"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Vortech vs Tunze

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af Moente »

ChristianJS skrev:
Moente skrev:
ChristianJS skrev:
Moente skrev:Når dine lamper går i night mode følger dine pumper efter, og du får derfor den mest naturlige nattecyklus over revet.
Den forstår jeg ikke Tobias, bølger følger da ikke lyset?
Nu kan MP-pumperne også andet end at lave bølger :T

"Night Mode - Automatically reduce speed and operates continuously at that speed for a period of time during the night. User can select the duration and speed for Night Mode."

Den er jeg med på! :T Men min pointe var at det ikke var en simulering af de naturlige forhold på revet :BA Da bølgerne ikke følger lysrytmen, men måske burde de have "storm-mode" Altså vilkårlige storme, med store bølger og strøm. Prøv at forestille jer det, taget til yderste konsekvens, man kommer hjem fra job og alle koraller er knækket og alt er rykket rundt :biggrin:
Hehe, så tror jeg ikke jeg havde brugt Storm Mode særlig ofte :K Forstår hvad du mener. Night mode må man så forestille sig gav noget ro til fiskene, så de trygt kunne finde et sted at sove uden alt for meget bevægelse og bølgegang :beer:
Mvh Tobias
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg har sgu aldrig set en gul kirug med sorte rander under øjnene fordi jeg ikke har kørt Night mode på mine Tunze :T
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af Moente »

pederrevnørd skrev:Jeg har sgu aldrig set en gul kirug med sorte rander under øjnene fordi jeg ikke har kørt Night mode på mine Tunze :T
Det er sjovt, det har mine klovnfisk :T
Mvh Tobias
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af ChristianJS »

Storm-mode ville have lige så meget relevans som tordenvejr har på lamper... Fantastisk måde at stresse fisk!
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 616
Tilmeldt: fre 6. jan 2006 12:48
18
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af Bruno »

Jeg har prøvet både Tunze (i alle mulige modeller), Vortech (MP10) og andre fabrikater og i mine øjne er der INGEN pumper, der kan slå det flow Vortech pumpen laver. Det er simpelt hen fantastisk som de kan hive skidt ud, men men ak.... den larmer ALT ALT for meget. Den larmer så meget at det alene er nok til at jeg har fravalgt den....

Mit akvarie er bygget ind i væggen og står derfor i et andet rum, men selv med dør lukket er der så meget støj fra Vortech pumpen er det ikke er holdbart. Jeg har haft 3 Vortech og ingen af dem har jeg på noget tidspunkt udnyttet på over 50 % procent da det ellers larmede så det kunne høres i hele huset
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af Moente »

Jeg er helt enig i at MP-pumperne larmer for meget.

Men når Tunze (eller en anden for den sags skyld) laver en pumpe med så lille et footprint i akvariet, med samme styringsmuligheder og regulering af flow samt det brede flow, så kan det tænkes at jeg hopper over på den vogn.

Hvis man vil have bølgegang med Tunzes pumper, skal man som minimum have en 6055, og størrelsen på den er sgu for stor i et lille akvarium.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af Carsten »

Jeg kan godt se det smarte i at sætte den pumpe til at give bølger om natten hvor støjen måske er knapt så vigtig. Men er det ikke helt forkert at gøre det? Der er jo en en grund til at alle controlleren har en nightmode, hvor cirkulationen er mindre.
Det skulle vel aldrig være fordi at bølgerne på revet bliver meget mindre om natten.
Derfor vil det jeg mene at det er en stress faktor for fiskene hvis der kommer bølger om natten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af Bingocaller »

Carsten skrev:Jeg kan godt se det smarte i at sætte den pumpe til at give bølger om natten hvor støjen måske er knapt så vigtig. Men er det ikke helt forkert at gøre det? Der er jo en en grund til at alle controlleren har en nightmode, hvor cirkulationen er mindre.
Det skulle vel aldrig være fordi at bølgerne på revet bliver meget mindre om natten.
Derfor vil det jeg mene at det er en stress faktor for fiskene hvis der kommer bølger om natten
Det havde jeg faktisk også selv overvejet! Nogen der har noget at sige til dette?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
zeugma
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 156
Tilmeldt: søn 7. dec 2008 12:18
15
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2008

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af zeugma »

Carsten skrev:Jeg kan godt se det smarte i at sætte den pumpe til at give bølger om natten hvor støjen måske er knapt så vigtig. Men er det ikke helt forkert at gøre det? Der er jo en en grund til at alle controlleren har en nightmode, hvor cirkulationen er mindre.
Det skulle vel aldrig være fordi at bølgerne på revet bliver meget mindre om natten.
Derfor vil det jeg mene at det er en stress faktor for fiskene hvis der kommer bølger om natten
Du basere simpelthen din viden om naturen på hvordan producenterne laver pumperne og giver os smarte funktioner ?? :W
Bølger har ikke en disse med om det er nat eller dag eller om lyset kommer fra sol eller måne. bølger bliver stort set skabt af vindens kraft og størrelsen på dem afhænger af bla. Vindens hastighed, vindens varighed, den strækning de frit kan løbe over og vanddybden disse ting ændre sig ikke fordi det bliver nat ... har jeg hørt :T

Tænker grunden til du kan sætte pumpen på nightmode er at fiskene i vores akvarier ikke har noget nær de muligheder for at søge ly for natten som de har ude på revet i form af utallige huller, sprækker og dybt nede i korallerne.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af Benny »

Hvorfor skal det være Vortech vs Tunze, hvorfor ikke kombinere, som jeg ser det er der fordele ved den meget brede stråle som Vortech pumpen laver, og den mere koncentreret stråle fra Tunze, en kombi er måske det bedste :)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Benny,
Bliver ikke en total udskiftning, jeg har 5 tunze, og vil gerne ha en ny med bredt flow-så kan sagtens blive en kombi:-)
Kan oz blive den "lille" 6095

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af Nicki Henriksen »

pederrevnørd skrev:Hej Benny,
Bliver ikke en total udskiftning, jeg har 5 tunze, og vil gerne ha en ny med bredt flow-så kan sagtens blive en kombi:-)
Kan oz blive den "lille" 6095

Peder
Hvis du ikke skifter det hele, så vil jeg sige Go Tunze. :)

jeg hader når tingene ikke passer :wink:
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af ChristianJS »

zeugma skrev:
Carsten skrev:Jeg kan godt se det smarte i at sætte den pumpe til at give bølger om natten hvor støjen måske er knapt så vigtig. Men er det ikke helt forkert at gøre det? Der er jo en en grund til at alle controlleren har en nightmode, hvor cirkulationen er mindre.
Det skulle vel aldrig være fordi at bølgerne på revet bliver meget mindre om natten.
Derfor vil det jeg mene at det er en stress faktor for fiskene hvis der kommer bølger om natten
Du basere simpelthen din viden om naturen på hvordan producenterne laver pumperne og giver os smarte funktioner ?? :W
Bølger har ikke en disse med om det er nat eller dag eller om lyset kommer fra sol eller måne. bølger bliver stort set skabt af vindens kraft og størrelsen på dem afhænger af bla. Vindens hastighed, vindens varighed, den strækning de frit kan løbe over og vanddybden disse ting ændre sig ikke fordi det bliver nat ... har jeg hørt :T

Tænker grunden til du kan sætte pumpen på nightmode er at fiskene i vores akvarier ikke har noget nær de muligheder for at søge ly for natten som de har ude på revet i form af utallige huller, sprækker og dybt nede i korallerne.
I second that! Og så fordi vi har en tendens til at overføre vores egne behov til vores kæledyr, vi vil jo også gerne sove roligt om natten! :-)
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1170
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 21:04
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af nesnej »

Jeg er, efter at have læst denne tråd stadig i tvivl. Vil det være en ide i vores nye balje på 180x65x65 at genbruge mine Tunze 6044 (2 stk.), og så bruge en enkelt Vertec MP 40.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af Moente »

nesnej skrev:Jeg er, efter at have læst denne tråd stadig i tvivl. Vil det være en ide i vores nye balje på 180x65x65 at genbruge mine Tunze 6044 (2 stk.), og så bruge en enkelt Vertec MP 40.
Jeg synes jeg ser stadig flere og flere, både i Danmark, men bestemt også i udlandet, der kombinerer Tunze og Vortech. De har jo hver sine fordele, så tror det vil være en fed kombination! :)
Mvh Tobias
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2056
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af Stefan »

Jeg har prøvet kombinationen af en MP40 og en 6105 (med 6205 udstrømmer) på mit nuværende akvarie. Flowet og kombinationen var som sådan rigtig fin, men jeg solgte MP40'eren pga. støjniveauet - det endte med at være den, som "dikterede" det overordnede støjniveau for hele akvariet. Den blev skiftet ud med endnu en 6105 med 6205-udstrømmer, som i kombination giver et flow, der minder om en MP40, er mere lydsvagt og kan retningsbestemmes.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af PederP »

Super tråd. Jeg har indtil videre kun et par korelia i mit. Skal have købt bølgepumper snart!
I første omgang havde jeg bestemt mig for tunze på grund af det med at en vortech ike kan drejes + løsningen med at have halvdelen af pumpen på ydersiden IMO kun er pænt hvis man har et teknikrum.
Så blev jeg senere overbevist om at vortech skulle være tunze overlegen i understrøm, så nu er det dem jeg er på jagt efter.
Og nu gør i det sgu igen :)

Bliver nød til at se såden en 6095 i aktion... :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af pederrevnørd »

PederP skrev:Super tråd. Jeg har indtil videre kun et par korelia i mit. Skal have købt bølgepumper snart!
I første omgang havde jeg bestemt mig for tunze på grund af det med at en vortech ike kan drejes + løsningen med at have halvdelen af pumpen på ydersiden IMO kun er pænt hvis man har et teknikrum.
Så blev jeg senere overbevist om at vortech skulle være tunze overlegen i understrøm, så nu er det dem jeg er på jagt efter.
Og nu gør i det sgu igen :)

Bliver nød til at se såden en 6095 i aktion... :)
Haha - jeg er glad for at høre, at jeg ikke er den eneste der er i tvivl. :GO

Jeg har både 6205, 6105 og 6085, ER 6085 "magen" til 6095, blot uden controllermulighed ?
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af Lord Mike »

Jeg har skiftet alle mine 4 tunze 6105 + tunze wavebox ud med 4 x mp40. Min helt klare mening er at tunze på ingen måder kommer i nærheden af vortech på cirkulationen samt mulighederne at ændre til andre indstillinger vedr. Vandbevægelsen.
Ud over det så larmer mine pumper ikke mere end mine tunze gjorde, så kan slet ikke ligge mærke til det som andre skriver i tråden vedr. støj fra vortech.

Vinder i mine øjne: klart vortech :wink:
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af pederrevnørd »

Lord Mike skrev:Jeg har skiftet alle mine 4 tunze 6105 + tunze wavebox ud med 4 x mp40. Min helt klare mening er at tunze på ingen måder kommer i nærheden af vortech på cirkulationen samt mulighederne at ændre til andre indstillinger vedr. Vandbevægelsen.
Ud over det så larmer mine pumper ikke mere end mine tunze gjorde, så kan slet ikke ligge mærke til det som andre skriver i tråden vedr. støj fra vortech.

Vinder i mine øjne: klart vortech :wink:
Var dejligt at høre - tror dog heller ikke støj er et problem - det hele er jo i sit eget teknikrum i forvejen.
Tak for input :GO
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af palamo123 »

pederrevnørd skrev:
PederP skrev:Super tråd. Jeg har indtil videre kun et par korelia i mit. Skal have købt bølgepumper snart!
I første omgang havde jeg bestemt mig for tunze på grund af det med at en vortech ike kan drejes + løsningen med at have halvdelen af pumpen på ydersiden IMO kun er pænt hvis man har et teknikrum.
Så blev jeg senere overbevist om at vortech skulle være tunze overlegen i understrøm, så nu er det dem jeg er på jagt efter.
Og nu gør i det sgu igen :)

Bliver nød til at se såden en 6095 i aktion... :)
Haha - jeg er glad for at høre, at jeg ikke er den eneste der er i tvivl. :GO

Jeg har både 6205, 6105 og 6085, ER 6085 "magen" til 6095, blot uden controllermulighed ?
6095'eren er ikke magen til nogle af tunzepumperne mig bekendt-det er et nyt produkt. Udstrømmeren er 7cm i diameter+den er kortere og skruen er større og kører trods det med højere hastighed. Derudover har den riller overalt
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af Bingocaller »

Peder jeg synes du skulle gå efter mp60

Masser af flow og så kan du skrue den ned hvis du mener den larmer og så stadigt have output som en mp40 imo
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
spdiving
Reactions:

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af spdiving »

Jeg har skiftet 2 af mine Tunze 6205 ud med 2 stk MP40. Når jeg får råd bliver de sidste 2 stk Tunze 6105 også skiftet ud om det så bliver MP40 eller MP60 har jeg ikke besluttet. Men helt klart så har pumperne fra Vortech vundet mit hjerte med hensyn til flow.

Som Lord Mike skriver har jeg heller ikke problemmer med støj fra dem. Kun de første 2-3 uger men der meget normalt ved alle nye pumper. Har aldrig oplevet at nye pumper var helt lydløse fra start af.

Steen
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af pederrevnørd »

Hej allesammen

Det blev jo en interessant tråd - med delte meninger.
Jeg endte med at vælge 6095 af den årsag at den passede mit behov bedst.
Jeg er vældig tilfreds med kvalitet, støjniveau, størrelse ifht output samt pris.

Jeg har IKKE fundet denne pumpe bedre end mp40, men pga af ovenstående - samt at jeg har tillid til dette mærke - og baljen kører med samme fabrikat i forvejen.
Jeg synes ar jeg skyldte en tilbagemelding, nu når jeg havde fået så mange gode råd :-)

Tak allesammen, og fortsat god dag :-)
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af palamo123 »

Hej Peder.
Tillykke med det. Den skal du nok blive glad for. Jeg er også superglad for min.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af peder »

pederrevnørd skrev:Hej allesammen

Det blev jo en interessant tråd - med delte meninger.
Jeg endte med at vælge 6095 af den årsag at den passede mit behov bedst.
Jeg er vældig tilfreds med kvalitet, støjniveau, størrelse ifht output samt pris.

Jeg har IKKE fundet denne pumpe bedre end mp40, men pga af ovenstående - samt at jeg har tillid til dette mærke - og baljen kører med samme fabrikat i forvejen.
Jeg synes ar jeg skyldte en tilbagemelding, nu når jeg havde fået så mange gode råd :-)

Tak allesammen, og fortsat god dag :-)
Peder
Gider du at smide en bedømmelse senere??
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af PederP »

Hej.

Lyder fedt PederR. Min storebror har også fået sig en 6095, så nu kan jeg se den i aktion.

Jeg har lige et spørgsmål til dem der kører både vortech og tunze. Mener i at konstruktionen hvor den sidder helt mod glasset, er med til at give vortech overlegen understrøm i forholdet til tunze?
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 16:48
13
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Bruno skrev:Jeg har prøvet både Tunze (i alle mulige modeller), Vortech (MP10) og andre fabrikater og i mine øjne er der INGEN pumper, der kan slå det flow Vortech pumpen laver. Det er simpelt hen fantastisk som de kan hive skidt ud, men men ak.... den larmer ALT ALT for meget. Den larmer så meget at det alene er nok til at jeg har fravalgt den....

Mit akvarie er bygget ind i væggen og står derfor i et andet rum, men selv med dør lukket er der så meget støj fra Vortech pumpen er det ikke er holdbart. Jeg har haft 3 Vortech og ingen af dem har jeg på noget tidspunkt udnyttet på over 50 % procent da det ellers larmede så det kunne høres i hele huset

Jeg har 2 mp10 i min balje den ene er nyer udgave og larmer ikke, men den anden jeg købte af dig den larmer sindsygt! jeg tror det kommer an på hvor gammel den er, jeg kan se at indmaden er lidt forskelligt i forhold til den magnet blade der køre rundt inde i selve pumpen! :)
Senest rettet af Saltvandrasser.dk tors 9. feb 2012 11:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af pederrevnørd »

peder skrev:
pederrevnørd skrev:Hej allesammen

Det blev jo en interessant tråd - med delte meninger.
Jeg endte med at vælge 6095 af den årsag at den passede mit behov bedst.
Jeg er vældig tilfreds med kvalitet, støjniveau, størrelse ifht output samt pris.

Jeg har IKKE fundet denne pumpe bedre end mp40, men pga af ovenstående - samt at jeg har tillid til dette mærke - og baljen kører med samme fabrikat i forvejen.
Jeg synes ar jeg skyldte en tilbagemelding, nu når jeg havde fået så mange gode råd :-)

Tak allesammen, og fortsat god dag :-)
Peder
Gider du at smide en bedømmelse senere??
Hej Peder,

Du kan få min forløbige bedømmelse her efter 5 dage med 6095 - ikke nok til at dække området driftsikkerhed/stabilitet, men håber det giver dig noget værdi alligevel :y

Mit behov var en erstatning for en 6205 der var stået af. Jeg fik byttetlidt rundt på de eksisterende pumper, og fik optimeret hvordan de sad.

Det betød at 2 6205 nu sidder ved bagrude og kun spuler bag keramik på siderne, 1 6105 bagerst på sideruden blæser mod overløbet i modsatte ende.

2 pumper, 1 6085 og 1 x 6105 stod for flowet i den "frie" vandmasse. Jeg manglede derfor en kraftig, men lille pumpe, der lavede en blød men kraftig vanbevægelse, til gavn for mine Acros etc, uden at de ville tage skade af en direkte stråle.

Valget faldt på 6095, som i allerede ved. Betaling var en positiv ting, pumpen var prisbillig :biggrin:
Æsken så helt normal ud i typisk Tunze størrelse, menda jeg åbnede, må jeg indrømme jeg tænkte at jeg havde lavet et fejlindkøb..... Pumpen har en str som en lille tennisbold, og lignede noget man kun ku bruge i små baljer.

Efter min første skuffelse over størrelsen(sikkert mange kvinder der harprøvet det samme lol) såsynes jeg det lignede nytænkning fra Tunzes side - detaljerne, og fittings, samt designet var lækkert. Til hver magnet var der de sædvanlige små plasticting til at tage vibrationer, men også den nye lækre Silencer, som virkelig gør denne pumpe lydløs. Derudover kraven der gør at man kan dreje pumpen i alle retninger. Og sidste men ikke mindst, idette lille smukke og feminine pumpehus, sad der en stor rå propel, der så ud som om den kunne arbejde.

Det tog mig 5 minutter at samle den, og jeg satte den på min højre siderude 15 cm inde i baljen, og 10 cm under vandoverfladen. Det var perfekt, den var lille, og den ku ikke ses, og jeg var nu spændt på om den ku klare opgaven......

Jeg tilsluttede ledninger, og satte den på min Tunze Multicontroller, og startede den. :biggrin:
Jeg havde undervurderet denne lille ubetydelige pumpe, for min balje blev straks fyldt med luftbobler, da den trak luft igennem på 10 cm dybde.... Men effekten i den anden ende af baljen var ikke til at tage fejl af.

Jeghavde vandbevægelse i forvejen,men mine koraller på venste side fik vandbevægelse, på den fede måde. Frem og tilbage i en smuk dans - præcis som det skal være. Endnu bedre var det at det kraftige men bløde flow ikke generede mine ret så store og elskede staghorns Acros på midtersøjlen - for de var i skudlinien.....mærkeligt nok, så foldede de sig blot endnu mere ud.

Jeg måtte naturligvis sænke pumpen ca 5 cm yderligere, således at den ikke sugede luft fra overfladen - den kom lidt for tæt på en acro, som jeg nærmest måtte sætte den på - og lad os bare sige atdet ku denne lille acro ikke klare - men Mine Pocilloporaer som omkranser pumpen, er åbenbart mere hårdføre....

Alt i alt en fantastisk pumpe - jeg vil tro flowet er som en mp40 - blødt og kraftigt.
Når jeg får råd skal jeg ha erstattet nogle af de gamle 6105 og 6205 med flere af disse.

Så lette at skjule, siger intet(heller ikke da den blev startet) og med et federe flow i den frie vandmasse.
Jeg synes denne lille pumpe har været en "opgradering" af flowet i min baljen - det ser mere naturligt ud, og jeg sku mene at den ikke trækker mange watt.

Lad os nu se om den bette sag, kan klare sig over tid, indtil videre er jeg imponeret.

Jeg håber det gav et billede af min foreløbige oplevelse af den - jeg skal ha flere, nogen der gider at stoppe finanskrisen :h
Senest rettet af pederrevnørd tors 9. feb 2012 11:32, rettet i alt 1 gang.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Vortech vs Tunze

Indlæg af Bingocaller »

Billeder af pumpe og placering ville være lækkert!

Det lyder jo som om du har lavet dig en helt fantastisk handel der! Det er jo bare fedt at den lever op til det du kunne drømme
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"