"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skift af bundlag - do and donts!

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Skift af bundlag - do and donts!

Indlæg af Bingocaller »

Har planer om at skifte mit bundlag.

Må bide i det sure æble og krybe til korset at det er for groft - selvom jeg ikke er meget for at indrømme det.

Så jeg skal have alt det gamle op. Planen er at støvsuge bunden godt og grundigt for at fjerne det meste skrald så det ikke bliver virvlet op. Dernæst er det igang med skeen og samle så meget som muligt i et hjørne og så ellers igang men en kop med små huller i så vandet kan løbe fra. Jeg vil samtidigt proppe alle steder jeg kan med filtervat samt have en spandpumpekørende. Jeg tænker ikke at gemme noget af det gamle til at pode det nye da jeg nok må indse at jeg ikke kan få det hele ud under min stensætning etc = så der må være nok bakterier i dette til at kunne pode det nye.

Lyder det som en plan og er der andre gode råd derude? Jeg tænker et vandskift må være på sin plads samtidigt.
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
hr.weber
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: man 1. nov 2010 19:23
13
Postnummer: 3000 Helsingør
Saltvand siden?: 2010

Re: Skift af bundlag - do and donts!

Indlæg af hr.weber »

Jeg har lige skiftet mit bundlag da det var alt for fint og jeg konstant havde svæv i vandet som jeg ikke kunne komme af med. Jeg gik fra fint sand over til aragonit fra KZ.
Jeg sugede det gamle bundlag op over et par gange i forbindelse med vandskifte, jeg brugte en 22mm slange og hævert effekten. Der blev også efterladt noget af det gamle sand til at pode det nye med. Det nye aragonit blev skyllet grundigt for støv osv. og der efter til ført akvariet. ved hjælp af et 25mm pvc rør med tragt tapet på toppen kunne jeg undgå at det fløj rundt i hele akvariet, men i stedet landede lige så forsigtigt på bunden.

Indtil videre er der intet som har taget skade, bundlaget er lettere brunt og igang med indkøring.

Håber det kan bruges. :beer:
Vh. Rasmus
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Skift af bundlag - do and donts!

Indlæg af Marco R »

Bingocaller skrev:Har planer om at skifte mit bundlag.

Må bide i det sure æble og krybe til korset at det er for groft - selvom jeg ikke er meget for at indrømme det.

Så jeg skal have alt det gamle op. Planen er at støvsuge bunden godt og grundigt for at fjerne det meste skrald så det ikke bliver virvlet op. Dernæst er det igang med skeen og samle så meget som muligt i et hjørne og så ellers igang men en kop med små huller i så vandet kan løbe fra. Jeg vil samtidigt proppe alle steder jeg kan med filtervat samt have en spandpumpekørende. Jeg tænker ikke at gemme noget af det gamle til at pode det nye da jeg nok må indse at jeg ikke kan få det hele ud under min stensætning etc = så der må være nok bakterier i dette til at kunne pode det nye.

Lyder det som en plan og er der andre gode råd derude? Jeg tænker et vandskift må være på sin plads samtidigt.
Hey hey,

Hvilket bundlag skal du så have fat i?

Jeg vil tage/ købe en stor filtersok og så lade slangen løbe derned, så bundlaget lander i sokken, men den filtrerer svævet fra. Ja det vil tage noget tid, da filtersokken jo skal tømmes :) Men så vil jeg sige, at du undgår at skulle støvsuge og skubbe det over i et hjørne :y
jesper kristensen
Reactions:

Re: Skift af bundlag - do and donts!

Indlæg af jesper kristensen »

Marco R skrev:
Bingocaller skrev:Har planer om at skifte mit bundlag.

Må bide i det sure æble og krybe til korset at det er for groft - selvom jeg ikke er meget for at indrømme det.

Så jeg skal have alt det gamle op. Planen er at støvsuge bunden godt og grundigt for at fjerne det meste skrald så det ikke bliver virvlet op. Dernæst er det igang med skeen og samle så meget som muligt i et hjørne og så ellers igang men en kop med små huller i så vandet kan løbe fra. Jeg vil samtidigt proppe alle steder jeg kan med filtervat samt have en spandpumpekørende. Jeg tænker ikke at gemme noget af det gamle til at pode det nye da jeg nok må indse at jeg ikke kan få det hele ud under min stensætning etc = så der må være nok bakterier i dette til at kunne pode det nye.

Lyder det som en plan og er der andre gode råd derude? Jeg tænker et vandskift må være på sin plads samtidigt.
Hey hey,

Hvilket bundlag skal du så have fat i?

Sådan gjorde jeg også. Jeg førte det ned i sumpen og så ellers bare tilbage med returen. Det tager tid, men det er det værd. Jeg skiftede fra

http://www.deepoceanshop.dk/dekoration- ... 07-kg.html til http://www.deepoceanshop.dk/dekoration- ... 07-kg.html

Det er godt nok noget lækkert sand der bliver liggende. Har et 333L og brugte 9 kg af det gamle som jeg blandede med 9 kg bimini pink. Det spiller bare. 2x 6055 kan køre på 30-80 uden problemer.
Jeg vil tage/ købe en stor filtersok og så lade slangen løbe derned, så bundlaget lander i sokken, men den filtrerer svævet fra. Ja det vil tage noget tid, da filtersokken jo skal tømmes :) Men så vil jeg sige, at du undgår at skulle støvsuge og skubbe det over i et hjørne :y
Jesper ØH
Reactions:

Re: Skift af bundlag - do and donts!

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg bruger dette bundlag Bio-Active Argronite og har været uderst tilfreds, tilførte en extra pose for nogle måneder siden og der kom ikke alger eller noget, systemet kørte bare som intet var sket :GO
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Skift af bundlag - do and donts!

Indlæg af Marco R »

Jesper ØH skrev:Jeg bruger dette bundlag Bio-Active Argronite og har været uderst tilfreds, tilførte en extra pose for nogle måneder siden og der kom ikke alger eller noget, systemet kørte bare som intet var sket :GO
Hej Jesper,

Har du eventuelt et link? :)
jesper kristensen
Reactions:

Re: Skift af bundlag - do and donts!

Indlæg af jesper kristensen »

de findes på www.deepoceanshop.dk
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Skift af bundlag - do and donts!

Indlæg af Marco R »

jesper kristensen skrev:de findes på http://www.deepoceanshop.dk
Jeg kan ikke læse mig helt til dette sand ud fra, hvad Jesper skrev det hed :dizzy:
Jesper ØH
Reactions:

Re: Skift af bundlag - do and donts!

Indlæg af Jesper ØH »

Det er ikke på deepocean. Jeg har købt det hos petsupply, men saltvandsbutikken har det link http://saltvandsbutikken.dk/dekoration- ... -c-59.html :beer:
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Skift af bundlag - do and donts!

Indlæg af Marco R »

Jesper ØH skrev:Det er ikke på deepocean. Jeg har købt det hos petsupply, men saltvandsbutikken har det link http://saltvandsbutikken.dk/dekoration- ... -c-59.html :beer:
Arg mente det nok, at det ikke var der :)

Bliver det liggende, og hvor meget cirkulation har du i akvariet - og en sidste ting hvilken af kornstørrelserne har du? :hehe:
Jesper ØH
Reactions:

Re: Skift af bundlag - do and donts!

Indlæg af Jesper ØH »

Marco R skrev:
Jesper ØH skrev:Det er ikke på deepocean. Jeg har købt det hos petsupply, men saltvandsbutikken har det link http://saltvandsbutikken.dk/dekoration- ... -c-59.html :beer:
Arg mente det nok, at det ikke var der :)

Bliver det liggende, og hvor meget cirkulation har du i akvariet - og en sidste ting hvilken af kornstørrelserne har du? :hehe:
Jeg har det fine af det. Jeg har en mp 40 og ikke ret højt akvarie 40cm så lidt vil den, i starten er det værst men da skruede jeg lidt ned for pumpen, til sandet havde lagt sig ca 2 uger så kan det tåle mere flov, men som sagt super sand, jeg hældte så meget af det vand der var i posen ud, inden jeg tilsatte det.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Skift af bundlag - do and donts!

Indlæg af Marco R »

Jesper ØH skrev:
Marco R skrev:
Jesper ØH skrev:Det er ikke på deepocean. Jeg har købt det hos petsupply, men saltvandsbutikken har det link http://saltvandsbutikken.dk/dekoration- ... -c-59.html :beer:
Arg mente det nok, at det ikke var der :)

Bliver det liggende, og hvor meget cirkulation har du i akvariet - og en sidste ting hvilken af kornstørrelserne har du? :hehe:
Jeg har det fine af det. Jeg har en mp 40 og ikke ret højt akvarie 40cm så lidt vil den, i starten er det værst men da skruede jeg lidt ned for pumpen, til sandet havde lagt sig ca 2 uger så kan det tåle mere flov, men som sagt super sand, jeg hældte så meget af det vand der var i posen ud, inden jeg tilsatte det.
Okay hvor lang til brugte du på hæve styrken af din pumpe? :)
Jesper ØH
Reactions:

Re: Skift af bundlag - do and donts!

Indlæg af Jesper ØH »

Efter ca 2 uger gik der ca 1 uge så kunne jeg køre med meget flow igen.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Skift af bundlag - do and donts!

Indlæg af Marco R »

Jesper ØH skrev:Efter ca 2 uger gik der ca 1 uge så kunne jeg køre med meget flow igen.
Okay så for at jeg forstår dig rigtig. Så skruede du helt op på fuld styrke på din pumpe efter 3 uger, eller læser jeg det forkert? :hehe:
Jesper ØH
Reactions:

Re: Skift af bundlag - do and donts!

Indlæg af Jesper ØH »

Marco R skrev:
Jesper ØH skrev:Efter ca 2 uger gik der ca 1 uge så kunne jeg køre med meget flow igen.
Okay så for at jeg forstår dig rigtig. Så skruede du helt op på fuld styrke på din pumpe efter 3 uger, eller læser jeg det forkert? :hehe:
Jeg kan ikke skrue helt op for den, for så suger den luft og fjerner sand, næsten vand på gulvet der er jo drøn på den :GO
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Skift af bundlag - do and donts!

Indlæg af Marco R »

Jesper ØH skrev:
Marco R skrev:
Jesper ØH skrev:Efter ca 2 uger gik der ca 1 uge så kunne jeg køre med meget flow igen.
Okay så for at jeg forstår dig rigtig. Så skruede du helt op på fuld styrke på din pumpe efter 3 uger, eller læser jeg det forkert? :hehe:
Jeg kan ikke skrue helt op for den, for så suger den luft og fjerner sand, næsten vand på gulvet der er jo drøn på den :GO
Ja okay det er bare fordi, at jeg har 2 stk. Tunze 6055 i mit, og vil helst ikke have sand over det hele :hehe:

Så hvor længe skal jeg vente med at skrue mine pumper op på fuld styrke?
Jesper ØH
Reactions:

Re: Skift af bundlag - do and donts!

Indlæg af Jesper ØH »

Det med pumperne er svært at svare på. Hvor høj er din balje ? og længde, der er jo en anden spredning på tunze de er mere konsentret hvor vortech er mere bred i flovet. Det er nemmest at få sandet ud med en tyk slange som skrevet før :beer:
spdiving
Reactions:

Re: Skift af bundlag - do and donts!

Indlæg af spdiving »

Mit bundlag har også flyttet sig rundt i akvariet og kunne heller ikke ligge stilde. Så jeg lage et nyt fint lag KZ groft sand oven på det gamle og nu er der ingen problemmer.

Steen
Besvar

Tilbage til "Dekoration"