"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

19 l super low-tech

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

19 l super low-tech

Indlæg af mcnats »

Baggrund:
Jeg har et 250 l på hjemmeadressen, men savnede lidt til skrivebordet på arbejdet, så derfor startede jeg dette 19 l. Akvariet købte jeg får nogle år side i jem&fix men fik først gang i det fornyeligt.

Teknik:
Akvariet er oprindeligt designet med en enkelt pumpe der hiver vandet op fra det ene hjørne og lader det risle ud over en si med svamp i toppen af akavriet. Denne pumpe har jeg ladet sidde og lavet et overløb i hjørnet, for at få renset overfladevandet. jeg har desuden tilføjet en ekstra pumpe der sidder skjult i overløbet.
Det oprindelige 11 w rør er fjernet, og så har jeg med vold og magt proppet det meste af en gammel 26 W lampe ind i og suppleret op med 60-70 cm 5050 blåt LED-bånd, købt for få kroner på ebay.
Jeg har ingen skummer eller andre filtre.
Jeg skifter ca. 10% vand hver 2.-3 uge og bruger alm hanevand, dog påfylder jeg som regel med de-mineraliseret vand fra et anlæg beregnet til molekylærbiologisk brug der er exceptionelt rent.

Fodring/tilsætning
Jeg fodre med en smule frostfodder 3-4 gange om måneden og en gang i mellem en smule flagefodder, samt nogle få dråber VSV en gang om ugen. Der udover roder jeg jævnligt lidt i bundlaget for at få smådyr og bakterier i vandsøjlen, så korallerne har lidt at leve ad.

Levende:
Rød bubbletip
10 forskellige zoanthus
fungia
6 LPS'er
3 SPS'er'
2 ricordea florida og 1 yuma

Jeg er mest til koraller så det passer min fint at akvariet er for småt til fisk, så lige nu indeholder det, uover det fastsiddende, kun en eremit. Jeg overvejer dog at tilføje en wurdemani for at tage glasroser.

Det skal siges at SPS'erne ikke er så farverige, men de andre koraller står generelt rigtig flot. Dog er det sjovt at se forskelle på hvordan korallerne ser ud i dette akvarie sammenlignet med mit hjemmeakvarie. Fx vokser mine lyserøde zoanthus rigtig fint i mit 19 l, men de stille og roligt forsvandt i mit 250 l, mens det er fuldstændigt omvendt med nogle røde zoanthus der desværre ikke gået til i mit 19 l, men vokser kraftigt i mit 250 l.

Alt i alt er jeg meget tilfreds med akvariet. Der har altid kørt godt på trods af lav vedligeholdelse. Jeg har aldrig målt vandværdierne, men jeg synes at de lidt kedelige SPS'er men flotte LPS'er indikerer at der nok er lidt høje næringsværdier. Der er dog ingen algevækst på stenene og ruden bliver kun renset en gang om ugen, så det er intet problem.

Alle billeder er taget med telefon, så I må bærer over med kvaliteter.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: tirs 13. dec 2011 11:54
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: 19 l super low-tech

Indlæg af mchr »

Sjovt, jeg har præcis det samme akvarie på skrivebordet, med præcis samme filter.
Har skriftet lidt mellem saltvand og ferskvand, men pt. er det dog guppyakvarie, planen er dog at konvertere det tilbage til saltvand inden længe
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: 19 l super low-tech

Indlæg af mcnats »

Et ekstra billede.....
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: 19 l super low-tech

Indlæg af nbd »

Sjovt, jeg har præcis den samme Schott-flaske stående som på billede 2. Jeg bruger den til kalkwasser :y
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: tirs 13. dec 2011 11:54
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: 19 l super low-tech

Indlæg af mchr »

har du sat en extra bagvæg i akvariet, eller hænger din pumpe bare frit i akvariet?
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: 19 l super low-tech

Indlæg af mcnats »

Ja jeg har sat en plade i det venstre hjørne, så begge pumper for overløbsvand.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"