"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Uden skummer

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 599
Tilmeldt: tors 26. jan 2006 09:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Uden skummer

Indlæg af Dragefisken »

Er der nogle som har erfaringer at køre et mindre akvarie (150-200l) uden skummer ?

Jeg har selv et 160 liters akvarie uden skummer pt. har jeg "kun" levende sten fire fisk en Hugo, to eremit krebs og en kardinal reje. Altså ingen koraler eller Anemoner, hvilket jeg gerne kunne tænke mig. Men kan jeg så det uden skummer? Hvis jeg foretog hyppige vandskift f.eks hver tredje uge, vil det så hjælpe?

Grunden til at jeg ikke vil investere i en skummer er at jeg hverken har overløb eller et akvarie der er bygget til sump. Desuden har jeg tænkt mig at købe et nyt akvarie engang i efteråret med sump.

Men hvad syntes i ??? alle indlæg er yderst velkommne.
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af Barner »

Du behøve ikke over du kan bruge en skummer Som denne!
http://www.e-akvariet.dk/product_info.p ... ucts_id/80
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Dragefisken, hvad siger dine værdier? Hvis de er fine nok, synes jeg godt du kan putte lidt koraller i. Du kan jo evt. starte med de nemmere koraller, som f.eks. Sinularia.

En skummer uden overløb får du ikke meget ud af (medmindre skummeren suger vand ind fra overfladen) Men hvorfor ikke lave et indvendigt overløb? Du behøver ikke at tømme akvariet af den grund. Jeg har selv engang lavet en indvendigt overløb på et kørende akvarie, det er bare at købe et stort pvcrør, lime un bund i det og så skære en kam i toppen. Det virker helt fint.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 599
Tilmeldt: tors 26. jan 2006 09:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Indlæg af Dragefisken »

mads-fisk skrev:Men hvorfor ikke lave et indvendigt overløb? Du behøver ikke at tømme akvariet af den grund. Jeg har selv engang lavet en indvendigt overløb på et kørende akvarie, det er bare at købe et stort pvcrør, lime un bund i det og så skære en kam i toppen. Det virker helt fint.
Lyder spændende, men hvordan holder du den fast på bunden af akvariet og hvad skal bunden som skal limes til røret bestå af ?

Nitrat og CA ser gode ud, er det ikke de primære ved koraller?

Og hvad med anemoner tror i også jeg kan sætte en enkelt af dem i?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Da jeg lavede mit overløb, smed jeg en "lab" af pvc-røret i ovnen, så den blev varmet og glattet ud til en plade på 12 x 12 cm. Derefter skar jeg hjørnerne til, og limede den fast med tangit.

Der var intet problem ved at få det til at stå fast på bunden, da skummerens vægt trykker overløbet ned til bunden. Du kan evt. sætte et par sugekopper fast til overløbet, så det kan "suges" fast til ruden. Det sørger for at det ikke vælter.

Angående dine værdier, så har du ret i at koraller behøver en ordenligt calcium-værdi, men værdier som Calcium, Iod, Strontium, magnesium m.fl. kan hurtigt rettes op, da det blot er at dossere. Du skal nærmere se om dine næringsværdier er i orden. dvs. Ammonium, nitrit, nitrat, fosfat og silicat. For det er disse værdier, der afgører om du har brug for ekstra udstyr, som f.eks. en skummer eller et osmoseanlæg.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hvis du laver den firkantet så kan du bruge en Tunze magnet!
Brugeravatar
martinchamp
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 1. jan 2006 18:12
18
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af martinchamp »

Det kan nemt lade sig gøre, jeg køre kun med et bundfilter...
og har en del soft koraller ... se billeder...
Skifter 30 L vand en gang om måneden...
Tab & Vind Med Samme Sind.... NEVER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

martinchamp skrev:Det kan nemt lade sig gøre, jeg køre kun med et bundfilter...
og har en del soft koraller ... se billeder...
Skifter 30 L vand en gang om måneden...
"Nemt lade sig gøre" - Er dit akvarie ikke kun 11 uger gammelt ? Er det ikke lidt for tidligt at råbe succes ?
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 599
Tilmeldt: tors 26. jan 2006 09:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Indlæg af Dragefisken »

mads-fisk skrev:Da jeg lavede mit overløb, smed jeg en "lab" af pvc-røret i ovnen, så den blev varmet og glattet ud til en plade på 12 x 12 cm. Derefter skar jeg hjørnerne til, og limede den fast med tangit.

Der var intet problem ved at få det til at stå fast på bunden, da skummerens vægt trykker overløbet ned til bunden. Du kan evt. sætte et par sugekopper fast til overløbet, så det kan "suges" fast til ruden. Det sørger for at det ikke vælter.
Hvorfor kan man ikke købe sådan een i stedet...jeg er ikke den største handy mann. :oops:

Nå men hvor stor skal PVC røret være i diameter (husk jeg har et akvarie på 160 l.) og hvilken skummer vil du så anvende?
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 599
Tilmeldt: tors 26. jan 2006 09:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Indlæg af Dragefisken »

martinchamp skrev: Skifter 30 L vand en gang om måneden...
Hvor stort er dit akvarie?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Dragefisken skrev:
mads-fisk skrev:Da jeg lavede mit overløb, smed jeg en "lab" af pvc-røret i ovnen, så den blev varmet og glattet ud til en plade på 12 x 12 cm. Derefter skar jeg hjørnerne til, og limede den fast med tangit.

Der var intet problem ved at få det til at stå fast på bunden, da skummerens vægt trykker overløbet ned til bunden. Du kan evt. sætte et par sugekopper fast til overløbet, så det kan "suges" fast til ruden. Det sørger for at det ikke vælter.
Hvorfor kan man ikke købe sådan een i stedet...jeg er ikke den største handy mann. :oops:

Nå men hvor stor skal PVC røret være i diameter (husk jeg har et akvarie på 160 l.) og hvilken skummer vil du så anvende?
Du kan skam godt købe et firkantet acryl rør fra AquaMedic med en bund i. Sådan et koster bare 500 kr. pr. meter (man kan som regel minumum købe en meter) + 150 kr. for en bund.

Jeg brugte et 120 mm. pvc rør med en midifloator. Det virkede fint. Dog ville det ikke have gjort noget hvis pvc røret havde være et par numre større. Tror at 150 mm. vil være perfekt. Dette kostede under 70 kr.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Der findes også et sort firkantet rør i Bauhaus som er en udluftsningskanal... 100kr for en meter.
Brugeravatar
martinchamp
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 1. jan 2006 18:12
18
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af martinchamp »

Til hougaard... jo måske, men håber på det bedste... men der er jo flere der køre sådan... eks. allan, 900L der har kørt i næsten 30 år med bundfilter... så det er hvis succes..........:O)
Tab & Vind Med Samme Sind.... NEVER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Brugeravatar
martinchamp
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 1. jan 2006 18:12
18
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af martinchamp »

Allans 900 L bajle....
Vedhæftede filer
allan 015 (Small).jpg
allan 015 (Small).jpg (84.72 KiB) Vist 1884 gange
Tab & Vind Med Samme Sind.... NEVER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

martinchamp skrev:Til hougaard... jo måske, men håber på det bedste... men der er jo flere der køre sådan... eks. allan, 900L der har kørt i næsten 30 år med bundfilter... så det er hvis succes..........:O)
Der er forskel på at det for nogle få er gået godt og så til at sige at det nemt kan lade sig gøre.

Uanset hvad, så kræver det så lidt at smide et pvcrør og en skummer i og det vil gøre en kæmpe forskel.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

martinchamp skrev:Til hougaard... jo måske, men håber på det bedste... men der er jo flere der køre sådan... eks. allan, 900L der har kørt i næsten 30 år med bundfilter... så det er hvis succes..........:O)
Det er ikke metoden jeg er ude efter (her), men at du efter 11 ugers drift råber succes - det er ALT for tidligt, hvordan håndtere dit akvarie fosfat og nitrat ?

På 11 uger kan stort set alle metoder virke ! Lad os høre hvordan det går om et år
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Og fordi det lykkes for en, betyder det ikke at alle andre også kan.
Typisk begynder fosfat opbygningen at tage fart efter ca 6 måneder.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 599
Tilmeldt: tors 26. jan 2006 09:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Indlæg af Dragefisken »

Som udgangspunkt har jeg ikke lyst til at smide penge i noget, som jeg ikke kan tage med mig over til det nye akvarie, som jeg skal have i efteråret. Så hvis jeg skal bygge et overløb til mit 160 liters skal det også kunne bruges til et 250 liters. Midifloateren kan jeg vel sagten bruge til et 250 liters, så det lyder umiddelbart som en holdbar løsning.

Har i nogle tegninger/billeder/links til hvordan det kommer til at se ud?
Jeg prøvede selv at kigge under DIY, men der kunne jeg umiddelbart ikke finde noget.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"