"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ambitiøst koral akvarie

Forum for generel snak omkring saltvand.
larssg24
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 10. jan 2015 10:09
9
Postnummer: 4350 Ugerløse
Saltvand siden?: 2016

Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af larssg24 »

Hej saltvands-folk :f1:

Jeg er ny på dette forum(så håber i kan komme jer over lidt af min uvidenhed)
her kommer den store udredning af mit akvarie. og nogle spørgsmål til sidst i texten

Har købt et brugt med to andre ejer, som er red sea max 250.
Tilbehør/tilkøb

227 liters i displayakvariet. :GO
Originalt
Pumper. 2 red sea pumpe
Lys. t5 rør. nye rør fra ati
2 Coral Plus.
1 Purple Plus.
1 Actinic.
2 Aquablue Special.

Upgrades
Skimmer. Deltec Mc 500
Blæser. Fractal Design Silent Series 60mm Indsats
auto top off. AquaLight Mini Wassernachfüllanlag
power head.
2 Tunze 6095 nano stream
Tunze 7096 Multicontroller
Osmoseanlæg. 3-trins
Chiller boyu

har fået levende sten med som har kørt i 2 år dog flyttet to gange. lidt koraler og 3 fisk af ukendt art(for mig). jeg har haft det oppe og køre i en ugen nu

ny målte værdier :wc:
salt.1,022 (er igang med at få den op)
ammoniak. ikke målbar. under 0.25
Nitrat ikke målbar under 0,1
po4 0.00
ca over 500
kh 9
ph 8
(Ammoniak, nitrat, ca, er målt med salifert. godt /skidt?)

kunne godt tænke mig nogle flotte sps/polyp. :y som
Acropora hyacinthus (reddish)
Acropora formosa (green)
Seriatopora
Pavona cactus (green)
Montipora sp. (laminar orange/red)
Montipora australiensis (green)
Montipora sp. (laminar green)
Montastrea sp. (colored)
Zoanthus sp. (red/orange)
Zoanthus sp. (green)

Lidt Spørgsmål? :hehe:

Er mine 6 st t5 rør nok lys til sps?.?
Har sat mine powerhead til 30% og de skiftes til ak kører. der er 5600 l/h med pumper og en af powerhead på 30%. skal jeg sætte mere flow på til sps?
Min ene fisk bider i mine ls. og lidt i mine lsp og blød koraler. vil den skade sps?
(bileder længer nede)
Vil opgradere med kalkreaktor og en HL cumputer til at styre ph. er det nok til sps koraler eller er dosing bedre?
Hvornår kan jeg begynde at tilføre sps koraler. og hvor mange af gangen.?
Ville lime en del af Montipora'erne og Zoanthus'erne. dirakte på bagrunden( kan det lade sig gøre?)

håber i kan hjælpe mig lidt (gider at læse mit lange indlæg igennem). og evt. kommentar til opbygning og andet modtages gerne :)

Mvh Lars
Vedhæftede filer
DSC00665.JPG
DSC00664.JPG
DSC00662.JPG
DSC00661.JPG
DSC00663.JPG
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af Carsten »

Lad os tage det oven fra.
Salifert er som sådan ok testsæt. dog er deres fosfat sæt kun beregnet til at se om der er vand i akvariet eller ej. Sagt på en anden måde - totalt ubrugeligt! Gilbers er svaret hvis det ikke skal være en Hanna tester.
Nogle af værdierne er lidt i overkanten, men det retter sig nok. Hvad salt bruger du??

Selvom akvariet har kørt hos den tidligere ejer, så skal du nok regne med at skulle gennem en form for indkøring igen. Muligvis ikke så voldsom, men det kan kun tiden vise.

Lad være med at lægge dig alt for fast på hvilke koraller du vil have, for kommer du ud til en butik der lige har fået en sending hjem, så er alle planer væltet.
Formoder at dine T5 rør er på 39W, i så fald er det nok til en blanding af det hele.

Angående cirkulationen siger man som en ledetråd minimum 20x akvariet volumen, men gerne meget mere. Hvis blot på at ingen koraller tåler at stå lige i en hård vandstråle fra en pumpe.

Det er bestemt ikke godt at en fisk bider i koraller uanset hvilken art koral det er. Men nu er det en gylte, og de gør sjældent nogen skade på korallerne, da det ikke er korallen den går efter, men nipper til de små fødeemner som kan sidde der. Mit umiddelbare bud vil være at når der kommer noget mere liv i akvariet, vil den nippe lige så meget på sten og alt andet, så det ikke stresser korallerne
larssg24
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 10. jan 2015 10:09
9
Postnummer: 4350 Ugerløse
Saltvand siden?: 2016

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af larssg24 »

Carsten skrev:Lad os tage det oven fra.
Salifert er som sådan ok testsæt. dog er deres fosfat sæt kun beregnet til at se om der er vand i akvariet eller ej. Sagt på en anden måde - totalt ubrugeligt! Gilbers er svaret hvis det ikke skal være en Hanna tester.
Nogle af værdierne er lidt i overkanten, men det retter sig nok. Hvad salt bruger du??

Selvom akvariet har kørt hos den tidligere ejer, så skal du nok regne med at skulle gennem en form for indkøring igen. Muligvis ikke så voldsom, men det kan kun tiden vise.

Lad være med at lægge dig alt for fast på hvilke koraller du vil have, for kommer du ud til en butik der lige har fået en sending hjem, så er alle planer væltet.
Formoder at dine T5 rør er på 39W, i så fald er det nok til en blanding af det hele.

Angående cirkulationen siger man som en ledetråd minimum 20x akvariet volumen, men gerne meget mere. Hvis blot på at ingen koraller tåler at stå lige i en hård vandstråle fra en pumpe.

Det er bestemt ikke godt at en fisk bider i koraller uanset hvilken art koral det er. Men nu er det en gylte, og de gør sjældent nogen skade på korallerne, da det ikke er korallen den går efter, men nipper til de små fødeemner som kan sidde der. Mit umiddelbare bud vil være at når der kommer noget mere liv i akvariet, vil den nippe lige så meget på sten og alt andet, så det ikke stresser korallerne
Hej Carsten
tak for svaret :GO

jamen så beholder jeg Salifert testene. og udskifter po4 testen. min amoniak og nirtat var ikke målbar. findes der en bedre test eller er det unødvendig at måle med præsic?
det er red sea koral pro salt jeg har brugt.

hvordan ser jeg når min indkørenigs fase er over. eller venter jeg bare en måneds tid?
jo det er 39w rør. :biggrin: jamen så vil jeg skrue lidt op for min power heads.
dejligt at høre at min gylte ikke er en koral spiser. kan gylte og min to andre fisk gå med to klovne fisk( kommer først i om lang tid, da jeg er bange for at overfulde mit akvarie.)

har du en mening om kalkreaktor/ dosering.? :)
Vedhæftede filer
stor skader efter flytning. overlever den ?
stor skader efter flytning. overlever den ?
DSC00672.JPG
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af Johnny »

korellen den kan fodres med planton fra decocean han har noget fra easy reefs der hedder easy booster det er der mange der bruger
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af Johnny »

[video][/video]
Carsten skrev:Lad os tage det oven fra.
Salifert er som sådan ok testsæt. dog er deres fosfat sæt kun beregnet til at se om der er vand i akvariet eller ej. Sagt på en anden måde - totalt ubrugeligt! Gilbers er svaret hvis det ikke skal være en Hanna tester.
Nogle af værdierne er lidt i overkanten, men det retter sig nok. Hvad salt bruger du??

Selvom akvariet har kørt hos den tidligere ejer, så skal du nok regne med at skulle gennem en form for indkøring igen. Muligvis ikke så voldsom, men det kan kun tiden vise.

Lad være med at lægge dig alt for fast på hvilke koraller du vil have, for kommer du ud til en butik der lige har fået en sending hjem, så er alle planer væltet.
Formoder at dine T5 rør er på 39W, i så fald er det nok til en blanding af det hele.

Angående cirkulationen siger man som en ledetråd minimum 20x akvariet volumen, men gerne meget mere. Hvis blot på at ingen koraller tåler at stå lige i en hård vandstråle fra en pumpe.

Det er bestemt ikke godt at en fisk bider i koraller uanset hvilken art koral det er. Men nu er det en gylte, og de gør sjældent nogen skade på korallerne, da det ikke er korallen den går efter, men nipper til de små fødeemner som kan sidde der. Mit umiddelbare bud vil være at når der kommer noget mere liv i akvariet, vil den nippe lige så meget på sten og alt andet, så det ikke stresser korallerne
er det en gylte?? det ligner nermest en cromis med næb :happy:men det er nok bare min skærm
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af Johnny »

larssg24 skrev:
Carsten skrev:Lad os tage det oven fra.
Salifert er som sådan ok testsæt. dog er deres fosfat sæt kun beregnet til at se om der er vand i akvariet eller ej. Sagt på en anden måde - totalt ubrugeligt! Gilbers er svaret hvis det ikke skal være en Hanna tester.
Nogle af værdierne er lidt i overkanten, men det retter sig nok. Hvad salt bruger du??

Selvom akvariet har kørt hos den tidligere ejer, så skal du nok regne med at skulle gennem en form for indkøring igen. Muligvis ikke så voldsom, men det kan kun tiden vise.

Lad være med at lægge dig alt for fast på hvilke koraller du vil have, for kommer du ud til en butik der lige har fået en sending hjem, så er alle planer væltet.
Formoder at dine T5 rør er på 39W, i så fald er det nok til en blanding af det hele.

Angående cirkulationen siger man som en ledetråd minimum 20x akvariet volumen, men gerne meget mere. Hvis blot på at ingen koraller tåler at stå lige i en hård vandstråle fra en pumpe.

Det er bestemt ikke godt at en fisk bider i koraller uanset hvilken art koral det er. Men nu er det en gylte, og de gør sjældent nogen skade på korallerne, da det ikke er korallen den går efter, men nipper til de små fødeemner som kan sidde der. Mit umiddelbare bud vil være at når der kommer noget mere liv i akvariet, vil den nippe lige så meget på sten og alt andet, så det ikke stresser korallerne
Hej Carsten
tak for svaret :GO

jamen så beholder jeg Salifert testene. og udskifter po4 testen. min amoniak og nirtat var ikke målbar. findes der en bedre test eller er det unødvendig at måle med præsic?
det er red sea koral pro salt jeg har brugt.

hvordan ser jeg når min indkørenigs fase er over. eller venter jeg bare en måneds tid?
jo det er 39w rør. :biggrin: jamen så vil jeg skrue lidt op for min power heads.
dejligt at høre at min gylte ikke er en koral spiser. kan gylte og min to andre fisk gå med to klovne fisk( kommer først i om lang tid, da jeg er bange for at overfulde mit akvarie.)

har du en mening om kalkreaktor/ dosering.? :)
hvis der kommer en ny inkøring kommer der alger der forsvinder igen med tiden
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af Carsten »

Johnny skrev:[video][/video]
Carsten skrev:Lad os tage det oven fra.
Salifert er som sådan ok testsæt. dog er deres fosfat sæt kun beregnet til at se om der er vand i akvariet eller ej. Sagt på en anden måde - totalt ubrugeligt! Gilbers er svaret hvis det ikke skal være en Hanna tester.
Nogle af værdierne er lidt i overkanten, men det retter sig nok. Hvad salt bruger du??

Selvom akvariet har kørt hos den tidligere ejer, så skal du nok regne med at skulle gennem en form for indkøring igen. Muligvis ikke så voldsom, men det kan kun tiden vise.

Lad være med at lægge dig alt for fast på hvilke koraller du vil have, for kommer du ud til en butik der lige har fået en sending hjem, så er alle planer væltet.
Formoder at dine T5 rør er på 39W, i så fald er det nok til en blanding af det hele.

Angående cirkulationen siger man som en ledetråd minimum 20x akvariet volumen, men gerne meget mere. Hvis blot på at ingen koraller tåler at stå lige i en hård vandstråle fra en pumpe.

Det er bestemt ikke godt at en fisk bider i koraller uanset hvilken art koral det er. Men nu er det en gylte, og de gør sjældent nogen skade på korallerne, da det ikke er korallen den går efter, men nipper til de små fødeemner som kan sidde der. Mit umiddelbare bud vil være at når der kommer noget mere liv i akvariet, vil den nippe lige så meget på sten og alt andet, så det ikke stresser korallerne
er det en gylte?? det ligner nermest en cromis med næb :happy:men det er nok bare min skærm
Ligner meget en Halichoeres art
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af Carsten »

larssg24 skrev:


Hej Carsten
tak for svaret :GO

jamen så beholder jeg Salifert testene. og udskifter po4 testen. min amoniak og nirtat var ikke målbar. findes der en bedre test eller er det unødvendig at måle med præsic?
det er red sea koral pro salt jeg har brugt.

hvordan ser jeg når min indkørenigs fase er over. eller venter jeg bare en måneds tid?
jo det er 39w rør. :biggrin: jamen så vil jeg skrue lidt op for min power heads.
dejligt at høre at min gylte ikke er en koral spiser. kan gylte og min to andre fisk gå med to klovne fisk( kommer først i om lang tid, da jeg er bange for at overfulde mit akvarie.)

har du en mening om kalkreaktor/ dosering.? :)
Det burde ikke være nødvendigt at måle for ammoniak. Nitrat er ok at måle for, og Salifert udmærket til det brug.
Hvis din saltholdighed er 1,022 og Ca er over 500 så tyder det på at din saltmåler er helt i skoven.
For hvad bliver den så ikke hvis du hæver salt indholdet til 1,026? Er der en i din nærhed som kan kontrollere saltindholdet med et refraktometer?

Der er ingen problem i at have et par klovnfisk mere i akvariet. Og for den sags skyld andre fisk.

Den koral som du spørger til er en Gongonie, og jeg tror du skal betragte den som tabt. Der kommer ikke til at vokse væv over de nøgne grene igen.

Angående kalkreaktor/Balling så er nogen til det ene andre til det andet. Der er for og imod begge dele. Balling er langt lettere og billigere at starte op med.
Kalkreaktor er en pæn dyr investering til at starte med, men når det kører, så er det ret enkelt at have med at gøre. Jeg vil dog anbefale dig at starte med Balling indtil du får et meget stort forbrug
larssg24
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 10. jan 2015 10:09
9
Postnummer: 4350 Ugerløse
Saltvand siden?: 2016

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af larssg24 »

Johnny skrev: hvis der kommer en ny inkøring kommer der alger der forsvinder igen med tiden
Okay så , må jeg vente med at komme lidt sps i før efter alger. :biggrin:
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af Mikkel E »

Carsten skrev: Den koral som du spørger til er en Gongonie, og jeg tror du skal betragte den som tabt. Der kommer ikke til at vokse væv over de nøgne grene igen.
I så fald kan min Gorgonie ikke læse :)
Men den er også fotosyntetisk, den her ligner en uden zooxantheller, jeg kunne forstille mig at den er noget sværere at få til at overleve når den ser sådan ud.


Lars, hvor længe har akvariet kørt hjemme ved dig, altså hvor lang tid er der gået siden flytningen?
larssg24
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 10. jan 2015 10:09
9
Postnummer: 4350 Ugerløse
Saltvand siden?: 2016

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af larssg24 »

Carsten skrev: Det burde ikke være nødvendigt at måle for ammoniak. Nitrat er ok at måle for, og Salifert udmærket til det brug.
Hvis din saltholdighed er 1,022 og Ca er over 500 så tyder det på at din saltmåler er helt i skoven.
For hvad bliver den så ikke hvis du hæver salt indholdet til 1,026? Er der en i din nærhed som kan kontrollere saltindholdet med et refraktometer?

Der er ingen problem i at have et par klovnfisk mere i akvariet. Og for den sags skyld andre fisk.

Den koral som du spørger til er en Gongonie, og jeg tror du skal betragte den som tabt. Der kommer ikke til at vokse væv over de nøgne grene igen.

Angående kalkreaktor/Balling så er nogen til det ene andre til det andet. Der er for og imod begge dele. Balling er langt lettere og billigere at starte op med.
Kalkreaktor er en pæn dyr investering til at starte med, men når det kører, så er det ret enkelt at have med at gøre. Jeg vil dog anbefale dig at starte med Balling indtil du får et meget stort forbrug

Har ellers målt salten med refraktometer som jeg fik med og aqua medic Salimeter som jeg selv købte til at for blande frisk vand vedr flytningen. så tror at den er på 1,022
Hvad kan jeg gøre ved det, bruge andet salt med mindre Ca i . :rolleyes:

Okay så må jeg heller tage den ud da der ingen grund til at den går til i vandet. :scratch:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af Carsten »

larssg24 skrev:
Har ellers målt salten med refraktometer som jeg fik med og aqua medic Salimeter som jeg selv købte til at for blande frisk vand vedr flytningen. så tror at den er på 1,022
Hvad kan jeg gøre ved det, bruge andet salt med mindre Ca i . :rolleyes:
Har du kaliberet refratometeret??
larssg24
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 10. jan 2015 10:09
9
Postnummer: 4350 Ugerløse
Saltvand siden?: 2016

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af larssg24 »

Mikkel E skrev: I så fald kan min Gorgonie ikke læse :)
Men den er også fotosyntetisk, den her ligner en uden zooxantheller, jeg kunne forstille mig at den er noget sværere at få til at overleve når den ser sådan ud.


Lars, hvor længe har akvariet kørt hjemme ved dig, altså hvor lang tid er der gået siden flytningen?
har haft det kørene i en uge. :clap: så det har ikke kørt særligt længe
drømmer lidt om et akvarie som på dette link
http://s1213.photobucket.com/user/JSSTM ... T.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
som også er et red sea max 250.
larssg24
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 10. jan 2015 10:09
9
Postnummer: 4350 Ugerløse
Saltvand siden?: 2016

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af larssg24 »

Carsten skrev:
Har du kaliberet refratometeret??
nej har ikke kaliberet refratometeret hvordan gør jeg det?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af Carsten »

larssg24 skrev:
Carsten skrev:
Har du kaliberet refratometeret??
nej har ikke kaliberet refratometeret hvordan gør jeg det?
Det må stå i brugsanvisningen.
Normalt bruger man en dråbe osmosevand. Kigger i refratometeret, og justerer med en lille skruetrækker.
Indtil den viser 0,00
larssg24
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 10. jan 2015 10:09
9
Postnummer: 4350 Ugerløse
Saltvand siden?: 2016

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af larssg24 »

Carsten skrev: Det må stå i brugsanvisningen.
Normalt bruger man en dråbe osmosevand. Kigger i refratometeret, og justerer med en lille skruetrækker.
Indtil den viser 0,00
Okay tak. så vil jeg prøve den på nået osmosevand.
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af Mikkel E »

larssg24 skrev: har haft det kørene i en uge. :clap: så det har ikke kørt særligt længe
drømmer lidt om et akvarie som på dette link
http://s1213.photobucket.com/user/JSSTM ... T.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
som også er et red sea max 250.
Giv det lige et par uger og se hvordan det står til med algerne, ellers skulle der ikke være noget problem i at tilføre et par klovnfisk.
Jeg ville vente med at købe Acroporaer og holde mig til Montiporaer i starten.

Du får højst sandsynligt ikke brug for at køre med balling eller kalkreaktor det første stykke tid, man kommer generelt rigtig langt med vandskifte.
Carsten skrev: Normalt bruger man en dråbe osmosevand. Kigger i refratometeret, og justerer med en lille skruetrækker.
Indtil den viser 0,00
Jeg er nu ikke så sikker på at det er normen mere :)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... ng#p684633" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af Carsten »

Mikkel E skrev:
larssg24 skrev: har haft det kørene i en uge. :clap: så det har ikke kørt særligt længe
drømmer lidt om et akvarie som på dette link
http://s1213.photobucket.com/user/JSSTM ... T.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
som også er et red sea max 250.
Giv det lige et par uger og se hvordan det står til med algerne, ellers skulle der ikke være noget problem i at tilføre et par klovnfisk.
Jeg ville vente med at købe Acroporaer og holde mig til Montiporaer i starten.

Du får højst sandsynligt ikke brug for at køre med balling eller kalkreaktor det første stykke tid, man kommer generelt rigtig langt med vandskifte.
Carsten skrev: Normalt bruger man en dråbe osmosevand. Kigger i refratometeret, og justerer med en lille skruetrækker.
Indtil den viser 0,00
Jeg er nu ikke så sikker på at det er normen mere :)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... ng#p684633" onclick="window.open(this.href);return false;
Det skal selvfølgelig være 1,000
jallem
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 111
Tilmeldt: søn 10. okt 2010 12:36
13
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2010

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af jallem »

Er du sikker på det er en gylte Carsten? Jeg synes mere den ligner en papegøjefisk af en art, baseret på næbbet og formen. Har prøvet at google, men kan intet finde. Men de er jo bestemt ikke reef safe, så den ville jeg nok holde ekstra øje med :D
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af Bingocaller »

Ja det ligner i min verden også en Gøje

Fed stensætning!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af Carsten »

Så vi jo få Lars til at tage et billede.
Kommer da også selv i tvivl, når jeg får kigget på billedet,
Gik nu mest ud fra faconen
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af Mikkel E »

Det kunne godt ligne den her:
http://www.reeflex.net/tiere/1592_Scarus_psittacus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af Johnny »

Mikkel E skrev:Det kunne godt ligne den her:
http://www.reeflex.net/tiere/1592_Scarus_psittacus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
det tror du helt rat i mikkel den ligner
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af Carsten »

Mikkel E skrev:Det kunne godt ligne den her:
http://www.reeflex.net/tiere/1592_Scarus_psittacus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Lyder som et fornuftigt bud.
Dog skal vi lige huske på at der er et hav af papegøjefisk som ikke er den side.

Og er det en gøje, så er sagen en hel anden, for så lever de af koraller. Og derfor skal de kun være i akvarier uden koraller
larssg24
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 10. jan 2015 10:09
9
Postnummer: 4350 Ugerløse
Saltvand siden?: 2016

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af larssg24 »

Mikkel E skrev:Det kunne godt ligne den her:
http://www.reeflex.net/tiere/1592_Scarus_psittacus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er svært at tage et ordenligt billede af fisken uden at den mørke farve forsvinder på biledet..
Men det ligner den fisk du har linket til. har også næbet som i linket
Hvis det er den, så passer den hvis ikke i et sølle 250 l
Vedhæftede filer
DSC00678.JPG
DSC00682.JPG
DSC00661.JPG
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af Johnny »

jo men den æder sps koreller
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af PoulD »

Lad mig prøve om jeg kan redde dig Carsten. Papegøjefisk, Scaridae, er en underfamilie af Scarinae som er . . . . en gylte :K

Hvis det fik dig op på redningsflåden, vil jeg straks prøve om jeg kan smide dig tilbage i vandet igen :T Der er da vel ikke nogen papegøjefisk der lever af koraller? Lever de ikke hovedsageligt af alger? Korrekt at mange gøjer knuser en masse sten og koraller, men er det ikke hovedsageligt for at få fat i algerne eller for at slibe tænderne?

@Johnny: Tror trådstarter har ret, den kræver meget en større balje end 250L
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af Johnny »

ja når den vokser til jeg syntes bare den så så bette ud på størrelse med en cromis? men det kan da godt være jeg tager fejl ang størrelse
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Lad mig prøve om jeg kan redde dig Carsten. Papegøjefisk, Scaridae, er en underfamilie af Scarinae som er . . . . en gylte :K

Hvis det fik dig op på redningsflåden, vil jeg straks prøve om jeg kan smide dig tilbage i vandet igen :T Der er da vel ikke nogen papegøjefisk der lever af koraller? Lever de ikke hovedsageligt af alger? Korrekt at mange gøjer knuser en masse sten og koraller, men er det ikke hovedsageligt for at få fat i algerne eller for at slibe tænderne?
Kiggede slet ikke på taxomomien, men blot billederne.

jo det er algerne og vævet de lever af. Kalk er utroligt næringsfattigt :) Men fortæl en akvarist at hans papegøje fisk ikke lever af korallerne, når den har gnavet dem ned til roden. Tror egentligt han er ret ligeglad med hvad den så lever af, hans koraller er pist væk.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Ambitiøst koral akvarie

Indlæg af nbd »

Jeg har set en monsterstor gøje gnave Acropora på Great Barrier Reef - man kunne ligefrem høre det knase!
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"