"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Bedste levende sten

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Bedste levende sten

Indlæg af TRG »

Hejsa,
Endnu et dejligt spørgsmål fra mig :K :T

Er der forskel på levende sten hos forhandlere, de forskellige forhandlere og private?
Håber nemlig jeg kan finde lidt LS i morgen, så hvis en forhandler har de bedste, eller om jeg skal lede privat, kunne være rart at vide.
Jeg bor i Hillerød, men kan godt køre til København, hvis det er der stenene er :y
DBH
Tim
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Mikkel E »

Altså der kan være stor forskel på udseendet, men hvis dit spørgsmål går på om der er nogle der er bedre til at omdanne organisk affald end andre, så tvivler jeg på at du vil kunne se en bemærkelsesværdig stor forskel i akvariet.

Ellers er den primære forskel at forhandlerstenene kommer som regel direkte fra havet, så chancen for at få skadedyr ind er større en hvis du køber privat.

Som udgangspunkt vil jeg gå efter sten der er pæne at se på, det tror jeg du vil blive gladest for i længden ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Carsten »

Stenene er formentlig nogenlunde de samme.
Fordelen ved at købe dem hvos private, er at du har en større sikkerhed for at der ikke er alle mulige "hitch hikere", såsom krabber og søknælere og diverse former for pest anemoner med. Ligeledes er prisen en markant forskel. Privat handles de til omkring det halve af hvad en forhandler tager.
Hvis du kun skal have nogle få kilo, har prisen ikke den store betydning, men snakker vi om 40-50 eller flere kilo, så er det bestemt mere attraktivt at købe dem "brugte" privat
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Johnny »

bare gå udenom beton stenene jeg ville gå efter lette porøse sten
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Bedste levende sten

Indlæg af pederrevnørd »

Hvis du køber brugt, skal du gerne se baljen.(eller billeder)
Mange sten sælges desværre pga at baljen nedlægges pga manglende succes hos tidligere ejer. De kan derfor være fyldt med Po4, og vil blot give dig algeproblemer.

Er de ls fra et velkørende akvarie, så er det attraktivt :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Bedste levende sten

Indlæg af ole kekkonen »

Der maa Väre karibiske sten,de har mer diversitet end foreksempel dem Ifra Indonesien.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Anden »

Fiji sten er klart noget af det bedste der er til at finde.
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Carsten »

Anden skrev:Fiji sten er klart noget af det bedste der er til at finde.
Det er vist klart noget du har læst dig til :)
For i virkeligheden verden(DK), er både Tonga og Fiji sten totalt umulige at få fat i.
Fragtprisen er simpelthen så høj, at stenene bliver usælgelige.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Anden »

Carsten skrev:
Anden skrev:Fiji sten er klart noget af det bedste der er til at finde.
Det er vist klart noget du har læst dig til :)
For i virkeligheden verden(DK), er både Tonga og Fiji sten totalt umulige at få fat i.
Fragtprisen er simpelthen så høj, at stenene bliver usælgelige.

Vil du så påstå de butikker der sælger Fiji sten svindler? Er du sikker på din Info ik er forældet? Det kan jo ske når man har været så længe i hobbyen som dig.
måske du ik vil betale men de er til at finde og ligge på 120kr-175kr Per kg
Billede
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Bedste levende sten

Indlæg af trine... »

Da man ikke kan se på sten hvor de kommer fra og iøvrigt kan kalde dem alle mulige smarte navne bare for at sælge dem, kan man aldrig være helt sikker... Tonga branch og Fiji Premium. Har selv lidt af disse påståede Tonga Branch rock som jeg dog tvivler på kommer hele vejen fra Tonga... Men som de andre skriver så er det vigtigste jo at man selv er tilfreds med udseendet og så kan oprindelsen jo være ligemeget.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Anden »

Der er jo liv i de sten og livet er jo forskelligt rundt om i verden og de Fiji sten jeg har hentet den dag de fik Fiji sten hjem i Tårnby stod jeg klar og fik da også nogle flotte sten som blev helt dækket af lilla kalkalger på 12uger og de krabber og andet der sad i sten kommer sjovt nok fra det område i verden hvor Fiji ligge men ok hvis i er sikker og siger det højt nok så er der vel folk der tror på jer.
Det er sku da en tung påstand at komme med når de kommer fisk der fra hvorfor skulle der så ik kunne komme sten med vandet som fiskene har med her på vejer jo også en del men man kan måske heller ik få fisk fra Fiji og tonga mere?
Billede
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Anden »

Trine du råder jo selv folk til at pode fra flere forskellige systemer for at få forskelligt liv i deres sten og bund men du syntes ik det er vigtigt hvor stenene kommer fra så forstår jeg ik helt hvorfor det er vigtigt med podning fra flere forskellige tanke hvis livet i sten ik er vigtigt alligevel.
Billede
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Bedste levende sten

Indlæg af trine... »

Det er sjovt som du kan ligge ordene i munden på folk, ved at gradbøje det som bliver skrevet... Der er selvfølgelig en større diversitet i havet end i vores akvarier ligemeget hvor meget vi så end måtte pode, men det er lige så meget regionalt betonet- Caribien har måske nogle andre bakteriestammer end du lige finder i Australien... Jeg siger på ingen måde at man ikke kan få Fiji sten i en verden hvor alt er til at købe for penge hvis man blot vil betale for det.
Podning er bla vigtig for ikke at ende op med en monokultur som til sidst stagnerer og ikke virker denitrificerende.
Hvor ser du mig skrive at livet i stenene ikke er vigtigt?Jeg siger bare at hype og salgstricks kender ingen grænser, men selfølgelig kan man da købe sten fra Fiji og Tonga men om de ligefrem skulle være bedre end andre lige så porøse sten tvivler jeg stærkt på!
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Anden »

Trine du skrive jo selv lige oppe over af oprindelses sted er lige meget bare sten er pæne.
Billede
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Bedste levende sten

Indlæg af trine... »

Ja for der er i princippet ikke forskel på hvor gode stenene er hvis de er lige porøse da de bliver podet med det samme bakterielle materiale i sidste ende...
Selv hvis de så måtte tilføje lidt nye bakteriestammer, vil du stadig være afhængig af at pode på den lange bane for at vedligeholde faunaen. Men det ved du jo tilsyneladende alt om.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Bedste levende sten

Indlæg af trine... »

Porøsitet = overfladeareal hvor bakterierne kan residere= kvaliteten af stenene
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Anden »

Nu køre jeg med DSB så de rigtige sten under opstart er vigtigere end bare bakteriestammer og udsende men det ved du vel også alt om.
Billede
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Bedste levende sten

Indlæg af trine... »

Jeg står fuldt ud ved min udtalelse, ligemeget hvad du kører med!
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Bedste levende sten

Indlæg af MoG »

Anden : du minder mig utrolig meget om en tidligere bruger, som ikke er aktiv længere ... Mønsteret er nøjagtig det samme..

Blandt andet modsiger du generelt erfarne akvaristers råd - ja jeg vil nærmest sige konsekvent. Det virker som om du generelt er modstander af alt "hvad der plejer at virke". I tidligere tråde hvor du (ja undskyld mig meget) er kommet med nogle udtalelser som er helt i skoven, bliver du meget fornærmet og har Ofte en provokerende tone hvis folk retter dig.. Som Trine skriver fordrejer du gerne tingene der bliver skrevet.
JEG er heller ingen ekspert - overhovedet!! Om du er helt ny eller har 30 års erfaring , ja der er vel altid nyt at lære!
Jeg siger ikke at man SKAL gøre som alle andre og hvad der plejer at virke,men tit er det erfaringen der ligger bag de råd der gives og som folk OFTEST har held med.. :wink:
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Carsten »

Er helt enig med Trine her.
Og fisk samt koraller er langt lettere at transportere langt, da de ikke bare sådan lige begynder at rådne.
Hvis du ikke tror på os, så ring til en speditør og få en pris på hvad det koster at få fløjet 500 kilo levende sten ind Express. Og bagefter kontakter du lige Walt Smith på Fiji (eneste exportør) og hører hvad han tager for de sten. læg så lige alle de omkostninger der ellers er, såsom Cites og moms ect.. Så vil du kunne se at den pris slet ikke vil holde
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Anden »

Lol Walt Smith var den eneste exportør ental 1996 eller så noget nu er der 3 eller 4 der exporter men som sagt gammel Info.
Billede
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Anden »

Tonga live rock er det forbudt af samle og derfor er de ik til at få men det har ik noget med prisen at gøre. I Fiji snakker de hele tide om at stoppe men de samler stadig men det er Premieum Fiji live rock som jo er tilført revet og så hentes igen efter lang tid men det ved i jo godt.
Billede
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Mikkel E »

Anden skrev:Premieum Fiji live rock som jo er tilført revet og så hentes igen efter lang tid men det ved i jo godt.
Så det er beton de har tilført? :whistle:
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Anden »

Mikkel E skrev:
Anden skrev:Premieum Fiji live rock som jo er tilført revet og så hentes igen efter lang tid men det ved i jo godt.
Så det er beton de har tilført? :whistle:

De viser alt på nettet, udsætning og hvordan de vender dem og høster dem og ja støbning af dem også men dem de støber heder base live rock eller bare live rock og ik Premieum live rock.
Billede
Brugeravatar
Munthe
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 973
Tilmeldt: søn 19. jun 2005 12:14
18
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Hvidovre/Thailand

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Munthe »

Også helt enig med Trine.

Til Anden:
Så du mener at hvis man får Fiji sten vil de blive helt dækket af lilla kalkalger på 12 uger.
Er der en forskel på Fiji og andre sten hvad kalkalger angår?. Det tror jeg ikke der er.
Senest rettet af Munthe ons 4. feb 2015 14:43, rettet i alt 1 gang.
Mit ferskakvarium 877 liter weisglas i front sump 2x112 liter.
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Mikkel E »

trine... skrev:Selv hvis de så måtte tilføje lidt nye bakteriestammer, vil du stadig være afhængig af at pode på den lange bane for at vedligeholde faunaen.
Så du poder dit akvarie regelmæssigt med nye sten?
Anden skrev:Premieum Fiji live rock som jo er tilført revet og så hentes igen efter lang tid men det ved i jo godt.

De viser alt på nettet, udsætning og hvordan de vender dem og høster dem og ja støbning af dem også men dem de støber heder base live rock eller bare live rock og ik Premieum live rock.
Du skriver at Premium stenene er tilført revet og taget op igen og så skriver du at det ikke gælder Premium stenene? Jeg er ikke helt med...
Eller skal det forståes som at de tager dem op og tørrer dem og putter dem ud igen?

Den her video var den eneste jeg kunne finde: " onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Anden »

Du skriver at Premium stenene er tilført revet og taget op igen og så skriver du at det ikke gælder Premium stenene? Jeg er ikke helt med...
Eller skal det forståes som at de tager dem op og tørrer dem og putter dem ud igen?

Den her video var den eneste jeg kunne finde: " onclick="window.open(this.href);return false;[/quote]


Jeg skriver at Premieum sten ik er støbte men de er da lagt ud og hentet igen.
Billede
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Anden »

Munthe skrev:Også helt enig med Trine.

Til Anden:
Så du mener at hvis man får Fiji sten vil de blive helt dækket af lilla kalkalger på 12 uger.
Er der en forskel på Fiji og andre sten hvad kalkalger angår?. Det tror jeg ikke der er.
De er jo lilla når man får dem og så bliver de hurtigere helt tilvokset men man kan jo forstå eller misforstå som man vil.
Billede
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Mikkel E »

Anden skrev: Jeg skriver at Premieum sten ik er støbte men de er da lagt ud og hentet igen.
Så de har høstet dem, bragt dem på land, lagt dem ud i havet og hentet dem igen?
Hvad er idéen idet? :rolleyes:
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Bedste levende sten

Indlæg af Anden »

Mikkel E skrev:
Anden skrev: Jeg skriver at Premieum sten ik er støbte men de er da lagt ud og hentet igen.
Så de har høstet dem, bragt dem på land, lagt dem ud i havet og hentet dem igen?
Hvad er idéen idet? :rolleyes:
Nej du misforstår og jeg kan nok ik forklare det, men sten er sten og levende sten er sten der har ligget i havet og gode levende sten er porøse sten der har ligget i havet og Premieum live rock skulle være meget porøse sten eller stykker af døde koraller der er "hængt" i havet men de kan jo godt være samlet på land.
Billede
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"