Flytte indhold til større akvarie.
- maigaard
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8723 Løsning
- Geografisk sted: Jylland
Flytte indhold til større akvarie.
Jeg har erhvervet mig et 90 liters akvarium,som jeg skal have flyttet indholdet fra mit 60 liter over i. Jeg havde planlagt at gøre det i morgen, men jeg bliver lidt i tvivl, da vi skal rejse på ferie næste mandag.
Det 60 liters kører fint nu og har stabile værdier. Jeg har ikke købt flere sten, da jeg vil vente og se hvor meget det jeg har i forvejen fylder. Istedet har jeg en eheim spandpumpe, hvor jeg har keramikkugler og små runde a al zerovit sten i. Meningen er at den skal tage vandet fra overløbet hvori skummeren er og sende det retur til akvariet. Den er ikke kørt ind endnu. Tilgengæld bliver det nye vand osmosevand og jeg har 8 dage til at reagere i, hvis noget sker.
Hvad er bedst, at vente til efter ferien eller gøre det nu? Det skal lige siges at personen der skal passe akvariet ved intet om akvarier, så personen skal bare fodre fiskene.
What to do?
Det 60 liters kører fint nu og har stabile værdier. Jeg har ikke købt flere sten, da jeg vil vente og se hvor meget det jeg har i forvejen fylder. Istedet har jeg en eheim spandpumpe, hvor jeg har keramikkugler og små runde a al zerovit sten i. Meningen er at den skal tage vandet fra overløbet hvori skummeren er og sende det retur til akvariet. Den er ikke kørt ind endnu. Tilgengæld bliver det nye vand osmosevand og jeg har 8 dage til at reagere i, hvis noget sker.
Hvad er bedst, at vente til efter ferien eller gøre det nu? Det skal lige siges at personen der skal passe akvariet ved intet om akvarier, så personen skal bare fodre fiskene.
What to do?
mvh.
Maigaard
60 liter nano med LED.
Maigaard
60 liter nano med LED.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4390 Vipperød
- Saltvand siden?: 2010
Re: Flytte indhold til større akvarie.
Helt klart vente med det, nu er jeg bare nysgerrige men hvorfor flytte alt det der køre skal godt over i et akvarie på bare 10L mere?!
mvh Rasmus.
mvh Rasmus.
- maigaard
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Øh 30 liter tror jeg det mindst er
Det passer bare bedre til bordet og har nul ridser Også er der plads til lidt flere koraller og måske en fisk mere.
Det passer bare bedre til bordet og har nul ridser Også er der plads til lidt flere koraller og måske en fisk mere.
mvh.
Maigaard
60 liter nano med LED.
Maigaard
60 liter nano med LED.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4390 Vipperød
- Saltvand siden?: 2010
Sorry min fejl ja mente 30L....
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Bliv hjemme og pas dit akvarie...maigaard skrev: Det skal lige siges at personen der skal passe akvariet ved intet om akvarier, så personen skal bare fodre fiskene.
What to do?
Men seriøst, er det så ikke lidt farligt at sætte en der ikke ved noget til at passe det?
Hvis der sker noget uventet, hvordan skulle vedkommende så opdage at der ER noget galt?
Om ikke andet giv vedkommende en lille instruks i at kigge efter temp og pumper og lad evt. lyset være dæmpet, så det ikke overopheder vandet, hvis et tænd/sluk ur fejler mens du er væk... (Det opdager en akvariepasser sikkert ikke om der er lys om natten osse.)
Men helt klart vent med at flytte noget, så du har god tid til at rette det op igen, hvis der bliver problemer efter skift til det nye...
Og husk at tappe det vand over du vil genbruge FØR du flytter på sten og bundlag + det er en go idé at sørge for at skylle sand og sten i resten af saltvandet evt. med powerhead, da der ligger MEGET møg og skidt inden i sten og i sandet der laver foruening når du begynder at rode op i sandet eller flytte på dine sten og det skulle du ikke gerne have med over i det nye...
- skuller der så yderligere ske noget som kræver vandskifte eller lign, er det bedste at du så er hjemme i dagene efter og tage hånd om det...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Hvad med personen flytter dit indhold over i det nye akvarie imen du er væk. Så skal du ikke selv tænke mere på det.
Steen
Steen
- maigaard
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Og hold da op hvor kan vi altid lave spydige bemærkninger. Det var virkeligt konstruktivt og opbyggende. Og så sætter jeg lige et par ølvenner bagpå for at bløde op på indlæggetspdiving skrev:Hvad med personen flytter dit indhold over i det nye akvarie imen du er væk. Så skal du ikke selv tænke mere på det.
Steen
Spøg til side - Jeg har besluttet mig til at vente til jeg kommer hjem.
Angående pasningen af akvariet, så er jeg slet ikke enige og det var heller ikke det jeg spurgte om!?????
Med hensyn til lyset er der LED på, så vandet bliver ikke overophedet og pumperne har det fint - de er lige renset.
Der er osmolator på og vandet er godt. Jeg laver små passende portioner til fiskene, så han ikke overfodre.
Strømafbrydelse kan ske, men det kan det også når vi er på arbejde. Og der er han nyttig da han er nabo og har ferie, så hvis noget sker, kan han gribe hurtigere ind end normalt. Det samme gælder hvis styringen af lyset ryger, så ved han det også. Han kigger gerne forbi flere gange dagligt.
Så jeg mener at der er styr på det og jeg kan tage trygt på ferie. Så kan jeg skifte over når jeg kommer hjem.
mvh.
Maigaard
60 liter nano med LED.
Maigaard
60 liter nano med LED.
Min nabo passer ogsa akvarie nar jeg er pa ferie uden at han har den helt store viden om saltvand.
Jeg har sa lagt et par tlf nr. til et par stykker her inde som har lovet lige at kigge forbi hvis han opdager noget han syndes ikke ser sa godt ud samt han kan ringe til mig i min ferie.
Det med at jeg skrev han bare kunne flytte det hele var selvfolig i sjov. Da jeg syndes det virkker helt vildt at du bare tenker pa at flytte indhold lige enden du tager pa ferie.
Selv om alt kore nu kan der opsta problemmer na du flytter indholdet og sa er det sgu noget surt at vaere pa ferie.
Husk nar du roder med de lev.sten bliver der frigivet skidt i vandet og en ny alge fase kan opsta (nitrat+fosfat)
Sa helt klart vil det bedste vare at vente til du kommer hjem sa du kan holde oje med baljen selv.
Steen
Jeg har sa lagt et par tlf nr. til et par stykker her inde som har lovet lige at kigge forbi hvis han opdager noget han syndes ikke ser sa godt ud samt han kan ringe til mig i min ferie.
Det med at jeg skrev han bare kunne flytte det hele var selvfolig i sjov. Da jeg syndes det virkker helt vildt at du bare tenker pa at flytte indhold lige enden du tager pa ferie.
Selv om alt kore nu kan der opsta problemmer na du flytter indholdet og sa er det sgu noget surt at vaere pa ferie.
Husk nar du roder med de lev.sten bliver der frigivet skidt i vandet og en ny alge fase kan opsta (nitrat+fosfat)
Sa helt klart vil det bedste vare at vente til du kommer hjem sa du kan holde oje med baljen selv.
Steen
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Det var da venligt ment når du nu selv skriver at vedkommende "ingen ting ved" så du ikke risikeret at brænde røven, som flere andre herinde har prøvet i deres ferie, men det må du jo selv om...maigaard skrev: Angående pasningen af akvariet, så er jeg slet ikke enige og det var heller ikke det jeg spurgte om!?????
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014