"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

KZ Amino Acid + Sponge power dosering

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

KZ Amino Acid + Sponge power dosering

Indlæg af Birkefeldt »

Hej forum!

Jeg er begyndt at dosere med KZ amino acid og sponge power i mit 300 liters akvarie. Så lige nu dosere jeg én dråbe af begge hver dag. Alternativt kunne jeg dosere to dråber hver anden dag, så det måske var lidt mere koncentreret de dage. Hvad tror I er bedst?

mvh kenneth
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: KZ Amino Acid + Sponge power dosering

Indlæg af Moente »

Jeg har ca. 200 liter og jeg doserer skiftevis 1 dråbe dagligt af KZ Amino og Sponge power. Jeg ved ærlig talt ikke hvad der er bedst, men sådan doserer jeg indtil effekten stagnerer; så skruer jeg lidt op igen. I min optik er det vigtigste redskab ifm. dosering af dette dine øjne. Se hvilken effekt det giver og dosér ud fra det. Sådan gør jeg og det har altid virket her :y
Mvh Tobias
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: KZ Amino Acid + Sponge power dosering

Indlæg af Birkefeldt »

Tak for input Tobias. Alt det med SPS koraller er helt nyt for mig, så jeg tror ikke jeg er erfaren nok til at stole på hvad jeg ser. Men det kommer nok med tiden håber jeg. Vil du mene det er for meget med en dråbe hver dag i mit som udgangspunkt? Hvad skal jeg se efter for at holde øje med det ikke bliver overdoseret?

mvh kenneth
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: KZ Amino Acid + Sponge power dosering

Indlæg af crazy seahorse »

Birkefeldt skrev:Tak for input Tobias. Alt det med SPS koraller er helt nyt for mig, så jeg tror ikke jeg er erfaren nok til at stole på hvad jeg ser. Men det kommer nok med tiden håber jeg. Vil du mene det er for meget med en dråbe hver dag i mit som udgangspunkt? Hvad skal jeg se efter for at holde øje med det ikke bliver overdoseret?

mvh kenneth
Af hensyn til stabiliteten er jeg meget til at man dosserer det samme hver dag.
Jeg har hidtil givet 10 dr. Kz Amino dagligt, men har for 14 dage siden sat det ned til 6 dr. dagligt.
Amino er også guf for algerne og jeg kan se en effekt på forruden, som jeg bruger som indikator.
Med 10 dr skulle jeg rense forruden hver dag. Det kunne jeg også gøre med 6 dr, men der er en mærkbar forskel.

Da jeg ikke har Tridacna muslinger i pt har jeg helt droppet Spongepower, da det gav en eksplosion i væksten af rørorme.
De formerede sig dramatiskt og der var hele kolonier flere steder i Dt som begyndte at overvokse korallerne.

Jeg tilfører nu mere Pohls xtra (8ml dgl.) for at få lidt No3 i vandet. Med 6 ml. havde jeg ingen målbar No3.
Det virker som om korallerne har mere glæde af No3 end Amino, men jeg prøver at lave en kombi.
Men det er endnu for tidligt at sige 100% hvilken effekt det har.

Så jeg ville holde øje med alger på forruden for Amino og rørorme for Spongepower.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: KZ Amino Acid + Sponge power dosering

Indlæg af Birkefeldt »

Hej Erik! Tak for dit indspark. PT måler jeg 0 i NO3, og har også overvejet Pohls Extra. Men jeg tænker stadig at det må komme af sig selv med tiden, da jeg ikke doserer carbon endnu. Men hvor længe vil du mene det er fornuftigt at vente inden jeg evt begynder med Pohls?

Mht spongepower skulle det så ikke også være godt for polypudfoldelse på SPS eller er din erfaring det kun gavner filterfeeders?

Hvis I ikke synes det lyder helt ved siden af med én dråbe af hver om dagen, så fortsætter jeg nok med det og ser hvilken effekt jeg kan observere. :y

Mvh Kenneth
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: KZ Amino Acid + Sponge power dosering

Indlæg af crazy seahorse »

Birkefeldt skrev:Hej Erik! Tak for dit indspark. PT måler jeg 0 i NO3, og har også overvejet Pohls Extra. Men jeg tænker stadig at det må komme af sig selv med tiden, da jeg ikke doserer carbon endnu. Men hvor længe vil du mene det er fornuftigt at vente inden jeg evt begynder med Pohls?

Mht spongepower skulle det så ikke også være godt for polypudfoldelse på SPS eller er din erfaring det kun gavner filterfeeders?

Hvis I ikke synes det lyder helt ved siden af med én dråbe af hver om dagen, så fortsætter jeg nok med det og ser hvilken effekt jeg kan observere. :y

Mvh Kenneth
Hej Kenneth

Det er lidt pudsigt (og måske også sigende) at, hvis du går ind på Kz´s hjemmeside og kigger på deres demo-akvarier, så skriver de
lige så fint hvad de dosserer. Men for de tilsætninger jeg har kigget på, så giver de ikke det de skriver som den anbefalede dosis.
De giver mindre!
Så jeg tror at det er meget en "kiggesag" med Kz´s produkter.
Og jeg synes det er en god ide at starte lavt, som du gør med Amino. Du kan jo altid øge.
@Spongepower var det nok det med rørormene jeg mest hæftede mig ved. Jeg begik nok den fejl, at jeg tilsatte flere ting samtidig som alle
skulle give korallerne noget power. Den med rørormene var helt klar hos mig. De gik amok.

Pohls xtra, ville jeg give med det samme og starte forsigtigt ud, så du styrer No3. Den skulle jo nødig løbe fra dig.
PE skulle også gavne både farver og vitalitet.

Håber det hjælper dig lidt :wink:

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: KZ Amino Acid + Sponge power dosering

Indlæg af Birkefeldt »

crazy seahorse skrev:
Birkefeldt skrev:Hej Erik! Tak for dit indspark. PT måler jeg 0 i NO3, og har også overvejet Pohls Extra. Men jeg tænker stadig at det må komme af sig selv med tiden, da jeg ikke doserer carbon endnu. Men hvor længe vil du mene det er fornuftigt at vente inden jeg evt begynder med Pohls?

Mht spongepower skulle det så ikke også være godt for polypudfoldelse på SPS eller er din erfaring det kun gavner filterfeeders?

Hvis I ikke synes det lyder helt ved siden af med én dråbe af hver om dagen, så fortsætter jeg nok med det og ser hvilken effekt jeg kan observere. :y

Mvh Kenneth
Hej Kenneth

Det er lidt pudsigt (og måske også sigende) at, hvis du går ind på Kz´s hjemmeside og kigger på deres demo-akvarier, så skriver de
lige så fint hvad de dosserer. Men for de tilsætninger jeg har kigget på, så giver de ikke det de skriver som den anbefalede dosis.
De giver mindre!
Så jeg tror at det er meget en "kiggesag" med Kz´s produkter.
Og jeg synes det er en god ide at starte lavt, som du gør med Amino. Du kan jo altid øge.
@Spongepower var det nok det med rørormene jeg mest hæftede mig ved. Jeg begik nok den fejl, at jeg tilsatte flere ting samtidig som alle
skulle give korallerne noget power. Den med rørormene var helt klar hos mig. De gik amok.

Pohls xtra, ville jeg give med det samme og starte forsigtigt ud, så du styrer No3. Den skulle jo nødig løbe fra dig.
PE skulle også gavne både farver og vitalitet.

Håber det hjælper dig lidt :wink:

Erik
Det hjælper mig helt sikkert! Jeg vil få fat i PE så hurtigt som muligt og begynde stille og roligt. Det med at blive en dygtig "kigger" kræver nok både op- og nedture, for at samle den nødvendige erfaring. Men jeg er i hvert fald fuldt ud motiveret til at se de fremtidige nedture som muligheder for at lære at blive en bedre "kigger". :wink:

Tak for hjælpen.

mvh kenneth
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: KZ Amino Acid + Sponge power dosering

Indlæg af Moente »

Jeg er desuden enig med Erik i observationerne omkring SP og rørorme; efter jeg begyndte på SP igen er mine rørorme også eksploderet i antal, så det er altså noget der virker på filterfeeders!

Jeg har også en Pohl's Xtra på hylden, som jeg dog ikke har brugt længe da jeg måler no3 i baljen. Men det virkede hvert fald også her. Start med halv dosis og kig på korallerne, se hvilke ændringer der sker mht farve, PE, vækstspidser osv, og tun det så ind ift. no3/po4 samt hvordan du ønsker at korallerne skal fremstå.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: KZ Amino Acid + Sponge power dosering

Indlæg af Birkefeldt »

Moente skrev:Jeg er desuden enig med Erik i observationerne omkring SP og rørorme; efter jeg begyndte på SP igen er mine rørorme også eksploderet i antal, så det er altså noget der virker på filterfeeders!

Jeg har også en Pohl's Xtra på hylden, som jeg dog ikke har brugt længe da jeg måler no3 i baljen. Men det virkede hvert fald også her. Start med halv dosis og kig på korallerne, se hvilke ændringer der sker mht farve, PE, vækstspidser osv, og tun det så ind ift. no3/po4 samt hvordan du ønsker at korallerne skal fremstå.
Også tak for din hjælp Tobias. Og jeg vil helt sikkert prøve det du skriver. Og ligesom med AAHC og SP så regner jeg med at starte med 1/3 af anbefalet dosering og tager den derfra. Hæver så stille og roligt, hvis det bliver nødvendigt, indtil jeg begynder at måle NO3. Lyder det ikke som en god plan?

Da mit makroliv er rimeligt nemt at overskue indtil videre vil jeg nemt kunne se om min enlige rørorm bliver til flere. Så det vil jeg helt sikkert også holde øje med.

mvh kenneth
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: KZ Amino Acid + Sponge power dosering

Indlæg af Birkefeldt »

Nu sad jeg lige ud på de sene nattetimer og nørdede lidt. Og så faldt jeg over denne beskrivelse af de forskellige zeo produkter. Mht amino acid og sponge power ser det, ifølge forklaringerne i linket, ud til at det måske er bedre at dosere dem hver 2. dag. Hvad siger I til det?

http://www.ultimatereef.net/forums/show ... p?t=456215

Mvh Kenneth
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: KZ Amino Acid + Sponge power dosering

Indlæg af crazy seahorse »

Birkefeldt skrev:Nu sad jeg lige ud på de sene nattetimer og nørdede lidt. Og så faldt jeg over denne beskrivelse af de forskellige zeo produkter. Mht amino acid og sponge power ser det, ifølge forklaringerne i linket, ud til at det måske er bedre at dosere dem hver 2. dag. Hvad siger I til det?

http://www.ultimatereef.net/forums/show ... p?t=456215

Mvh Kenneth
Tja, der er noget af det de skriver jeg godt kan se idéen i.
For høj Amino kan give både alger, men også cyano. Har selv haft lidt, men det stopper når man sætter dosen ned.
Specielt slem til det med alger og cyano, virker Amino Lps at være. Den er jeg stoppet helt med.

Det kan da godt være at det er en god idé at kontrollere virkningen ved at tilsætte hver anden/tredie dag fremfor at nedsætte dosen.
Det kan jeg ikke udelukke. Jeg har aldrig prøvet.

Jeg brugte Zeofood 7 2 x uge - 2dr pr. gang, men det er jeg stoppet med igen. Jeg mistænkte det for at være med til at give alger og cyano.
Men navnlig Lps så ud til at være glade for det. Men jeg prøver pt om lidt hævning af No3 ikke giver et bedre resultat.

Hvad PE angår anbefaler de også her daglig dosis. Men igen lidt meget. Jeg kører med det halve 8 ml. til 1.600L
Men jeg har på den anden side ingen målbar No3, så måske skal jeg øge.

Mht balancen i tanken, så kan disse tilsætninger vel nærmest, for de flestes vedkommende sammenlignes med en slags foder.
Så det betyder nok ikke det store om det er dgl eller sjældnere.
Jeg er bare glad for det regelmæssige.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"