"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Dos and don'ts ved genstart med frisk sand og sten

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Dos and don'ts ved genstart med frisk sand og sten

Indlæg af Moente »

Om ikke så forfærdelig lang tid rykker jeg rundt i baljen, skiller mig af med min nuværende stensætning og introducerer nye, friske, tørre sten samt bundlag til akvariet. Jeg har både fisk og koraller i nu.

Jeg forestiller mig at jeg hiver sten og koraller ud, smider sand i, derefter de nye sten, og så tilbage med de gamle sten plus koraller. Efter en uges tid vil jeg tage de gamle sten op, så de nye er podet lidt.

Men er det den rigtige måde, at gøre det på? Eller er der andre, bedre måder? Og hvad skal jeg være opmærksom på i mellemtiden - ja, udover en mulig algefase?
Mvh Tobias
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: tirs 31. jan 2006 10:04
18
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7600 Struer

Re: Dos and don'ts ved genstart med frisk sand og sten

Indlæg af Erik N »

Hvis du har mulighed for det, så ville jeg give podningen en del længere tid.
Og ja evt en lille algefase
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Dos and don'ts ved genstart med frisk sand og sten

Indlæg af Birkefeldt »

Hej Tobias!

Du skal være opmærksom på at hvis du starter op med døde sten og bundlag, så er der det første stykke tid ingen bakterier til at omdanne det giftige ammonium -> nitrit -> nitrat. Det kan være farligt for fisk og koraller.

Da jeg selv har været yderst tilfreds med Dr tims one and only, tør jeg godt anbefale det til dig. Når du alligevel skal have det hele op og putter døde sten og sand i, så tror jeg det vil hjælpe dig at tilføre en flaske bakterier. Det vil hjælpe med hurtigere at skabe balance, hvilket kan være forskellen på om dine koraller/fisk klarer sig. En lille algefase skal man nok regne med, men tror bestemt den bliver mindre på denne måde.

Det er selvfølgelig ikke en optimal situation at skulle koraller og fisk(?) med over, så der vil altid være en risiko for tab.

Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Dos and don'ts ved genstart med frisk sand og sten

Indlæg af Moente »

Birkefeldt skrev:Hej Tobias!

Du skal være opmærksom på at hvis du starter op med døde sten og bundlag, så er der det første stykke tid ingen bakterier til at omdanne det giftige ammonium -> nitrit -> nitrat. Det kan være farligt for fisk og koraller.

Da jeg selv har været yderst tilfreds med Dr tims one and only, tør jeg godt anbefale det til dig. Når du alligevel skal have det hele op og putter døde sten og sand i, så tror jeg det vil hjælpe dig at tilføre en flaske bakterier. Det vil hjælpe med hurtigere at skabe balance, hvilket kan være forskellen på om dine koraller/fisk klarer sig. En lille algefase skal man nok regne med, men tror bestemt den bliver mindre på denne måde.

Det er selvfølgelig ikke en optimal situation at skulle koraller og fisk(?) med over, så der vil altid være en risiko for tab.

Mvh kenneth
I samme ombæring som jeg starter om starter jeg på zeo med alle de tilsætninger som dertil hører - inkl. bakterier. Det kan vel gøre det for dr. Tims?
Mvh Tobias
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Dos and don'ts ved genstart med frisk sand og sten

Indlæg af Birkefeldt »

Moente skrev:
Birkefeldt skrev:Hej Tobias!

Du skal være opmærksom på at hvis du starter op med døde sten og bundlag, så er der det første stykke tid ingen bakterier til at omdanne det giftige ammonium -> nitrit -> nitrat. Det kan være farligt for fisk og koraller.

Da jeg selv har været yderst tilfreds med Dr tims one and only, tør jeg godt anbefale det til dig. Når du alligevel skal have det hele op og putter døde sten og sand i, så tror jeg det vil hjælpe dig at tilføre en flaske bakterier. Det vil hjælpe med hurtigere at skabe balance, hvilket kan være forskellen på om dine koraller/fisk klarer sig. En lille algefase skal man nok regne med, men tror bestemt den bliver mindre på denne måde.

Det er selvfølgelig ikke en optimal situation at skulle koraller og fisk(?) med over, så der vil altid være en risiko for tab.

Mvh kenneth
I samme ombæring som jeg starter om starter jeg på zeo med alle de tilsætninger som dertil hører - inkl. bakterier. Det kan vel gøre det for dr. Tims?
Muligvis. Kender ikke personligt til KZ's bakterier og hvor godt de virker.

Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"