"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Jod, den sobre tråd

Forum for snak om alle typer koraller.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Jod, den sobre tråd

Indlæg af pederrevnørd »

Nu har jeg set så mange folk jeg holder af komme og og skændes om een eneste ting - det er ikke holdbart i længden

Jeg vil kraftilgt anbefale at man kan gå efter bolden her på SF, men ALDRIG personen - så synes jeg Hougaard skal lukke tråden.

Ole, jeg har set dig tale ned til folk som jeg respekterer, fordi du har stærke følelser omkring at jod er giftigt.

Og Ole, du har formentlig/måske ret :y idet fleste af de "gamle store guruer er 100% helt enige med dig :beer:
Men det betyder jo ikke at andre ikke må have en anden holdning. Jeg deler din iver for hobbyen, men det må aldrig blive personligt - og det blev dine kloge ord desværre forandret til.

PederP, jeg har set dig forsvare dine holdninger og iagtagelser, mht Jod.
Jeg deler dit syn på Jod, også selvom vores guruer og Ole siger noget andet.

Jeg håber i begge tilgiver at jeg hiver jeres navne frem i denne tråd, da i begge er 2 er dem som jeg personligt oftest bruger til "privat" sparring. Dette på grund af jeres store viden :GO

Håber vi kan få,en god sober tråd, der er jo mange veje til et perfekt akvarie - ikke kun 1, og derfor er vores forum og en sober debat vital :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af ole kekkonen »

Helt enig med dig
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af PederP »

Der er fred i andedammen ;)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af pederrevnørd »

Tak begge 2 :-)

Og lad os så fortsætte en god debat, gerne med delte meninger

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af Bokelund »

Jeg doserer 4 dråber jod hver tredje dag (et eksperiment) og jeg har ca 300 liter vand total. Det har jeg måske gjort i en måned nu og synes farverne er en lille bitte smule bedre. MEN... jeg er også begyndt at skumme meget vådt og doserer en lille smule vsv. Så om det jod eller mine no3 der er faldet til at nogenlunde normalt niveau?
Nu hvor jeg selv sidder og skriver det her, så virker det egentlig tåbeligt at dosere jod i et akvarie som jeg ikke 1000000 % på plads. For hvordan skulle man ellers vide hvad der virker ?
En ting af gangen, tror jeg stopper fra i dag. :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af pederrevnørd »

Bokelund skrev:Jeg doserer 4 dråber jod hver tredje dag (et eksperiment) og jeg har ca 300 liter vand total. Det har jeg måske gjort i en måned nu og synes farverne er en lille bitte smule bedre. MEN... jeg er også begyndt at skumme meget vådt og doserer en lille smule vsv. Så om det jod eller mine no3 der er faldet til at nogenlunde normalt niveau?
Nu hvor jeg selv sidder og skriver det her, så virker det egentlig tåbeligt at dosere jod i et akvarie som jeg ikke 1000000 % på plads. For hvordan skulle man ellers vide hvad der virker ?
En ting af gangen, tror jeg stopper fra i dag. :)
Det synes jeg lyder rigtigt fornuftigt :GO
Min personlige mening er at jod kun er nødvendigt i baljer med masser af koraller og højintensiv belysning. Der har jeg set koraller bleges hvis jeg ikke giver dem lidt solcreme(Jod)

Mener ikke det er nødvendigt at bruge for andre - og det er tæt på umuligt at måle for det, og den erfarne og kommende dygtige akvarist, gør oftest som dig - kun 1 ændring ad gangen. Ellers lærer man ikke noget, og ej heller hvordan baljen arter sig :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af PederP »

Doserer dagligt 12 råber til 1500L vand, små 1100L belyst.
Effekt af mangel ikke nær så slem i t5 baljen som under LED.
Røde montipora er gode indikatorer for niveau.
Holder et par dages pause med jævne mellemrum, og venter til montien begynder at "falme", før jeg genoptager, for at sikre mod overdosering.
Ligger trods dosering et sted mellem ½ og 2/3 af anbefalet, når jeg laver en triton test.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af PoulD »

Tankevækkende, at jod hovedsageligt forekommer i planter og dyr der gror og lever i havet. Kombutang og kelp indeholder f.eks. store mængder jod.

Vi kan jo næsten ikke undgå at tilføre jod til baljen, med mindre da man ikke laver vandskift. Naturligt havvand indeholder 0,06 ppm jod, og det ville da være underligt hvis ikke det salt vi normalt bruger i hobbyen er tunet til at give nogenlunde denne mængde.

Det er let at blive rygende uenig når begge parter har ret :biggrin: Et for lavt indhold af jod kan f.eks. medføre at nogle koraller slet ikke vækster men omvendt er bare en smule over de 0,06 ppm giftigt
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af PederP »

Der er jo intet af det vi putter i baljen, som ikke ville være giftigt hvis det blev overdoseret..

Hvis et var køer eller aber som var det sidste nye, så ville de 3 hellige nok være protein, fedt og sukker.
Efter noget tid, når køerne og aberne begynder at se lidt triste ud, kunne man håbe vi begyndte at kigge på vitaminer og mineraler. På trods af at det kan være giftigt, så giver små mænger sundere aber og køer.

;)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af ole kekkonen »

Den störste fejl en nybegynder kan Göre er at behandle alle koraller Ens og tro de har samme krav,Hvis det var Saadan ville alle koraller se Ens ud..

Det Tar lige SAA lang tid at oppnaa succes i en Lille Balje som en Stor Men det gaar hurtigere galt i et Lille.

Det er meget bedre for koraller at holde dem i naturligt vand Eller i en närmere anolog Til det end i Materie der er skyld i höj Larve dödelighed.

I De Tang der nävnes er Jod SAA konzentrieret at man mener det har en anti rovdyr Effekt,tänder Ätser väk paa sää pindssvin der GAA paa dem.

Gravide Kvinder Bliver fraraadet at Spise fisk Ifra östersöen fordi de er fyldt med Metaller.
Forskellen er at i de test kan "sanheden" ligesaavel Väre Ammoniak,ph,Nitrit,Nitrat,Sulfat,organiske oplösnings midler indkluderet en Masse kemi.

vi ved meget Lidt om Hvordan Jod Bliver bundet i akvarier.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af StarF »

Jeg dosere 3-6 dråber hver dag i mine 300L.. Min erfaring er uden JOD så bliver korallerne blege pga for skarpt lys. f.eks. Min Stylopora bliver pink når der tilsættes godt med jod, og kedelig uden jod...
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af Kasper j. »

Angående jod er det så rigtigt eller forkert at en skummer kan fjerne jod fra vandet lige som den også fjerner proteiner og andet ?
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af Mikki »

PederP skrev:Der er jo intet af det vi putter i baljen, som ikke ville være giftigt hvis det blev overdoseret..

Hvis et var køer eller aber som var det sidste nye, så ville de 3 hellige nok være protein, fedt og sukker.
Efter noget tid, når køerne og aberne begynder at se lidt triste ud, kunne man håbe vi begyndte at kigge på vitaminer og mineraler. På trods af at det kan være giftigt, så giver små mænger sundere aber og køer.

;)
Håber ikke jeg støde dig nu pederp. Men det er til dags dato aldrig lykkes mig at overdoser tålmodighed og der er trods alt smidt en hel del i efter hånden ;)
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af Hougaard »

Jeg foderede altid med kelp og kunne af den grund altid måle en lille bitte smule jod i akvariet, men tilsatte aldrig jod direkte.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af PoulD »

Kasper j. skrev:Angående jod er det så rigtigt eller forkert at en skummer kan fjerne jod fra vandet lige som den også fjerner proteiner og andet ?
Som jeg forstår virker en skummer på den måde, at den primært fjerner stoffer som er både hydrofob / upolær og hydrofil / polær. Den ene ende af sådanne stoffer tiltrækkes af vand og den anden af luft, hvorfor disse molekyler samler sig i flader mellem vand og luft.

Jod er er ikke et sådant stof, men derimod stærkt hydrofobisk og i princippet en ikke vandopløselig væske. Ergo burde jod ikke blive afskummet, i sig selv, i nogen signifikant mængde. Det sagt, kan jod jo optages af f.eks zooplankton eller andre organismer som kan dø, blive opløst og derefter afskummet. Tør heller ikke udelukke, at det via kemiske reaktioner kan komme til at indgå i forbindelser der kan afskummes.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af PederP »

:smart:
Mikki skrev:Håber ikke jeg støde dig nu pederp. Men det er til dags dato aldrig lykkes mig at overdoser tålmodighed og der er trods alt smidt en hel del i efter hånden ;)
He he. Det kan nu sagtens overdoseres. Min bror kan godt være en uge om at få skiftet en dunk fra doseringsmaskinen løber tør :T

Tilbage til emnet.
Hvad er jeres overordnede filosofi?
Hvad vil det sige at køre et akvarium så naturligt så muligt for korallerne?

Jeg er sådan set enig i at man ikke skal stirre sig blind på tal, bruge øjnene og alt det der. Det er også mest sådan jeg kører baljen i hverdagen. Men dog med doseringer meget baseret på de få triton tests som der godt kan gå 4-6md imellem hvis alt spiller.
Men min overbevisning er blevet at det mest naturlige først og fremmest er stabilitet, og ikke om at holde sig fra flaskerne. Derfor vil jeg reagere når en triton test viser et forbrug i af et element.
En ting er jodmangel, som er relativt let at genkende på korallen. Jeg ved ikke præcis hvordan jod bruges af korallen, men jeg tør godt gætte på at det ikke er noget indirekte optag. Som i, at man gøder noget i akvariet som senere bliver til foder.
Fra jeg retter op på mangelsymptomer, til jeg ser en reaktion i farven på korallen tager ikke mange dage. Vil endda påstå jeg kan se det dagen efter 8) . Så hurtigt stofskifte er der vist ingen fødekilde der har?
En anden ting er sådan noget som Brom, som jeg registrerer et stigende forbrug af. Det er jo nok svampevæksten i baljen der står for det optag. Og jeg har da også fået et utal af svampe til at gro i baljen. Men jeg ser ikke umiddelbart en reaktion i den periode hvor den er faldene. Og umiddelbart heller ikke noget at se på koraller.
Jeg var tøvende med at begynde at dosere, da det jo er ren rottegift.
Jeg kan ikke som med jod argumentere for at det skulle gavne koraller, men er dog alligevel blevet overbevist om at det var vejen at gå.
Og sådan er min tilgang blevet til alt hvad er kan måles af sporstoffer.

Jeg tror på at økosystemet vi har i baljen hænger sammen, og at balancen er bygget op om alt fauna og flora . Om det er svampe, alger, koraller eller dyr stofferne ender i spiller ikke den store rolle for mig. Jeg tænker det kan have en negativ effekt på hele baljen, hvis bare én kultur, stor nok til at have et optage der ikke kan klares med vandskift, kollapsede.
Bare min personlige filosofi.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3754
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg er ret enig med dig PederP...

Kan du/i prøve at beskrive hvorledes man kan få en visuel indikation på jod mangel? Hvad er dine erfaringer.

Jeg venter spændt på et Triton resultat, vil VÆDDE med at bla min jod er banket HELT i bund, jeg har jo ikke lavet vandskifte siden startup midt i maj md. Dvs 7 måneder. Jeg tror bla dette har været medvirkende til at min lilla montipora smed vævet, og jeg mener SMED vævet.... Og at min grønne Bali slimer ligner LORT. Så mangel på sporstoffer + min fejl 40 mht skift af lyskilde gjorde udslaget...... Dét er ihvertfald min hypotese.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af PederP »

Hmm. Lidt svært at forklare.
Som overbelyste koraller vil jeg sige, generel mangel på skarphed i farverne.
Kigger meget på hvilke koraller der viser tegnene først/mest, for at kunne skelne mellem lav næring og lav jod.
De røde koraller er gode at se det på. Røde montier bliver grålige. Min pink millipora bliver kødpølsefarvet og går i stå hvis jeg ikke retter det. Har også en grøn hystrix siddende så den får rigtig meget lys, den bliver også hurtigt fesen på sin særlige måde.

Jeg køber den der "solcreme" forklaring.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af ole kekkonen »

Det er en fin filosofi og ville önske det var Rigtig.

Men Jeg Overdriver Ikke at det der Staar i "Literaturen" er som at Kämpe imod selveste mytologiske hydra

Jeg köber den med De Farve ändringer der observeres paa koraller närmest dag Til dag,jeg mener Blot det skyldes Lyset og maaske KH

Det jeg mener med et naturligt system er at alt i Baljen paanär Kalk Bliver genbrugt.alt foder Bliver i akvariet Til det Hives ud i form af alger/organismer.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:Det er en fin filosofi og ville önske det var Rigtig.

Men Jeg Overdriver Ikke at det er som at Kämpe imod selveste mytologiske hydra naar det först er kommet ud i "Literaturen"

Jeg köber den med De Farve ändringer der observeres paa koraller närmest dag Til dag,jeg mener Blot det skyldes Lyset og maaske KH

Det jeg mener med et naturligt system er at alt i Baljen paanär Kalk Bliver genbrugt.alt foder Bliver i akvariet Til det Hives ud i form af alger/organismer.
Jeg er enig i at der er meget at hente i litteraturen. Men jeg mener ikke at det er en bibel.
Inden for videnskab er der endda en formel, bygget på historisk statistik, som anslår at 50% af alt fakta enten kan falsificeres eller skal suppleres for at forblive korrekt, inden for blot 20 år.

Jeg tænker igen at vi har fået tunet forhold med PAR og måske også cirkulation, til at begive os ind på ukendt territorie i forholdet til optag af sporstoffer. Vil igen understege at det er under LED at symptomerne kommer. Om det også forholder sig sådan at det er takket være LED lyset at værdien er lav, kan jeg ikke slå fast ud fra det jeg gør.
Men hvis både symptomer og forbrug skulle være affødt af LED, kan det forklare hvorfor der ikke er noget i litteraturen endnu.
Litteratur halter jo altid efter. Der vil altid være stof til ny forskning.
Tænk på det sådan her. Selv de artikler de skriver om 40år, vil være fakta som vi akvarister må forholde sig praktisk til i dag. Vi må bare tilpasse og vente pænt på de kan komme med en forklaring.
Sådan fungerer alt forskning. Det er for eks. tit landbrug og gartneri der kommer med de observationer, som forskerne så skal finde en forklaring på.

Kan oplyse at min kh aldrig svinger, ligesom jeg kører lyset med et fast program.

Jeg er til gengæld enig med dig i genbruget.
Men baljen bliver dog ved med at opbygge biomasse i lang tid. Det vil i mine øjne sige, at så længe der er plads og forhold til at en organisme kan brede sig, så optager organismen mere end den afgiver ved eget forfald. Så hvor længe er en balje om at indkøre 100%? 1år, 10år? Fra hver gang man ændrer et vigtigt parameter.
Svampene i min balje er f.eks. langsomme, men tromler til gengæld over andre sunde bevoksninger.

Min Brom tilsætning har jeg ikke så meget overblik over, at jeg vil komme med anbefaling til andre.
Der kan sikkert ske mange ting.
Jeg håber og tror selv på, at hvis det er en organisme er langsomt fylder en niche ud, så vil forbruget aftage når den er ved at være på plads. Og jeg vil stoppe tilsætning igen.
Men det er så kun et gæt, og din frygt har også været inde i overvejelserne. :?
Er enig i at det at opbygge en masse giftigt brom i en organisme, eller på anden måde bundet, i sig selv er en risiko.
Det er bare en jeg vælger at løbe.
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af Frank »

Har kørt med jod et par måneder efter råd fra Peder , og nogle af korallerne er holdt op med blegning , andre eks. Balislimer er stadig ret bleg , dog har jeg lige rettet lyset og vil lige se det an , måske en del af mit problem .
Mit spgm. Hvad er symptomerne på overdosering af jod ? , hvad sker der helt nøjagtigt ved overdosering ? , planlægger at sætte jod til doseringsmaskinen , så det ville være fedt at vide hvornår man bør stoppe aut. Dosering , men der er jeg jo slet ikke pt.
hilsen Frank
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af crazy seahorse »

Frank skrev:Har kørt med jod et par måneder efter råd fra Peder , og nogle af korallerne er holdt op med blegning , andre eks. Balislimer er stadig ret bleg , dog har jeg lige rettet lyset og vil lige se det an , måske en del af mit problem .
Mit spgm. Hvad er symptomerne på overdosering af jod ? , hvad sker der helt nøjagtigt ved overdosering ? , planlægger at sætte jod til doseringsmaskinen , så det ville være fedt at vide hvornår man bør stoppe aut. Dosering , men der er jeg jo slet ikke pt.
Det er svært at finde noget om, hvad der helt præcist sker ved en overdossering.
For halvandet år siden, lavede jeg en tråd om den overdosering af jod som jeg havde. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 73#p660473" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg ledte alle vegne, var på alle tænkelige fora og kunne finde noget, men ikke meget.
I slutningen af oplægget er der en samling af de link jeg fandt omkring emnet.

Hos mig var et tegnene nogle røde dunede alger jeg aldrig havde haft før. De voksede eksplosivt og var nærmest som fløjl, dunede og sad forbistret godt fast.
Det virkede som om de havde ret gode fæstningsevner og de skulle skrabes af. De sad på alle ledige overflader. Glassene var som dækkede af rødt velourtapet.
Som jeg skrev, så mistede jeg en del koraller. I dag tror jeg dog ikke, at overdosseringen af jod var den eneste grund til, at mine koraller døde.
Men det gav en ubalance som ikke er godt for nogle akvarier.

Som i så mange andre tilfælde når noget går galt, så var det nok et sammenfald af flere faktorer. Overdoseringen af jod var dog indiskutabel, da den blev konstateret ved en Triton test.
Efter råd/forslag fra de biologer jeg havde kontaktet, så fjernede jeg de røde alger aggressivt. Jeg skrabede røde alger af ruderne, næsten ved hvert ugentligt vandskift. Tanken hos den ene biolog var, at algerne fungerede som lager, en slags-buffer reserve der frigav jod til vandet i takt med at jeg fjernede det ved vandskift. Så jeg gik efter at fjerne "lageret".
Så skiftede jeg saltmærke, da jeg havde en mistanke om at der var for meget i. Jeg tilsatte ikke jod separat, så saltet var kraftigt under mistanke.
Jeg øgede også cirkulationen ved at sætte et par ekstra pumper i. Det hjalp de døde koraller også med til, da de blev fjernet og derved gav mere luft.
Et år efter viste en ny Triton test, at min jod var faldet til et mere normalt niveau.

Nu er tingene på vej tilbage til et normalt leje. Korallerne vokser fint, der mangler lidt på farverne, men det arbejder jeg med pt.
En lidt mærkelig observation som jeg har gjort er, at de koraller der overlevede virker permanent skadede. De er ikke i fare for at dø (tror jeg), men de ligner ikke sig selv. Den nye vækst ser helt normal ud og virker nøjagtig som korallerne gjorde før. Fine farver og PE. - men altså kun på den nye vækst, det gamle ser halvdødt ud.
Samtidig virker det som om, at de er meget sarte overfor ændringer. Et ret stort fragment af en A.millepora/prostrata blev klippet af og flyttet til et andet velkørende akvarie. Den døde kort efter. De fragmenter jeg siden har lavet er meget svære at få i gang, hvis ikke de dør.
Om det alene skyldes overdoseringen af jod er svært at sige, men det er da en tanke værd.

Jeg har valgt at lytte til eksperterne, Randy Holmes Farley, Ron Shimek, Dana Riddle og andre, der ikke mener at det er en god idé at tilsætte ekstra.
Hvis man laver regelmæssige vandskift, så kommer det ind ad den vej. Skifter man ikke vand, så er man nok nødt til at supplere.

Men jeg kan godt forstå PederP´s vinkel på sagen og han har jo gode erfaringer og har sikkert den fornødne indsigt, så han kan stoppe i tide.
Vi bliver jo dygtigere og får mere viden om, hvordan det økologiske system hænger sammen og hvordan vi kan optimere.
Så jeg vil ikke direkte sige, at jeg synes det er en skidt idé. Jeg gør det bare ikke selv pt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af Frank »

Tak for svar , lyder som en større omgang , uha ... hører gerne om nogen har en klar indikator på hvornår man stopper , man kan selvf få lavet en triton test men det gør man jo ikke så ofte
Jeg har prøvet at måle for jod med salifert testsæt , og ja det er meget svært at blive klogere af den , som andre skriver er den test værdiløs
hilsen Frank
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af ole kekkonen »

Frank@Hvis de test var blevet maalt i Naturen,SAA er det meget forurenet
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af PederP »

Frank skrev:Har kørt med jod et par måneder efter råd fra Peder , og nogle af korallerne er holdt op med blegning , andre eks. Balislimer er stadig ret bleg , dog har jeg lige rettet lyset og vil lige se det an , måske en del af mit problem .
Mit spgm. Hvad er symptomerne på overdosering af jod ? , hvad sker der helt nøjagtigt ved overdosering ? , planlægger at sætte jod til doseringsmaskinen , så det ville være fedt at vide hvornår man bør stoppe aut. Dosering , men der er jeg jo slet ikke pt.
Har ikke et bud på overdoserings symptomer.
Har som sagt fundet de koraller i baljen som er hurtigs til at vise mangel symptomer.
Holder af og til en pause, hvor jeg lige venter på disse symptomer. Så ved jeg det ikke løber fra mig.
Af nysgerrighed - Hvad lys kører du med?

Jeg kan godt forstå Erik har et ret anstrengt forhold til Jod, med den uforklarlige peak du havde. Hvor mange ppm var det nu den var oppe på?
Det var meget interessant i forholdet til dødelighed.

Jeg må jo give ret i af RHF, RS og de andre kanoner ikke anbefaler tilsætning. MEN, har de nogensinde beskrevet en balje med jod langt under naturlige værdier, trods vandskift? Eller har de endnu ikke forholdt sig til en balje med problemet?
Vil jo også selv advare mod at tilsætte noget, som man ikke registrerer nævneværdigt forbrug af...
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af crazy seahorse »

ole kekkonen skrev:Frank@Hvis de test var blevet maalt i Naturen,SAA er det meget forurenet
Enig, Ole
Der måles ofte værdier langt over det som vi ser som normalværdier. At det ikke skader skyldes iflg. eksperterne, at stoffet er bundet.
Man måler også tit høje kobber værdier på koralrevene, men det skader ikke fordi det er bundet af kelatorer.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af Frank »

jeg har i mellemtiden læst Eriks gamle tråd , kan se flere beskriver det med alger , og belægninger ,,, men så er man jo kommet alt for langt i sin jod dosering , så jeg må hellere fare med lempe .
jeg kører med 6 stk Ghl Mitras LX6200HV , som jeg måske har fået skruet for meget op for lysintensiteten pga. min vanddybde på 80 cm og Muslinger på bunden , og måske derved er mine balislimere blevet blege ( skal balislimere ikke have fuld lys i toppen af revet ? ) , men det viser sig jo nok inden for alt for lang tid , mine andre koraller står fint .
ved godt denne tråd ikke omhandler fejlretning i min balje , er svarene større end som så må vi tage det i en separat tråd
hilsen Frank
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af PoulD »

Overdoseringssymptomer er vel død af en eller flere organismer. Ved mindre overdosering formentlig kun bakterier.

M.h.t til tilsætning, vil jeg tro der er en del seler og livrem i de doser fabrikanten foreskriver, så man hvis man overholder dem er man nok på den sikre side.

I øvrigt er det jod nogle tilsætter baljen er vel næppe nogensinde rent jod.
Rent jod har fast form ved temperaturer under 113,5 gr. C. De fleste (alle?) tilsætninger er vel i flydende form ved rumtemperatur.

Tænker, at alle tilsætninger i virkeligheden er en eller anden kemisk forbindelse. Kan f.eks. være med flour (F) eller kalium (K) eller andet. Og som Erik også nævner, i mange kemiske forbindelser er jod måske (sandsynligvis) kun lidt eller slet ikke giftigt. Det er vist i øvrigt kun dijod (I2) der er sådan rigtig giftigt.

Selvom Saliferts jod test måske ikke er 100% præcis, tror jeg den er mindst lige så præcis end en Triton test er, når det drejer sig om halogener som f.eks. jod. Det sagt, ville jeg ikke bruge testen til at dosere efter, med henblik på at ligge rent på NSW værdien. Men skal man bare se om der er overdosering er jeg helt overbevist den er mere end rigelig præcis.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af ole kekkonen »

Det er Tale om total Jod der Maales(hvilket er hvad det er)og Ikke Dijod som iövrigt Ikke er en form der hersker ret meget i havvand.saa Hvis man pröver at maale sin naturlige dijod i Baljen som NOK de fleste vil er det en betydelig forskel,og Stoff Til eftertanke.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3612
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Jod, den sobre tråd

Indlæg af Tykki »

Ganske lærerig tråd. Jeg aner intet om emnet, men har glædet mig over at læse jeres erfaringer osv. Fedt at i gamle fjolser er sobre! Sådan bare lidt ikk!!!! :beer: kh Dan
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"