"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad er der galt - lorte akvarie

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af ole kekkonen »

pederrevnørd skrev: Salinitet og po4 er temmelig sikkert ikke problemet her. Derudover er 35 ppt normen.
Coral reefs are generally located in areas that have salinities in the range of 35 ppt to 38 ppt. Most of our corals, and the associated fauna including fishes, will live best at those conditions (Weber and White 1976).
http://www.ronshimek.com/salinity_temperature.html
Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 169
Tilmeldt: tirs 16. nov 2010 00:32
13
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vanløse

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af DKMcSalt »

AlexSakke skrev:Nu, hvor du er kommet sand i akv- giv det lidt tid! Selv om sandet var indkørt, så har det stadig brug for at finde balance. Dvs, at der skal dannes forskellige bakterier på forskellige niveauer i sandet. Bliv ved med at tjekke NO3, da den kan stige en del nu.

Hvis det var mig, så ville jeg også hæve KH op til 9.5-10 stykker for at afbalancere den med din CA, som er på 460...

Held og lykke med akv!

Det er også mit råd, giv det lige lidt tid 3 - 4 uger.
Har selv haft en del alger, et slimet lag der lå over bund og sten, altsammen er forsvundet, og i dag ser det fint ud.
Har nogle knap og stjerne polypper, men de ser ud til at have klaret det fint uden nogen form for tilsætning.

Bare hold modet, og tålmodigheden :beer:
75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
finn henningsen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 38
Tilmeldt: tirs 2. nov 2010 18:48
13
Postnummer: 6670 Holsted
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af finn henningsen »

Anette skrev:
pederrevnørd skrev: Til jer andre med diverse metal spændebånd - må jeg KRAFTIGT fraråde dette - brug fx strips istedet.


mvh
Peder
Præcis, og køb dem UV bestandige, så slipper man for de mørner og knækker!
Hvor køber man uv bestandige strips????
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af AndersGS »

finn henningsen skrev:
Anette skrev:
pederrevnørd skrev: Til jer andre med diverse metal spændebånd - må jeg KRAFTIGT fraråde dette - brug fx strips istedet.


mvh
Peder
Præcis, og køb dem UV bestandige, så slipper man for de mørner og knækker!
Hvor køber man uv bestandige strips????
Byggemarkeder, det står på pakken hvis de er uv-bestandige.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af PederP »

Lige et spørgsmål ang. koral fodring. Slukker i skummeren mens i fodrer? Det ligner den får travlt..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af Carsten »

Min skummer kørte konstant.
Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 169
Tilmeldt: tirs 16. nov 2010 00:32
13
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vanløse

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af DKMcSalt »

24X7
75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
Brugeravatar
Yogibjørn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 126
Tilmeldt: man 16. okt 2006 11:58
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af Yogibjørn »

marco R - jeg vil skyde på, at de største stykker er ca 15 x 3 mm. og de mindste er 5 x 1 mm
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af Marco R »

Yogibjørn skrev:marco R - jeg vil skyde på, at de største stykker er ca 15 x 3 mm. og de mindste er 5 x 1 mm
Jamen det lyder da bare ikke til, at det kan være pga. kornstørrelsen. Synes da, at der er flere, som går op i denne kornstørrelse, da pumperne ellers hvivler sandet op :rolleyes:

Jeg har det sorte bundlag, som er fra 1-5mm. Selvfølgelig kommer der skidt frem, hvis jeg roder/ vifter med hånden over dette. Men det gør der jo også, hvis det er "alm" fint sand. Ret mig hvis jeg tager fejl :)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3630
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af nielsk »

problemet med groft koralgrus som bundlag er at det fanger alt for meget uspist foder som nedbrydes i bundlaget. Hvilket bruger meget ilt på at lave en masse nitrat.
Jeg bruger helt fint bundlag og det bliver også godt fyldt med brunt støv i bunden hvis man roder i det. Men det er mere "fint".
Hvis man bruger groft bundlag er det bedst kun at bruge 1 lag grus - så det er så tyndt som overhovedet muligt.

Og man kan også bruge fint sand med meget cirkulation, det skal bare lige "vokse" sammen af bakteriefilm, ormegange osv.
Jeg har 70000 L cirkulation i mit og 200 kg fint bundlag, det hvirvler aldrig op mere.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af PederP »

Er glad for mit grove koralgrus. Det er dejligt let at gøre rent, og svært at hvirvle op..
Et tip til slamsugning:

Har lavet en spand med mange små huller i bunden, som kan sidde i min sump. Den ligger jeg så en tot filtervat i bunden af når jeg skal bruge slamklokken, lade hævertslangen løbe ned i den og bliver ved til jeg er færdig.
jesper kristensen
Reactions:

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af jesper kristensen »

PederP skrev:Er glad for mit grove koralgrus. Det er dejligt let at gøre rent, og svært at hvirvle op..
Et tip til slamsugning:

Har lavet en spand med mange små huller i bunden, som kan sidde i min sump. Den ligger jeg så en tot filtervat i bunden af når jeg skal bruge slamklokken, lade hævertslangen løbe ned i den og bliver ved til jeg er færdig.
Jeg gør det samme dog med en sok bundet fast med en strips. Den kan lige suge sten og hele baduljen ren og sokken bliver smidt ud bagefter. Min makker troede han var smart og forbandt slangen til hans skummer pumpe som kørte med pinweel. Det kostede lige 5 af de der pins. Ups.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af Marco R »

nielsk skrev:problemet med groft koralgrus som bundlag er at det fanger alt for meget uspist foder som nedbrydes i bundlaget. Hvilket bruger meget ilt på at lave en masse nitrat.
Jeg bruger helt fint bundlag og det bliver også godt fyldt med brunt støv i bunden hvis man roder i det. Men det er mere "fint".
Hvis man bruger groft bundlag er det bedst kun at bruge 1 lag grus - så det er så tyndt som overhovedet muligt.

Og man kan også bruge fint sand med meget cirkulation, det skal bare lige "vokse" sammen af bakteriefilm, ormegange osv.
Jeg har 70000 L cirkulation i mit og 200 kg fint bundlag, det hvirvler aldrig op mere.
Okay jeg får nyt akvarie her om en lille måneds tid. Hvor længe skal det ligge, så det "vokser" sammen. Jeg kan jo ikke slukke for alt min cirkulation. Sorry hvis spørgsmålet ikke lige giver mening? :rolleyes: Jeg er nu rigtig glad for mit sorte bundlag, men kan da godt se, at hvis jeg skal have et tyndt lag, så kan diverse kutlinger og sådan jo ikke grave sig ned, og det er jo heller ikke optimalt.

Hvad hedder det sand, som du har, og hvor har du købt det henne?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af pederrevnørd »

Yogibjørn,

Hvordan går det med baljen ?
Er lidt bekymret over ikke at se en positiv opdate - bedring, værre - eller mix af begge dele ?

Glæder mig til at høre fra dig:-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Yogibjørn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 126
Tilmeldt: man 16. okt 2006 11:58
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af Yogibjørn »

næ det går egentlig ikke så godt :BA . har egentlig ikke lyst til en update... Jeg har gjort som vi aftalte, men det vil ikke komme på ret køl..... underligt akvarie.
min ene acro taber vævet, en anden ser ud som om, polypperne er mere ude???? kenya træet hænger stadig, og den røde alge, hærger stadig...

værdierne er har ændret sig.....

ca 500
mg 1515
kh 9,6
no3 0 - stadig
altså noget er gået i stå.... :G men akvariet skal vel lige vænne sig til det nye bundlag.....

jeg opdagede noget sjovt - hvis noget kan være sjov i min situation... den gule tubiaria på billedet. prøv at se dens polypper... hvor der ikke er lys er polypperne ude, og omvendt????? sådan har det været nogle dage.

jeg opdagede et stykke gaffa-tape i akvariet. kan det være synderen. det har været deri i flere år........ men det er kommet op.
Vedhæftede filer
021.JPG
007.JPG
003.JPG
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af pederrevnørd »

Hej,

Ked af at høre du ikke har fremgang endnu.
Gaffatapen har intet med dit problem at gøre.

Synderen er efter min vurdering din tidligere carbon dosering - din balje har ingen balance pt. Og det kommer til at tage tid før det bliver normaliseret.

Det er logisk at ca fx stiger under disse forhold.
Du skal formentlig intet foretage dig af hurtige løsninger. Hverken vandskifte, kul rowa eller andet.

Du skal nok indstille dig på at det er for sent for din acro, ked af jeg ikke har en lynkur til dig, det bedste råd jeg kan give dig er at fortsætte med koralfoder.

Hvordan har dine fisk det ?
Husker ikke du har nævnt noget om dem, hvor mange har du?

Overvejer om lidt ekstra næring ville være at foretrække - men lad mig lige høre om fiskebestanden..

At din turbinaria har polypper uden igen, i skyggen, er et godt tegn - det betyder den kan tage det zeonæring fra vandet som du tilsætter - men den og de andre koraller, er jo blege og svækkede.

Hvor meget lys har du over baljen? Hvilken type? Hvor mange timer lys? Hvor mange i total mørke?

Du må ikke miste lysten, jeg forstår du er trist - og vi er mange der gennem årene har mistet bestanden, men vi giver ikke op ... Aldrig.

Glæder mig til at høre fra dig:-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af Benny »

Hej Yogibjørn,

Har du prøvet at teste dit NO3, med et andet test set, jeg testede mit NO3 med et salifert kit, som viste 0, men da jeg fik Carsten fra DecOcean, til at teste mit vand, viste hans salifert test omkring de 0,50, så det var godt nok lidt af et shock :dizzy: :shock:

(Har nu købt et nyt test set)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa benny:-)

Kl er mange, men jeg forstår ikke helt hvad du skriver? Undskyld.

Om no3 viser 0,5 eller 0 er en lille afvisning. Sikker på du mener no3 ?
Men i dette tilfælde er det jo netop mangel på næring der giver disse sultsymptomer - dvs der er ingen nitrat, hvis der bare var det, så havde det været let :-)

Hyggeligt at ses forleden:-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af Benny »

Hej Peder
Ja, det var hyggeligt, du skal lige gange de 0,5 med 100.... ups , jeg er stadigt i shock :)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af pederrevnørd »

Benny skrev:Hej Peder
Ja, det var hyggeligt, du skal lige gange de 0,5 med 100.... ups , jeg er stadigt i shock :)
Wow, benny:-)
Godt du fik checket det - og held og lykke med at få det ned.
Det glæder jeg mig til at høre mere om mht dit valg af metode for at komme ned under 2.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: søn 9. jan 2011 10:25
13
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2011

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af AlexSakke »

Yogibjørn skrev:næ det går egentlig ikke så godt :BA . har egentlig ikke lyst til en update... Jeg har gjort som vi aftalte, men det vil ikke komme på ret køl..... underligt akvarie.
min ene acro taber vævet, en anden ser ud som om, polypperne er mere ude???? kenya træet hænger stadig, og den røde alge, hærger stadig...

værdierne er har ændret sig.....

ca 500
mg 1515
kh 9,6
no3 0 - stadig
altså noget er gået i stå.... :G men akvariet skal vel lige vænne sig til det nye bundlag.....

jeg opdagede noget sjovt - hvis noget kan være sjov i min situation... den gule tubiaria på billedet. prøv at se dens polypper... hvor der ikke er lys er polypperne ude, og omvendt????? sådan har det været nogle dage.

jeg opdagede et stykke gaffa-tape i akvariet. kan det være synderen. det har været deri i flere år........ men det er kommet op.
Jeg havde det på samme måde, altså var ved at give op pga muligvis det samme problem: carbon, men med en god opbakning fra blandt andet Peder, ser man lige pludselig anderledes på tingene! :biggrin:
Jeg opdagede flere steder i akv samling af hvid belægningen bag ved stenene. Opstået muligvis pga døde zoner. Hvor meget cirkulation har du?

Du må ikke give op. Du er ikke den første og heller ikke den sidste, der gennemgår den her nedtur. :GO
Jeg kan endelig godt forstå, hvordan du har det. Når man lægger alle kræfter i sådan et projet og det kører, men lige pludselig holder det op med at fungere- så bliver man enormt skuffet, bitter og ked af det.

Som sagt- næring, næring og atter næring til dine koraller. Måske kan du stadigvæk nå at redde din acropora ved enten af fragmentere den eller øge cirkulationen ved den (hvis den ikke er stærk nok i forvejen) så på den måde vil den have det nemmere at skille sig af med dødt væv.
Brugeravatar
Yogibjørn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 126
Tilmeldt: man 16. okt 2006 11:58
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af Yogibjørn »

nej nej, jeg mister ikke modet.... jo lidt. men ikke nok til at lukke akvariet ned :beer: det er jo udfordringen værd at finde problemet.

mine fisk er velnærede og svømmer lystigt rundt, de fejler absolut intet.
min bestand er følgende
1 x gul kirug
1 x klovnfisk
1 x koral vogter
1 x porphyrea
2x aruanus (fantastisk fed fisk, synd den bliver overset)
1 x en jomfrufisk som jeg ikke har navnet på.....

mit lys er 6 x t5 15 cm over vandoverfladen, udskiftet for 3 mdr. siden.
9 timer fuld blus, 0,5 time i hver ende med kun det blå tændt. totalt mørke er der jo sådan set kun fra kl 22 til solen står op.
cirkulationen er 60-70 gange i timen.

ang. acropora, så har jeg lavet nogle frags. Nogle er gået til, mens det er gået godt for andre...... godt man har den mulighed. Lidt træls, da jeg har haft den længe.....

men det er rigtig fedt med et sådan forum, hvor gode råd og tip gives videre. En foreløbelig tak til alle bidrag, som har gjort denne tråd ekstrem lærerig. :clap:
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af pederrevnørd »

Hej igen

Hvor stor er din balje ?

Evt flere fisk, og endnu mere foder!

Jeg vil være lidt provo her.... Og modtager rigtig gerne konstruktiv kritik fra andre !

Jeg ku have lyst til at fodre rigtigt kraftigt i ca 2-3 ugers tid, vel vidende at det vil give lidt alger.jeg vil fra min side hellere have en balje hvor vi taler om for meget næring, end som her hvor vi skal gætte os til hvor meget skade de overskydende bakterier og manglende næring gør.

Lad os da kickstarte en ny indkøringsperiode.

Jeg tænker det ligger dig svært for at gøre således her, men jeg havde sgu nok gjort det.
Jeg beder dig jo ikke om at smide 1/2 gris i baljen, men mindst dobbelt op af hvad du normalt gør.

Lad os se den no3 stige, og lad os få en normalt sund balteriekultur fremavlet.
At efterfølgende fjerne no3 og lidt po4 er utroligt let ifht dette golde miljø.

Jeg ville elske at se lidt kød på dine sps igen, om det blot er brunt i starten, blot liv og vækst. Gerne lidt algevækst også, alle disse ting kan vi bagefter, under kontrollerede forhold fjerne.

Lad mig høre hvad du synes Yougi, er du i øvrigt sød at sige dit navn ?

Lad mig også høre hvad i andre mener - også hvis du/i synes jeg har hul i kraniemuffen:-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Yogibjørn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 126
Tilmeldt: man 16. okt 2006 11:58
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af Yogibjørn »

lidt provo..... næ egentlig ikke. vi skal vel have have fundet ud af hvad der er galt......
jeg har ca 500 l vand, hvoraf de 60 l, ligger i sumpen

men vil en overfodring, hvor kun en brøkdel af maden blive spist, ikke fører til no2?

algevæksten...... ja den bliver bare suget op, eller forsvinde igen med tiden. det kan da kun blive bedre end nu.... så jeg er egentlig ikke bange for at overfodre, der ville medfører en alge-opblomstring men jeg er bange for no2

men hvad siger i andre der er med på tråden........
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af pederrevnørd »

Hmm tror godt vi ved hvad årsag er, men ikke hvor længe den kan holde din balje idenne midt imellem liv og død situation.

Ja, flere på banen:-) personligt er jeg ikke bange for no2, det er tæt på ugiftigt for de fleste slatvandsfisk.

Og så lige dit navn tak - er lidt mere høfligt når man sådan hved hvem man taler med :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Yogibjørn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 126
Tilmeldt: man 16. okt 2006 11:58
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af Yogibjørn »

nå ja, det glemte jeg.

Mit navn er Per
Senest rettet af Yogibjørn søn 20. nov 2011 20:03, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Per,

Ja, lad os se hvad andre synes:-)
Der må jo oz være nogle fisk du ku tænke dig, så det føles som fremgang.... :-)

Ønsker dig virkelig held og lykke - og følger dig til dørs !
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af wondersurfer »

jeg følger lige med her

det er en utrolig spændende vinkel du ser det fra peder

om metoden er god eller dårlig tør jeg ikke spå om
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Yogibjørn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 126
Tilmeldt: man 16. okt 2006 11:58
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af Yogibjørn »

tak.
Det lyder dejligt, at du vil følge processen. jeg er sikker på at akvariet nok skal komme sig på den lange bane. det er bare nu hvor problemerne hober sig op, at det er lidt træls....

nej jeg vil ikke tilføre fisk eller koraller i akvariet før, der er styr på det. så det må vente.
gad vide hvad hvor mange liter vand folk har pr. fisk (generelt)? det kunne egentlig være sjovt at vide, om det kunne have indflydelse på succes-raten, mht koraller.......
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hvad er der galt - lorte akvarie

Indlæg af Engelquist »

Peder,med respekt for dine synspunkter, er jeg helt ovre i den anden- mere gammelsdavs- grøft.. jeg vil helt klart anbefale at stoppe med alle tilsætninger og køre 10 % vandskifte hver 14. dag, samtidig med at fiskene selvfølgelig får det mad de skal have.
Hold øje med værdierne og hold dem stabile...
Akvariet skal have tid og ro til at finde balancen igen og desværre er skaden på koralerne nok ikke til at ændre- dem der er døende vil dø uanset hvad man tilsætter...

Og så min kæphest: glem alt om vodka, biopellets o.lign, og lav et refugie med hurtigt voksende makro-alger. Refugiet vil holde dine nitrat og fosfat værdier på plads og samtidig producere en overflod af pods til glæde for koralerne- det er en god og gennemprøvet metode der virker...

Held og lykke med genopretningen af din balje- og husk: MASSER AF TÅLMODIGHED :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Besvar

Tilbage til "Sygdom"