"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Møbel med hjul ?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
MizzGaia
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 150
Tilmeldt: tors 6. jan 2011 21:14
13
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hammel

Møbel med hjul ?

Indlæg af MizzGaia »

Mit akvarie har følgende mål : L 160 , H 60, D 80. Nu skal jeg så have lavet et møbel, som passer til.
Jeg har kigget efter et møbel i den størrelse, som jeg skal bruge, som har hjul. Jeg har ikke rigtigt kunnet finde nogle, er det fordi det vil blive for skrøbeligt, hvis man sætter hjul under.

grunden til jeg gerne vil have hjul, er at jeg nemmere vil kunne flytte møbel plus akvarie, hvis jeg bestemmer mig for, at det skal stå et andet sted.
andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 396
Tilmeldt: man 27. sep 2010 13:43
13
Postnummer: 5874 Hesselager
Saltvand siden?: 2010

Re: Møbel med hjul ?

Indlæg af andersen2009 »

det 1000 kg, som du vil have på hjul og flytte rundt med..??!!
Det vil for det første lave nogle grimme mærker i gulvet, hvis du har trægulv.
For det andet skal det være nogle meget solide hjule til at bære vægten.
For det tredje vil det nok skvulpe gevaldigt, når du flytter rundt på det og kunne forestille mig at det ville give nogle grimme spændninger i glasset.


Men tanken er bestem tiltalende..!!!



VH
Kenneth
Med venlig hilsen
Kenneth

Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Brugeravatar
jmax
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 126
Tilmeldt: ons 2. nov 2005 08:11
18
Postnummer: 2605 Brøndby
Geografisk sted: Brøndby

Re: Møbel med hjul ?

Indlæg af jmax »

Hej,

hvis du vil flytte et så stort akvarium har du brug for hjul og aksler som kan modstå vægten. Du burde henvende dig til en gaffeltruck producent så som Jungheinrich el. Linde og høre hvad de har af lasthjul i deres sortiment. Måske kan du nøjes med brugte/kasserede hjul. Husk at både Linde og Jungheinrich er sindsygt dyrt---så er du advaret.

Hilsen
Jörn
60x45x45 OptiWhite, Vortech MP10ES, Hydor SlimSkim Nano, Tunze NanoCleaner, DIY 48 Cree LED, GHL Profilux II Plus, opstart 29.03.2011
Se mit akvarium: viewtopic.php?f=92&t=42860#p420563
fiero
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 130
Tilmeldt: søn 11. jan 2009 21:12
15
Postnummer: 6230 Rødekro

Re: Møbel med hjul ?

Indlæg af fiero »

Blot for lige at sammenligne vægten med noget andet. Det svarer til at du vil skubbe rundt med en mindre bil indenfor.

Jeg har lige selv flyttet et akvarie på næsten samme mål 160x75x60 dog et ferskvand. Jeg havde lånt nogle møbel-hunde af et flyttefirma der kunne tåle ca1000kg stykket. Selvom det var næsten tømt, der var kun sand og 5cm vand i, og set var stadig svært at flytte med.

Hc
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Møbel med hjul ?

Indlæg af Nicki Henriksen »

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=9259 Mads havde små hjul på sit knap 1500L!!
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Møbel med hjul ?

Indlæg af Stig Jest »

Nicki Henriksen skrev:http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=9259 Mads havde små hjul på sit knap 1500L!!
Det var faste hjul, så akvariet kunne trækkes ud fra væggen. Hvis det også skal kunne drejes rundt, er det en anden historie.
Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Det skal bare gøres ordenligt og det kommer til at koste kassen.
4 sæt pianohjul på skinner, regn med ca 3000.-
Eksempel: http://www.rockogbillig.dk/produkter/41 ... ul-mbremse
Man kan jo bare tømme noget af vandet af, mens man flytter det. Så undgår man skvulp og vægten bliver lavere.

Mvh. Stig
Annybadanny
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 19:20
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Møbel med hjul ?

Indlæg af Annybadanny »

Det kan da sagtens lade sig gøre. Det er da bare et spørgsmål om, at vælge de rigtige hjul og, at bruge nok af dem. Jeg ville gå i Jem&Fix (eller lignende) og købe 2 eller 3 møbelhunde og montere dem under akvariemøblet. Ja og så ville jeg jo nok tømme ½delen af vandet ud når det skal flyttes.
mvh Jens
MizzGaia
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 150
Tilmeldt: tors 6. jan 2011 21:14
13
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hammel

Re: Møbel med hjul ?

Indlæg af MizzGaia »

Mange tak for super input. Jeg har dog ikke bestemt mig endnu. Men kan se på jeres indlæg at det godt vil kunne lade sig gøre.
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1253
Tilmeldt: søn 19. mar 2006 11:06
18
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2009

Re: Møbel med hjul ?

Indlæg af TorbenC »

Så skal du også tænke på, om dit akvarium bliver ved med at være 100% i vatter under og efter flytningen.

Jeg ser en del akvarier hver år, som er flækket i bunden, og når man spørger kunden omkring underlag/bord, viser det sig ofte at de har hjul under. (og det dækker garantien ikke)
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"