det der lort ville jeg få se og lavet om i en fart.
Kablet er jo overhovedet ikke aflastet lederne hænger ud af dåserne/kontakterne og den måde du har forbundet dem på med kun lederne uden kappe på kablet det skriger til hemlen.
Har set det så mange gange gå galt når gør det selv Keld skal lave el.
Der er en grund til at en der har forstand på skal lave el.
Senest rettet af Handler82 man 4. jan 2016 21:42, rettet i alt 2 gange.
Claus Johansen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: søn 5. jan 2014 11:17
10
Postnummer: 5871 Frørup
Saltvand siden?: 2014

Re: El i skab

Indlæg af Claus Johansen »

Du bør vil sikre,nat der er jord ibstikkontakterne
Med venlig hilsen

Claus Johansen
5871 Frørup
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: El i skab

Indlæg af PoulD »

Jeg tror ikke en udendørs er mere vandtæt, den er bare slagfast og med et kraftigere kabel. Hullerne til stikkene er der jo uanset om det er en udendørs :hehe:
Uanset om det er den ene eller den anden slags, skal der helst ikke komme vand til den, punktum. Men det behøver der heller ikke gøre. Sørg for at de ledninger der går ned i sumpen går opad et stykke opad over sumpen og holdes fri for saltkryb (vand er dovent og løber ikke gerne opad bakke).
Vil du gerne være lidt mere sikker og har du plads i højden, kan du jo evt. sætte en hylde eller en skuffe ind i skabet. Det er selvfølgelig på ingen måde tæt, men jo bedre du kan afskærme det for sprøjt jo bedre.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
jla
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: søn 11. maj 2008 19:55
16
Postnummer: 8250 Egå

Re: El i skab

Indlæg af jla »

Her er et bedre billede af kontakterne fra gør det selv keld :-)
Vedhæftede filer
IMG_3857.JPG
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: El i skab

Indlæg af Steffenhn »

Jeg har lavet det som du ser på billedet, det er de modeller fra harald skrald hvor man selv smider kabel i :-)
Dåserne er bare limet på min bagplade med montagelim.

Jeg har udluftning i skabet og er derfor indtil videre ikke nervøs, men det kan jo være det kommer en dag :wc:
Vedhæftede filer
sump1.jpg
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: El i skab

Indlæg af PoulD »

Steffenhn skrev:Jeg har lavet det som du ser på billedet, det er de modeller fra harald skrald hvor man selv smider kabel i :-)
Dåserne er bare limet på min bagplade med montagelim.

Jeg har udluftning i skabet og er derfor indtil videre ikke nervøs, men det kan jo være det kommer en dag :wc:
Det ser særdeles nydeligt og ordenligt ud :GO :GO :GO
Ville ønske mit var så nydeligt

Og jeg tror heller ikke du har nogen grund til bekymring
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"