"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

nyUPDATE (31.09)! ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3767
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

nyUPDATE (31.09)! ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af charlie saltvand »

Så er der gået 4 måneder siden opstarten af dette akvarie.
Jeg har lavet et nyt indlæg SIDST i denne tråd om hvordan det går nu.
Har også lagt sidste nye fotos ind med lidt nye koral frags, mit nye DIY byggede lampelåg til rsm 130 i akryl, nyt DIY overløb mm. så se glad med sidst i tråden :y
Charlie


Hej her på siden :P skønt med et forum for denne dejlige hobby. Som skrevet i emnefeltet er jeg ny/gammel indenne hobby, forstået på den måde at jeg har holdt pause side 1988, altså i 25 år!! Jeg kan se herinde at der er sket en del forbedringer, osær inden for lys og kemi, hvilket et fedt, da man så kan have og dyrke mange af de flotte koraller. Skønt.
I slut firserne kunne man kun få kenya-agtige ting og div. Anemoner hvis man eller turde binde an med det.

Nå, jeg vil gerne have nogle råd og nogle af alle jeres erfaringer, da jeg mener erfaringer er GUD og fordi jeg gerne vil så godt som muligt igang.

Jer er begyndt at se på netter efter akvarie og teknik stumper, har ikke travlt, så slår til når det rigtige tilbud viser sig (nyt eller brugt) og for at "læse op på stoffet"

Mht størrelse tænker jeg at det vi har plads til er 100-300 liter display tank og 50-100 liter sump. Har ikke specielle ønsker mht. Fisk, men vil gerne forsøge at lave avl, nogle ideer og erfaringer med dette?

Jeg har gode erfaringer m at køre med sump og vil gerne gøre dette igen. Jeg har, siden jegnhavde saltvand sidst fået en MEGET BESTEMT INDRETNINGS EKSPERT, som sambo og vil derfor gerne have en tank med bare lidt wife-faktor, så hjemmet her kommer helt bestemt IKKE til at ligne planteimporten eller andet mht. Pvc rør,hængende lamper osv. ...... så hvordan løses dette bedst, når man samtidigt ikke er mange millionær? Nogle råd?

En ting jeg ikke tror har ændret sig på de 25 år jeg har været væk er at " jo mere vand' jo bedre" men her slår hensynet til INDRETNINGS EKSPERTEN og husfreden til igen, så det jeg har tænkt mig er fx en RED SEA tank på 130 eller 250 liter og en sump til dette, er der nogle der har erfaringer med det? Her kommer lige en stribe spørgsmål:
Duer red sea efter hensigten ?
Er de bedre en de andre "all in" tanke? De er dyrere! Er det navnet eller er der bedre tilbehør? = skummer osv?
Larmer de?
Blir den type akvarie for varm?
Kan man dyrke lps og sps koral m de der T5 rør? Tror ikke jeg har mod på at begynde at samle lampe selv!

Jeg vil som nævnt gerne have sump, så jeg ikke skal rode for meget i selve tanken, sump køler også vandet lidt ned er min erfaring, vil gerne have et refugium m langsom gennemstrømning og lys til storbladet alger. Kunne re-fille m ferskvand osv osv i sumpen.
Kan man m lidt snilde lave sump til red sea og de andre typer all-in tanke? Hvad er jeres erfaringer?

Jeg vil MEGET på besøg hos nogle af jer og se hvad i har lavet af akvarie, høre jeres erfaringer osv. Så jeg gir kage hvis du inviterer :GO

Jeg bor i Roskilde og glæder mig til at komme igang! Så skriv her eller pr PB eller send mog en sms på 20258913 hvis du ENTEN vil vise dit anlæg frem eller har noget til salg du tror jeg kan bruge ift. Hvad jeg har beskrevet ovenfor.
Vh. Charlie
Senest rettet af charlie saltvand man 30. sep 2013 19:26, rettet i alt 3 gange.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af Flemming »

Hej Charlie,
Jeg bor i Lejre - 12km fra dig. Du skal være velkommen forbi til en snak.
Hilsen Flemming
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af Carsten »

Der er ingen problemer med at holde koraller under T5 rør, blot der er nok af dem.
Men hvorfor ikke kigge efter en led lampe, pt. er er et par radion lamper til salg. sådan 2 stk vil være fin belysing over et 250-300 liter.

Angående opdræt, så er er ikke rigtigt noget som har wife-faktor. Det vil komme til at fylde og rode. Der skal en masse plankton til og en masse vandskifte.
De fisk som er "lettest" af opdrætte er klovnfisk, og andre jomfrufisk.
Af kardinal fisk er Kaudernni så absolut den letteste, ungerne lukkes ud i en størrelse så de er klare til artemia. Men mange af de andre kardinal fisk er også intersante, men ungerne microskopiske.
Visse typer Pseudochromis er også til at opdrætte og Pseudochromis fridmanni opdrættes i Dk, men ikke i nogle større antal.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3767
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af charlie saltvand »

Flemming skrev:Hej Charlie,
Jeg bor i Lejre - 12km fra dig. Du skal være velkommen forbi til en snak.
Hilsen Flemming
Hejsa Flemming, det lyder super! Stiller meget gerne op. Send mig en pb eller sms, så vi kan finde ud af noget. :W hvilke kage ønsker du? :y

Ses!
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3767
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af charlie saltvand »

Carsten skrev:Der er ingen problemer med at holde koraller under T5 rør, blot der er nok af dem.
Men hvorfor ikke kigge efter en led lampe, pt. er er et par radion lamper til salg. sådan 2 stk vil være fin belysing over et 250-300 liter.

Angående opdræt, så er er ikke rigtigt noget som har wife-faktor. Det vil komme til at fylde og rode. Der skal en masse plankton til og en masse vandskifte.
De fisk som er "lettest" af opdrætte er klovnfisk, og andre jomfrufisk.
Af kardinal fisk er Kaudernni så absolut den letteste, ungerne lukkes ud i en størrelse så de er klare til artemia. Men mange af de andre kardinal fisk er også intersante, men ungerne microskopiske.
Visse typer Pseudochromis er også til at opdrætte og Pseudochromis fridmanni opdrættes i Dk, men ikke i nogle større antal.
Hej Carsten. Tak for indput :wink:
Jeg kan have plankton baljer stående i skur ( det er mit domæne! Endnu) :T , såh måske jeg kan få gang i noget opdræt om nogle år? Jeg tjekker lige den lampe du nævner, men hvad er fidusen egentligt? Er de ikke meget dyrer i strøm? Og varmer vildt meget? Er det farve temp der er bedre?
Vh. Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: lør 4. aug 2012 12:31
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af DrMonty73 »

Hej

Og velkommen tilbage :)

Jeg har et BOYU 130, lidt det samme som et RSM 130.
Jeg synes de virker fint. Og man kan altid modde efter behov.

Jeg har skiftet T5 ud med LED i mit. Og så er næste projekt en ny skummer og nok en ny retur. Da jeg ikke umiddelbart er helt tilfreds med skummer og synes returen larmer lidt.

Hvis du vil se et lille BOYU i drift, så er du også velkommen i Slagelse :)

Mvh
Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af Carsten »

charlie saltvand skrev:
Carsten skrev:Der er ingen problemer med at holde koraller under T5 rør, blot der er nok af dem.
Men hvorfor ikke kigge efter en led lampe, pt. er er et par radion lamper til salg. sådan 2 stk vil være fin belysing over et 250-300 liter.

Angående opdræt, så er er ikke rigtigt noget som har wife-faktor. Det vil komme til at fylde og rode. Der skal en masse plankton til og en masse vandskifte.
De fisk som er "lettest" af opdrætte er klovnfisk, og andre jomfrufisk.
Af kardinal fisk er Kaudernni så absolut den letteste, ungerne lukkes ud i en størrelse så de er klare til artemia. Men mange af de andre kardinal fisk er også intersante, men ungerne microskopiske.
Visse typer Pseudochromis er også til at opdrætte og Pseudochromis fridmanni opdrættes i Dk, men ikke i nogle større antal.
Hej Carsten. Tak for indput :wink:
Jeg kan have plankton baljer stående i skur ( det er mit domæne! Endnu) :T , såh måske jeg kan få gang i noget opdræt om nogle år? Jeg tjekker lige den lampe du nævner, men hvad er fidusen egentligt? Er de ikke meget dyrer i strøm? Og varmer vildt meget? Er det farve temp der er bedre?
Vh. Charlie

T5 er hurtigt på vej ud. Rørene skal skiftes ofte, og så varmer de ret meget.
Skal du have så meget lys at du kan holde SPS, så skal der mange rør til.

LEd lys er dyrere i anskaffelse, men holder meget længere. Led lys varmer også men strålevarme fra dioderne er der ikke noget af, så vandet opvarmes ikke af lyset. De fleste lamper kan justeres farvemæssigt så lyset bliver som du vil have det. Og man kan også skrue ned for lyset, hvis der er for meget lys over. Skruer man ned, bruger man heller ikke så meget strøm
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af crazy seahorse »

Ja, velkommen til.
Jeg havde også saltvand dengang du havde og har også holdt en pause i en ti årstid, så jeg kender godt fornemmelsen af, at alt er nyt og andeledes.

Jeg er ikke så skarp på RSM og den type akvarier, men jeg mener ikke der er huller i bunden.
Det som du skriver med en sump synes jeg er en rigtig god idé, for det giver dig muligheder for at vælge mere frit hvad skummer og andet grej gælder.
Men der skal laves huller i bunden (ikke en kæmpe operation, men det skal dog laves), der skal føres nogle pvc rør og sådan, men det er også til at komme om ved.

Men jeg har det bare sådan, at hvis man alligevel ikke skal bruge det indbyggede (fordi man laver en sump) og hvis du vil skifte lyset, så er der måske ikke så meget af RSM idéen tilbage.
Desuden er det måske lidt fjollet at købe noget nyt (var det nyt du ville købe?) og så lave det helt om fra start af.
Det kunne måske betale sig at undesøge hvad et nyt akvarie i de mål du gerne vil have, med sump, huller og overløb - som er designet efter dine krav, koster.
De er faktisk ikke så dyre som man skulle tro. DecOcean sælger ganske glimrende akvarier til en fornuftig pris.
Jeg er sikker på at han kan give dig et tilbud på det.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
saltvandsakvarie123
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: tirs 30. apr 2013 13:17
11
Postnummer: 5464 Brenderup Fyn
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Brenderup 5464

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af saltvandsakvarie123 »

Hej du kan evt. lede efter led lamper inde på ebay. Jeg har fået at vide at led nemt kan oplyse et 130-250l. akvarie. prisen for to af de lamper jeg har kigget på ( to af samme slags) koster det 894 uden forsendelse. Syndes det lyder sjovt at du måske vil prøve noget opdræt ( har selv leget med tanken men skal lige have akvariet op og køre Undskyld men kunne ikke lige finde linket til lamperne.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af pederrevnørd »

Velkommen til :-)

Køb kvalitet, nyt via forhandler - eller brugt her på SF.
Det mener jeg du kommer længst med - du får også brug for en del rådgivning.

Som i XLbyg reklamen er det ofte værre at købe for billigt end det modsatte(ting beøver dog ikke at koste en herregård)

Held og lykke

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3767
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa og tak for jeres inputs. Crazy seahorse, du har helt ret mht rsm, min plan er at få resten af familien med på saltvands bølgen! Lol, samtidigt med at jeg lige får pudset formen af. Derfor et rsm til at starte på, når de andre i husstanden ( læs, primært indretnings chefen) så har accepteret dette vil jeg begynde at lave sump, derefter et nyt ( forhåbentligt) større akvarie hvor jeg kan lave ordentligt overløb til sump, lave odentligt led lys osv. Osv. Jeg tænker at det er fint at starte m et red sea da jeg tror de er til at sælge igen uden at man mister for meget på det.

Saltvandsakvarie123. Du bliver NØD TIL at finde det link til ebay, smiler..... jeg har 0 = nul erfaring med at handle der, det lyder som en ok billig pris på det du har fundet.

Tak for inspark og go aften
Charlie



Tak Peder, jeg har fundet en brugt red sea 130 liters tank til en MEGET fornuftig pris

Jeg har været en tur i minizoo for at høre lidt mere om hvad der er sket de sidste 25 år og har læst op som en gal. I morgen skal jeg på privat besøg hos en meget erfaren saltvands mand i Lejre og have gode råd pg inputs, for at forsøge undgå at lave alt for mange begynder fejl. Det er næsten som at starte op på ny efter så lang pause.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
saltvandsakvarie123
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: tirs 30. apr 2013 13:17
11
Postnummer: 5464 Brenderup Fyn
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Brenderup 5464

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af saltvandsakvarie123 »

http://www.ebay.de/itm/Aquarium-Aufsatz ... 19dbe5cd3f" onclick="window.open(this.href);return false;



Her kom det så. :-)
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af Hyldager »

saltvandsakvarie123 skrev:http://www.ebay.de/itm/Aquarium-Aufsatz ... 19dbe5cd3f



Her kom det så. :-)
Det der lys er ikke meget værd? 60 stk 0,06 watt og samlet 5,5 watt? De LED'er folk bruger normalt er minimum 3 watt pr stk. Jeg kender desværre ikke RSM, så kan ikke rigtig komme med nogen passende alternativer.
saltvandsakvarie123
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: tirs 30. apr 2013 13:17
11
Postnummer: 5464 Brenderup Fyn
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Brenderup 5464

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af saltvandsakvarie123 »

Nå det kan godt være det ikke er meget vær men det var der en anden der sagde at jeg skulle bruge.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af Moente »

Det lys er det værste spild af penge, jeg nogensinde har set.
Køb noget ordentligt lys - det er den bedste investering, du kan lave. Ordentligt lys og ordentlig cirkulation, så er du godt kørende.
Mvh Tobias
Danielraaby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 206
Tilmeldt: ons 19. dec 2012 22:29
11
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2011

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af Danielraaby »

RED SEA tank på 130 eller 250 liter og en sump til dette, er der nogle der har erfaringer med det? Her kommer lige en stribe spørgsmål:
Duer red sea efter hensigten ?
Er de bedre en de andre "all in" tanke? De er dyrere! Er det navnet eller er der bedre tilbehør? = skummer osv?
Larmer de?
Blir den type akvarie for varm?
Kan man dyrke lps og sps koral m de der T5 rør? Tror ikke jeg har mod på at begynde at samle lampe selv!

Hej ! :-o

Jeg hart fornyligt købt et red sea 250. Efter min mening er det et smukt akvarie, MEN MEN..
-Den orginale skummer er vist dårlig og larmer (meget). Jeg har skiftet til ny Deltec MC500 (som skulle være lydløs) men den vibrere så meget at det næsten er det samme :BA
-Ellers laver returpumperne også resonans og varmer meget :BA
-Jeg har lidt varme problemer med det, men så skal vi da have en stor blæser til at stå på det :BA eller købe en dyr køler :BA
-blæserne i låget larmer også a´helve til! og det er noget bøvl at skifte dem.

Som sagt er det et smukt akvarie, men der skal laves meget og købes mere end det orginale for, at det bliver (næsten) lydløs og ikke har de varmeproblemer.

Jeg ville kigge på et andet akvarie hvis jeg var dig. Det er mange flotte der ude

Mvh Daniel :) :)
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3767
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for de mange kommentare! Værdigfuld viden og erfaringer i alle sidder inde med. Nu vil jeg lige høre følgende;

Jeg skal hente akvariet hos sælger på næste tirsdag, der er måske noget "livestock" med, i form af 4-5 fisk, et par anemoner osv. ( har aftalt med sælger at han skal forsøge at komme af med det inden jeg skal hente), hvis han ikke kan dette, aflevere jeg det i minizoo onsdag morgen.
Her er en stribe spørgsmål:
jeg laver målinger på vandet, hvis det er ok tager jeg det med, der er også en del levende sten og bundlag. Når nu jeg kommer hjem m tingene (efter ca 3,5 times kørsel) vil jeg lade sten, vand osv ligge i de klodskasser ( med låg) som de blir transpoteret i natten over. Jeg sætter varmelægme til, SKAL DER LUFT PÅ?

Når jeg har fået stillet tanken op næste dag vil jeg smide vand, levende sten osv i ( IKKE FISK, ANEMONER osv) og sætte systemet i drift så jeg kan tjekke teknikken, finde ud af om det bliver for varmt osv, men hvordan med tanken og driften? SKAL JEG SE DET SOM EN NYSTARTET TANK? hvor vandet skal modnes forfra osv?

Når nu jeg har gang i at forstyrre systemet vil jeg skifte noget vand, HVOR MANGE % ville du skifte?

Håber i kan hjælpe, da jeg aldrig før har flyttet en tank med ALT INDHOLD.
TAAAAAK
charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg ville tage stenene og sørge for at de var under vand, både under transport og når du kommer hjem med dem. De må selvsagt ikke blive kolde.
Du kan godt tage vandet med, men jeg tror ikke du slipper for hele opstartsproceduren.
Lav noget vand inden du tager afsted, så det står klart når du skal igang.

Stenene kan godt stå en bøtte med vand og evt en cirkulationspumpe i. Alternativt kan du sætte luft på, men det er mest for at få lidt bevægelse i vandet.
Bundlaget ville jeg overveje. Det er sikkert fyldt med skidt - det er uundgåeligt.
Jeg plejer at skylle det grundigt inden det kommer i igen og så er spørgsmålet om det ikke kan svare sig at købe nyt. Det koster ikke alverden.

Jeg ville nok ikke genbruge mere end højst halvdelen af vandet. Find ud af om det er lavet på alm hanevand.
Hvis du har tænkt dig at opgradere senere, kunne du overveje at anskaffe dig et osmoseanlæg. Du får langt bedre resutater med det end med hanevand.
Da du sidst havde salt, hvor jeg også havde, var vandet ikke noget man gjorde så meget ud af. Det kom fra posten.
Men vi havde, som du skrev, heller ikke de koraller som vi kan have idag. Men de kræver ordentligt vand.

Held og lykke med det.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
saltvandsakvarie123
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: tirs 30. apr 2013 13:17
11
Postnummer: 5464 Brenderup Fyn
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Brenderup 5464

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af saltvandsakvarie123 »

Har i en ide til noget andet lys? Har kigget på en hqi som kunne oplyse et 100*50*50 tror i den kan bruges?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af Carsten »

saltvandsakvarie123 skrev:Har i en ide til noget andet lys? Har kigget på en hqi som kunne oplyse et 100*50*50 tror i den kan bruges?
Hqi giver et godt lys, men er så meget "last year"

Led er dyrt nu når der skal investeres, men de penge sparer du ind på sigt, og du riskierer ikke at få problemer med varmen om sommeren.
saltvandsakvarie123
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: tirs 30. apr 2013 13:17
11
Postnummer: 5464 Brenderup Fyn
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Brenderup 5464

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af saltvandsakvarie123 »

har du et link til en "billig" led?
saltvandsakvarie123
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: tirs 30. apr 2013 13:17
11
Postnummer: 5464 Brenderup Fyn
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Brenderup 5464

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af saltvandsakvarie123 »

Tror i at jeg kan bruge noget af det her lys?

http://www.nordicreefshop.eu/Led-Light/Skkye-Light.html" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3767
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af charlie saltvand »

saltvandsakvarie123 skrev:Tror i at jeg kan bruge noget af det her lys?

http://www.nordicreefshop.eu/Led-Light/Skkye-Light.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hejsa saltvand 123.

1 opret gerne din EGEN tråd, tak :GO jeg får besked hver gang der er et indlæg på denne tråd, når jeg så tjekker, såmer det dig der har stillet et spørgsmål ( som måske ) er fuldstændigt ligegyldigt for MIG lige nu, hvor jeg er i en anden fase af hobbyien. Såh...... egen tråd, tak :-)

Ift dit spørgsmål så tror jeg svaret er både og? Det kommer an på hvad du har i din tank og hvor stor den er? En tommelfinger regl er min 1 watt pr liter.

God dag
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
saltvandsakvarie123
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: tirs 30. apr 2013 13:17
11
Postnummer: 5464 Brenderup Fyn
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Brenderup 5464

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af saltvandsakvarie123 »

Tak for info laver lige en tråd på et tidspunkt :-)
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af Bobbe88 »

Om den tommelfingerregel fungere på LED ved jeg ikke. Jeg har en Silent Storm (90cm) på 110w over mit 250 liters og jeg har rigeligt lys, også til at holde SPS.
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af amddurin »

Husk at bruge søge funktionen herinde, der er MEGET om stort set alt og der er en afdeling kun for RED SEA, med råd til opgradering og andet godt...

Mit nr: 2 akv. er et RSM 130 og jeg har lige sat opgraderingen til overløbet i og nu er overfladen endelig blevet ren... (Giver osse mere lys til koraller)

Velkommen til den nye saltvandsverden - Jeg har selv haft salt i firserne og der er sket meget siden...

:GO
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af Carsten »

charlie saltvand skrev:[ Det kommer an på hvad du har i din tank og hvor stor den er? En tommelfinger regl er min 1 watt pr liter.
Charlie

Den tommelfinger regel passer vist nok kun på T8 og Hqi pærer

Idag med LED er vi nok snarere nede på 0,5-0,75w pr. liter
Senest rettet af Carsten søn 2. jun 2013 07:58, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af Jones »

Jeg har et red sea max 130D, der er så godt som lydløst. Jeg skal lige have skiftet den sidste returpumpe og så er det helt stille. Jeg har dog foretaget nogle ændringer for at forbedre akvariet fra dets originale tilstand.

T5 lys udskiftet med LED fra diy-aqualight.
Skummer udskiftet med Red sea berlin airlift luftskummer plus eheim luftpumpe.
Blæsere fjernet og en 8x8 cm blæser sat i låget som erstatning
Sat slanger på returpumperne så de ikke vibrerer mod glasset
Indsat et stk Hydor coralia cirkulationspumpe.

Ovenstående ændringer koster naturligvis lidt penge MEN da jeg købte det originale akvarie for 1000,- her på forum mente jeg at det var ok at bruge penge på. Havde akvariet kostet 4000,- ville jeg aldrig have lavet tilføjelserne. Men heller ikke have købt akvariet. Problemet ved red sea max er at man betaler for skummer, blæsere, lys og returpumper, som alligevel skal skiftes for at gøres helt lydløst. Men kan du finde akvariet til billige penge, som jeg, er det slet ikke dumt.
o_O
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3767
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af charlie saltvand »

UPDATE: Hej alle, tak for de mange råd.

Jeg ved godt at LED lamper giver mere lys en T5 rør, og jeg skal nok også have skiftet på et tidspkt.
Mener jeg gjorde en god handel da jeg fik 130 rsm akvarie m ekstra modded blæser, tunze skummer, air berlin skummer med 2 luft pumper ( den ene eheim, lydløs), 2 store interne tunze power pumper, ekstra salt, måleudstyr, 5 fisk og alt indhold for 2 k. .... fine handel, jeg er ihvertfald godt tilfreds ;)

Nå, hentede det hele i det mørke jylland i søndags og vidste på forhånd at jeg IKKE ville have fiskene med hjem, så jeg havde kontaktet Flemming fra Lejre og han ville gerne have dem...KANON fyr! TAK Flemming! Dejligt at møde mennesker som dig!

Efter hjemkomst stod det hele og kørte et par dage i skuret til jeg havde tid til at flytte det på 1. sal.
Jeg har målt på vandet og det r egentligt ok efter flytning, dog har tidligere ejer kørt med postevand, som jeg nu stille og roligt skifter ud med osmose vand. Baljen var godt indkørt med masser af røde kalk alger osv. så det er super. :y

Der var/ er en del anemoner og Kenya træer i tanken, jeg har givet Flemming et Kenya træ, hevet et andet i skraldespanden og går nu og lurer på de sidste. På et tidspkt skal jeg også have tyndet ud i anemonerne!

Der er masser af liv i stenene så algeædere og skraldemænd er i fuld gang, der ud over går der en stor blå benet erimit krabbe.

kan i hjælpe med ID af følgende?
Anemoner. Hvilke?
Anemoner. Hvilke?
[/attachment]
Rsm 130. er ved at være færdig med at placerer sten mm
Rsm 130. er ved at være færdig med at placerer sten mm
[attachment=0]rsm 130 1.jpg

Der kommer stille og roligt mere her.

go dag
Charlie
Vedhæftede filer
prøver at lave nogle overhæng
prøver at lave nogle overhæng
Er dette en Glasrose? eller andet der skal UD!
Er dette en Glasrose? eller andet der skal UD!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af Bingocaller »

Anemoner er det bestemt ikke - ligner mere elefantører http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Rhodactis" onclick="window.open(this.href);return false;

Og ja det er en flot galsrose du har fået dig der ;)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"