"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Billig billig LED Lampe

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Toby
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 24
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 05:38
8
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2015

Billig billig LED Lampe

Indlæg af Toby »

Hej.

Jeg er ny inden for akvarieverden, men jeg nyder at være begyndt.

Jeg har et 46 liters Fluval Edge med standard 5W LED lampe, den er suppleret af en lille LED lampe som lige nu blot ligger løst på toppen af akvariet (ikke særlig fikst)

Jeg har kigget nettet tyndt efter en opgradering af lyset, men de løsninger jeg har fundet, er i min verden svinedyre.

Jeg fundet nogen billige LED´s på billiggro´s hjemmeside. Hvis jeg sigter efter halvt blå/ halvt hvide og samlet omkring 15-20 W, så skal jeg købe LED´s for under 200 kroner. Min tanke er at genbruge en ældre bærbar computers strømforsyning. Den levere 19,5 Volt og hvis jeg serieforbinder seks 3-3,6Volts dioder, så burde det jo løbe rundt.

Det hele monteret på en køleplade - 3mm stålplade.

Sprørgsmålet er om det er helt ude i skoven, og om mine tanker omkring serieforbindelse af LED er ok.

Jeg ved der er mange indlæg om emnet, men jeg synes de stritter i mange forskellige retninger og jeg bliver ofte mere forvirret end oplyst af at læse dem :-)

Håber på lidt indput
Brugeravatar
Ondemand
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: søn 21. nov 2010 22:30
13
Postnummer: 7570 Vemb
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vemb, 20 km vest for Holstebro

Re: Billig billig LED Lampe

Indlæg af Ondemand »

Velkommen til :)
Jeg havde selv et Fluval Edge på 23 Liter som jeg lavede noget DIY LED lys på. Ta' evt et kig i min fluval edge tråd (Se signatur)
Jeg synes selv det gav et pænt lys, og alt efter om man kan lide det blåt eller ikke kan man jo bygge lidt om på det. Jeg brugte 10W led chips fra eBay. De koster ca 10,- á stykket, incl. fragt fra Kinas land. Jeg vil helt klart anbefale dig at finde en strømforsyning som max levere 10V. Hvis nu du får en dårlig led og den går i stykker, så tager den alle de andre med sig i faldet :)
Mvh. Thomas Nørgaard
Mit Red Sea Max 130
Mine Tidligere akvarier
Mit Fluval Edge
med sump, skummer og LED
Mit tidligere Red Sea Max 130!
MaxSpect 60W LED - Vortech MP10 ES
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"