"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Bergenser´s 162Liters projekt

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
14
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bergenser »

Hej Bo
Sumpen er 49cm x 31cm
Skummerrummet er 24.5cm x 31cm
Refugium er 18cm x 15.5cm
Returkammer 13cm x 15.5cm
Friskvandskammer er 9 cm x 31 cm
Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 397
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 23:47
12
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Hadsten

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bo Steen »

Tak for det :GO

Nu er jeg blevet rigtigt godt inspirereret af dig & Dyhrs. Dejligt at I gider at dele jeres viden :)

Så nu må vi se, om jeg får kastet mig ud i ombygningen.
Hilsen Bo)
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af TOSTRA »

Sker der noget nyt? :-)
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
14
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bergenser »

Ja, det har været lidt nærigt med updates herfra...
Egentlig har akvariet fået lov at passe sig selv...
Der fodres med frost hver anden dag, en minimal potion. Desuden tilsættes KH buffer dejligt, ca. 6ml.
Efter langt tid med 0 fosfat og 0 nitrat valgte jeg for sjov at se om SPS kunne trives, så der blev købt 2 frags. Acroer, som jeg ikke har kunne identificere endnu... hvis der er nogen der kan spotte varianterne, må i gerne rejse flaget. Det grønne fragment ser ud til at klare sig godt med god polypudfoldelse. Til gengæld ser den anden type trist ud... Da jeg købte det var det creme/lysebrunt, det er blevet mere brunt/rødligt og jeg har lagt mærke til at bunden af korallen begynder at dø...Jeg overvejer at klippe toppen af dem og smide dem op på første sal, så de får mest muligt lys. Er der nogen input til dette?
Koraller ser således ud:
pic2.png
pic3.png
Den grønne acro:
pic1.png
Efter isætning af de 2 fragmenter har jeg fået lidt cyano, som er begyndt at bekymre mig lidt. Det ser således ud.
pic4.png
Mine målinger:
PH = 8
KH = 7
MG = 1500
CA = 500
No3 = 0
Po4 = 0.08 (red sea pro)
Salinitet = 1.024
Som det kan ses er min Po4 steget markant. Jeg har netop skiftet ROWA i reaktoren og kører desuden med cheato alger i sumpen. Så jeg er lidt i tvivl hvor pokker det Po4 pludselig kommer fra?
Her er et af akvariet som det ser ud idag:
pic5.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af crazy seahorse »

Et af standard svarene når man kigger på RC sps identifikation tråden er, at de er for små til at man kan give en korrekt id.

Den lidt tykke af dem kunne være A. humilis, men de er ikke så tit til at få fat på som frags. De vokser ret langsomt.
Så det bliver rent gætværk. Kan du ikke få det at vide der hvor du fik dem?

Den hvide kant KAN være en vækst kant, men det kan også være et lidt skidt tegn.
Under alle omstændigheder så er de ikke ret glade for en høj Po4, men det ved du jo allerede.
Men det er en god idé med så meget lys som muligt. Så bare op på første med dem.

Jeg tror ikke at det er pga de nye frags du har lidt cyano.
Dat kan måske have noget med din stigning i Po4 at gøre.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
14
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bergenser »

crazy seahorse skrev:Et af standard svarene når man kigger på RC sps identifikation tråden er, at de er for små til at man kan give en korrekt id.

Den lidt tykke af dem kunne være A. humilis, men de er ikke så tit til at få fat på som frags. De vokser ret langsomt.
Så det bliver rent gætværk. Kan du ikke få det at vide der hvor du fik dem?

Den hvide kant KAN være en vækst kant, men det kan også være et lidt skidt tegn.
Under alle omstændigheder så er de ikke ret glade for en høj Po4, men det ved du jo allerede.
Men det er en god idé med så meget lys som muligt. Så bare op på første med dem.

Jeg tror ikke at det er pga de nye frags du har lidt cyano.
Dat kan måske have noget med din stigning i Po4 at gøre.

Erik
Tak for dit svar Erik
I forhold til den acro med døende væv i bunden, ville det være en ide at klippe de sunde spidser af ?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af crazy seahorse »

Bergenser skrev:
crazy seahorse skrev:
Den hvide kant KAN være en vækst kant, men det kan også være et lidt skidt tegn.
Under alle omstændigheder så er de ikke ret glade for en høj Po4, men det ved du jo allerede.
Men det er en god idé med så meget lys som muligt. Så bare op på første med dem.


Erik
Tak for dit svar Erik
I forhold til den acro med døende væv i bunden, ville det være en ide at klippe de sunde spidser af ?
Sorry for det sene svar.
Hvis det kryber opad, så er den eneste måde at fragge den.
Du skal sørge for at der er sundt væv et stykke op under der hvor du klipper. Du skal have sundt væv på begge sider af snittet.
Kommer der blot en lille smule af det døde væv med er der en stor sandsynlighed for, at det forsætter.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
14
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bergenser »

crazy seahorse skrev:
Bergenser skrev:
crazy seahorse skrev:
Den hvide kant KAN være en vækst kant, men det kan også være et lidt skidt tegn.
Under alle omstændigheder så er de ikke ret glade for en høj Po4, men det ved du jo allerede.
Men det er en god idé med så meget lys som muligt. Så bare op på første med dem.


Erik
Tak for dit svar Erik
I forhold til den acro med døende væv i bunden, ville det være en ide at klippe de sunde spidser af ?
Sorry for det sene svar.
Hvis det kryber opad, så er den eneste måde at fragge den.
Du skal sørge for at der er sundt væv et stykke op under der hvor du klipper. Du skal have sundt væv på begge sider af snittet.
Kommer der blot en lille smule af det døde væv med er der en stor sandsynlighed for, at det forsætter.

Erik
Tak for dit svar Erik..
Jeg havde bange anelser allerede da jeg skrev sidste indlæg, så jeg gjorde som du har beskrevet i ovenstående svar.
Nu er det bare at vente og se om de kommer sig :)
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"