"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nu er der så sten i

Forum hvor du kan se og vise billeder.
Besvar
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Nu er der så sten i

Indlæg af Casper »

Ja så fik jeg sten i.
Det ser måske lidt tomt ud, men der er også kun 40kg i nu.

Vil gerne have lidt kritik på min stenopbygning. Virker den for masiv?
Sandet kommer i så snart jeg har fået taget mig sammen til at få vasket det helt igennem.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ja, det fylder ikke meget!
Sandet skal ikke vaskes igennem, for så er det altsammen i kloaken, og det er jo ikke meningen. Skyl det en smule og ikke mere, især nu hvor du ikke har noget andet i akvariet end sten, betyder det intet at vandet bliver en smule sløret en dags tid eller 2. Men sluk for din retur pumpe, for ellers risikerer du at skummeren koger over.
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Lige et billede til
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Carsten skrev:Ja, det fylder ikke meget!
Sandet skal ikke vaskes igennem, for så er det altsammen i kloaken, og det er jo ikke meningen. Skyl det en smule og ikke mere, især nu hvor du ikke har noget andet i akvariet end sten, betyder det intet at vandet bliver en smule sløret en dags tid eller 2. Men sluk for din retur pumpe, for ellers risikerer du at skummeren koger over.
Thomas fra klovnfisken sagde ellers til mig at det skulle slylles godt igennem da det ellers ville gøre hele akvariet meget mælkehvidt.
Har prøvet at skylle sandet lidt og jeg kan godt se hvad han mener.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Med mindre der skal samle sig meget skidt mellem ens sten skal de have lidt luft så der kan være godt vandflow igennem...

Som nævnt før(men det ser ud til at jeg lige vil nævne det igen :roll: ).....ville jeg have lavet noget pvc rørs rack og stripset dem fast på...

Det kræver mindre sten, giver godt vand flow, giver huler til fisk og skaber ikke en skraldespand til skidt mellem stenene !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Casper: Hvis du vasker sandet , så det er rent, har du sendt 50% eller mere i kloaken, og det er det sgu for dyrt til.
Da du ikke har andet en sten i akvariet, betyder det ikke en brik at vandet bliver hvidt, hvad det alligevel bliver.
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Carsten, undskyld det er ikke Fiji pink levende sand men bare alm. agronite sand.
Thomas sagde at jeg skulle fylde det på først også efter nogle unger hente lidt af hans levende sand fra hans koral ø.

Casper
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Brian skrev:Med mindre der skal samle sig meget skidt mellem ens sten skal de have lidt luft så der kan være godt vandflow igennem...

Som nævnt før(men det ser ud til at jeg lige vil nævne det igen :roll: ).....ville jeg have lavet noget pvc rørs rack og stripset dem fast på...

Det kræver mindre sten, giver godt vand flow, giver huler til fisk og skaber ikke en skraldespand til skidt mellem stenene !
Hvordan ville du så lave rørerne så man kunne stripse dem fast?
har du evt. et link til en som har gjort på denne måde?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Du kan lave det på en billig og en lidt dyre måde :

1) Dyr måde, tag en masse T stykker, 90 graders og noget rør og sammel det i et skellet. Heri borer du en helvedes masse huller, både så der ikke kommer stillestående vand men også så du har masser af huller til strips.
2) Billig måde, skaf nogle mælkekasser eller lign. og sav dem til så du kan stavle sten på dem.

I f.eks mit eget er hele den venstre side :

Billede

Opbygget over noget pvc rørs rack. Nok ser der ud til at være mange sten men faktisk er det et stort hulrum, på 30x35x20cm ! Masser af flow da der sidder en retur dyse derinde, god skjuleplads til fisk og så er det da ikke der skidtet samler sig istedet for i skummeren ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Smart. Man skulle jo evt bruge nogle af de plastik hylder som man bruger til at sætte korallerne på i koral ø'erne.

Casper
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det kunne man, men de er hammer dyre!!
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Når i siger stripse dem fast, er det så med plastik strips, stripset rundt om hele stenen, eller er det ind i nogle af de huller som de levende sten har?
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

enten stripser du dem fast i huller der er der eller bore nogle.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
opelastra
Reactions:

Indlæg af opelastra »

ja jeg har set mange MEGET flotte akvarier der er opbygget med strips der går en 6 mdr så kan man ikke se strips mere og WOW kun din fantasi sætter grænsen
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Brian> Lige en gang til for den langsomme.. Hvad har du sat pvc´en fast til, ud over stenene selvfølgelig??

Peter
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg har jo 2 rør der løber ned i højre og venstre side, som sørger for udblæsning mellem stensætningerne. På disse rør har jeg stripset et rør ud vandret samt et rør lodret - begge fuld af huller(gennem boret med et 10mm bor). Svært at forklare...

Andre laver det med mælkekasser samt andet godt, det vigtigste i mine øjne er at der er et godt flow samt at der er ingen døde zoner.

Jeg har selv lige flyttet hele min højre side rundt da der intet kunne stå på den høje stak sten pga den tunze stream - måske i får billeder af dette en dag !!
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "Billeder"