"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koral rev efter tsunami

Forum hvor du kan se og dele links og andet www relateret, med andre.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Koral rev efter tsunami

Indlæg af Brian »

Andaman and Nicobar øerne var midt i orkanens øje og her er lidt BBC nyheder derfra :

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/4148235.stm
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Tjaa fandt lige en video der viser hvordan rev er lagt øde. Ikke noget pænt syn, sten korallerne er knust og ligger hen på bunden som en omgang koralgrus i bunden af et akvarie !

Videoen kan ses på CBS hjemmeside eller direkte link HER

:BA
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

"snøft" hvilket syn
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Ja, det er en katastrofe.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Af ukendt årsag, kan jeg ikke se videoen!
Selvom det ser meget slemt ud, så kan revet iløbet af meget kort tid komme sig helt. Det der jo blot er sket, er en extrem fragmentering.
Har læst at et rev som er blevet ødelagt på grund af storm eller lign. kan komme sig helt i løbet af ganske få år. Og der er jo ingen problemmer der med manglende calcium og magnesium og alt det sandet som vi engang imellem tilsætter vandet.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4013
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

jeg tror heller ikke at det betyder enden på koralrevende i området. Set over den tidsperiode der har eksisteret koralrev i denne verden, er der jævnligt kommet ødelæggende flodbølger og voldsomme storme. Så koralrevende har måtte genopbygge sig selv et utal af gange før.
Det kan måske betyde at vi må betale lidt mere for koraller og fisk nogle år, hvis der bliver længere imellem sendingerne. Men naturen skal nok klare det, set på sigt.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg tror selt ikke at det kommer til at betyde noget for os overhovedet.
De områder der er blvet ødelagt, ligger langt fra de områder hvor vi normalt får koraller fra.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg undre mig altså lidt her ;)

Hvis alle(eller skal vi sige en stor procent del) koraller er smadrede vil det nok tage mere end lige et par år !

Hvad med alle de dyr der er afhængige af dette øko system ? Dyr der lever af koraller, dyr der skjuler sig i koraller....

Og hvad med mangfoldigheden ? Nogle arter er måske gået helt tabt eller vil det med tiden da andre arter overtager deres plads på det "nye" rev....

Der er mange aspekter i dette syntes jeg - som ganske vist er svære at forudse. Man kunne godt lige bruge en billede sekvens der viser et rev før, under og efter et sådan jordskælv ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Sådan som jeg ser videoen, så er det kun dele af revene der er beskadiget. Mens andre dele står helt upåvirket. Så det giver nok lidt svære forholdt for livet i revet, da der nok er mindre muligheder for at finde mad og skjulesteder. Men mon ikke naturen kommer sig ganske hurtigt, sådan plejer det at være når det er natures selv der står for ødelæggelserne. Det er lidt noget andet når mennekserne står for ødelæggelsen... :-(

(Jeg troede egenligt at langt de fleste koraller kom fra fragmenter i dag, og ikke blev taget fra naturen..??)
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg tror og håber, at man i løbet af nogle få år vil se korallerne blomstre op igen og fiskelivet vende tilbage (hvis de forsvinder). I går viste de på TV, hvordan revene ved Similan var ødelagte. En del så dog stadig levende ud, skønt noget fragmentere. Det er selvfølgelig et spørgsmål om, hvor lang tid der går inden revene er på samme stadie som indtil for nylig.

Så længe korallerne har fast underlag at sidde på, skal det nok gå stærkt. Man kender det fra skibsvrag, der lynhurtigt bliver indtaget af koraller og fisk. Den største fare ligger, hvis "revet" bliver indtaget af alger, som ellers har været holdt væk. Dette er desværre også set før.

Jeg så en udsendelse, hvor man i Thailand forsøgte at restaurere nogle rev ved hjælp af koraller, der var dyrket i farme. Dette var en succes. Man kan håbe, at noget lignende vil finde sted i de ødelagte områder for at speede processen op. Men det er nok også et økonomisk spørgsmål. Hvordan forklarer man en regering, at de bør afsætte X antal millioner til genopbygning af koralreve, når der skal prioriteres og befolkningen mangler huse, mad og rent drikkevand.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Efter hånden kommer en meget stor del af vores koraller fra farme, men farmene skal jo trods alt ud engang imellem og hente lidt nyt blod, nye arter og farver.

Det er ikke kun i Thailand, at man restaurerer rev ved hjælp af fragmenter, det gør man også i stor stil i Philipinerne.
Men af en eller anden grund er det alligevel umuligt at få fragmanter fra begge landene.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Som postet i en anden tråd så ser 2004 opgørelsen sådan ud for verdens koralrev - og dermed ikke videre godt :

Billede

Det skal hertil siges at de ødelæggelser skyldes menneskets forurening og ikke naturkatastrofer.

Så måske det der nu er ødelagt blot er en promille i det store regnestykke ??

Nyberg - Nogle steder vil alger ikke være den værste trussel men nærmere at der er skyldet meget mudder og andet ud hen over revet(da bølgen trak sig tilbage).

Carsten - Det må da siges at være et godt fremskridt at det er opdyrkede koraller. Mon ikke også at sådanne er mere robuste til akvarie forhold frem for dem der lige kommer frisk fra havet af ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Brian skrev: Nyberg - Nogle steder vil alger ikke være den værste trussel men nærmere at der er skyldet meget mudder og andet ud hen over revet(da bølgen trak sig tilbage).

Carsten - Det må da siges at være et godt fremskridt at det er opdyrkede koraller. Mon ikke også at sådanne er mere robuste til akvarie forhold frem for dem der lige kommer frisk fra havet af ?
Hvor der har lagt sig mudder vil nok være den største trussel her og nu. Algerne kommer som regel på lidt længere sigt, hvis revet mest af alt er dødt (kvalt). Man kunne viddere frygte, at udskyllet mudder vil være et nærigsboost for alger.

Jeg tror ikke, man kan konkludere, at farmerdyrkede koraller er mere robuste. De lever under mere beskyttede forhold.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Som Nyberg skriver tro jeg heller ikke at farmede koraller er mere robuste, og så dog alligevel!
En koral som kommer fra revet, er blevet "plukket" og har derved fået brud og sår. Det har farmede koraller ikke, og de passer bedre i størrelsen. Er lettere at håndtere for alle. Dem som har haft en vildtaget S. hystix i hånden ved hvad det vil sige at en koral er skrøbelig.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

De samme optagelser.. Bare med danskekommentare!

http://konsol.tv2.dk/konsol2/flad/kanal ... se/1775201

Overskrift 5!!
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det kunne være intersant, hvis man checkede revet ud, f.eks hver 3 måned, for at se hvordan det går med det.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Det er vist ikke helt så slemt som først antaget... Heldigvis!

Men temperaturen der stiger pga. den globale opvarmning er vist et ret stort problem!

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=1782345&forside
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Gag vide, hvordan koralrevene havde det for mere end 500 år siden, da verdens gennemsnitstemperatur var højere end i dag?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Nyberg - Godt spørgsmål ? Der er hvertfald flere gange blevet snakket om at de masse afblegninger der er foregået ved nogle af de caribiske rev(i 2004) skyldes en stigende vand temperatur. Der står også en del om det i den AIMS rapport der er refereret til i en anden tråd.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "WWW"