"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

ID af 2 ting

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

ID af 2 ting

Indlæg af Gludoc »

Hej,

Kan jeg få lidt hjælp ID af følgende to ting samt lidt råd til om min tilgang er ok eller I ville gøre noget andet;

Hurtig update på setup:
390l DT + 120l sump - 2½ måned gammel startet på døde LS. Men har i flere omgange tilsat LS fra andre akvarier for at booste biodiversiteten
Besætning: Gul kirurg (S), Blåplettet kaninfisk (M), Palet kirurg (tiny), Hugo (L), 2 Dannebrogsrejer, En del eremitter, 1 Mexikansk turbosnegl, 3 Nassarius snegle og en søstjerne
Koraller: Lidt frags for at få det til at ligne et koralrev - men har sat dem på pause indtil akvariet er modnet noget mere
Vandværdier er ok - lidt højt nitrat (4-5 ppm - Salifert) ved sidste måling, ellers resten ok. Cyano angreb på de øverste dele af stensætning - men har været på retræte den seneste måned (efter reduktion af lysmængden)

Til mine spørgsmål;

1) Planarier?
Jeg rodede lidt i sandet for at bekræfte at de levede - og det gør de. Hvis det er planarier, så har jeg hørt godt om en 6-stribet gylte - min eneste bekymring er, at jeg gerne vil opbygge en masse liv i mine sten inden jeg begynder at tilsætte "pods-spisere" så jeg vil gerne undgå gylten (for now...) Omvendt er jeg meget imod kemi - der skal være en biologisk vej ud. Please advise... (et måske dumt spørgsmål; Men kan jeg bare lade planarierne være i en måned eller 2 og derefter tilsætte gylten - meningen skulle være at det resterende liv får lov at formere sig også?)
planarier.jpg
2) Begyndende kalk-alger (mit bud) - eller cyano?
Jeg er ved at få en del ny alge/farvet vækst på mine sten. Den har ikke samme "dyne"-karakter som det Cyano jeg har haft hidtil. Så jeg ville lige høre de mere rutinerede i faget, om dette er begyndende kalk-alger, eller om det er ulmende cyano? Det er mest lilla men også med enkelte grønne pletter (tror ikke dette er synligt på billedet)
Kalkalger.JPG
Håber I kan hjælpe
Mvh Jeppe
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: ID af 2 ting

Indlæg af ole kekkonen »

Det lyder som röde fladorme,hvilket er et meget bedre Navn end planaria da alle ägte planaria er Ferskvand.convolutriloba retrogemma er aadselsädere Og indehaver zooxantheller dvs de kan blive Til en sand plage Hvis der er overskydende Näring.
En seksstribet gylte er Ikke noget godt valg Til dem her SAA heller en mandarin fisk.problemet er SAA at den vil Sulte naar de er spist op.de her smukke fisk er Ikke Lette at holde og kräver stensätning med en del algevaekst,hvilket promere de smaa kryb som de Spiser.appropo de eremitter du har naar de Sidder og plukker i noget der Ligner alger er det i virkelighedn smaa organismer,de er smaa ökoterrorister,i Naturen er der en Eremit Pr. Kvadrat Meter.om du vil beholde dem er helt op Til dig personligt ville jeg GAA tilbage med dem hvor du köbte dem.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ID af 2 ting

Indlæg af Carsten »

Jeg havde for nogle år siden et monster angreb af de røde planarier.
Jeg sugede hver uge alle dem op som jeg kunne se. men alligevel blev angrebet ved.
Gav akvariet om omgang med Flatworm exit. De fjernede langt de fleste.
Og imodsætning til Ole så har jeg god erfaring med en sekstribet gylte mod de røde planarier. Den fik taget de sidste overlevende planarier.
Da planarierne som Ole skriver har Zooxantheller i sig, opholder de sig hvor der er lys.
Jeg gjorde den "opdagelse" at de kan aktivt bevæge sig mod lys. Jeg satte en kraftig lommelygte over et sted i akvariet, og slukkede alt andet lys. De søgte så mod lyset hvor jeg fik sugede dem op. At det så slet ikke var nok til at kunne slå angrebet ned, er så en anden ting. Men måske en mulighed hvis der endnu ikke er så mange. Og akvariet ikke alt for stort
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: ID af 2 ting

Indlæg af Anden »

Røde scooter blenny tager dem bedre end mandarin og så tager scooter næste altid flage og frost foder når fladorm er væk.
Billede
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: ID af 2 ting

Indlæg af Gludoc »

Tak for svarene.

Jeg støvsugede dem jeg kunne se op her til eftermiddag ifb vandskifte. Så håber jeg at kunne holde dem nede. Jeg ved det er en mere midlertidig løsning, men jeg vil helst ikke tilføje gylter el andet som æder min lave bestand af pods og smådyr, og jeg tror simpelthen ikke min balje er klar til en mandarin (selvom den står på ønskesedlen)

Hvis det hele eksploderer så må jeg jo tilsætte en fisk :)

Mht scooter blenny; er der ikke en god sandsynlighed for at den vil den komme op og toppes med min Hugo?

Mht eremitter; det var jeg ikke klar over. Troede primært de guffede mikroalger? Jeg har 2 "rigtige" eremitter - de resterende 4-5 stykker er dværgeremitter. Men jeg overvejer deres fremtidige skæbne :)
Mvh Jeppe
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: ID af 2 ting

Indlæg af Anden »

Scooter og mandarin er begge dragonets og jeg tror Hugo vil prøve at skramme/jagte dem men hugo er jo ik så slem og scooter/mandarin er sikkert begge ligeglade og de vil nok heller ik tage skade eller stresse over det.
Billede
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: ID af 2 ting

Indlæg af Mic4700 »

Fauna Marin , Flat-Control , 3 dages behandling , og planarier er væk , Påvirker IKKE koraller og fisk , Cuc.
har selv prøvet det , så det kan godt anbefales. :h
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1049
Tilmeldt: tirs 20. nov 2007 21:05
16
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Re: ID af 2 ting

Indlæg af dekoin »

jeg har prøvet flatworm exit med held, men hægter mig lige på tråden da der bliver skrevet nogle int ting, som helt sikkert er værd at huske
VH dekoin alias Claus
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: ID af 2 ting

Indlæg af ole kekkonen »

Hvad end man Bruger Til at Draebe dem med SAA vil de frigive Gift,der har har väret problemer med det efter massedöd,SAA Vär klar paa vandskifte og skumming.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"