"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lys til et akvarium

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
funzie
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: fre 12. apr 2013 15:14
11
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2013

Lys til et akvarium

Indlæg af funzie »

Hej skal til at starte et nyt akvarium op 125x65x60cm , kigger efter noget lys
Fandt dem her. http://www.decocean.dk/shop/p/1894" onclick="window.open(this.href);return false; Vil 2 afdem være nok?
Mvh Mogens
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Lys til et akvarium

Indlæg af pasex »

Som udgangspunkt ja. Mit er næsten samme mål 120x65x65 og jeg startede med 2 stk af dem. Dog 16.000k udgaven. Du hænger dem bare på langs i akvariet. men det er jo helt an på hvad du havde tænkt dig at ha i akvariet. Min er spækket med sps, selv på bunden så jeg har 3 stk på tværs af akvariet. Så er der også mulighed for at kører på lavere lysstyrke på alle tre.
krede99
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 17. mar 2014 16:55
10
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Als

Re: Lys til et akvarium

Indlæg af krede99 »

jeg har lige bestilt 3 af disse: http://www.aliexpress.com/store/product ... 99646.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg havde også kigget på maxspect, men får de 3 andre for næsten samme pris som 1 maxspect.
Jeg skal kun bruge 2, men så er der en til reservedele hvis det mod forventning er noget kinøjser bras
/Christian
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Lys til et akvarium

Indlæg af pasex »

Man kan bare ikke rigtig sammenligne på prisen alene. Nu har jeg ikke hørt eller set noget om de Apollo nogen steder før på trods af de forhandles i Danmark også, men det plejer i mine øre at betyde at de ikke er pengene værd. :y

For det første vil jeg væde med at med sådan et kompakt design, følger meget varme med, det betyder at blæserne vil kører meget, og af erfaring ved jeg at selv dyre lamper larmer når blæserne kører. :W

Og så er der blæser styringen, mange "billige" lamper har ikke varmestyret blæsere, så, de stiger i omdrejningerne i takt styrken af lyset =unødig støj. :BA

Nu er nye blæsere ikke den største udgift, men vi snakker nok små 400,- for 4 stk gode blæsere. Dog vil man stadig kumme hører selv de dyreste blæsere i et kompakt kabinet især med sådanne blæser gitre, selv om de måske er lukket inde i et kabinet eller lyskasse.

Noget helt andet er garanti, den behøver jeg ikke nævne yderligere omkring tror jeg :) så er der det at støtte de danske forhandlere når vi snakker et fag der er presset fra udlandske billige forhandlere i stor stil.


Det hele er et spørgsmål om penge selvfølgelig, men også ens moral, hvad vil man ha af service, en billig lampe er jo ikke billig mere hvis den skal skiftes ud allerede efter 2 år, så er det en dyr lampe, og man hænger selv på det det nu koster. :grouphug:


Jeg skal ikke gøre mig til den bedste, det er der ingen der er, men jeg må da indrømme at sådanne ting ville jeg aldrig købe andre steder end i en dansk butik, men danske regler for garanti, samt god dansk service, det ved man hvad er :GO


Ting koster penge, men at købe fra udlandet gør bare at tingene herhjemme koster endnu flere penge, og i denne verden er intet gratis. tvært imod :)
krede99
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 17. mar 2014 16:55
10
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Als

Re: Lys til et akvarium

Indlæg af krede99 »

jeg vil også gerne købe "lokalt" men nægter at gi 3 gange prisen.
jeg så en tilsvarende lampe i brug i zoo ove i flensburg i går og spurgte lidt til den, de solgte dem ikke selv da de også tvivlede på kvaliteten, men nu havde de kørt med dem i ca 6 måneder og ingen problemer - så de ville overveje at begynde at sælge dem, da de var væsentligt bedre end de andre LED lamper de havde i butikken og samtidigt meget billigere.
Det skal dog siges at det var en lampe med 6 moduler i og ikke 4 som dem jeg har bestilt.
/Christian
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Lys til et akvarium

Indlæg af pasex »

Det er det valg man tager :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lys til et akvarium

Indlæg af Carsten »

funzie skrev:Hej skal til at starte et nyt akvarium op 125x65x60cm , kigger efter noget lys
Fandt dem her. http://www.decocean.dk/shop/p/1894" onclick="window.open(this.href);return false; Vil 2 afdem være nok?
Mvh Mogens
Det vil jeg mene at det er.
Især hvis du skifter til de nye "linser" som giver et blødere og mere spredt lys
funzie
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: fre 12. apr 2013 15:14
11
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2013

Re: Lys til et akvarium

Indlæg af funzie »

Så er de købt det blev dem her http://www.decocean.dk/shop/p/1895" onclick="window.open(this.href);return false;
Som pasex skriver vil jeg også helst købe dansk, bla for at støtte vores danske butikker og på grund af garantien. carsten:super at det er muligt at skifte linser
Tak for hjælpen.
Mvh Mogens
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lys til et akvarium

Indlæg af Carsten »

Hvis du selv skal hente lamperne så få dem med hjem med det samme.
Det tager ca 5 minutter at skifte de 4 enheder
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Lys til et akvarium

Indlæg af den_ »

Hvorfor ikke tage 300w versionen istedet for 2x120w det er ikke fordi det er meget dyrere
funzie
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: fre 12. apr 2013 15:14
11
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2013

Re: Lys til et akvarium

Indlæg af funzie »

den_ skrev:Hvorfor ikke tage 300w versionen istedet for 2x120w det er ikke fordi det er meget dyrere
Ja det kunne jeg også ha gjort men der er jeg bundet til at ha lampen på langs ved 12ow kan jeg ha dem på tværs og mulighed får at købe en ekstra.
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Lys til et akvarium

Indlæg af pasex »

funzie skrev:
den_ skrev:Hvorfor ikke tage 300w versionen istedet for 2x120w det er ikke fordi det er meget dyrere
Ja det kunne jeg også ha gjort men der er jeg bundet til at ha lampen på langs ved 12ow kan jeg ha dem på tværs og mulighed får at købe en ekstra.
en rigtig god ide. Er jeg selv glad for.
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Lys til et akvarium

Indlæg af Gulkan »

En anden fordel er jo hvis man skulle være så uheldig at noget gik i stykker så har man stadig en lampe tilbage. :-)
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Lys til et akvarium

Indlæg af pasex »

Gulkan skrev:En anden fordel er jo hvis man skulle være så uheldig at noget gik i stykker så har man stadig en lampe tilbage. :-)
+1 :GO
funzie
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: fre 12. apr 2013 15:14
11
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2013

Re: Lys til et akvarium

Indlæg af funzie »

Gulkan skrev:En anden fordel er jo hvis man skulle være så uheldig at noget gik i stykker så har man stadig en lampe tilbage. :-)
Nemlig står med et rsm130 hvor ballast el rør er røget der er intet lys for tidligst rør på tirsdag.godt jeg ingen koraller har.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Lys til et akvarium

Indlæg af Nicklossi »

Hvad er grunden til der ikke blev købt 160w nu du alligevel havde muldvarpen oppe? :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lys til et akvarium

Indlæg af Carsten »

Nicklossi skrev:Hvad er grunden til der ikke blev købt 160w nu du alligevel havde muldvarpen oppe? :-)
Måske noget så trivielt som størrelsen.
160w lampen er 69 cm lang
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Lys til et akvarium

Indlæg af Nicklossi »

Selvfølgelig. Giver god mening :-)
funzie
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: fre 12. apr 2013 15:14
11
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2013

Re: Lys til et akvarium

Indlæg af funzie »

Carsten skrev:
Nicklossi skrev:Hvad er grunden til der ikke blev købt 160w nu du alligevel havde muldvarpen oppe? :-)
Måske noget så trivielt som størrelsen.
160w lampen er 69 cm lang

Lige nøjagtig "målene" :y
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"