"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

"Modellervoks" til fragplugs

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. jun 2012 17:55
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

"Modellervoks" til fragplugs

Indlæg af nicklassandager »

Hej. Jeg har et problem med at min kære eremitkrebs kravler rundt og vælter mine frag-plugs. Derfor har jeg ledt efter et produkt, der kan "klistre" frag-plugs fast til de sten de ligger på. De produkter jeg har kunnet finde indtil videre, er epoxy-baserede produkter, som vil hærde helt og dermed klistre frag-plugen helt fast. Det er jeg ikke interesseret i. Jeg har mere brug for et "modellervoks" lignende produkt, jeg kan bruge til at klistre dem fast med uden at hærde, så jeg på et senere tidspunkt kan flytte frag-plugen, hvis jeg ønsker det. Er der nogen der er stødt ind i et produkt i den stil eller har et DIY-tips til hvordan man kan klistre dem fast, uden at de ikke kan flyttes bagefter?
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: "Modellervoks" til fragplugs

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg bruger en lille klat lim (ecotech marine coral glue). Det hærder godt nok, men kan sagtens vrides af igen, hvis man nøjes med en lille klat.

Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. jun 2012 17:55
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

Re: "Modellervoks" til fragplugs

Indlæg af nicklassandager »

Et par uddybende spørgsmål:
- Kan man lime under vand med det? Jeg vil gerne undgå at skulle hive stenene op af akvariet.
- Er der nogen der har erfaringer med at bruge almindelig cyanoacrylat-baseret lim på den måde Kenneth beskriver?
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: "Modellervoks" til fragplugs

Indlæg af Birkefeldt »

Ja man jan godt lime under vand, men det er besværligt. Og man skal huske at holde tryk på flasken, så der ikke kommer vand deri, da det ellers vil få hele flasken til at størkne. Jeg plejer at tage korallen/fragget op af vandet, tørre undersiden med køkkenrulle inden jeg limer, og holder til sidst korallen/fragget på plads i akvariet indtil det størkner eller kan stå selv.

Almindelig superlim som du snakker om virker på samme måde. Det er højst sandsynligt det samme der er i den lim jeg bruger. Men jeg kan godt lide at man har en større flaske at arbejde med.

Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: "Modellervoks" til fragplugs

Indlæg af PederP »

Hej.

Jeg bruger reefbond, som er en reefsafe undervands cement. Den kan varmt anbefales, også til at lave fragmenter. Koraller der er trykket ned i det danner(hos mig i hvertfald) fod udover cementen i løbet af dage hvor det tager uger på epoxy. Kalkalger er også glade for at etablere sig på det, og det binder super under vand.
Jeg er helt solgt over det produkt, he he ;)

Hvis jeg skal lime koraller så de kan flyttes, ruller jeg mig en kugle på størrelse med en ært af rimeligt tørt/hårdt cement. Hvis man sætter den midt under stenen og undgår at trykke kuglen helt flad, så er det meget let at brække den af igen. :)
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: "Modellervoks" til fragplugs

Indlæg af permadsen12 »

nicklassandager skrev:Et par uddybende spørgsmål:
- Kan man lime under vand med det? Jeg vil gerne undgå at skulle hive stenene op af akvariet.

Det skulle man kunne. Jeg synes dog det er en meget svær øvelse, og for mig gik det som Kenneth beskriver - hele flasken størknede, og det er det altså for dyrt til. Det er langt bedre at lægge en lille klat under pluggen over vandet, evt. dyppe den i vand så overfladen lige får en hinde, og derefter en lille klat igen. Det kan godt vrides af, men vil nok efterlade lidt rester i stenen du ikke helt kan fjerne.
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. jun 2012 17:55
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

Re: "Modellervoks" til fragplugs

Indlæg af nicklassandager »

Ja - spørgelysten er stor.... Hvis man limer med Cyanoacrylat under vand - er der så nogen der har erfaringer med om fisk eller koraller tager skade af det? Det afgiver jo en del opløsningsmiddelslugt, hvis man limer ovenfor vandet...
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: "Modellervoks" til fragplugs

Indlæg af hellfish »

Så længe det kun indeholder cyanoacrylat sker der ikke noget .. Hvis du skal lime under vand skal det dog være gel modellen ..
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. jun 2012 17:55
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

Re: "Modellervoks" til fragplugs

Indlæg af nicklassandager »

Fik aldrig sagt tak for svarerne. Det kommer så her - tak :-)
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Besvar

Tilbage til "Dekoration"