"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Afstemning. Rengørings/støvsugnings rutine.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar

Støvsuger du baljen for skidt?

Ja, hver gang jeg skifter vand.
18
26%
Ja, en gang pr. Md.
3
4%
Ja, en sjælden gang i mellem.
13
19%
Ja, men kun i sumpen.
15
22%
Ja, men ikke i nogle af ovenstående tilfælde
2
3%
Nej aldrig.
18
26%
 
Afgivne stemmer: 69

charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3767
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Afstemning. Rengørings/støvsugnings rutine.

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.

Jeg har nu kørt uden vandskifte siden start af min nuværende rumdeler. Dvs at jeg IKKE har suget slam, støvsuget bundlag eller andet i snart 8 måneder. Min No3 er ca 4.00 og min po4 er under 0.04.

Jeg har ingen mekaniske filtre jeg skifter eller renser. Der ligger ikke meget snavs på fx bund af overløbskammer eller bunden af sumpen, til gengæld har jeg nok 1000 filterfeeders/rør orme i bundlag og i sump, jeg går ud fra de bygger deres rør af bla, detritus??? Jeg har også noget svæv i vandet.

Hvad tænker i om dette? Vil det fører til en katastrofe på et tidspkt?

Det har givet mig lyst til at spørger jer om hvor tit i støvsuger og kom gerne med nogle erfaringer og tanker om dét at støvsuge baljen.

Jeg VED GODT at det ikke er normalt ikke at støvsuge snavs op, og jeg er lidt nervøs over ikke at have gjort det da jeg bla har 4 store kirurger, 6 blå chromis osv i baljen og derfor fodre ret meget. Men mine nærrings tal er jo ikke alarmerende og mine makro alger vokser fint og koraller ser fine ud.

Godt nytår fra Sydhavnen. :grouphug:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3767
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Afstemning. Rengørings/støvsugnings rutine.

Indlæg af charlie saltvand »

I må MEGET gerne komme med argumenter og observationer, erfaringer ift. Spørgsmålet :) tak for svar so far....
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Afstemning. Rengørings/støvsugnings rutine.

Indlæg af Ryom »

Da jeg kørte med sandbund støvsugede jeg aldrig displayet. Og kun sumpen når den trængte til det. Nu hvor jeg kører bb samler der sig lidt skidt hist og her i displayet. Så det er jeg nødt til at sige op. Vil tro der går halvanden måned imellem.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Afstemning. Rengørings/støvsugnings rutine.

Indlæg af Jones »

Sjovt, jeg gik faktisk og tænkte på præcis det samme i går. Jeg støvsuger ikke i akvariet (54 liter), da jeg har groft sand på bunden. I stedet skruer jeg helt op for min Vortech MP10 QD, så eventuelt skidt piskes op. Sådan lader jeg systemet køre indtil displaytanken er fri for svæv. Tager ca en halv time. Det resulterer så i, at mit refugie i sumpen får en MASSE skidt på bunden. Det kan jeg derefter støvsuge op. Jeg har dog overvejet DSB i refugiet, da detritus så bliver nedbrudt der. Det er i hvert fald min teori.

Men nu til svaret på dit spørgsmål. Jeg støvsuger kun sumpen som det er lige nu, og dette gøres ca. plus minus, én gang om måneden. Støvsuger også skummerkammeret når jeg ikke er for doven.

Venlig hilsen
Johan
o_O
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Afstemning. Rengørings/støvsugnings rutine.

Indlæg af MarkBruhn »

Jones skrev:Sjovt, jeg gik faktisk og tænkte på præcis det samme i går. Jeg støvsuger ikke i akvariet (54 liter), da jeg har groft sand på bunden. I stedet skruer jeg helt op for min Vortech MP10 QD, så eventuelt skidt piskes op. Sådan lader jeg systemet køre indtil displaytanken er fri for svæv. Tager ca en halv time. Det resulterer så i, at mit refugie i sumpen får en MASSE skidt på bunden. Det kan jeg derefter støvsuge op. Jeg har dog overvejet DSB i refugiet, da detritus så bliver nedbrudt der. Det er i hvert fald min teori.

Men nu til svaret på dit spørgsmål. Jeg støvsuger kun sumpen som det er lige nu, og dette gøres ca. plus minus, én gang om måneden. Støvsuger også skummerkammeret når jeg ikke er for doven.

Venlig hilsen
Johan

Jeg laver et ca 8 % vandskifte hver anden uge og i den forbindelse suger jeg alt skidt op fra sumpen.
Jeg synes ikke selv jeg har mange levende sten i display. Men det er utroligt så meget skidt jeg suger op af sumpen hver anden uge. Virkelig meget faktisk.
Jeg har selvfølgelig også nemt ved det, da min sump står oppe på et bord, så jeg kan lave hævert og derved støvsuge hele bunden i sumpen. :-)

Jeg vil snart få lavet en dsb i mit refugie/fragtank hvor det meste skidt samler sig. Så burde den kunne nedbryde skidtet. Eller jeg bliver i hvert fald imponeret hvis den kan nedbryde det, for det er faktisk rimelig store mængder jeg fjerner under hvert vandskifte...
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Afstemning. Rengørings/støvsugnings rutine.

Indlæg af Anden »

Jeg har DSB og ingen sump så at støvsuger er masse mord.
Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Afstemning. Rengørings/støvsugnings rutine.

Indlæg af Lord Mike »

Har aldrig suget bundlaget i mine akvarier, der er jo trods alt cirkulation og derfor ikke nødvendig. Refugie er dog blevet suget efter behov (1-2 gange årligt).
Brugeravatar
hwj
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 6. jan 2011 12:03
13
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Fyn

Re: Afstemning. Rengørings/støvsugnings rutine.

Indlæg af hwj »

Jeg laver et vandskift på ca. 15% hver 14 dag og suger min sump for slam efter behov i forbindelse med et vandskift. (vandskiftet sker via sump)
Senest rettet af hwj søn 3. jan 2016 06:27, rettet i alt 1 gang.
ReefMax 105 med bedre overløb
BJL
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: lør 4. jan 2014 00:18
10
Postnummer: 4440 Mørkøv
Saltvand siden?: 2013

Re: Afstemning. Rengørings/støvsugnings rutine.

Indlæg af BJL »

Skifter 20% hver anden uge.
Støvsuger engang imellem i sumpen, ellers vil jeg mene at DT skal være i balance med sig selv, så man har de dyr deri der sørger for at få gjort kål på overskydende næring

Godt Nytår
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
13
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Afstemning. Rengørings/støvsugnings rutine.

Indlæg af gnizten »

10% vandskifte / uge. Støvsuger aldrig sandbund i DT.
suger skidt ud af sump efter behov, men der kan gå laang tid imellem. :-)
Mange hilsener
Tom.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3767
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Afstemning. Rengørings/støvsugnings rutine.

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt i kommer med jeres inputs og erfaringer.

Jeg var godt klar over at de fleste har fast vandskifte rutiner, dét er jo god latin inden for hobbyen :)

Men super at se hvilken forskel der er ift rutiner med støvsugning af slam.

Jeg vil holde øje med mine nærringsværdier og SELVFØLELIG også visuelt se om jeg får en slam opbygning i både DT i bundlag og steder med begrænset flow og selvfølelig også i refugium i sumpen.

Kom endelig med flere erfaringer.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Afstemning. Rengørings/støvsugnings rutine.

Indlæg af Carsten »

Nu kører jeg uden bundlag, så når jeg laver et vandskifte, så tager jeg med slangen hvad jeg kan fjerne af slam fra bunden.
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Afstemning. Rengørings/støvsugnings rutine.

Indlæg af FEM64 »

Jeg forsøger at holde mit ugentlige vandskifte. Ca. 5% og suger ikke skidt fra DT. Jeg skruer helt op for Closed loop pumpen et par gange dagligt så der ligger ikke rigtig noget deri. Skidt og andet svæv ender i refugiet hvor jeg så suger efter behov. Sumpen, refugium og Fragtank kører BB og jeg suger de ca. 50 L jeg skifter hvor der trænger mest.

Overvejer at køre DSB i refugium og Fragtank men ved ikke "om jeg tør". Det tiltaler mig men jeg døjer lidt med Cyano og ved ikke om jeg vil belaste systemet med indkøring af dette.

BB er nemt og jeg fjerner ret meget skidt ved vandskifte.

Har 2 filtersokker på som rengøres 2x ugentligt og BM200 skummer som rengøres 1x ugentligt. Hold nu k... hvor laver den meget ildelugtende snask hver gang. Ca. 2/3 fyldt kop pr uge.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Re: Afstemning. Rengørings/støvsugnings rutine.

Indlæg af jesper/aarhus »

Støvsuger hver gang jeg skifter vand. Det er let at se, hvor meget skidt der er, når man køre bare bottom......

Men lidt skidt skal der jo også være - det er mine skiver glade for.....
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
Senest rettet af jesper/aarhus lør 2. jan 2016 16:45, rettet i alt 1 gang.
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Afstemning. Rengørings/støvsugnings rutine.

Indlæg af den_ »

Jeg skifter ca 50 L hver weekend og der bliver suget i sumpen af skidt, en gang imellem i displayet suges der i nogle af hullerne
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"