Sikkerhedrør
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2730 Herlev
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Herlev (stor KBH)
Sikkerhedrør
Hey
Har besluttede mig for at lave et durso standpipe.
Og har derfor besluttet mig og lave det andet rør til et sikkerheds rør og lave vand påfyldning på anden vis.
Men nu vil jeg så høre.
Hvor højt skal det her sikkerhedsrør så sidde i forhold til det andet?
Er det en god ide og have en kuglehane på?
Har besluttede mig for at lave et durso standpipe.
Og har derfor besluttet mig og lave det andet rør til et sikkerheds rør og lave vand påfyldning på anden vis.
Men nu vil jeg så høre.
Hvor højt skal det her sikkerhedsrør så sidde i forhold til det andet?
Er det en god ide og have en kuglehane på?
Med venlig hilsen
Kristian. S. Hansen.
Kristian. S. Hansen.
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5471 Søndersø
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fyn
Re: Sikkerhedrør
du skal lave dursoen på sikkerhedsrøret. og skal hoved røret være ca 10 cm under dursoen altså vandstanden i overløbet. også sætter du kugle hanen på hovedrøret og lukker den så der løber ca 10%vand gennem dursoen.
gav det mening?
gav det mening?
- trine...
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3630 Jægerspris
- Saltvand siden?: 2002
På hovedrøret med dursoen et lille stykke under nødrøret, gerne så langt op du kan komme, så bliver du advaret af lyden så snart der måtte ryge vand gennem nødrøret pga et blokeret hovedrør. Det er jo hovedrøret man ønsker lødløst, desuden er jeg ikke tilhænger af at der løber "lidt" vand gennem nødrøret da dette betyder at hovedrøret ikke kan tage mængden fra returen alene...
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Odense
Det kan det da godt. Der er jo hane på hovedrøret i sådan et setup, og dermed ikke fuldt flow igennem. Det vil der til gengæld være i nødrøret, hvis hovedrøret stopper.trine... skrev:På hovedrøret med dursoen et lille stykke under nødrøret, gerne så langt op du kan komme, så bliver du advaret af lyden så snart der måtte ryge vand gennem nødrøret pga et blokeret hovedrør. Det er jo hovedrøret man ønsker lødløst, desuden er jeg ikke tilhænger af at der løber "lidt" vand gennem nødrøret da dette betyder at hovedrøret ikke kan tage mængden fra returen alene...
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2013
Mon ikke det trine mener er, at hvis nødrøret på én eller anden måde stopper til, så kan hovedrøret jo faktisk ikke følge med. Hvis nu det skulle indtræffe mens man var på ferie eller lignende, kunne det nok godt have en ret kedelig virkning
Af netop denne årsag tænker jeg over at sætte en eller anden form for net omkring nødrøret, så det ikke så nemt kan blive stoppet af en snegl på afveje, eller den slags.
Af netop denne årsag tænker jeg over at sætte en eller anden form for net omkring nødrøret, så det ikke så nemt kan blive stoppet af en snegl på afveje, eller den slags.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
så jeg skal lave det på mit lille rør?
Jeg havde tænkt det skulle være på mit 50mm rør (hovedrøret). Det er hvert fald hvad jeg har set på Youtube.
Så tænkte på om jeg skulle lave hoved røret lidt længere nede, og sikkersheds røret længere oppe. Og toppen af durso røret er oppe over vandet.
Jeg havde tænkt det skulle være på mit 50mm rør (hovedrøret). Det er hvert fald hvad jeg har set på Youtube.
Så tænkte på om jeg skulle lave hoved røret lidt længere nede, og sikkersheds røret længere oppe. Og toppen af durso røret er oppe over vandet.
Med venlig hilsen
Kristian. S. Hansen.
Kristian. S. Hansen.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nu er der mange som ikke har et nød rør som er ret tykt, og derved er vandmængden noget begrænset, som kan løbe gennem det.Wiinberg skrev:Det kan det da godt. Der er jo hane på hovedrøret i sådan et setup, og dermed ikke fuldt flow igennem. Det vil der til gengæld være i nødrøret, hvis hovedrøret stopper.trine... skrev:På hovedrøret med dursoen et lille stykke under nødrøret, gerne så langt op du kan komme, så bliver du advaret af lyden så snart der måtte ryge vand gennem nødrøret pga et blokeret hovedrør. Det er jo hovedrøret man ønsker lødløst, desuden er jeg ikke tilhænger af at der løber "lidt" vand gennem nødrøret da dette betyder at hovedrøret ikke kan tage mængden fra returen alene...
Og der skal ingen hane på overhovedet. Lad det endeligt lyde som Niragara vandfaldet, så man ved der er noget galt.
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Durso" onclick="window.open(this.href);return false;
- MortenL
- Kejser fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 8270 Højbjerg
Det er jo meget muligt, men hvis et eller andet sætter sig i kugleventilen i hovedrøret, så er man på den, da hovedrøret, uden dorso jo altid vil kunne tage mere vand end et rør med en dorso. Laver man dorsoen på nødrøret skal det være lavet til at tage et højt flow.kasper ibsø skrev:http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Durso
Senest rettet af MortenL ons 6. maj 2015 03:00, rettet i alt 1 gang.
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
Virker hos mig. Drejer jeg kugle hanen så den er helt lukket napper dursoen det. Stopper dursoen er der et problem. Men jeg har ikke "låg" på min durso. Så stopper det ene hul vil vandet stige og løbe ned af toppen. Men man kan jo altid været uheldig.
Hvad nu hvis begge rør stopper til på samme tid? I
Hvad nu hvis begge rør stopper til på samme tid? I
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
Nu når jeg sidder og kigger på YouTube klip. Så bruger de alle sammen durso røret til ned løb, ikke som sikkerheds rør.
Jeg har bestilt hjem til jeg kan lave durso røret på mit 25mm rør. (Da jeg ikke kunne få det til mit 50mm)
Har bestilt et nyt 50mm rør så jeg slipper for de riller i røret.
Så det jeg havde tænke og gøre er at.
Jeg ville lave sikkerhedsrøret 5-10 cm over durso røret, lade vær med og tage kugle hane på da det kun er 25mm rør. det er det der skal fungere som hovedrør.
Hvad siger i til det?
Jeg har bestilt hjem til jeg kan lave durso røret på mit 25mm rør. (Da jeg ikke kunne få det til mit 50mm)
Har bestilt et nyt 50mm rør så jeg slipper for de riller i røret.
Så det jeg havde tænke og gøre er at.
Jeg ville lave sikkerhedsrøret 5-10 cm over durso røret, lade vær med og tage kugle hane på da det kun er 25mm rør. det er det der skal fungere som hovedrør.
Hvad siger i til det?
Med venlig hilsen
Kristian. S. Hansen.
Kristian. S. Hansen.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
hey
jeg tænker lidt på og lave det sådan her.
50mm rør bliver hovedrør. Jeg tænker stadig på og smide kuglehane på.
hvad siger i til det? skal der laves noget om?
jeg tænker lidt på og lave det sådan her.
50mm rør bliver hovedrør. Jeg tænker stadig på og smide kuglehane på.
hvad siger i til det? skal der laves noget om?
Med venlig hilsen
Kristian. S. Hansen.
Kristian. S. Hansen.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
Altid kuglehane på hovedrør, aldrig på sikkerhedsrør. Lav gerne sikkerhedsrøret så det larmer så meget som overhovedet muligt