"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

SeaKlear dosering

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af Petercw »

Thue skrev:så får du jo også ialt 6 sokker hvis du har bestilt dem i linket
Der kan man bare se.
Det er mig som er en klaphat igen igen :K

Så kommer jeg sgu ikke til atmangle filter sokker, hehe :beer:
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af Thue »

hehe nej det kan man jo sige, men du kan så teste for os andre hva str micron der er bedst da du får i 3 forskellige str :-)
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af Petercw »

Ja det kan jeg da, skal nok komme med feedback :GO
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af ChristianJS »

1 mikron??? Det tror jeg I bliver ret trætte af!

Jeg købte en 200 mikron hos Decocean til mit Boyu, og den virker fint! Hvis jeg doserer drypvis får jeg ingen misfarvning af vandet, men filteret clogger til, hvilket jo også er meningen...
Jo mere det clogger, jo bedre filtrerer det jo... Og efterhånden som LaCL og PO4 ophobes i filteret, tgaer det jo mere PO4...

et 1 mikron vil clogge MEGET hurtigt i min optik, og tricket er ikke at have et filter der kan tage AL LaCl man hælder i, tricket er at dosere korrekt, hælder jeg "et skvæt" i, ja så overdoserer jeg i forhold til vandmængden i sumpen, og får dermed fri LaCl i akvariet også, doserer jeg drypvis får jeg behandlet samme mængde vand, men holder reaktionen i sumpen...
At det uklare vand i akvariet så bliver renset gennem filteret, og at LaCl+PO4 ikke i særlig grad bundfældes i akvariet, er en anden snak...
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 560
Tilmeldt: ons 1. dec 2004 21:41
19
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af DennisJ »

Vær også lige opmærksom på at ringen i toppen er lavet af galvaniseret stål, bare så den ikke kommer i kontakt med for meget vand.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af Carsten »

ChristianJS skrev: At det uklare vand i akvariet så bliver renset gennem filteret, og at LaCl+PO4 ikke i særlig grad bundfældes i akvariet, er en anden snak...
Der er ingen af os der kender langtids virkningen af
Lacl. Muligheden for at det nedbrydes og frigiver fosfaten igen er tilstede. Derfor er det vel bedst af få det fjernet fra systemet
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af ChristianJS »

Carsten skrev:
ChristianJS skrev: At det uklare vand i akvariet så bliver renset gennem filteret, og at LaCl+PO4 ikke i særlig grad bundfældes i akvariet, er en anden snak...
Der er ingen af os der kender langtids virkningen af
Lacl. Muligheden for at det nedbrydes og frigiver fosfaten igen er tilstede. Derfor er det vel bedst af få det fjernet fra systemet
Du har helt ret Carsten, men jeg frygter værre ting end at det frigiver fosfaten igen, vi har allerede hørt at det måske kan være giftigt for snegle og muslinger, ophobes flokkulentet i bundlaget, risikerer vi måske værre ting, og at hele akvariet vælter?

Så korrekt dosering og filtrering er IMOP meget vigtigt!
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af Petercw »

Jeg tror da også at doser i små mængder er fint, men ud fra hvad jeg har hørt her, så vil jeg stadig vælge en finere sok end 100/200 micron

Jeg kan ikke forestille mig, at en 200 micron filtre bedre, blot fordi du dosere mindre mængder.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af ChristianJS »

Petercw skrev:Jeg tror da også at doser i små mængder er fint, men ud fra hvad jeg har hørt her, så vil jeg stadig vælge en finere sok end 100/200 micron

Jeg kan ikke forestille mig, at en 200 micron filtre bedre, blot fordi du dosere mindre mængder.
Selvfølgelig filtrerer den ikke bedre end en 1 mikron, det siger sig selv, men hvis den 1 mikron er så besværlig at bruge, at det ikke virker i praksis, eller bliver stoppet så hurtigt, at den løber over, eller man fjerner den, er den jo dårligere end en 200 mikron der bliver siddende.

LaCl er et flokkulent, dvs. lavet til at få flokkuleret PO4, så det kan fjernes som større partikler, oprindeligt i sandfiltre i pools, som har noget større åbning end 200 mikron...
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af Thue »

ChristianJS skrev:
Carsten skrev:
ChristianJS skrev: At det uklare vand i akvariet så bliver renset gennem filteret, og at LaCl+PO4 ikke i særlig grad bundfældes i akvariet, er en anden snak...
Der er ingen af os der kender langtids virkningen af
Lacl. Muligheden for at det nedbrydes og frigiver fosfaten igen er tilstede. Derfor er det vel bedst af få det fjernet fra systemet
Du har helt ret Carsten, men jeg frygter værre ting end at det frigiver fosfaten igen, vi har allerede hørt at det måske kan være giftigt for snegle og muslinger, ophobes flokkulentet i bundlaget, risikerer vi måske værre ting, og at hele akvariet vælter?

Så korrekt dosering og filtrering er IMOP meget vigtigt!
Jeg er helt med at man ikke kende helt langtids effekten på det endnu, men tror nu det stille og roligt kommer mere på markedet. I min verden når nu tropic marin har lavet et tilsvarende produkt som også er baseret på lacl så føler jeg mig noget mere rolig i sindet, og ikke så nervøs ved og bruge det. De er da et firma man har kunne stole på i gennem mange år
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af PoulD »

ChristianJS skrev:1 mikron??? Det tror jeg I bliver ret trætte af!
Tror måske du kommer lidt halvt ind i tråden Christian. Kan ikke lige se der er nogen der har har tænkt sig, at bruge 1 mikron poser.
Når 1 mikron blev nævnt i mit indlæg var det kun som eksempel på hvor meget flow man kan få igennem SELV en 1 mikron pose (200GPM).
5 my er den størrelse JEG ville bruge hvis jeg brugte LaCl3 (og så ville jeg leve med at det skulle renses/skiftes tit).
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af Kasper j. »

Med hensyn til at filterposen på et tidspunkt vil stoppe til, kan man så ikke bare fjerne den efter 12 timer ? Så har skidtet ved reageret færdigt ?

Jeg har tænkt mig kun at køre seaklar en gang om ugen ligesom Peder gør.

Men jeg tror at jeg vil skrive til det firma og høre hvor meget flow deres filterposer kan klare.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af Petercw »

Er det ikke bare at købe en sok og teste?
Det er jo ikke fordi de koster en formue :)
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af Carsten »

Thue skrev: Jeg er helt med at man ikke kende helt langtids effekten på det endnu, men tror nu det stille og roligt kommer mere på markedet. I min verden når nu tropic marin har lavet et tilsvarende produkt som også er baseret på lacl så føler jeg mig noget mere rolig i sindet, og ikke så nervøs ved og bruge det. De er da et firma man har kunne stole på i gennem mange år
Hvad hedder det middel som Tropic marine har lavet??
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af Kasper j. »

Petercw skrev:Er det ikke bare at købe en sok og teste?
Det er jo ikke fordi de koster en formue :)
De har jo mange forskellige slags, så jeg synes at det er lidt lettere, hvis man spørger hvilken filterpose som er bedst egnet, i stedet for at købe en af hver :GO
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af Thue »

Carsten skrev:
Thue skrev: Jeg er helt med at man ikke kende helt langtids effekten på det endnu, men tror nu det stille og roligt kommer mere på markedet. I min verden når nu tropic marin har lavet et tilsvarende produkt som også er baseret på lacl så føler jeg mig noget mere rolig i sindet, og ikke så nervøs ved og bruge det. De er da et firma man har kunne stole på i gennem mange år
Hvad hedder det middel som Tropic marine har lavet??
det hedder elimi phos rapid
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af Carsten »

Nu fandt jeg det!
Det lader også til at andre firmaer er begyndt at gå ud af den vej.
microbe lift laver noget de kalder
Microbe Lift Phosphate Remover
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af PoulD »

ChristianJS skrev: . . .
LaCl er et flokkulent, dvs. lavet til at få flokkuleret PO4, så det kan fjernes som større partikler, oprindeligt i sandfiltre i pools, som har noget større åbning end 200 mikron...
men der er vel heller ikke mange som, bevidst, i deres swimmingpools holder fisk og bløddyr med sarte UV respirationsorganer der så vil fungere som et finere filter?

Og selv om man måske ikke holder kirurger eller sarte bløddyr er det vel ikke utænkeligt, at andre fisk/dyr kan få det dårligt selv om de ikke umiddelbart viser tegn på det? Dyrene kan jo ikke selv fortælle hvis de med tiden udvikler respirationsorganer som folk der arbejdede på eternitfabrikken i 1950'erne eller søvminearbejdere i Bolivia

En anden ting ved at bruge for groft filter er, at selvom LaO4P der måtte være udfældet i DT nok ikke umiddelbart er genopløseligt, så er jeg ret sikker på det vil opløses hvis pH bliver tilstrækkelig lav. Og hvor er pH som regel ekstremt lav? I mavesækken på de fleste levende skabninger.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af ChristianJS »

PoulD skrev:
ChristianJS skrev: . . .
LaCl er et flokkulent, dvs. lavet til at få flokkuleret PO4, så det kan fjernes som større partikler, oprindeligt i sandfiltre i pools, som har noget større åbning end 200 mikron...
men der er vel heller ikke mange som, bevidst, i deres swimmingpools holder fisk og bløddyr med sarte UV respirationsorganer der så vil fungere som et finere filter?

Og selv om man måske ikke holder kirurger eller sarte bløddyr er det vel ikke utænkeligt, at andre fisk/dyr kan få det dårligt selv om de ikke umiddelbart viser tegn på det? Dyrene kan jo ikke selv fortælle hvis de med tiden udvikler respirationsorganer som folk der arbejdede på eternitfabrikken i 1950'erne eller søvminearbejdere i Bolivia

En anden ting ved at bruge for groft filter er, at selvom LaO4P der måtte være udfældet i DT nok ikke umiddelbart er genopløseligt, så er jeg ret sikker på det vil opløses hvis pH bliver tilstrækkelig lav. Og hvor er pH som regel ekstremt lav? I mavesækken på de fleste levende skabninger.
Kære Poul, må jeg henvise til hvad jeg skrev her:
ChristianJS skrev:
Carsten skrev:
ChristianJS skrev: At det uklare vand i akvariet så bliver renset gennem filteret, og at LaCl+PO4 ikke i særlig grad bundfældes i akvariet, er en anden snak...
Der er ingen af os der kender langtids virkningen af
Lacl. Muligheden for at det nedbrydes og frigiver fosfaten igen er tilstede. Derfor er det vel bedst af få det fjernet fra systemet
Du har helt ret Carsten, men jeg frygter værre ting end at det frigiver fosfaten igen, vi har allerede hørt at det måske kan være giftigt for snegle og muslinger, ophobes flokkulentet i bundlaget, risikerer vi måske værre ting, og at hele akvariet vælter?

Så korrekt dosering og filtrering er IMOP meget vigtigt!
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af Petercw »

Jeg ser absolut ingen logik i at bruge et grovere filter, når vi ved at det ikke tager det hele.

Jeg vælger nogle finere filter sokker og ser ingen grunde til at gøre anderledes.
Hvorfor tage chancen?
Så hellere rense sokken lidt oftere...
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af Carsten »

Fandt lige nogle enkelte 5 Microns sokker
http://www.ebay.com/itm/18-5-MICRON-FIL ... 27d9f99197" onclick="window.open(this.href);return false;

Nogen som er med på en bestilling??
Svar i pb senest midnat.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af Thue »

Carsten skrev:Fandt lige nogle enkelte 5 Microns sokker
http://www.ebay.com/itm/18-5-MICRON-FIL ... 27d9f99197" onclick="window.open(this.href);return false;

Nogen som er med på en bestilling??
Svar i pb senest midnat.
Jeg går og venter på de sokker du henviser til, bestilte dem i sidste weekend, så dem glæder jeg mig til og teste :biggrin:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af Carsten »

Foreløbig er der bestillinger på 6 sokker. Skal vi ikke længere op??
Hvis der er bestillinger på 10 stk. Vil de koste 55 kroner pr. stk. incl dansk porto. en pris som muligvis kan blive mindre, hvis han er indstillet på at give lidt rabat.
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af Steen »

Jeg kunne godt bruge et par sokker Carsten.
Så er vi oppe på 8 stk.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af Carsten »

Steen skrev:Jeg kunne godt bruge et par sokker Carsten.
Så er vi oppe på 8 stk.
Det er noteret!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af Carsten »

Jeg prøvede at hælde noget seaklear i overløbet efter at have lavet en primitiv sok af noget 30 Micron stof. Lantanumen smuttede lige igennem det. Så det skal forhåbenligt ikke være finere end de 5 micron
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af ChristianJS »

Med frygt for at danse polka i spinatbedet (igen), så har jeg enten misforstået noget, eller også er der noget andet tosset, men:

Som jeg har sagt tidligere, er LaCl et flokkulent, det binder altså PO4'en i større partikler, der kan filtreres fra, ren LaCl (som ikke har reageret med PO4), ræser direkte gennem filteret, det skal have tid til at reagere og danne større partikler.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: SeaKlear dosering

Indlæg af Carsten »

ChristianJS skrev:Med frygt for at danse polka i spinatbedet (igen), så har jeg enten misforstået noget, eller også er der noget andet tosset, men:

Som jeg har sagt tidligere, er LaCl et flokkulent, det binder altså PO4'en i større partikler, der kan filtreres fra, ren LaCl (som ikke har reageret med PO4), ræser direkte gennem filteret, det skal have tid til at reagere og danne større partikler.
Det har bundet fosfaten i overløbet, for vandet der blev hvidt. Og jeg kunne se det hvide snask sive/løbe gennem nettet.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"