"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Magnesium problem

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Kobber
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 231
Tilmeldt: fre 22. nov 2013 23:05
10
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2013

Magnesium problem

Indlæg af Kobber »

Hej ville høre om andre har eller har haft samme problem. Har i længer tid haft et problem med at min Mg lå alt for højt, mit salifert test sæt sage ca 1800. Tilsætter kun kh så syntes det var lidt mærkeligt så købte mig et nyt test sæt for at sikre mig at det ikke var det der fejlede, men det nye målte det samme. Nu stod jeg så og skulle lave vand skift, og tænkte så at prøve at måle mit ny brygget salt vand lavet på osmose vand og blue treasure salt. Målingen sage 1800 lige ud. Har nogen/i oplevet det samme ?
Martin
http://www.aquatic.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=69565" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 350L
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76751" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 60L
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: Magnesium problem

Indlæg af bmh »

Ja det salt har høje mg tal. Jeg skifter til red Sea salt og er under 1500 nu
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Magnesium problem

Indlæg af Gulkan »

Dette er vidst efterhånden et velkendt problem og der er flere tråde om dette. Hvis du vil ned i mg skal du skifte saltmærke.
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
Kobber
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 231
Tilmeldt: fre 22. nov 2013 23:05
10
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2013

Re: Magnesium problem

Indlæg af Kobber »

Ok tak
Martin
http://www.aquatic.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=69565" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 350L
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76751" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 60L
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Magnesium problem

Indlæg af Benny »

Jeg ved ikke hvordan du kan måle Mg på 1800, når salifert test sættet, kun kan måle til ca. 1500, med en rimelig nøjagtighed.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Magnesium problem

Indlæg af PederP »

Benny skrev:Jeg ved ikke hvordan du kan måle Mg på 1800, når salifert test sættet, kun kan måle til ca. 1500, med en rimelig nøjagtighed.
Men vi er vel enige om at en måling helt uden for skalaen er skidt, uanset præcisionen på testsættet ryger.
Men ja. Med de vandvittige værdier man kan risikere med BT. Kh nær 20, Ca +500 osv. så er det så ringe at ikke engang testsæt duer.

Brugte BT i et år, der fik jeg aldrig de farver og den stabilitet jeg ønsker..
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Magnesium problem

Indlæg af Benny »

PederP skrev:
Benny skrev:Jeg ved ikke hvordan du kan måle Mg på 1800, når salifert test sættet, kun kan måle til ca. 1500, med en rimelig nøjagtighed.
Men vi er vel enige om at en måling helt uden for skalaen er skidt, uanset præcisionen på testsættet ryger.
Men ja. Med de vandvittige værdier man kan risikere med BT. Kh nær 20, Ca +500 osv. så er det så ringe at ikke engang testsæt duer.

Brugte BT i et år, der fik jeg aldrig de farver og den stabilitet jeg ønsker..

Jeg tror at det, som der bliver posted af målinger herinde, kan man ikke bruge til en pind, der er alt for stor måle usikkerhed og motiver :)
At du ikke har kunne få BT til at virke for dig, er vel ikke et udtryk for, om et salt er kvalitet eller ej, for der er mange som er fint tilfreds med kvaliteten, og
som godt kan få flotte farver og stabilitet.
Hilsen
Benny
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Magnesium problem

Indlæg af Mic4700 »

PederP skrev:
Benny skrev:Jeg ved ikke hvordan du kan måle Mg på 1800, når salifert test sættet, kun kan måle til ca. 1500, med en rimelig nøjagtighed.
Men vi er vel enige om at en måling helt uden for skalaen er skidt, uanset præcisionen på testsættet ryger.
Men ja. Med de vandvittige værdier man kan risikere med BT. Kh nær 20, Ca +500 osv. så er det så ringe at ikke engang testsæt duer.

Brugte BT i et år, der fik jeg aldrig de farver og den stabilitet jeg ønsker..
Enig , har også selv kørt med det igennem 1 år , mine erfaringer er helt de samme som dine PederP , Det salt er det værste der er sket for vores hobby længe.
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Magnesium problem

Indlæg af Bokelund »

Ikke for at starte nogen "krig". Jeg vil blot sige at jeg har kørt med BT salt cirka 1 år for så at gå over til Red Sea sps salt. Det har jeg så kørt med i 4 måneder. Mg er faldet men ellers er der ikke en pind forskel. Jeg er gået tilbage BT fordi jeg synes der er MEGET mere value for pengene.
Min Mg var så heller ikke i nærheden af 1800 men på 1600 og så vidt jeg ved er det ikke det største problem. Jeg gik over til Red Sea fordi jeg troede det var et vidunder middel, men i virkeligheden havde jeg nogle andre problemer som jeg troede Red Sea kunne klarer. Det var så mig der var naiv. Ikke at red sea er skidt, slet ikke!

Men ellers synes jeg helt sikkert, at du skal prøve at skifte salt ligesom jeg gjorde og få dine egne oplevelse og hvis det virker for dig, så det jo bare godt. :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Magnesium problem

Indlæg af PederP »

Benny skrev:
PederP skrev:
Benny skrev:Jeg ved ikke hvordan du kan måle Mg på 1800, når salifert test sættet, kun kan måle til ca. 1500, med en rimelig nøjagtighed.
Men vi er vel enige om at en måling helt uden for skalaen er skidt, uanset præcisionen på testsættet ryger.
Men ja. Med de vandvittige værdier man kan risikere med BT. Kh nær 20, Ca +500 osv. så er det så ringe at ikke engang testsæt duer.

Brugte BT i et år, der fik jeg aldrig de farver og den stabilitet jeg ønsker..

Jeg tror at det, som der bliver posted af målinger herinde, kan man ikke bruge til en pind, der er alt for stor måle usikkerhed og motiver :)
At du ikke har kunne få BT til at virke for dig, er vel ikke et udtryk for, om et salt er kvalitet eller ej, for der er mange som er fint tilfreds med kvaliteten, og
som godt kan få flotte farver og stabilitet.

Kald det bare kvalitet når der kan være over 100% udsvig på en værdi som kh, fra batch til batch. ;)

Og ærligt talt - stop med den paranoide snak om folks motiver. Hvis læser dine indlæg igennem via din profil, så kunne paranoide folk også let tro at du havde en agenda. ;)

Hvor stor negativ effekt man får af "skæve værdier", kommer self. an på andre ting. som hvor ofte og hvor meget man skifter vand.
Jeg skifter 17% om ugen - kører med en kh på 7 i baljen. Ergo kan jeg umuligt lave mit vandskifte med en salt med kh på 18, og kalde det stabilt...

Men hver sine standarter..
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Magnesium problem

Indlæg af PederP »

Og bare lige for at runde det med "motiver" af. Så er jeg en rigtig tilfreds kunde i Carstens butik. Den service jeg har fået på mit udstyr har været over alt forventning. Jeg vil trygt anbefale alt handel der, for han er sgu en ven i nøden hvis noget går galt.

Men når det er sagt, så hænger det ikke sådan sammen at et godt forhold til min forhandler, skal forhindre mig i at give en ærlig produktanmeldelse.
De to ting har intet med hinanden at gøre.
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Magnesium problem

Indlæg af Bokelund »

Jeg testede mit vand før vandskift HVER gang og der var intet galt. Hvorfor skiftede jeg?? tjaa, for at prøve noget nyt, måske skifter jeg igen en anden dag.
Jeg forstår godt at man ikke bruger BT hvis man ikke synes der er stabilitet i det og jeg forstår også godt at man ikke skifter væk fra BT hvis man er glad for det og kun har gode opleveler. Hvorfor begynde at diskutere hvor vidt en anden person skal skifte og fortælle lange historier om ens egne oplevelser, som er total farvet.
Der er masser af disse tråde om salt osv. Det bedste råd man kan give en der spørg er vel bare… prøv noget nyt.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Magnesium problem

Indlæg af PederP »

Bokelund skrev:Hvorfor begynde at diskutere hvor vidt en anden person skal skifte og fortælle lange historier om ens egne oplevelser, som er total farvet.
Der er masser af disse tråde om salt osv. Det bedste råd man kan give en der spørg er vel bare… prøv noget nyt.
Trådstarteren starter med at spørge efter lign. oplevelser. Hvorfor skulle man så ikke det??
Vi deler erfaringer herinde..

Alle giver deres, og så ud fra det må det være op til læseren.

Fik også mange poser salt der var ok. men nogen ind imellem der var helt i skoven. Jeg brugte over 52x 6,67kg poser salt på det år, så det kan være derfor jeg løber på flere fejl-batches end de fleste..
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Magnesium problem

Indlæg af Bokelund »

Nå, men Kobber… hehe..

Jeg tror der er rimelig bred enighed om at du skal prøve noget nyt salt, Red Sea f.eks. Det helt sikkert ikke at tage fejl af.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Magnesium problem

Indlæg af Engelquist »

Der er nu "ryddet op" i tråden. Forsæt venligst jeres lille diskussion pr pb!!!
Vis trådstarter en smule respekt og hold jer til hans spørgsmål...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Magnesium problem

Indlæg af Wiinberg »

Kobber skrev:Hej ville høre om andre har eller har haft samme problem. Har i længer tid haft et problem med at min Mg lå alt for højt, mit salifert test sæt sage ca 1800. Tilsætter kun kh så syntes det var lidt mærkeligt så købte mig et nyt test sæt for at sikre mig at det ikke var det der fejlede, men det nye målte det samme. Nu stod jeg så og skulle lave vand skift, og tænkte så at prøve at måle mit ny brygget salt vand lavet på osmose vand og blue treasure salt. Målingen sage 1800 lige ud. Har nogen/i oplevet det samme ?
Jeg gør det, at når jeg alligevel tilsætter Ca og kH så bruger jeg et salt hvor værdierne ikke er helt i vejret. I mit tilfælde den almindelige Red Sea salt. Der kan så være lidt forskelle mht. sporstoffer, men det kan jo tilsættes ballingen.
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 131
Tilmeldt: lør 7. nov 2009 22:44
14
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2014

Re: Magnesium problem

Indlæg af KTR »

Kobber - Et lille twist til historien er at din salinitet skal være på plads når du måler. Det troede jeg min var da jeg kæmpede med et skyhøjt mg. I virkelighed lå jeg omkring 1.031-1.032 og så tro da pokker der er meget mg i vandet da jeg jo havde brugt alt for meget salt for at komme derop.

Jeg brugte også BT salt men i stedet for at smide det ud bruger jeg et andet mærke salt nu og veksler mellem de 2. På den måde skal jeg nok få det brugt.
Brugeravatar
Kobber
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 231
Tilmeldt: fre 22. nov 2013 23:05
10
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2013

Re: Magnesium problem

Indlæg af Kobber »

Super tak for svarene
Martin
http://www.aquatic.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=69565" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 350L
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76751" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 60L
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"