"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

54 liter nano - 60 liter sump - LPS og softies

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af Meller »

jo jeg vil også gerne sulte dem ud :)
den turbo snegl jeg har fået har ikke lavet noget endnu, men det er nok fordi den er i Nassarius familien, så den ligger bare i sand bunden og venter på der falder mad rester ned? :) desuden er turbosnegle store, det er ikke så pænt i så små akvarier, så heller en bunke små mindre effektive :)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

Meller skrev:jo jeg vil også gerne sulte dem ud :)
den turbo snegl jeg har fået har ikke lavet noget endnu, men det er nok fordi den er i Nassarius familien, så den ligger bare i sand bunden og venter på der falder mad rester ned? :) desuden er turbosnegle store, det er ikke så pænt i så små akvarier, så heller en bunke små mindre effektive :)
Ja, det er der jo ikke meget 'turbo' over :dizzy:
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af Meller »

hehe nej :p men vidste ikke lige den opførte sig sådan, havde også bestilt to fik dog kun en, men det ser vidst ud til at være fint nok :)
overvejer de her snegle, også en 2 stykker af hver, mener ikke de skulle blive ret stor, af hvad jeg kan læse :p
http://www.dejongmarinelife.nl/inverts/ ... pupillus/1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dejongmarinelife.nl/inverts/ ... us-snail/1" onclick="window.open(this.href);return false;

men den her tråd er vidst ikke beregnet til det her :p den skal jo handle om dit system :p eller ligger den under Nano Reef fordi det skal være lidt bredere? :)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 350
Tilmeldt: tirs 12. feb 2013 21:42
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af niko9260 »

Jeg syntes nu du er kommer meget. Godt igang ser det ud til bare rigtigt trist med dine Zoa's men håber du får det til og køre
mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

Meller skrev:hehe nej :p men vidste ikke lige den opførte sig sådan, havde også bestilt to fik dog kun en, men det ser vidst ud til at være fint nok :)
overvejer de her snegle, også en 2 stykker af hver, mener ikke de skulle blive ret stor, af hvad jeg kan læse :p
http://www.dejongmarinelife.nl/inverts/ ... pupillus/1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dejongmarinelife.nl/inverts/ ... us-snail/1" onclick="window.open(this.href);return false;

men den her tråd er vidst ikke beregnet til det her :p den skal jo handle om dit system :p eller ligger den under Nano Reef fordi det skal være lidt bredere? :)
Hehe. Det gør nu ikke så meget, at tråden bliver 'lånt' ;) Egentlig burde den nok ligge under brugerakvarier, men jeg har bare aldrig fået bedt en mod om at flytte den.
Kan man ikke købe snegle hos din lokale fiskepusher? Det virker da lidt nemmere end at skulle have dem helt fra Holland?
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

niko9260 skrev:Jeg syntes nu du er kommer meget. Godt igang ser det ud til bare rigtigt trist med dine Zoa's men håber du får det til og køre
Tak for det :) Jeg håber også selv meget at de kommer på ret køl igen. Har planer om at gøre hele den store sten til venstre til en 'zoa garden'. så det ville være kedeligt hvis de alle sammen kradsede af til at starte med.
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af Meller »

jeg bor i sæby :p tror kun der er styr på dyr i ålborg, ca. 50 km væk, hvor priserne er 3 gange så høre som hos troels og lotte, også har de døde og syge fisk i deres akvarier, ikke noget jeg har lyst til at støtte...
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

Nej, okay. Det kan jeg da godt se. Så er der jo ikke andet at gøre, end at vente til deres næste tur.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

Tænker at jeg lige vil komme med en lille kort update.
Rejerne gør virkeligt deres job godt! På trods af at jeg nok havde på den kedelige side af 50 glasroser i mit lille akvarie, har de allerede gjort et rigtig godt indhug i dem, og jeg vil skyde på at de nok har gjort endeligt kål på dem i løbet af næste uge. Ikke dårligt!
Desværre ser det ikke helt så godt ud for mine zoa'er, eller i hvert fald nogle af dem. Området hvor de grønne virkede til at dø sprdte sig, så jeg besluttede at dele kolonien, og prøve at isolere den syge del. Desværre ser det ikke ud til at have virket, og dem der står på den 'raske' del ser også mere og mere slatne ud. Det gælde dog kun for de grønne, og det virker ikke til at mine water melons er påvirkede. Lidt sært, men trods alt rart hvis det kun er den ene type der ender med at gå til. Kræver de grønne måske mere lys end de andre?

Ud over det, går livet sin vante gang i det lille akvarie :)

-God bededagsferie
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

Efter der er kommet lidt nyt lys over det lille rev (de to rør er blevet udviddet med 12x3 watt dioder) skød jeg lige et par hurtige billeder.
8737418189_fbfd04cd04_k.jpg
8737470953_e8ee2fde08_k.jpg
8738591568_861d50803f_k.jpg
Det næste projekt bliver at få bugt med de alger jeg har på bundlaget.

Wurdemannierne har i øvrigt gjort kort process med glasroserne. Desværre havde de også smag for stomatellasnegle. Så dem har jeg så ikke flere af i DT :wc:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af TOSTRA »

Vilde zoa's :-)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

TOSTRA skrev:Vilde zoa's :-)
Ja, dem er der gang i. :)
Faktisk er det jo bare helt almindelige Water Melon zoaer. Lyset snyder en anelse på billedet, men jeg vil nu alligevel påstå at de er endnu federe i levende live - og specielt under det blå lys alene. Så bliver de grønne også nærmest selvlysende.
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af toni »

Ja de ser vildt godt ud de zoa! Farven springer lige i øjnene :GO
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

Forpulede wurdemannier!
Jeg stod her til morgen op til en af mine fine wurdemannirejer, der sad og gjorde sig til gode med en euphyllia. SÅ var det nok og begge rejer fik en enkeltbillet til sumpen.
Jeg har haft fornemmelsen af at de havde fået smag for koraller, de sidste par dage, da jeg både syntes jeg har set dem nippe til min sarchophyton og en zoa, men nu blev en af dem taget med fingrene i kagedåsen. SLUT!

Der kommer nok en reje eller to, der er meget glade for glasroser, til salg, når de har ryddet min sump for samme -- hvis der da er nogen der tør få dem i deres akvarie :h
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 682
Tilmeldt: søn 21. jun 2009 18:07
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejgaard

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af Tobias »

Hvis de er tossede med glasroser, så sender du dem bare til Tranbjerg! Så må jeg se hvad jeg gør af dem, når de smager på mine koraller :P

Fik du købt noget godt ude ved Nordic Reef? :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg tænkte godt på dig da jeg skrev det ;) Det kan være vi kan finde ud af lidt bytteri...
Og ja, de fik gjort kål på mine i en ruf, så mon ikke også de ville være glade for dine.

Ja, det endte med en lille sten med lidt zoaer på. Lidt lyserøde og lidt lilla med orange og gule skørter. Har dine foldet sig ud? Så må du jo huske at lægge billeder op ;)
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 682
Tilmeldt: søn 21. jun 2009 18:07
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejgaard

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af Tobias »

Det ville være rart - jeg er ved at være godt trætte af de glasroser!

Mine har foldet sig ud, men holder lige lidt igen med billederne indtil mit nye omvendt osmoseanlæg ankommer - akvariet er knap så flot med alger :P
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

Ja, det er klart :)
Jeg skriver lige til dig når de har spist hvad jeg har af glasroser i min sump. Så finder vi ud af noget.
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af TOSTRA »

Er du sikker på, at det ikke er kamelrejer, du har?
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

Ja, det er jeg helt sikker på.
De har ikke nogen 'pukkel', og de æder gladeligt glasroser, så der er ikke umiddelbart noget der tyder på at de skulle være kamelrejer ;)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

Noget helt andet er, at min salinitet lige så stille er på vej til at stabilisere sig på de ønskede 1.026.
Mine grønne zoaer har ellers set ud til at have det helt utrolig dårligt, og har haft dårlig polypudfoldelse, hvis nogen overhovedet. Nu ser det imidlertid ud til at der er en del af polypperne der er stået helt af, mens de resterende er begyndt at se rigtig godt ud. Så det virker til at det nok har været en konsekvens af den høje salinitet. Det samme med min sarcophyton, der efter et par uger kun havde tentaklerne fremme meget kort hver dag, er i de sidste par dage begyndt at komme frem igen. Og endelig har mine klovne også haft nogle uforklarlige mørke pletter, som jeg først troede var forbrændinger fra glasroser, men som først er begyndt at forsvinde efter at saliniteten er sænket. Jeg har læst lidt frem og tilbage, og så vidt jeg har kunnet finde ud af, kan høj saltkoncentration faktisk godt medføre misfarvninger hos klovne.
Om disse forbedringer rent faktisk har været betinget af saliniteten er selvfølgelig svært at fastslå med sikkerhed, men det er i hvert fald påfaldende at det hele ser ud til at have forbedret sig efter at jeg har ændret på det.
Én ting er i hvert fald sikkert: Jeg er færdig med flydemålere!!! :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

I dag har jeg taget en sten op, da den var godt fyldt med røde makroalger, som så ud til at være ved at overtage hele stenen. Så den ligger i klorin til de er udraderede. Egentlig var det meningen at den skulle i igen. Men nu, da den er kommet op, er jeg kommet helt i tvivl. Syntes egentlig at det ser helt godt ud med den ekstra luft.
Billede
Ellers går det fint med vandværdierne. Saliniteten er der styr på, og jeg er ved at hæve KH, og får derefter styr på Ca også. Jeg tror jeg er ved at få lidt PO4, da der er kommet lidt cyano ved mine zoaer. Så det ender nok med at jeg må have noget GFO i en reaktor.

Og så er der i øvrigt kommet en lille kardinal i akvariet. Jeg har fået den af FEM64 her fra forummet, da han ikke kunne have den i sit opdrætsakvarie mere, og så bliver den her indtil den er ved at være for stor til at jeg kan have den.
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af TOSTRA »

Jeg fjernede lidt cyano igår ved mine zoa's, og jeg blev overrasket over, hvor godt en tandbørste virker.
Det skulle du prøve :-)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

Tak for tippet :)
Sidste sommer kom jeg hjem fra en ferie, til et planteakvarie der så sådan her ud
IMG_0270.JPG
Så det med at fjerne cyano manuelt er jeg HELT med på ;)

Men som sagt, går jeg efter at udrydde kilden, og forsøger at fjerne PO4 i stedet.

ps. Det er et godt tip, i øvrigt :-) Tandbørste og pincet, så kommer man langt.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af TOSTRA »

Ja selvfølgelig skal man gå efter kilden, men det er også meget godt, at det ikke bliver værre.
Hvis man har set det behøver det jo ikke at blive for at minde en om, at der er noget galt. Så ved man det godt...

Forresten, flot akvarie :-)
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
15
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af TNielsen »

Syntes da næsten du skal undlade den sten, det ser rigtig fint ud uden!

Fin balje, og kanon billed af polypperne!
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

Tak for det, begge to :)

Jeg tror også at det ender med at stenen bare ryger i sumpen. Nu når jeg har vendet mig til det uden, syntes jeg egentlig også at det er meget bedre uden den.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

Nå. Jeg sidder herhjemme og keder mig på en lørdag aften, og det kan selvfølgelig kun betyde update :)
Jeg har fået gang i doseringen, og har også fået installeret en lille reaktor, hvori jeg kører med ROWAphos. Lige nu er der 2½ tsk i, da det sådan ca er hvad jeg kunne læse mig til var passende. Er det helt i skoven til mine 70 liter vand?
Jeg har stadig nogle problemer med cyano, men håber på at rowaen kan afhjælpe dette. Men ellers har jeg også skruet lysperioden ned fra 12 timer samlet til 10 timer. Det kunne nok også have betydning, tænker jeg. Da jeg var på indkøb til min reaktor, kom jeg til at købe min første SPS; en montipora capricornis. Det var nok lidt dumt, da mine værdier ikke er helt i skabet endnu, men den var billig og flot, så jeg tænkte at den jo kunne bruges som en lille tester. Her, efter et par dage, ser den dog ikke ud til at være ligefrem døende. Polypperne er fremme, og farverne der lidt så ud til at være på retur, da jeg smed den i, er også fint tilbage igen. Alt i alt, vil jeg sige at jeg er fortrøstningsfuld :) Dog kom jeg til at kvække et lille hjørne af den, da jeg forsøgte at få den af fragmentstenen, den sad på. Dette lod sig dog ikke gøre, og jeg har forsøgt mig med at sætte stykket fast igen. Det kunne jo tænkes at det får vækst og 'flyder sammen' med den store del.
Hvad gør man ellers med fragmentsten? Lade man dem sidde på, eller hvordan. Jeg syntes ikke at jeg kan placere korallen helt optimalt med sådan en klodset sten under.

Og så et par billeder :)
Billede
Min første SPS
Billede
Kollegieakvariet :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

Der er efterhånden kommet en god håndfuld nye koraller i, så det må være tid til et billede
9260449627_519e9927f2.jpg
De to montier der står på sandet har ikke fundet deres endelige plads, og den store skal nok videre, da den fylder lige rigeligt, syntes jeg. Og så er nogen af de nye koraller ikke lige i den bedste form, men farven kommer forhåbentligt :-)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

Det gule på plademontien kan jeg i øvrigt ikke se i levende live. Det må være kameraet der driller.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"