"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Triton vandanalyse

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Triton vandanalyse

Indlæg af niels228 »

Jeg har fået fortaget denne analyse og det giver lidt spørgsmål

Jeg skal have skiftet vand da jeg tilsynladende har både for meget Lithium(Li), Silicon (Si) Selenium (Se) og Aluminium (Al) i mit vand. Hvor de kommer fra ved jeg ikke.

Li, Se og Al skal ordnes med vandskift.

Silicon er beskeden at jeg skal checke mit PO4 media. Jeg har ikke nogen PO4 reaktor eller bruger det i en sok. Jeg kører Triton og har makro alger til at tage sig af den del. Min P er 6.6 og min PO4 er 0.02 begge værdier er lige i skabet.

Jeg kunne jo købe en lille PO reaktor og sætte den på jeg forstår bare ikke sammenhængen mellem PO4 og Silicon. Nogen ideer?

vh Niels
Vedhæftede filer
doc.pdf
(118.98 KiB) Downloadet 68 gange
Akvarier skal vejes i ton.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Triton vandanalyse

Indlæg af Mic4700 »

Hvad saltmærke bruger du ? , bruger du osmosevand ? , er dit akvarie Helglas ,eller med Alukanter. ? :)
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Triton vandanalyse

Indlæg af niels228 »

Red Sea Coral Pro salt
Helglas
og osmosevand. med en værdi under 10 TDS
Akvarier skal vejes i ton.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Triton vandanalyse

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Niels.

Det er da en fornuftig analyse. Din MG, Cal og K er dog lidt høj tænker jeg.

Det vigtigste er IKKE at blive 0,01 fikseret.... Kig i baljen, hvordan ser dine koraller ud? Er de glade :)

Det er mystisk med din silicone? Bruger du nogle silicone slanger, eller nogle af de grønne? Er der brugt et smøremidler et sted der kunne indeholde silicone?

Lav et par vandskifte og tag det roligt, se baljen an.

Du skal måske på sigt overveje at dosere jod? Den er også ret lav. Pt dosere jeg 2 ml pr uge til mine små 700 L vand.

Jeg havde forhøjet vanadium, har ikke gjort noget ved dette og mine koraller står fint.

Jeg tænker......Hvis nu nogle af mine forhøjede værdier er steget yderlige ved næste test, så skal jeg gøre noget. Så jeg syntes du skal have ro på hvis ellers baljen ser fornuftig ud..... Og skift evt noget vand. Hvilke salt bruger du? Jeg brugte red sea " fiske salten" da denne har lidt lave værdier, så kan jeg selv supplere op, dette er nemmer end at tage noget ud af vandet. Jeg har tænkt mig at holde mig til den salt.

Held og lykke med det.

Hvis du er totalt i tvivl om hvad du bør gøre, så kontakt Flemming/koralfarmen da han er Triton YODA og har meget mere styr på det end mig.

Vi ses.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Triton vandanalyse

Indlæg af niels228 »

Der er intet der gisper og alt ser fint ud. Min Xenia har det fantastisk!!(alt for godt)

Jeg undre mig mest over forbindelsen mellem Si (Silicon) som er et grundstof og PO4 som en en sammensat salt.
Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Triton vandanalyse

Indlæg af PoulD »

Enig med Charlie, bestemt ingen grund til at gå baleleika over de målinger. Alt vigtigt er jo omtrent lige i skabet.

Hvorfor mener du der skulle være forbindelse mellem silicium og PO4?
Mon ikke det de mener, er at Al evt. kunne stamme fra et PO4 absorberende medie?
Den ubetydelige smule silicium kan vel f.eks. stamme fra bundlaget.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Triton vandanalyse

Indlæg af niels228 »

tjoo.I har jo nok ret begge to og jeg er enig. Ingen grund til panik.

Silicon kunne nemt være fra mit bundlag og Aluminium det var der ikke sidste gang jeg fik lavet en måling. Den gang var det kobber som var rød. Jeg har intet gjort i mellemtiden og nu er det forsvundet af sig selv.

Det kan jo være der er en random faktor der lægger lidt ind så man føler man får lidt for pengene.

Tak for svar.
Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Triton vandanalyse

Indlæg af PoulD »

Hvad angår de sporeelementer som der kun skal være ekstremt lidt af, tror jeg man skal få lavet målinger med regelmæssig mellemrum, hvor flere på hinanden følgende målinger viser nogenlunde samme afvigelse før jeg overhovedet ville så meget som skele til mindre afvigelser.
Det er jo så forsvindende små mængder, at bare en tusindedel af et mikroskopisk stykke foder eller lign. i vandprøven, måske er nok til at "forurene".
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Triton vandanalyse

Indlæg af Marco R »

Jeg vil give de andre ret, at der ikke er noget at gå i panik over :happy:

Men jeg studser lidt over, når du skriver:
niels228 skrev:og osmosevand. med en værdi under 10 TDS
Når du skriver på denne måde - går jeg ud fra, at den ikke er i 0 din TDS?
Jeg er slet ikke ekspert på dette område, som mange andre, men jeg vil tro, at nogle af de ting måske kunne stamme derfra?
Det er bedst, at ens TDS altid er 0, da du på den måde udelukker dette. Du kan så fokusere dig, om det er noget i dit akvarium, eller noget som du tilsætter: dit salt, bundlag, din PO4-fjerner osv., og på den måde kan du med stor sandsynlighed indkredse, hvad der kan skyldes disse ting ved at udelukke en ting af gangen :happy:
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Triton vandanalyse

Indlæg af Johnny »

sorry hvis jeg spammer din tråd det er ikke menenigen men jeg har været lidt on off på forum de sidste år men er lidt nyskærrig på det triton er det noget der batter med sundhed kontra prisen? gerne et link hvis der er nogle der med erfaring der her uddybet det evt men det scicone mm i vandet er ikke så mærkligt det er over alt i vores hjem via dampe fra gulvtæpper maling elektronik mm så det er ikke mærkligt det kan måles i små doser i baljen det tror jeg vi kan gøre så meget ved ud over skifte vand og føde skummer med luft udefra :GO
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Triton vandanalyse

Indlæg af charlie saltvand »

God pointe
Marco ift tds'en.. Det havde jeg slet ikke set.... Jeg skifter harepiks når min Tds rammer 1.0

Og også god pointe Johnny, især mht. Skummer luft indtaget.

Du kan læse meget mere Triton her. http://www.triton.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Og du kan så vælge engelsk oppe i højre hjørne.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Triton vandanalyse

Indlæg af AndersGS »

charlie saltvand skrev: Det vigtigste er IKKE at blive 0,01 fikseret....
Det er en meget vigtig pointe :GO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Triton vandanalyse

Indlæg af Carsten »

For lige at få det på det rene. Si, er ikke silicone som skrevet, men silicium = silikat. Kører du med harpiks filter på osmosen? Silikat er nemlig et af de stoffer som ikke stoppes i osmose filteret
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Triton vandanalyse

Indlæg af niels228 »

Det er så også den erkendelse jeg er kommet til.

Mit harpiks filter skal skiftes. Nyt er bestilt.
Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Triton vandanalyse

Indlæg af PederP »

Carsten skrev:For lige at få det på det rene. Si, er ikke silicone som skrevet, men silicium = silikat. Kører du med harpiks filter på osmosen? Silikat er nemlig et af de stoffer som ikke stoppes i osmose filteret
PO4 medie som f.eks Rowa fjerner også Si. Måske derfor den bemærkning med fosfatfilter kommer som standart fra triton hvis der er Silicium.

Ikke noget du behøves at reagere på, udover måske harpiks.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"