"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Gammel davs luft skummer

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Gammel davs luft skummer

Indlæg af Thue »

Jeg syntes at hver gang man snakker om skummere så kommer snakken om at det gælder om og lave så små fine boble som over hovedet muligt for og have en større bindeflade, og som regel bliver der sagt at de fineste små luftbobler det får man ved luft pumpe med træ sten. Så kommer det store spørgsmål hvorfor er de fleste skummere så i dag med forskellige former for pumper. Det må jo have noget med at der er nogle u lemper ved brug af luft pumper. Nu har jeg aldrig ejet en luft skummer så kunne godt tænke mig og høre de lidt mere garvede som har brugt de lidt større luft skummere hva fordele og u lemper er ved en gammeldavs luftskummer. Og her snakker jeg om skummere som køre med over 2000l luft altså så vi ikke snakker om små berlin air. Det jeg kan se som en for del er masser af luft og små bobler, og ulempe måske er udskiftelse af træ sten men samtidigt sparer man også lidt i støm, larmen måske store luft pumper siger jo lidt. Men hva kan der ellers siges om fordel og ulemper


Mvh Thue
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Gammel davs luft skummer

Indlæg af Brian C »

jeg har en rimelig stor (ca 140 cm) luftskummer stående, og jo de er da ganske effektive, men de er ikke billige i drift, da de ofte kræver en temmelig kraftig luftpumpe, der larmer og er dyr i drift. i mit tilfælde skal luften trykkes næsten en meter ned, og det kræver sin luftpumpe
og de store luftsten er heller ikke billige, de fylder meget, og sidst men ikke mindst... du skal alligevel ud og anskaffe en fødepumpe
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Gammel davs luft skummer

Indlæg af Thue »

Nu har jeg siddet og kigget lidt på forskellige mærker og feks watt forbrug. Eks en luft pumpe som kører med 4000l luft, efter en meter ca 3000l. Den har et strøm forbrug på 38 watt. Og hvis skummeren så er koblet direkte på retur røret som føde pumpe, og så er man også sikker på at alt vandet har været igennem skummeren. Jamen så kan man sparer føde pumpe. Så alt i alt kun 38 watt på en skummer med over 3000 l luft røret, det er der da vidst ikke mange andre skummere på markedet med samme antal liter luft i timen der kan matche, selv følgelig kommer der udskiftning af træ sten som kan holde op til 3-6 md men sådan en af de store sander 4 koster ca 30 kr gange 9 sten, det kan man jo også hurtigt bruge i strøm ja eller i reserve dele. og nogen gange i helt ny pumpe hus

Mvh Thue
fiero
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 130
Tilmeldt: søn 11. jan 2009 21:12
15
Postnummer: 6230 Rødekro

Re: Gammel davs luft skummer

Indlæg af fiero »

jeg er også mest til luftskummere, har 3 igang pt... luft er billigst i længden;)
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Gammel davs luft skummer

Indlæg af Thue »

Er der slet ikke nogen der kan fortælle hva andre ulemper der er ved luft skummer
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Re: Gammel davs luft skummer

Indlæg af jesper/aarhus »

Thue skrev:Er der slet ikke nogen der kan fortælle hva andre ulemper der er ved luft skummer
Altså lige bortset fra, at de fx. fylder 1,4 meter i højden..... ?
:biggrin:
100 *100 * 50 cm cube
spdiving
Reactions:

Re: Gammel davs luft skummer

Indlæg af spdiving »

Ja de er en del svære at få mokket ind i akvarieskabet. :confused2:

Steen
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Gammel davs luft skummer

Indlæg af Marco R »

Thue skrev:Er der slet ikke nogen der kan fortælle hva andre ulemper der er ved luft skummer
Ved ikke med de helt store luftpumper, men jeg har en Red Sea Berlin Airlift 90 sidende i mit akvarie, og de er mere afhængige af stabil vandstand, og ja endnu en "ulemper", eller som man nu ser på det, er at man skal skifte stenene rimelig ofte, cirka efter en måned til to.

Ved ikke, om du kan bruge det til noget :rolleyes:

Ellers så er jeg meget tilfreds med min :biggrin:
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Gammel davs luft skummer

Indlæg af Thue »

Det skal sige at jeg tænker og lave skummeren selv, og regnede ikke med den skulle være 1,4 m men ca det halve. Det som skal afprøves er forskellige former for afskumning for at se hva det bedste ville være for mit setup, ydelse/wattforbrug. Der for kunne det være rart hvis nogen kunne sige om den feks som marko er lidt inde på er meget ustabil inde i inderrøret hvor skummet står op atså om den gerne vil falde og stige hele tiden. Eller om det nogen lunde er det samme som med en venturi skummer.
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1054
Tilmeldt: ons 17. okt 2007 13:19
16
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Re: Gammel davs luft skummer

Indlæg af bio »

Jeg lavede oprindeligt min DIY skummer som "luft skummer" med to luftpumper til (hver på 2x400 liter i timen), men har efterfølgende lavet den om til en "motor skummer". Den oprindellige larmede alt for meget og det var for dyrt at skifte sten (de holder langt fra 4 - 6 mdr. som du skriver, jeg skiftede hver mdr.). Men når det så er sagt, så skummede den rigtig, rigtig godt. Med det nye design har jeg mistet lidt ydelse, men den er meget nemmere, og billigere, at holde kørende.
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Gammel davs luft skummer

Indlæg af Thue »

bio skrev:Jeg lavede oprindeligt min DIY skummer som "luft skummer" med to luftpumper til (hver på 2x400 liter i timen), men har efterfølgende lavet den om til en "motor skummer". Den oprindellige larmede alt for meget og det var for dyrt at skifte sten (de holder langt fra 4 - 6 mdr. som du skriver, jeg skiftede hver mdr.). Men når det så er sagt, så skummede den rigtig, rigtig godt. Med det nye design har jeg mistet lidt ydelse, men den er meget nemmere, og billigere, at holde kørende.
Hvor tit skiftede du luft sten, hva størrelse kørte du med og hvor mange sten til de i alt 800 l luft. Jeg er godt med på at det ikke er en skummer der bare passer sig selv det er der jo ikke noget inden for denne hobby der er :biggrin: Havde du fornemmelsen at skummet blev svagere når de blev slidt
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1054
Tilmeldt: ons 17. okt 2007 13:19
16
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Re: Gammel davs luft skummer

Indlæg af bio »

Jeg brugte 4 sten str. 2 så vidt jeg husker. Mængden af luft blev gradvist mindre efterhånden som stenene blev slidt, jeg skiftede ca. sten hver mdr. Det er mit indtryk at træluftsten er meget hårde ved menbranerne i luftpumperne, jeg skiftede lidt for tit membraner synes jeg, og det var uanset størrelsen på stenene, jeg har prøvet alle str...
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Gammel davs luft skummer

Indlæg af StarF »

Den luft skummer jeg har haft kørende på et lille akvarie, der var det tydeligt når luft stenen var over en månede gammel, faldt ydelse en del. Så de sten, skal altså skiftes noget tier end engang hver 6 månede! Der ud over er det, vist letter at få en motor skummer der ikke larmer, end en luft pumpe, der ikke larmer.
fiero
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 130
Tilmeldt: søn 11. jan 2009 21:12
15
Postnummer: 6230 Rødekro

Re: Gammel davs luft skummer

Indlæg af fiero »

køb en ordentlig luftpumpe så larmer de sku ikke.... og de koster over 1000kr i en god kvalitet. yasunaga eller alita.

luftstenene kan også lige hives op og skabes godt ren på alle sider, så kan de fint køre igen. jeg skifter dem sku ikke så ofte, men skraber dem lige ren når de falder i ydelse.
vil også mene at en dårlig luftpumpe = kort levetid for luftsten. da de er mere følsomme overfor større modstand.
mine luftskummere siger ikke en lyd.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Gammel davs luft skummer

Indlæg af Thue »

fiero skrev:køb en ordentlig luftpumpe så larmer de sku ikke.... og de koster over 1000kr i en god kvalitet. yasunaga eller alita.

luftstenene kan også lige hives op og skabes godt ren på alle sider, så kan de fint køre igen. jeg skifter dem sku ikke så ofte, men skraber dem lige ren når de falder i ydelse.
vil også mene at en dårlig luftpumpe = kort levetid for luftsten. da de er mere følsomme overfor større modstand.
mine luftskummere siger ikke en lyd.
Hva størrelse akvarie har du dem kørende på, tænker antal liter vand/antal liter luft

Jeg tror også det handler om og finde den helt rigtige luft pumpe, en som både er støj svag men helt klart også en der kan klare det tryk der vil kommer fra vandet side af. Jeg snakkede også med brian c i går og han fortalte også at den luft skummer han havde kørt med før den mistede utrolig meget luft tryk fordi den skulle presse så mange bar igennem så det handler nok om og finde en der kan leverer mange bars tryk.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Gammel davs luft skummer

Indlæg af Marco R »

Thue skrev:
fiero skrev:køb en ordentlig luftpumpe så larmer de sku ikke.... og de koster over 1000kr i en god kvalitet. yasunaga eller alita.

luftstenene kan også lige hives op og skabes godt ren på alle sider, så kan de fint køre igen. jeg skifter dem sku ikke så ofte, men skraber dem lige ren når de falder i ydelse.
vil også mene at en dårlig luftpumpe = kort levetid for luftsten. da de er mere følsomme overfor større modstand.
mine luftskummere siger ikke en lyd.
Hva størrelse akvarie har du dem kørende på, tænker antal liter vand/antal liter luft

Jeg tror også det handler om og finde den helt rigtige luft pumpe, en som både er støj svag men helt klart også en der kan klare det tryk der vil kommer fra vandet side af. Jeg snakkede også med brian c i går og han fortalte også at den luft skummer han havde kørt med før den mistede utrolig meget luft tryk fordi den skulle presse så mange bar igennem så det handler nok om og finde en der kan leverer mange bars tryk.
Hej Thue,

Takker for igår :biggrin:

Et andet godt råd er; At når du skifter en gang hver måned til halvanden måned, så lader du "de gamle" ligge og tørre helt, og når de er helt tørre, så tager du lige lidt sandpapir, og slipper det indtørrede lag af, så den får en fin og glat overflade igen, som da du købte den, og så er de klar til en tur mere :y Kører ikke på max med min luftpumpe, så når trykket falder lidt pga. den hinde, som kommer derpå, så skruer jeg op for luftpumpen, og så skummer den optimalt igen..

Jeg bruger dog kun mine luftsten sådan to gange, og så bliver de kasseret. Jeg har et 120L (snart 180L) med en sera luftpumpe, som giver 550 liter luft i timen. Du kan kigge her:

http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/sea ... =luftpumpe

Der kan du se en del modeller, som du kan vælger imellem, også i den dyre ende, som du nok skal have fat i. De kan garanteret findes billigere andre steder, men valgte denne side for overblikket af de mange modeller. Håber, at det kan bruges :)
fiero
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 130
Tilmeldt: søn 11. jan 2009 21:12
15
Postnummer: 6230 Rødekro

Re: Gammel davs luft skummer

Indlæg af fiero »

kører med en AM mini og en midi floater, de kører på hver deres rena 301 pumpe der gir 300l/t. midi kører på et 350hjørne med 85l sump... de fleste vil mene det er for lidt, men det kører sku fint, der er så heller ikke så mange fisk i.

så har jeg en AM flotor 5000... den helt store, den kører på en alita, men den luftpumpe trækker også en del andet(stigrør i filter til ferskvand) så aner ikke mængden af luft den får... skruer op for den til de danner store bobler i toppen og skruer så ned igen så de lige præcis forsvinder.

glemte lige et mærke af gode pumper. Nitto Medo pumperne er også NICE.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"