"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skal flytte, dermed opgradere jeg, hjælp :)

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Theis
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: ons 22. feb 2012 11:52
12
Postnummer: 2765 Smørum
Saltvand siden?: 2012

Skal flytte, dermed opgradere jeg, hjælp :)

Indlæg af Theis »

Jeg har et nuværende fusion 30L som er ca 115 liter. Jeg vil gerne opgradere til noget omkring 300 liter, jeg har ca 120x50x60 at gøre godt med, har støvet en sump op på 100x40x40, og har lige pt en
mp10,
razor 160w
9002 tunze skummer
ghl dosering

tænker at købe et akvarie i 120x50x60 af bima, købe noget porsa stel(hvor er det billigt) eller lignende og beklæde det med mdf plader. Det skal gerne være "bygget" ind i væggen, mellem skab og en væg :)

Inputs er meget velkommen
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal flytte, dermed opgradere jeg, hjælp :)

Indlæg af MoG »

Hvis du vil nøjes med at bruge dine ene max-spect 160 til at have over de mål du nævner. Så kniber det med at få lyset ud i enderne, hvis det er 120 langt... Har selv haft den over 100x50x55 .. Den dækkede, men hang næsten 40 cm over vandet for at få lys ud i enderne ...
Morten
Theis
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: ons 22. feb 2012 11:52
12
Postnummer: 2765 Smørum
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal flytte, dermed opgradere jeg, hjælp :)

Indlæg af Theis »

okay, var det med nye eller originale linser
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal flytte, dermed opgradere jeg, hjælp :)

Indlæg af MoG »

Originale... Men gætter på at du stadig ikke vil få lyset helt ud, med mindre den hænger ret så højt... Du skal huske på at lidt af effekten går af når du monterer linser og samtidigt skal hænge den højt (så vidt jeg husker, så korriger mig endelig hvis det er noget sludder).. Linser eller ej, så skal den i hvertfald hænge højt hvis det er 120 den skal dække ..
Morten
Theis
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: ons 22. feb 2012 11:52
12
Postnummer: 2765 Smørum
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal flytte, dermed opgradere jeg, hjælp :)

Indlæg af Theis »

Yep, må finde ud af om det kan lade sig gøre, ellers må jeg bytte mig frem til 2x120w :)
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: Skal flytte, dermed opgradere jeg, hjælp :)

Indlæg af Steffenhn »

Jeg kører med en 160w på 120x45x55cm - Den hænger ca. 27cm over vandspejlet og jeg syntes det virker okay indtil videre (bemærk at jeg har lavere højde end hvad du ønsker). Jeg har dog planer om at smide 2x36w T5 rør på, men det er fordi jeg ikke at jeg føler jeg vil have noget mere lys, visuelt :-P
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal flytte, dermed opgradere jeg, hjælp :)

Indlæg af den_ »

Jeg har et på næsten samme mål og vil sige at en 160 w ikke er nok til at give lys helt ud i siderne ned mindre den hænger højt, jeg har så tilføjet 2x54 w t5 rør også køre det
Theis
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: ons 22. feb 2012 11:52
12
Postnummer: 2765 Smørum
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal flytte, dermed opgradere jeg, hjælp :)

Indlæg af Theis »

Yep må se hvad 160w kan gøre i starten, den kan jo byttes med tiden :)
Nogen der kan forklare hvis jeg nu får lavet et akvarie af kære bima, hvordan jeg så laver rørføring og køber pvc til det, bare kort. Eller har nogle gode bud på hvilken teknik jeg kunne benytte. Har kun haft akvarier med sump bagi, og kunne godt tænke mig at det var neden under, nu hvor det skal passe ind til væg og reol system :)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal flytte, dermed opgradere jeg, hjælp :)

Indlæg af MoG »

Jamen hvis vi tager sumpen, så få lavet en med i hvertfald tre rum. Skummerrum, midterum til refugie og eller reaktor, og så returrum. Evt. Et osmosekammer.

Mht. Pvc, ja så vil jeg foreslå 3 gennemføringer, hovedrør, sikkerhedsrør, og returrør. Et system i den størrelse vil 25 mm være fint.

Mht. Udstyr , ja så er det jo lidt spørgsmålet om hvor mange gryn du vil og kan smide efter projektet...?
Morten
Theis
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: ons 22. feb 2012 11:52
12
Postnummer: 2765 Smørum
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal flytte, dermed opgradere jeg, hjælp :)

Indlæg af Theis »

Har fundet en sump med 3 rum, på 100x40x40, har jo lidt udstyr, men noget af det skal nok opgraderes med tiden, lampen og mp10, samt 9002 tunze skummer vil jeg beholde til start og så opgradere senere. Beholder også ghl doseringsmaskinen.
Hvor er et godt sted at få fittings og pvc, og er det bare lige til at samle hvis jeg får lavet et akvarie med disse 3 huller? :)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal flytte, dermed opgradere jeg, hjælp :)

Indlæg af MoG »

Pvc - enten hos deepocean , DecOcean eller lavpris pvc... Koiimport skulle eftersigende ikke være super pålidelige hvad angår det du har bestilt/modtager.. Har ikke selv erfaring derfra, det er kun hvad jeg har hørt og læst..
Når du bor i Ballerup , så fis evt. Ned til Carsten i Greve og find de ting du skal bruge.. Det du i hvertfald skal bruge er nogle meter rør i 25 mm, 3 gennemføringer , evt. Samlemuffer, t-stykker, nogle bløde bøjninger og så en 2 kuglehaner.. Der SKAL en kuglehane på det nedløb vil jeg mene. Jeg har både på retur og nedløb..

Når du har fået overblikket over hvordan det skal laves, så måler du op, samler det og ser ad. Når det så ser ud til at spille, så giver du det pvc lim!
Lad dog være med at lime hovedrør, sikkerhedsrør og retur fast i gennemføringen i overløbet ! Det er rart at kunne hive dem op. Nøjes med at evt. Give dem teflon tape..
Morten
Theis
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: ons 22. feb 2012 11:52
12
Postnummer: 2765 Smørum
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal flytte, dermed opgradere jeg, hjælp :)

Indlæg af Theis »

okay super :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"