"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad er der galt - lorte akvarie

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af Marco R »

Jeg synes, at vinklen er fin, og hvis du (Per) ikke har nogen døde zoner. Så det burde det "kun" give alger.

Så jeg banker op omkring Peders forslag. For det er jo kun super, hvis du kan rede så meget som muligt af dit liv nu, da der så kun er lidt alger, som du skal " bekymre" dig om bagefter, og som ikke er det sværeste at få bugt med.

Så jeg vil go for it :GO

Du har jo kun alt at vinde i din situation :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af pederrevnørd »

Rigtigt meget repsPekt for din mening Bo:-)

Jeg er slet ikke i tvivl om at du er dygtig - og jeg synes oz dit råd til Per er det "safe" råd og måske det mest rigtige at give.

Og igen enig, derer mange måder til et smukt akvarie, og mange har et flot akvarium med dsb og refugium.

Hvad Per vælger når baljen er normaliseret, er ikke det jeg taler om her - det skal Per selv afgøre.

Mit råd skal lige siges ikke blot er et gæt, og et uprøvet et. Jeg ønsker ikke at gøre Per til en prøveklud for en pudsig ide.

Læses side 1 i min egen tråd, afsnit "vandet blev for rent" kan man se at det var hvad jeg selv har gjort med lykkelig udgang.

Og Per, jeg eller andre løber ikke fra dig og og undlader at hjælpe, blot fordi du tager en anden vej det er din balje og dine valg. Eneste vitale er at din balje forandres i positiv retning.

Bos råd og Marcos var begge gode, lad os få nogle flere, så du har et grundlag at træffe beslutning på:-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: søn 9. jan 2011 10:25
13
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2011

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af AlexSakke »

Per: så vidt jeg husker, så bruger du osmosevand til erstatning af fordampet vand/vandskift. Jeg ved ikke, om det også kører gennem nitrat/fosfat/silikat filter.
Hvad med at bruge alm hanevand i stedet? Hvis du har for meget klor og metaller i dit hanevand, så kunne du måske lade vandet løbe gennem sediment, kul og membran. På den måde vil du lidt efter lidt øge mængden af næring i form af nitrat i vandet.
Giver det mening?
Brugeravatar
Yogibjørn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 126
Tilmeldt: man 16. okt 2006 11:58
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af Yogibjørn »

det er vel tid til en update.

jeg tror akvariet er på rette kurs. der er gået ca. en måned siden jeg for alvor tog teten med at få gode koraller igen og begyndte med halv dosis kz amino, kz sponge power og Pohls xtra. da jeg satte dosis op til fuld ca. 14 dage siden. er der dog kommet flere "bakterie-alger" håber dog de forsvinder lidt efter lidt. ellers må jeg sætte dosis ned igen.

jeg fik nogle fine fragmenter af anette og kristoffer, de beholder den farve de har, og en enkelt har fået et lilla skær. nice.


- mine xenia er vokset meget. - så der er blevet høstet en del. en meget fin koral til at se kvaliteten af vandet. breder sig desværre helt vildt.
- mine lps vokser fint.
- montiporaerne er begyndt at få polypperne/farve
- acropora polypperne er meget mere ude end før
- min acropora som var hastigt døende, har fået nedsat den hastighed som den døde med -> så den er nok i bedring.
- de klamme grønne og røde slim alger er der blevet markant mindre af.
- Hydnophora har fået de karakteristiske lange "arme"

Det jeg har gjort ekstra, i forbindelse med operation "lorte-akvarie"
- doseret hver dag med kz amino, kz sponge power og Pohls xtra ca 14 dage halv og ca 14 dag fuld dosis.
- fodret ca. hver anden dag frem for ca. 1 gang om ugen
- brugt vandhanevand i en del af perioden

sjovt de små flasker og mere foder kan rede (forhåbentlig) mit akvarie
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af pederrevnørd »

Yogibjørn skrev:det er vel tid til en update.

jeg tror akvariet er på rette kurs. der er gået ca. en måned siden jeg for alvor tog teten med at få gode koraller igen og begyndte med halv dosis kz amino, kz sponge power og Pohls xtra. da jeg satte dosis op til fuld ca. 14 dage siden. er der dog kommet flere "bakterie-alger" håber dog de forsvinder lidt efter lidt. ellers må jeg sætte dosis ned igen.

jeg fik nogle fine fragmenter af anette og kristoffer, de beholder den farve de har, og en enkelt har fået et lilla skær. nice.


- mine xenia er vokset meget. - så der er blevet høstet en del. en meget fin koral til at se kvaliteten af vandet. breder sig desværre helt vildt.
- mine lps vokser fint.
- montiporaerne er begyndt at få polypperne/farve
- acropora polypperne er meget mere ude end før
- min acropora som var hastigt døende, har fået nedsat den hastighed som den døde med -> så den er nok i bedring.
- de klamme grønne og røde slim alger er der blevet markant mindre af.
- Hydnophora har fået de karakteristiske lange "arme"

Det jeg har gjort ekstra, i forbindelse med operation "lorte-akvarie"
- doseret hver dag med kz amino, kz sponge power og Pohls xtra ca 14 dage halv og ca 14 dag fuld dosis.
- fodret ca. hver anden dag frem for ca. 1 gang om ugen
- brugt vandhanevand i en del af perioden

sjovt de små flasker og mere foder kan rede (forhåbentlig) mit akvarie
Dejligt at høre at det går fremad igen - måske du snart kan lave nye indlæg, med en anden overskrift :T
Men stort tillykke - god læsning

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af Carsten »

Yogibjørn skrev:
- mine xenia er vokset meget. - så der er blevet høstet en del. en meget fin koral til at se kvaliteten af vandet. breder sig desværre helt vildt.

Xenia er desværre ikke lige den koral man skal se på for at bedømme om et akvarie står godt eller ej.
Den kan stortrives i et akvarie med masser at fosfat, og dø totalt på ingen tid, i et akvarie uden fosfat.
Og omvendt.

men håber da alligevel at dit akvarie er kommet på ret kurs igen.
Brugeravatar
Yogibjørn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 126
Tilmeldt: man 16. okt 2006 11:58
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af Yogibjørn »

tak begge, ang. indlæggets navn, kan vi da godt blive enige om overskriften forhåbentlig ikke vil være gældende i ret mange månder endu :be:
du har ret carsten, men en jeg vil alligevel mene, at når xenia vokser, vil der også være næring i akvariet, hvilket var mit problem. jeg måler heldigvis ikke fosfat af betydning.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af PederP »

Hej.

Jeg er ved at blive lidt frustreret over ikke at kunne holde lidt nitrat i min balje.
Havde en pellet OD, som jeg mener at være godt over. Nu ser de gamle sps også ud til at komme igang igen med en voldsom foderplan for korallerne (og fisk).
Men - jeg kan stadig ikke holde noget nitrat i vandet. Jeg syntes heller ikke farverne på mine sps er ret intense. Lps stortrives til gengæld, især min goniopora fylder snart hele baljen og ligner den nyder den intense fodring.
Jeg har et Caulerpa refugium, hvor jeg har dæmpet lyset til absolut tusmørke, og derefter har det smidt sporrer, så der er max 10 grønne "blade" caulerpa tilbage. Så jeg havde håbet det vil give mig lidt nitrat. Har ladt refugiet rydde op efter sig selv for at få lidt svineri - men det hjalp ikke.

Jeg har prøvet at lave en gødningsopløsning af KNO3 og kan godt tilføre så jeg kan måle 1ppm - men dagen efter er det væk igen.. men det viser da testsættet virker.
På den positive side - ingen målbar fosfat. (hanna)

Hvad ville i gøre - skal de ekstra ls op af sumpen? Droppe caulerpa helt?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af StarF »

køre du både pellets og caulerpa ?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af pederrevnørd »

Peder,

Godt du skriver du har problemer, men opret en selvstændig tråd, denne her er pænt aktiv i forvejen ok:-)

Sikker på at mange vil hjælpe dig

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Yogibjørn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 126
Tilmeldt: man 16. okt 2006 11:58
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af Yogibjørn »

Jeg har selv det problem med nitraten så det kunne interessant at vide om kno3 ville kunne virke. og i hvilke mængder pr. liter.
Jeg betragter denne tråd som en konstruktiv og lærerig tråd, til alle som har de problemer som jeg har. Så jeg synes indlægget er ok.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af PederP »

Yogibjørn skrev:Jeg har selv det problem med nitraten så det kunne interessant at vide om kno3 ville kunne virke. og i hvilke mængder pr. liter.
Jeg betragter denne tråd som en konstruktiv og lærerig tråd, til alle som har de problemer som jeg har. Så jeg synes indlægget er ok.
Grunden til at jeg skrev i denne tråd er at mine problemer fra start til nu har lignet dit. Skrottede pellets da rådet kom her i tråden samt begyndte på mine fodringer. Så jeg gætter på vi er lidt paralelle :)

Kan dog godt se at spørgsmålet nok vil få mere opmærksomhed under egen overskrift, så jeg følger lige PR's råd og kopier og editerer :)
Brugeravatar
Yogibjørn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 126
Tilmeldt: man 16. okt 2006 11:58
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af Yogibjørn »

DEt er helt i orden. GIder du beskrive dit brug af KNo3
Brugeravatar
Yogibjørn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 126
Tilmeldt: man 16. okt 2006 11:58
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af Yogibjørn »

DEt er helt i orden. GIder du beskrive dit brug af KNo3
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af PederP »

Hej.

Først laver jeg en opløsning af 16,3g KNO3 i 1L osmosevand. Der skulle så være på 10g NO3, eller 10.000mg/L som igen svarer til 10mg pr. ml..
9,2ml hæver mine 92L vand til 1 mg/L.

Ville nok lave en stærkere opløsning til et større akvarie. :)
Besvar

Tilbage til "Sygdom"