"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Back up strøm

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Back up strøm

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Alle

Jeg har til min store glæde bemærket er der er et par stykker (2) derude der har truffet foranstaltninger til at imødegå strømsvigt.
Da jeg primært kigger efter de store baljer, kan der være nogle jeg har misset.
Min erfaring er, at det altid er når det er mest ubelejligt strømsvigt indtræffer. Det sker typisk når det som nu, er koldt som ind i h..... eller man er på ferie.

Først har jeg fået min elektrikker til at montere en anden type hpfi-relæ på den gruppe hvor akvariet sidder. Det er mere trægt og falder ikke ud blot fordi en sikring går eller der kommer en kort fejlstrøm.
Vi havde fornylig en sikring der slog det almindelige hpfi-relæ. Resten af huset henlå i mørke, men akvariet stod som det eneste og kørte. :beer:
Men afbrydes strømmen til hele huset hjælper det selvsagt ikke.
Vores problemknuser udi den slags ting har fundet en løsning, der også virker ved totalt strømudfald.
Prøv at se på flg. http://www.Powergenerator.dk/3300.html Den viste har en storebror som vistnok er den vi tænker på at indkøbe. Prisen ligger på lidt over 3.000,00
Den er med selvstarter. Den kan så, med en lille modificering, laves så den starter selv når strømmen går. :GO
Prisen er overkommelig ifht værdien af det vi har i vores baljer.
Vil I kigge på det og fortælle hvad i synes?

Den omtalte modificering skulle være ganske simpel - for mig er det sort snak - men jeg skal gerne få det præciseret fra geniet, hvis nogle skulle have interesse i det.

Håber nogen har en mening, god eller dårlig. Alle input er velkomne.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Back up strøm

Indlæg af PederP »

Jeg havde tænkt at lave det simpelt. Bare et par store 12V batterier som backup.
Med et simpelt skifte-relæ med 240V styrespænding, vil der automatisk gå 12V til pumperne hvis hovedstømmen slår fra. Det koster batteri + 20kr til relæ.
Men det er self. kun pumper - i længere perioder savner man nok som minimum varme oveni.
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1750
Tilmeldt: søn 26. nov 2006 23:22
17
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Re: Back up strøm

Indlæg af røntved »

Den type generatorer inportere de ude på mit job. De er pålidelige og gode til jobbet. Du skal bare huske at lave det rigtigt. Det er ingen problem at få den til at starte når strømmen forsvinder. Men husk den skal stoppe inden strømmen kommer tilbage fra nettet.....
http://www.mittlapp.dk


Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Back up strøm

Indlæg af crazy seahorse »

røntved skrev:Den type generatorer inportere de ude på mit job. De er pålidelige og gode til jobbet. Du skal bare huske at lave det rigtigt. Det er ingen problem at få den til at starte når strømmen forsvinder. Men husk den skal stoppe inden strømmen kommer tilbage fra nettet.....
Det lyder godt at du kender til den¨, samt at den er pålidelig.
Geniet var opmærksom på at den skulle stoppe når strømmen vendte tilbage.
De var to teknikkere der drøftede typer af relæer og mente at det blev en smal sag at få den til at stoppe igen. Det var også noget med et relæ.
Alt er noget med relæer tilsyneladende. Det var helt sort snak for mig da de snakkede, men de var heldigvis enige om fremgangsmåden.
Jeg har på ingen måde tænkt mig at forsøge selv. De er elektrikkere, så det er deres gebet.
Skal lige spørge, du skriver "inden strømmen vender tilbage". Ingen ved jo hvornår det sker. Det må vel være noget med det omtalte slukrelæ eller hvad?

Tak for input.

Mht batterier: Så tager denne generator hele molevitten. Geniet målte på strømforbruget. Den kan klare det hele, lys, cirkulation, varme, køler, You name it.
Når jeg gør så meget i forvejen for at sikre stabiliteten, så er det vigtigt for mig at den bliver bevaret selv i en strømsvigtssituation.
Den kan på en fuld tank køre min. 10 timer med fuld belastning.
Det skulle sikre at det kører til strømmen returnerer.

Tak for dit input også
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Back up strøm

Indlæg af pederrevnørd »

Hvor meget skal en elektriker så ha for at installere alt dette ? Når jeg spørger er det fordi jeg selv er mega interesseret:-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Back up strøm

Indlæg af wondersurfer »

er der ikke noget med en ups gør det samme ?
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Back up strøm

Indlæg af Carsten »

Er det virkeligt så stort et problem??

Som du nok husker, var der for 11-12 år siden en stor strømafbrydelse på hele Sjælland og Skåne som varede omkring 7 timer.

Der var ingen som mistede noget af den grund. Inden strømafbrydelsen havde der været en del diskution om filtre der ville blive giftbomber osv.
men intet af det holdt stik. Men det er jo meget få som kører med spandpumper som er den eneste form for filter der kan tage skade.

Hvis det er temperaturen der er din bekymring, så har netop store akvarier en fordel, da de holder temperaturen langt bedre end små.

Og lige frem investere i en generator synes jeg er overkill. Der er derimod nogle som har installeret en UPS
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Back up strøm

Indlæg af crazy seahorse »

pederrevnørd skrev:Hvor meget skal en elektriker så ha for at installere alt dette ? Når jeg spørger er det fordi jeg selv er mega interesseret:-)
'Peder, du har jo hilst på ham. Det var ham der monterede mine lamper.
Han er et meget fremkommeligt menneske, så mon ikke du/vi kan overtale ham til at hjælpe dig til en fornuftig pris. Det er jeg ret sikker på vi kan lande.

Jeg skal gerne være "mellemmand".

Tillykke med valget til månedens akv. Har ikke nået at melde ind endnu, men det kommer.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Back up strøm

Indlæg af pederrevnørd »

Carsten skrev:Er det virkeligt så stort et problem??

Som du nok husker, var der for 11-12 år siden en stor strømafbrydelse på hele Sjælland og Skåne som varede omkring 7 timer.

Der var ingen som mistede noget af den grund. Inden strømafbrydelsen havde der været en del diskution om filtre der ville blive giftbomber osv.
men intet af det holdt stik. Men det er jo meget få som kører med spandpumper som er den eneste form for filter der kan tage skade.

Hvis det er temperaturen der er din bekymring, så har netop store akvarier en fordel, da de holder temperaturen langt bedre end små.

Og lige frem investere i en generator synes jeg er overkill. Der er derimod nogle som har installeret en UPS
Carsten,

De sidste 2 gange jeg har været ude at rejse har Gilleleje været mørklagt - og i DK kommer strømmen tilbage rimeligt hurtigt - problemet er at i mit system er en del ting der skal sikres at de starter op igen.

Set herfra min stol lyder det noget mere fornuftigt end en ups som kun vil ku klare meget lidt tid....med mindre upsen er kostbar.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Back up strøm

Indlæg af pederrevnørd »

crazy seahorse skrev:
pederrevnørd skrev:Hvor meget skal en elektriker så ha for at installere alt dette ? Når jeg spørger er det fordi jeg selv er mega interesseret:-)
'Peder, du har jo hilst på ham. Det var ham der monterede mine lamper.
Han er et meget fremkommeligt menneske, så mon ikke du/vi kan overtale ham til at hjælpe dig til en fornuftig pris. Det er jeg ret sikker på vi kan lande.

Jeg skal gerne være "mellemmand".

Tillykke med valget til månedens akv. Har ikke nået at melde ind endnu, men det kommer.

Erik
Hejsa Erik,

Jeg var ikke helt sikker på at det var dig jo :beer:
Du bor da i Ganløse......

Godt du er online her på sf :GO

Jeg har ikke råd pt til anlægget netop nu, men det skal overvejes kraftigt inden næste udlandsrejse - for 2 gange ud af 2 mulige har jeg været påvirket af - og når den veblige sjæl der samtidig bor i huset, fatter minus, og giver baljen en halv gris på 2 uger, ja, så kender du resultatet:-) lol

Tales min ven :y
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Back up strøm

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:Er det virkeligt så stort et problem??

Som du nok husker, var der for 11-12 år siden en stor strømafbrydelse på hele Sjælland og Skåne som varede omkring 7 timer.

Der var ingen som mistede noget af den grund. Inden strømafbrydelsen havde der været en del diskution om filtre der ville blive giftbomber osv.
men intet af det holdt stik. Men det er jo meget få som kører med spandpumper som er den eneste form for filter der kan tage skade.

Hvis det er temperaturen der er din bekymring, så har netop store akvarier en fordel, da de holder temperaturen langt bedre end små.

Og lige frem investere i en generator synes jeg er overkill. Der er derimod nogle som har installeret en UPS
Altså, jeg har også en ekstra returpumpe stående (Red Dragon), jeg har ekstra rotorer til de to forskellige Red Dragos jeg har kørende, ekstra skummer, jeg har back up på næsten alt.
Temperaturen er en del af mine bekymringer. Da vi sidst havde strømsvigt, det var for ca. et år siden, sad jeg til kl. 02.00 om natten fordi det frøs en million grader uden for.
Varmen ryger ud af hytten hurtigere end man lige tænker over. Jeg havde tændt 15 bloklys i akvarierummet for at give lidt varme.
Da jeg sad der om natten besluttede jeg mig for at, hvis jeg kunne gøre noget for at undgå at komme i den situation igen - og det ellers var til en overkommelig pris, så ville jeg gøre det.

Og jeg synes prisen er overkommelig. Jeg har for rigtig mange penge koraller i, der er vel i omegnen af 90 - 100 stk. bl sps + lps og Tridacnaer. Nogle af dem er unikke og vil være svære - og dyre - at genanskaffe. Det refærdiggør det for mig.
Men, du har sikkert ret i at det kan være overkill. Men på den anden side, så har jeg også 2 biler og 4WD på den ene.

Og jo - en UPS skulle kunne gøre det, men den kan vist ikke køre så længe. Og så er de vist heller ikke helt billige. Men det har været overvejet.

Sidst vi havde et større længerevarende strømsvigt, var det vist noget med et kabel til Sverige der blev revet over - eller husker jeg galt. Hvis det var, så er det kun et spørgsmål om tid før en af de visne kaptajner gør det igen. Det virker som det er mere held end noget andet, at de ikke har sejlet Øresundsbroen i sænk endnu :biggrin:

Tak for dit input

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Back up strøm

Indlæg af crazy seahorse »

wondersurfer skrev:er der ikke noget med en ups gør det samme ?
Jo, du har ret, men de er ikke billige og holder ikke så længe, medmindre man for alvor har spenderbukserne på.

Men generatoren duer selvfølgelig kun hvis du har mulighed for at smide den uden for.

Tak for input

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Back up strøm

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev: Sidst vi havde et større længerevarende strømsvigt, var det vist noget med et kabel til Sverige der blev revet over - eller husker jeg galt. Hvis det var, så er det kun et spørgsmål om tid før en af de visne kaptajner gør det igen. Det virker som det er mere held end noget andet, at de ikke har sejlet Øresundsbroen i sænk endnu :biggrin:

Tak for dit input

Erik

Det var nu en kortslutning på et svensk kraftværk der forårsagede en kæde reaktion.
wtfdic
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 130
Tilmeldt: lør 23. jul 2011 11:57
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2000

Re: Back up strøm

Indlæg af wtfdic »

Du kan bruge med batteri luftpumper med luftsten (iltning af vandet) i stedet for pumper, hvis det kun er nogle timer. du kan også lave noget automatik, det er lavvolt så ingen elektriker nødvendig.

ala
http://www.ebay.co.uk/itm/Pet-Fishing-A ... 1c1fb0b27b
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Back up strøm

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:
crazy seahorse skrev: Sidst vi havde et større længerevarende strømsvigt, var det vist noget med et kabel til Sverige der blev revet over - eller husker jeg galt. Hvis det var, så er det kun et spørgsmål om tid før en af de visne kaptajner gør det igen. Det virker som det er mere held end noget andet, at de ikke har sejlet Øresundsbroen i sænk endnu :biggrin:

Tak for dit input

Erik

Det var nu en kortslutning på et svensk kraftværk der forårsagede en kæde reaktion.
Tak for den korrekte info, men det gør det bare endnu mere aktuelt.
Nu skal vi både koncentrere os om kortslutninger og deraf følgende kædereaktioner i broderlandet OG pivstive kaptainer fra østlandende i vores indre - og ydre farvande :sneaky:

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Back up strøm

Indlæg af PederP »

crazy seahorse skrev:
Carsten skrev:
crazy seahorse skrev: Sidst vi havde et større længerevarende strømsvigt, var det vist noget med et kabel til Sverige der blev revet over - eller husker jeg galt. Hvis det var, så er det kun et spørgsmål om tid før en af de visne kaptajner gør det igen. Det virker som det er mere held end noget andet, at de ikke har sejlet Øresundsbroen i sænk endnu :biggrin:

Tak for dit input

Erik

Det var nu en kortslutning på et svensk kraftværk der forårsagede en kæde reaktion.
Tak for den korrekte info, men det gør det bare endnu mere aktuelt.
Nu skal vi både koncentrere os om kortslutninger og deraf følgende kædereaktioner i broderlandet OG pivstive kaptainer fra østlandende i vores indre - og ydre farvande :sneaky:

Erik
Læs den her: http://politiken.dk/udland/ECE1065467/f ... aa-jorden/

Så gad jeg godt ha´en generator...
wtfdic
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 130
Tilmeldt: lør 23. jul 2011 11:57
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2000

Re: Back up strøm

Indlæg af wtfdic »

en lille generator på 700w burde være nok i tilfælde af strøm afbrydelse
http://www.harald-nyborg.dk/p1653/selek ... eg-700watt

selv har jeg batteri backup, hjemmelavet.
Vedhæftede filer
1653.jpg
1653.jpg (14.04 KiB) Vist 466 gange
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"