"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Bliver det her nogenside godt :)

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af rfalken »

Hej

Startede op med Dr. Tims og har 4 fisk gående.

Efter en uge nu her i påsken hvor jeg så selvfølgelig ikke var hjemme, kom tingende til at se ud som på billedet :)

Er det en ommer eller er jeg bare inde i en god alge fase som man skal igennem, hvis det der dr. tims ikke virkede, og vil det påvirke det 4 fisk som går der.

3x Kardinalfisk og 1 klovn.
wpalge.jpg
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Carsten »

Glem alt om de der mirakel midler!!
Men det ser ikke ud til at du har ret mange levende/dødesten i akvariet.
Normalt siger man 10% af volumen skal være sten.

4 fisk er nok også lige voldsomt nok at smide i et sprit nyt akvarie.
Det ser også ud til at du har ret meget sand i baljen. Jeg ville fjerne det meste af det.

Men ellers er det bare en alge fase du har gang i nu.
Hvad siger vandværdierne??
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af MoG »

Tror altså der er gået fuldstændig ged i den indkøring, når man kigger på din tråd fra marts måned .. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15#p645215" onclick="window.open(this.href);return false;

Går ud fra alle dine fisk fra fra den nævnte tråd er stået af?
Morten
Brugeravatar
soffer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 358
Tilmeldt: lør 5. okt 2013 11:58
10
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Haderslev

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af soffer »

Det går for stærkt for dig...

Hast værk er last værk i saltvands verdenen
Vh
Søren
61 60 02 64

Min Byggetråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=66191" onclick="window.open(this.href);return false;
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Meller »

Som de andre nævner så går det alt for stærkt.
og du kan ikke være helt sikker på det kun er de ønsket bakterier du for ind med Dr.Tims. giv det tid og lad være med at havde så travlt, det eneste du for ud af det er du skal starte forfra (hvilket det ser ud til du har gjord ihvertfald 1 gang?) og så vare det bare endnu længere inden det kommer til at se godt ud :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Bokelund »

Hvad er det lige der gør at man skal starte forfra?
Kan man virkelig gøre noget så meget galt, at det ALDRIG vil blive godt?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af MoG »

ALDRIG er vel at overdrive lidt... Men hvis det først er gået galt, så er det bare at lade det rette sig selv henover eks. Et par måneder! Uden fisk!! Men evt bare snegle ...
Lav et stort vandskifte og lad det stå! Og giv det den tid det skal ha'! Også selvom det kribler i fingrene..!:-)
Morten
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af ChristianJS »

Øh... Til en start kunne man rense forruden, så man kan se hvad der egentlig sker?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af pederrevnørd »

ChristianJS skrev:Øh... Til en start kunne man rense forruden, så man kan se hvad der egentlig sker?
Enig, det der ligner jo PoulD's underbukser :K
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Bokelund »

Der står jo ikke som sådan noget om, at der er noget galt. Kunne det ikke lige så godt være en brunalge fase? Akvariet har stået uberørt 1 uge og ser sådan ud. Det kan vel godt lade sig gøre uden at noget katastrofalt er galt. Det kunne selvfølgelig også være omvent. :)
Det der med at vente måneder og halve år. Det mener jeg er individuelt, fra akvarie til akvarie. Man bliver jo nød til at måle og observere. Jeg tror simpelthen ikke på at et akvarie kan vælte med til par klovnfisk (størrelsen på akvariet er selvfølgelig vigtig). Det handler vel også om at have det rigtige udstyr og gå laaaaaangsomt frem. Jeg tror godt på at et par døde klovnfisk som ikke bliver fisket op kan ødelægge.

Håber ikke jeg støder nogen, for det er bestemt ikke meningen. Men jeg vil gerne hører en/læse en biologisk forklaring, hvis ALT det jeg skriver er forkert.

Go weekend ;)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af MoG »

Min udtalelse er ikke en rettesnor...
Det er blandt andet baseret på egne erfaringer ...
Morten
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Bokelund »

Helt sikkert :)

Det var på ingen måde for at angribe :) Det bare vildt at hører om folk der venter halve år. Altså det er ikke fordi jeg har travlt eller ingen tålmodighed. Men hvis akvariet er klar til liv. Halvt år lyder godt nok sindsygt. uden noget levende andet end sten overhoved.

Tilbage til tråden. Det kunne vel godt være en algefase?
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af rfalken »

Jeg synes bare det er sjovt at se hvordan tingende arter sig. Det jo ikke fordi der er sket noget som koster vildt mange penge endnu :) jeg prøver at rense forruden og ser hvad der så sker.

Det er 190l og uden sump, så jeg vil skifte 40ltr vand hen over den næste uges tid, skal lige have rørt noget salt op.... Synes i der skal skiftes mere vand, vil det give mening? Jeg bruger demi. vand og kan få det gratis så det er ikke noget der koster andet end salt og tid....
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Bokelund »

Der er helt sikkert nogen med bedre råd end mig :)

Men jeg synes du skal skifte 10 % vand om ugen og måle, Nh4, No3 og No2 min. en gang om ugen, for at følge med i udviklingen.
Og skummeren skal bare på arbejde...hehe hvad er det for en?
Så skal der fodres hver 2. dag og ellers skal du nok ikke fortage dig noget som helst :) Intet nyt levende.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Jerslev »

Som andre skriver:
Rens din forrude og tag nogle nye billeder og læg dem ind
Tag nogle målinger, som andre foreslår og læg dem ind.
Hvor mange kilo sten har du ? og hvilke sten? Indkørte?, nyimporterede? Døde?
Teknik: skummer, cirkulation osv osv?
Hvis du giver disse informationer er det nemmere at hjælpe dig.

Om det kan betale sig at starte forfra er svært at sige. Med omhyggelighed retter et væltet akvarie sig, hvis det er væltet, men måske er det hurtigere at starte forfra, men hvis du har for mange næringsstoffer er de i stenene, og så tager det under alle omstændigheder tid, før de er væk. Så måske hjælper det ikke lige med det samme at omlægge med de samme sten og det samme bundlag.
Måske skal du også have flere sten i, der kan hjælpe med filtreringen, men så får du samtidig også en ny algefase

Har du mistet fisk og ligger de i givet fald og opløses i akvariet

Uanset hvad der er årsagen, har vi alle prøvet at få nedture af den ene eller anden slags, så du er bestemt ikke den eneste, der er løbet ind i problemer, hvis det kan være dig en trøst.
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Meller »

rfalken skrev:Jeg synes bare det er sjovt at se hvordan tingende arter sig. Det jo ikke fordi der er sket noget som koster vildt mange penge endnu :)
en udtalelse jeg er lidt ked af at høre hvis vi snakker om du har slået fiks ihjel på at havde travlt, om den koster 10 kroner eller 500 kroner så er et liv blevet spildt, det jo ikke ligefrem det vi stræber efter, tværtimod....
men håber du lytter til de råd der kommer om du skal havde mere tålmodighed. Jerslev kommer med et fint indlæg, så læs det og lad os høre mere
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af rfalken »

Så begynder tingende at se fint ud igen håber jeg .... Mine sten er godt nok stadig brune, men ruden er da gjort ren så den ikke ligner tyndsk.. :)

Mine vand værdier taget i dag:

NH4 : <0.25
NO2 : 0
NO3 : 0.5
pH : 8
PO4 : 0.16-0.36ppm

Sand havde jeg smidt 20kg i men det lage siger i bunker. Nu har jeg skovlet ca. 2.2kg sand ud... Ved ikke om det er nok. Desværre har det, det som om det gerne vil ligge i bunker.

Skummer: ferplast bluskimmer 550 (køre fra 7-17 i hverdage, den larmer som en ondt ord... og jeg synes kun den lige laver skum når man skruer den op på fuld skrald ellers kommer der ikke ret meget skum)

2x Tunze 6045 en peger op imod overfladen og den anden peger hen langt buen i akvariet.
WP_1.jpg
Så lige til den sidste kommentar, selvfølgelig har jeg respekt for liv og det er noget fis at skrive. Jeg vader sgu ned med haletudserne når de lige er ved at klække og datteren ikke gider have dem stående mere, så kan man hvis ikke forlange ret meget mere :)
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Bokelund »

Hvorfor kører skummeren ikke 24/7??
Brugeravatar
soffer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 358
Tilmeldt: lør 5. okt 2013 11:58
10
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Haderslev

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af soffer »

Af en eller anden årsag så producerer min skummer mest snask om natten, jeg kan gøre den ren om eftermiddagen når jeg går i seng er den stadig tom, når jeg står op er der snask i den og den samme mængde er der i om aftenen når jeg går i seng men så er der kommet mere i igen i løbet af natten.

Så køb en skummer der ikke lamer for meget hvis det er så slemt med støj fra den :)
Vh
Søren
61 60 02 64

Min Byggetråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=66191" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af MoG »

Du burde da helst ikke kunne måle nh4 ??

Se hellere og få sat den skummer til! Specielt når du oplever stor fiskedød, algehelvede osv! Du har fra starten belastet akvariet alt for hårdt og for hurtigt.. Så hjælper det slet ikke noget og kun køre med skummeren 10 timer om dagen..
Morten
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 30. aug 2013 14:55
10
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Preben »

Hej rene
Har du 20 kilo sand i balgen. Eller er det en skrive fejl ?
Har selv kun 2 kilo i mit 800 L.
Mvh Preben
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Bokelund »

Han måler sikkert med salifert og den siger <0.25 som det laveste. Det kan meget vel være fint.

Er fiskende døde?
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af rfalken »

Ups det var 20kg salt jeg købte :)

ingen døde fisk.... kun brunealger... Har 4 fisk gående som ser ud til at trives fint nok.

10kg Red Sea Dry Reef Base White hvor af jeg har tager ca 2kg ud i dag. Men hvis Preben kun har 2kg i 800l så er 8kg nok stadig for meget til mine 190l

Målingerne er salifert.

Skummeren kan jeg kun få til at lave ordenligt skum som flyder over i koppen hvis den køre med fuld luft indtag. Det larmer ret meget når den gør det så derfor køre den kun når vi ikke er hjemme.

Desuden laver den meget minimalt overskydende skum. F.eks. nu her hvor jeg tog sand op og skiftede vand, så lavede den en ordenligt beskidt omgang skum i løbet af natten men ellers har den ikke laver noget skum siden. Enten er sådan en bluskimmer ret dårlig eller også kan jeg ikke finde udad at bruge den.
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af MoG »

Okay.. Mente bare at i din tråd for en måned siden, da kradsede fiskene af.. Mente jeg..
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Carsten »

Nu tror jeg ikke at Preben kun har 2 kilo sand i sit akvarie. 2 kilo er ikke en gang 1 liter.
Sand flyver altid rundt i starten, efterhånden som der kommer en bakterie kultur i bundlaget, sætter det sig mere fast.

Det ser ikke ud som om du har ret mange levende sten i akvariet. Og efter min mening en hel del for få.
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af rfalken »

Ja jeg kan ikke huske hvor mangekg sten jeg har i, men jeg har en masse døde sten liggende dem kan jeg da godt finde plads til hvis det hjælper på balancen.

Jeg har ingen levende sten i, alt kommer fra den Dr. Tims flaske.... de beskrev at det skulle være døde sten.

Men tilbage til skummeren... Er det mig der ikke kan justere den korrekt, eller skal de stå på fuldt luft indtag før de virker?

---
De døde fisk var 2 rejer som døde helt i starten, de bliv fisket op med dagen efter.... Så havde jeg en blå kirugfisk men den døde også... Der gik det nok lidt for stærkt og jeg havde ikke rigtig læst at den var meget "sart" før efter den var død... Også den blev fisket op med det samme og det er over en mdr. siden det skete. Men man ved jo ikke det går forstærkt før det er forsent, jeg havde jo de samme vand værdier som nu, og iflg. det der Dr Tims så skulle der jo tilføres fisk... Det kom der så... Måske for mange, men sådan er det nu engang og det kan ikke laves om. Jeg forsøgte at skyde genvej da jeg ikke kunne fatte det absolut var så nødvendigt at det skulle tage så langtid. Jeg har læste en del artikeler på amerikanske forums og blogs der siger god for det Dr. Tims så derfor forsøgte jeg...
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Jerslev »

Du behøver ikke undskylde - du er ikke den første, der har begået en fejl, så lær af det. kender ikke det mærke, du henviser til, som skulle gøre cyklus hurtigere - er nok mere tilden tålmodige og traditionelle tilgang, men sådan er vi jo forskellige.
Jeg tror du skal have fat i flere friske levende sten, som kan levere flere bakterier, der kan hjælpe med nedbrydningen af affaldsstoffer.
Døde sten hjælper ikke på kort sigt på dine problemer, så prøv at få fat i nogle levende sten. Dine nye billeder tyder ikke på store problemer, så med lidt flere sten og lidt ro, skal det nok gå.
Dine skummerproblemer lyder underlige - men her er der nok andre, der kan hjælpe. har aldrig selv oplevet forskel på dag og nat afskumning
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Carsten »

Drop det lort på flaske!!!
Få fat i et par levende sten, fra en anden akvarist, evt. kan du bytte med et par af dine døde sten.
Hvis de ellers er renset for det værste slam, så er det bare op i baljen med dem, og find ud af hvordan de bedste kan placeres.
Normalt siger man at 10% af volumen skal være sten. Så 250 liter= 25 kilo sten.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af ole kekkonen »

som du kan sige det carsten :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af pederrevnørd »

Carsten skrev:Drop det lort på flaske!!!
:K :K hehe, så kan det IKKE siges tydeligere - og er helt enig med Carsten. :GO
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"