"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

lav pH. - Blå koraller

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

lav pH. - Blå koraller

Indlæg af mads-fisk »

Hej alle, så skete det igen :oops:

Min Co2 var gået amok mens jeg var på familiebesøg og da jeg kom hjem kl. 12.30 var pHværdien på 6,8 og alle fisk var døde. Selvfølgeligt ekstremt ærgerligt, men det ønsker jeg ikke at pive mere over :wink:

Hvad jeg til gengæld har fundet interessant, er at mine koraller har fået ekstreme blå farver. Jeg har altid haft en del blå/turkise acropora, men de er blevet helt skrigende blå her under uheldet (nu er pH-værdien på 7,62).

Nogen der har en teori om hvordan det kan være? Det eneste jeg selv kan finde på, er at det er en måde at beskytte sig på, ligesom når de beskytter sig mod lysets uv-stråler.

Jeg har ikke et før-efter billede, da det ikke lige var den første tanke jeg havde inden jeg tog afsted, men der er sket en klar, synlig ændring, som dog kun ses på de blå acropora.
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2267
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 10:23
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

sur røv IGEN Mads, håber at dine koraller overlever, nu når dine fisk ikke gjorde
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

muldfred skrev:sur røv IGEN Mads, håber at dine koraller overlever, nu når dine fisk ikke gjorde
Det gør jeg bestemt også!

Og så håber jeg, at jeg snart modtager det topdeksel, så jeg kan få tilsluttet min magnetventil.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2267
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 10:23
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

man tør jo dårlig at begynde på at bruge kalkreaktor, når man høre om hvor galt det kan gå :?
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

muldfred skrev:man tør jo dårlig at begynde på at bruge kalkreaktor, når man høre om hvor galt det kan gå :?
Det skal nu ikke afskrække dig. Man kan for at være sikker, indsætte en pH probe i rekatoren og så lade den styre en magnetventil til at tænde og slukke gennem IKS'en. Så burde det være helt sikkert.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har nu aldrig haft nogle problemmer med at Ph faldt pga kalkreaktoren. Og den første kalkreaktor jeg havde var en Koralin 1501, og den har ikke mulighed for at sætte en probe i, men derfor fungerede den optimalt alligevel. Du skal ikke holde dig tilbage fra at investere i en kalkreaktor på grund af Madses uheld.
Hvorfor han så lige har haft de uheld når han har været hjemmefra skal jeg ikke gøre mig klog på, men måske lever han lidt på kanten, siden det kan ske 2 gange på så kort tid.
Det er da også en elendig forhandler der er så lang tid om at skaffe en dæksel med hul i.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Nej, jeg kørte også selv med kalkreaktor på mit gamle akvarium uden magnetventil, og det gik uden problemer. Jeg tror nærmere det er mit nuværende manometer, der ikke er helt i top.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"