"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ny Klovnfisk

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
romerlys
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 136
Tilmeldt: tirs 18. maj 2010 10:25
14
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2010

Ny Klovnfisk

Indlæg af romerlys »

Hej SF,

har virkelig brug for et råd her,

Jeg har en vildt fanget percula klovn på ca, 6 centimeter. som jeg har haft i baljen i ca. 9 måneder.
Jeg har så u dag købt en opdrættet percula klovn, som dog ikke er udfarvet overhovedet. Den er ca. 3 centimeter.

Min gamle klovn snapper efter den nye, og får også godt fat i ny og næ. Jeg har slukket lyset for at minimere stress, men er bare bange for at det går helt galt når det tændes.

Er der nogen chance for at dette ægteskab nogensinde vil lykkedes, eller er den dødsdømt og mine 295 kr. er på vej ud af vinduet?

Evt, er der nogen der har nogle råd til hvordan jeg kan sikre at den klare skærene. Jeg har puttet et lille plastik spejl ned, i håb om, at min gamle klovn vil fokusere på det i stedet. Indtil videre har det ikke fået meget interesse. Måske fordi det er grønt og lille :)

Håber nogen har et godt råd
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Ny Klovnfisk

Indlæg af Meller »

Det tog 2-3 måneder før mine accapterede hinanden, men det var dog ikke så voldsomt som dette, den skubbede og jagtede bare, den bed ikke :-/
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Ny Klovnfisk

Indlæg af Petercw »

Umiddelbart tænker jeg at det er lidt risikabelt, at købe en ny klovn, som kun er halv størrelse af den du har gående i baljen.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Ny Klovnfisk

Indlæg af MoG »

Kan du fange den gamle ? Tænkte at du måske kunne sætte den gamle i sumpen , så den nye kan falde til i ro og mag, uden at blive jagtet. Måske bare en uge eller to..
Morten
romerlys
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 136
Tilmeldt: tirs 18. maj 2010 10:25
14
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2010

Re: Ny Klovnfisk

Indlæg af romerlys »

Petercw skrev:Umiddelbart tænker jeg at det er lidt risikabelt, at købe en ny klovn, som kun er halv størrelse af den du har gående i baljen.
Jeg kunne læse mig frem til, at det gælder om at finde en klovn der er cirka halv størrelse, så er der større chance for at det er en han, eller udvikler sig til det.

Min sump er desværre ikke stor nok til at have noget gående i :S
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Ny Klovnfisk

Indlæg af Petercw »

Ja handen er jo altid den lille, og den der er under tøflen... jeg håber da at den klare sig :h
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Ny Klovnfisk

Indlæg af Mic4700 »

Romerlys, du har helt ret med størrelsen på din nye percula klovn , den var blevet slagtet på stedet hvis de var lige store percula er en af de mest agressive klovnfisk arter der er. Specielt når din gamle percula er vildtfanget , :h
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Ny Klovnfisk

Indlæg af Hvam »

den store du har er en hun, hvilket de danner køn til.
hvis den du købte gik alene så er det en hun og den vil blive slagtet. ( de kan danne køn fra 1,5-2 cm)
hvis den gik som anden størst er det højestsansynlig en han, og der vil nok ikke gå langtid før de vil gå sammen.
hvis den var en af de mindre i flokken har den ikke dannet køn og vil udvikle sig til en han og de vil kunne gå sammen.

Det er sådan med klovnefisk at de ikke har et køn før der bliver en plads ledig. den største bliver en hun næste en han og resten udvikler ikke køn før der er plads. hvis hunnen dør skifter hannen til hun. dør hannen eller skifter køn til hun, skifter den største af dem som ikke har dannet køn til han. hverken hannen eller hun kan skifte tilbage.

der kan kun værer en hun og en han men mange som ikke har skiftet køn/dannet køn sammen.

klovne bliver ikke dufarvet, de danner farve og stribe efter at værer larve.

håber jeg har lavet det forståligt med det er ikke helt let at skrive med en syg unge på armen.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
romerlys
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 136
Tilmeldt: tirs 18. maj 2010 10:25
14
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2010

Re: Ny Klovnfisk

Indlæg af romerlys »

Så er de første 24 timer gået, og jeg synes det ser lovende ud. Slet ikke nogle bid eller noget mere, blot en blanding af lidt rysten fra den lille klovns side og en lille bitte smule jagt, men ikke noget aggresivt.

Den lille klovn svømmer nu også rundt i hele baljen og spiser osv.
Jeg håber dette er regn på, at det ender lykkeligt. Har vedhæftet lidt billeder.
Vedhæftede filer
foto.JPG
foto 2.JPG
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"